Skip to main content

Hallo, ik vroeg mij af of er al ov-chip paaltjes op elten staan. De berichten die ik las zijn van 2 jaar geleden en de conducteur wist het niet. Weet iemand het wel?

Op Emmerich en Praest doen ze het sinds vanmiddag!

Er wordt geen saldo aangegeven maar dat komt wel goed denk ik (Dal Voordeel)

Edit: Bij het uitchecken krijg je wel het saldo te zien en wat je rit heeft gekost.

 


Ik heb inmiddels keurig en binnen 3 dagen antwoord gekregen van het VRR:

“Die Gültigkeit der OV-Chipkaart sollte Anfang 2022 auf die Stationen Elten, Emmerich am Rhein und Praest ausgeweitet werden.

Die Aufstellung der OV-Chipkaart-Säulen verzögert sich. Die Zuständigkeit liegt dafür bei den niederländischen Kolleg*Innen. Ein Zeitraum, bis wann die OV-Chipkaart letztendlich eingeführt wird, ist seitens des niederländischen Aufgabenträger derzeit nicht zu benennen.

Sobald uns neue Informationen vorliegen, werden wir entsprechend auf unseren Kanälen informieren.

Wir hoffen, Sie umfassend informiert zu haben und stehen Ihnen jederzeit als Ansprechpartner zur Verfügung.

Freundliche Grüße

Ihr VRR-Team”

Volgens het VRR ligt dus aan Nederlandse collega’s dat de paaltjes nog steeds niet geplaatst zijn. De VRR weet ook niet wanneer het door de Nederlandse opdrachtgever eindelijk geregeld gaat worden. 

Ik stel voor dat iemand contact opneemt met de Provincie Gelderland om navraag te doen waarom het allemaal zo lang moet duren.


Emmerich ook 😀

 


De Duitse autoriteiten treuzelen weleens vaker, als het gaat om het doorpakken van OV-projecten, (kijk maar naar de kapotgevaren brug tussen Weener en Leer, waarbij op z’n vroegst in 2024 met het herstellen van de brug begonnen wordt; als het om een autobrug ging, reden er binnen 1,5-2 jaar weer volop auto’s overheen!). Zo duurt het ook nog wel een paar jaar voordat de directe trein Eindhoven-Hamm er komt en blijft het gewoon een boemeltrein tussen Venlo en Viersen, die niet veel sneller zal worden dan wat er nu rijdt, het baanvak blijft grotendeels enkelsporig). Zolang deze CDU-achtige manier van bureaucratisch-handelen niet uit de Duitse politiek verdwijnt, blijft het Duitse land een paradijs voor wie auto rijdt en meestal een dure aangelegenheid voor wie alleen met het OV reist.


9292 slaat vervolgens de plank compleet mis door geen prijsinfo op de site te zetten, als je een reis van bijv. Nijmegen naar Emmerich opzoekt (behalve als je de peperdure en tijdverslindende NIAG-bus neemt (€ 11,35 voor een enkeltje van nog geen 40 km!).

NS publiceert de prijzen wel. Een enkeltje zonder korting (2e klas) kost € 7,62. Het is raadzaam (zeker als je met meerdere personen reist) om de prijzen te vergelijken, zeker als je nog verder met de bus gaat. Met een VRR-kaartje bijv. kun je kosteloos de overstap op een bus maken, anders kost een enkeltje in dezelfde zone € 2,90, het centrum van Emmerich ligt overigens op loopafstand van het station.

Er zijn bij vele Duitse vervoerders (zoals DB-Regio) ook niet-persoonsgebonden tien-rittenkaarten (online) te koop, een enkeltje Arnhem-Emmerich kost van nog maar € 4,70 (met overstaprecht op de bus in Emmerich in dezelfde zone).

Overigens kun je t/m augustus al snel € 9-ticket terugverdienen, maar…. je kunt er niet mee van en naar Arnhem, slechts tot Emmerich-Elten (gezien vanuit Duitsland, dus niet naar het grenspunt).

