Opnieuw inchecken bij langere tussenstop | NS Community
beantwoord

Opnieuw inchecken bij langere tussenstop

  • 7 January 2022
  • 3 reacties
  • 7688 Bekeken

Reputatie 6

Hoi,

Het gebeurt me regelmatig dat ik her en daar even het station af ga, i.v.m. vele langdurige overstappen, om iets te eten. Meestal is dat binnen 35 minuten, ik check dan ook niet uit als er geen poortjes zijn. Wat gebeurt er als je langer dan je verwachtte weg blijft. Officieel moet je dan opnieuw inchecken. Maar de incheck is er nog, want de verwachting was dat je door ging reizen.

Als je na terugkomst uitcheckt en weer incheckt, is het een overstap, toch? Terwijl het kan zijn dat je vanuit een gratis reizen periode naar de spits overgaat en het tweede deel wel zou moeten betalen. Is dat nog “repareerbaar” op dat moment? Of kun je dan eigenlijk niet anders dan gratis verder reizen? Of een toeslag betalen voor een fysiek kaartje. Of, zoals alles in chipkaartland opgelost wordt...meerdere chipkaarten hebben ;)

icon

Beste antwoord door MoDe 7 January 2022, 11:46

Bekijk origineel

3 reacties

Reputatie 7
Badge +3

Officieel moet je als je het station verlaat uitchecken, of dat voor 5 minuten of 5 uur is. Wat jij doet, niet uitchecken als je het station verlaat, is niet de bedoeling.

Heb je uitgecheckt en kom je later dan die 35 minuten terug dan begint er een nieuwe reis. Je krijgt dan geen langeafstandskorting en als je met abonnement reist en je checkt in tijdens spits betaal je vol tarief. 

Als het de bedoeling van deze vraag is om de marges te zoeken: doe je regelmatig veel langer over een reis dan gepland, dan zul je een bericht daarover kunnen ontvangen. Het kan zelfs dan dat het abonnement wordt stopgezet.

Reputatie 6

Ik was eigenlijk alleen maar nieuwsgierig naar hoe dit werkt. Je hebt zeker gelijk, dit is te voorkomen door gewoon uit te checken. Dat zal ik ook zeker doen als ik verwacht dat het langer gaat duren, wel zo fair. Ik zoek vaak wel de marges op (net zo hard als de spoorsector dat doet), maar (bewust) te weinig betalen is echt een stap te ver.

Badge +3

Formeel is het inderdaad uitchecken (óók als je het station niet verlaat) en bij meer dan 35 minuten later weer inchecken volgt een nieuwe reis.

Maar als je niet hoeft uit te checken (wegens geen poortjes) en ergens een uurtje je reis onderbreekt dan is daar in sommige gevallen wel een ‘verhaal’ van te maken waarbij de bewijslast dat het niet zo is bij NS ligt. Dit voor bij controle in de trein, want automatische systemen verdenken je al gauw van ‘fraude’ als je niet de snelste reisoptie volgt, zeker als hetzelfde reisgedrag vaker voorkomt.

Voor het eerste deel van een reis geldt in ieder geval dat je binnen 30 minuten na de (eerste) incheck moet gaan reizen, dus als je in Eindhoven om 6:25 incheckt (voor een reis richting Utrecht) en nog vóór Den Bosch gecontroleerd wordt in een trein die na 6:55 uit Eindhoven vertrokken is, dan zit je fout (vooropgesteld dat er eerdere treinen waren die je had kunnen nemen).

Maar word je na Den Bosch pas gecontroleerd in die intercity naar Utrecht dan kan je zeggen dat je in Den Bosch je reis onderbroken hebt en op het station een ontbijtje gehaald hebt, of dat je met een sprinter naar Den Bosch bent gekomen en daar overgestapt bent op die (later dan 6:55 uit Eindhoven vertrokken) intercity.

En als je verder niet te maken hebt met dal/spitsovergangen, dan maakt (iets) langer dan 35 minuten uitgecheckt zijn alleen het verschil tussen één reis en twee losse reizen. Dat laatste is uiteraard duurder (wegens 2x instaptarief en minder langeafstandskorting), maar het gaat meestal niet om wereldbedragen.

Voor Eindhoven - Den Bosch - Utrecht in de daluren (2e klas 40% korting) is dat het verschil tussen € 9,60 (rechtstreeks) en € 4,26 + € 6,06 = € 10,32 (met onderbreking >35 minuten). 

Dus om voor die 72 cent een sluitend/aannemelijk scenario te moeten verzinnen… zou ik niet eens aan beginnen, tenzij je een treinspotter bent die op tussengelegen stations uitstapt om een half uurtje te gaan fotograferen of zo. Maar dan kan je daar net zo goed ook gewoon uit- en weer inchecken, met behoud van (langeafstands)korting.

Hoe dan ook, die 35 minuten is dus wel enigszins ‘rekbaar’ (als dat toevallig zo uitkomt), maar dan alleen als je langer onderweg bent en misschien wel (meerdere) overstappen gemaakt hebt.

Reageer