Volgens NS-Reisplanner zijn Railrunners ook geldig op de trein naar Emmerich.


Ik heb maar eens een bericht naar de VRR gestuurd met de vraag of ze een datum kunnen noemen wanneer het allemaal moet werken. Wanneer ik een antwoord heb, laat ik het in dit draadje weten.


Gelukkig maar, het is een mooie uitbreiding naar Elten en Emmerich. Naar Praest zal niet zoveel uitmaken, wellicht wel voor de Nederlanders die daar wonen en in Nederland werken.

Ik juich iedere uitbreiding van de reismogelijkheden toe. Zelf reisde ik voor de lokale plaatsen overigens toch al veelal met een Duitse NRW-kaart die geldig was vanaf Arnhem; dat blijft gewoon mogelijk en is eigenlijk interessanter voor veel reizigers. De ICE blijft de trein bij Duitsland voor wat verdere reizen.

Een dagje Elten of Emmerik met de ov-chipkaart, dan wel met de Keuzedag of met bijvoorbeeld een Weekendvrij-abonnement is nu wel aantrekkelijker geworden. Een snuifje buitenland. Het verkeer met Aachen zal om die reden indertijd ook toegenomen zijn. Aachen heeft wel heel veel meer te bieden dan Emmerich.


 

Waar precies staan de kaartlezers op de Duitse stations van de RE19? Is dat een beetje te doen als je al in de RE19 zit of is het zoals in Aachen, dat de kaartlezer in de stationshal staat?

Op Elten is het prima te doen, als je achterin de trein zit (dit geldt zowel voor heen als terug). Emmerich is richting Dusseldorf nog wel te doen, de palen staan daar wat verder (ook weer achterin instappen) bij de trapingang, maar de trein blijft daar meestal even wachten dus dan red je het wel. Alleen Emmerich richting Arnhem gaat m niet worden, dan moet je trap af, tunneltje door, trap op, inchecken, en dan weer terug, zo lang wacht de trein meestal niet. Op Praest staan ze weer makkelijk bereikbaar op het perron, maar ik weet daarvoor niet waar je in de trein moet gaan zitten.


Ach ja, in DE en zeker bij de  bahn ist ja doch alles immer verspaetet.

Preast doet mee, omdat het ook in de gemeinde Emmerich ligt, net als Elten. Die 3 Bahnhoefe liggen gewoon alle in de zone Emmerich=gelijk aan de gemeente.

Overigens is dat bericht der Gemeinde-zoals zo vaak als deutsche Behörde over het hun onbekende OV spreken, ook deels misleidend; bij de VRR is een ZUSATZ-ticket (neem waar dat dit woord rasant schnell het oude '’Fahrkarte'’ heeft verdrongen) iets anders en dat kan je dus juist NIET gebruiken met de OV-chip- als je een VRR-ABO voor en bepaalde zone hebt, kan met dat ticket (iets van 3,40 of 3,50) je reis voortzetten tot uiteinde van VRR. Start je vanaf NL, dan moet je OF via NS-INT of evt. happyrail of andere ticketverkopers een aansl. biljet grens-EMm bijkopen (kan niet aan een automaat!!), dat kost meen ik rond de 3 eur met 100% afkopen NL-deel en is daarmee aanzienlijk duurder als bvb grens-Gronau was.

Voor losse reizigers is het stufe B in VRR-iets van 5,80 als enkel, zoals bij elk DE-verbund dan wel in de gehele zone geldig, incl BUS.

Met je chipkaart-enkel op saldo- kan je ook al sinds de sjip er kwam met NIAG (im VRR) Buslinie 58 Emmeroich-Kleve-Nijmegen reizen-elke 30 min. in ruim 80 min, maar de KM prijzen zijn duits hoog.

TIPje Tarif voor geregelde reizigers in het VRR-vooral voor weekends:

koop een maand kaart Ticket 2000, 1 kleine zone, nog goedkoper '’ab 9.00'’. Dat kost rond de 60 eur en geeft je dus onbeperkt reizen in die betaalde zone=gemeinde. MAAR elke dag vanaf 19.00 en het hele weekend mag je dan:

1.het hele VRR naar hartelust bereizen

2.op die tijden ook nog met iemand gratis meenemen

Ga je zo door de week, dan kan je dus vanaf Arnheim met dat ZUSATZticket de heenreis naar bvb dat zo begeerde Düsseldorf doen en na 19.00 gratis terug. Als je wat meer betaalt, dan kies je bvb stadt DÜS en dan mag je daar de hele maand, wel vanaf 9.00 ma-vr (of eerder als je de duurdere versie neemt) met Rheinbahn&co rundfahren.

gaat enkel per kalendermaand, tenzij je via de app boekt-dan kan het elke dag ingaan voor 30 dagen.

met wat slim plannen kan je dus zo 5 weekends naar hartelust in het qua OV echter behoorlijk slecht funktionerende Rhein Ruhr verbund reizen-eeuwige verspaetung, fahrtausfall, stadsdiensten die elk uur gaan etc.


Inmiddels is het april en ik heb nog niets gelezen over de daadwerkelijke invoering van de OV-chipkaart in Emmerich. Is daar al wat meer bekendheid over, of is de betreffende ambtenaar van vervoer van de deelstaat NRW (die de handtekening(en) moet zetten) een ruimtereis aan het maken en zien we hem pas ergens in 2023 terug?


Ik vind het eerlijk gezegd een schandaal dat er geen updates hierover zijn. Ze moeten het gewoon eerlijk toegeven als het nog niet lukt. Dat stilzwijgen past gewoon niet.


 Op Praest staan ze weer makkelijk bereikbaar op het perron, maar ik weet daarvoor niet waar je in de trein moet gaan zitten.

Voorin zitten richting NL, achterin zitten vanuit NL.


Want Emmerich krijgt veel Nederlandse toeristen die met de trein uit Arnhem aankomen?

Toeristen is een groot woord, er zijn wel nogal wat dagjesmensen die er gaan winkelen omdat sommige dingen er goedkoper zijn dan in Nederland (net als andersom trouwens). In hoeverre die met de trein komen is nog iets anders aangezien vooral tanken in Duitsland lucratief is. 

Wat meer speelt: restaurants zijn door de veel lagere lonen voor horecapersoneel vaak de helft goedkoper dan in Nederland. 

Ik denk alleen niet dat dat alles voor de Kreis Kleve aanleiding is de portemonnee te trekken om Nederlanders gratis te laten reizen terwijl Duitsers voor hetzelfde traject wel moeten betalen.

Een gemeente als Emmerich kan zoiets overigens helemaal niet betalen. Duitse gemeenten gaan voornamelijk over straatnaambordjes en braderieën en hebben vergeleken met Nederland maar een minimaal budget omdat bijna alles op Kreis-niveau wordt geregeld. 


Even checken of ik het snap: als ik as zaterdag met mn weekend vrij en mn Duitse 9 euro ticket van Arnhem naar Düsseldorf wil reizen, kan dat zonder in-en uitchecken of is er een extra kaartje nodig?

U checkt in Arnhem in bij Arriva en checkt uit op Elten, dan reist u gratis op dit traject en is uw negeneuroticket meteen geldig vanaf het eerste station in Duitsland. Uitchecken kan ook op Emmerich, maar daar is weinig tijd voor. Een halte verder, Praest, is de laatste mogelijkheid. Stap een beetje achterin in de trein dan gaat het in Elten moeiteloos, het is maar een paar meter, de paal staat naast het DB-automaat en er is verder weinig te zien op dit perron. 

 

Dit is nog maar zeer kort mogelijk.U heeft dan een geldig kaartje, ook voor het traject Grens-Elten. Uw Duitse ticket is geldig vanaf Elten en niet vanaf de grens.


Nee, ook achterin, want u zit dan op een perron aan de andere kant. Het gaat overigens precies zo als in Gronau.


Persbericht: https://www.vrr.de/de/presse/neue-tarifangebote-und-moderat-steigende-preise

Bislang können sie für ihre grenzüberschreitenden Fahrten den Rhein-IJssel-Express (RE 19) mit dem kompletten Sortiment des VRR-Tarifs nutzen. Auf dem Streckenabschnitt Arnhem – Zevenaar gilt zusätzlich das gesamte niederländische Ticketsortiment inklusive OV-Chipkaart. Ab 1. Januar 2022 wird die Gültigkeit der OV-Chipkaart nun auf die Stationen Elten, Emmerich am Rhein und Praest ausgeweitet.

Met een VRR/NRW ticket/abonnement kon je al tot Arnhem, maar per 1 januari 2022 dus ook met een OV-chipkaart tot Praest.


De paaltjes staan er!! Nu nog wachten tot ze geactiveerd worden, in Gronau duurde dat wel een maand als ik me goed herinner?

 


Kennelijk is er geld gevonden. 


Aan het schermpje te zien zit er wel elektronica in. En aangezien dat het probleem was zou het niet zolang moeten duren om ze in dienst te stellen. Waarschijnlijk is het nu wachten op een gaatje in de agenda van de gedeputeerde van de Provincie Gelderland zodat hij het spreekwoordelijke lint kan doorknippen.


Als ik voor vandaag (18 december 2021) een reis plan in de NS-app naar Emmerich, staat bij de tarieven aangegeven "Je kunt voor deze reis je OV-chipkaart gebruiken". Is dat paaltje daar dan toch nu al in werking?


Als ik voor vandaag (18 december 2021) een reis plan in de NS-app naar Emmerich, staat bij de tarieven aangegeven "Je kunt voor deze reis je OV-chipkaart gebruiken". Is dat paaltje daar dan toch nu al in werking?

Als NS het zegt, dan zal het wel zeker? Zo niet, dan moet de klantenservice dat maar rechtzetten.


De Duitse link heeft het over 1 januari 2022 maar De Gelderlander heeft een bericht waarin gesproken wordt over maart maar ook dat schijnt nog niet helemaal beklonken te zijn. 


De gemeente Emmerich zegt op zijn eigen facebook pagina dat de paaltjes pas in maart komen.


Als ik voor vandaag (18 december 2021) een reis plan in de NS-app naar Emmerich, staat bij de tarieven aangegeven "Je kunt voor deze reis je OV-chipkaart gebruiken". Is dat paaltje daar dan toch nu al in werking?

Ga je gang, net zoals het Gronau paaltje dat in de zomervakantie al werkte.

Zie ook dit lange topic… en wat te doen op Enschede (zo min mogelijk dus!)

 


Persbericht: https://www.vrr.de/de/presse/neue-tarifangebote-und-moderat-steigende-preise

Bislang können sie für ihre grenzüberschreitenden Fahrten den Rhein-IJssel-Express (RE 19) mit dem kompletten Sortiment des VRR-Tarifs nutzen. Auf dem Streckenabschnitt Arnhem – Zevenaar gilt zusätzlich das gesamte niederländische Ticketsortiment inklusive OV-Chipkaart. Ab 1. Januar 2022 wird die Gültigkeit der OV-Chipkaart nun auf die Stationen Elten, Emmerich am Rhein und Praest ausgeweitet.

Met een VRR/NRW ticket/abonnement kon je al tot Arnhem, maar per 1 januari 2022 dus ook met een OV-chipkaart tot Praest.

Het enige probleem is de lockdown die er aan komt😕


Reageer