Sticky

Reizen met de OV-chipkaart

  • 9 October 2015
  • 70 reacties
  • 19865 Bekeken


Toon eerste bericht

70 reacties

Combineren van Traject Vrij Maand en Weekend Vrij Jaar leidt niet tot de beschreven foutmelding en al helemaal niet tot het automatisch bepalen van de voordeligste prijs.

Dat laatste klopt wel met wat er in dit topic staat: De combinatie van een RoR- en een RoS-product gaat niet goed. De claim over het automatisch bepalen van de voordeligste prijs gaat de facto alleen over combinaties van RoS-producten onderling.

Als u vergeet uit te checken of er gaat iets mis, dan kan uw reisprijs niet worden berekend. Uw reiskosten worden dus niet in mindering gebracht op het instaptarief. U betaalt het instaptarief in plaats van uw werkelijke reiskosten.

Reputatie 7
Badge +3

Goedemorgen,

Ik reisde vroeger veel met de NS Business Card. Vermoedelijk nog voordat deze “verchipt” was en de poortjes waren gesloten. Ik herinner me, dat als je de card was vergeten, je toch kon reizen door online met het nummer van je card het traject te boeken. Zoiets. 
 

ik heb geen persoonlijk ns business card meer, maar wil vandaag reizen met de nsbc van mijn werkgever, een afdelingskaart. Maar u raadt het al: die ben ik vergeten en ik kom niet meer op kantoor. 
 

is er nog een manier waarop ik met de gegevens van de card toch kan reizen? Ik hoor het graag. 
 

Alvast mijn dank  

 

J. van Assendelft 

 

 

 

 


 

 

Kaartje kopen en later declareren als vergeten abonnement

Zoals beloofd heb ik de vraag uitgezet. Ik heb hierover terugkoppeling gehad.

Voor wat betreft producten van andere vervoerders "vangen" wij dat bij verkoop in ieder geval niet af. We weten namelijk niet of de klant ook nog een product van een andere vervoerder op de kaart heeft staan. Bovendien kan dit per vervoerder verschillen, omdat het te maken heeft met hoe de verschillende vervoerders deze producten hebben opgevoerd in hun paaltjes en poortjes.

De combinatie Traject Vrij maand met Weekend Vrij jaar zou niet mogelijk moeten zijn.
Badge +3

Ik reanimeer dit topic even voor een kleine vraag.

Zojuist las ik op www.ov-chipkaart.nl het volgende:

Nieuwe service: Check-in & Haal op (bij de NS)
Heb je in de afgelopen weken saldo besteld via onze website en dit nog niet op je kaart gezet? Vanaf 10 mei geldt dat, wanneer je met de NS reist, je niet langer langs een ophaalautomaat hoeft. Je saldo staat bij het inchecken direct op je kaart!


Betekent dit dat wijzigingen in NS-abonnementen ook automatisch verwerkt worden bij het inchecken bij NS en dat het expliciet ophalen van een bestelling daarvoor niet meer nodig is?

(Overigens is de informatie in dit topic behoorlijk gedateerd. Ik stel voor dat we het niet meer sticky laten zijn.)

Badge +3

Nee, dit is enkel een service van OV-chipkaart en NS voor het ophalen van online saldobestellingen, maar wellicht dat er in de toekomst ook andere bestellingen tijdens het inchecken verwerkt kunnen worden. Het is natuurlijk nogal foutgevoelig omdat het allemaal heel snel moet gebeuren en een paaltje of poortje daar verder ook geen meldingen over geeft.

Het verwijderen van een Voordeelurenabonnement waar al jaren niet voor betaald was is in ieder geval geen enkel probleem, je checkt in (bij NS) en poef, weg abonnement.:smirk:

Badge +3

Als u vergeet uit te checken of er gaat iets mis, dan kan uw reisprijs niet worden berekend. Uw reiskosten worden dus niet in mindering gebracht op het instaptarief. U betaalt het instaptarief in plaats van uw werkelijke reiskosten.

Bij Reizen op Rekening (NS Flex en Business Card) wordt er dan vaak een schatting gemaakt op basis van je reishistorie.

Er is dan geen sprake van een instaptarief, maar als het systeem niet kan bepalen wat je reis was krijg je een correctietarief op je factuur.

Bij NS Flex gaat dat om 20 euro, terwijl het ‘instaptarief’ met een abonnement op saldo (of Samenreiskorting) 10 euro is voor trein.

Beste NS gebruikers,

Ik heb namelijk van een familie lid een anonieme OV kaart gekregen.
Zodat ik me kan verplaatsen a naar b binnen Nederland. De betaling en opladen doe ik geheel alleen.
Ik heb jammer genoeg twee bonnen verloren en wil zo'n uitdraai uitprinten.
Vraag:
Hoe kan ik binnen NS.nl een uitdraai uitprinten voor de periode die ik gebruikt van mn OV chip kaart?
Btw ik heb geen NS account en die wil ik ook niet hebben.
Beste GIO1985,

Het handigste is een Mijn NS account aanmaken. Je krijgt dan na het koppelen van je kaart direct een overzicht van alle reizen die je tot 1,5 jaar terug hebt gemaakt. Mocht je dat echt niet willen kun je naar een servicebalie op het station om een uitdraai te krijgen van de laatste 10 reizen die je hebt gemaakt.
Reputatie 3
De laatste 10 transacties bedoel je ws (geen 10 reizen)
Klopt, dat zijn de laatste 10 transacties.
Uit mijn hoofd heb ik in 1,5 jaar tijd drie keer gemaild over het dalurenabbonement waar ik een jaar recht op heb (ex-student). Het probleem is dat deze het allang niet meer doet. Ik heb in de tussentijd een businesscard gehad. Die heb ik om en nabij 4 maanden gehad. In deze periode had ik geen dalurenabbonement. In de tussentijd zou ik hier nog 3 kwart jaar ongeveer recht op moeten hebben. Omdat ik pas een kwart verbruikt had tot mijn businesscard. Zoals ik al eerder zei heb ik hier meerdere keren over gemaild. Nooit een reactie gehad. Alleen een standaard mail dat mijn vraag in behandeling is genomen. Nu krijg ik doodleuk een informatief mailtje met daarin een incasso dat ik 50 EUR moet betalen voor m'n dalurenabbonement wat ik al een hele tijd niet heb. Vrij apart, wens dan ook niet te betalen en eindelijk mijn 3 kwart jaar waar ik nog recht op heb alsnog per onmiddellijke ingang in te laten gaan!!!
Reputatie 7
Badge +4
Het Dalvoordeelabonnement is een jaar lang geldig nadat u het heeft afgesloten. Het wordt nooit onderbroken, hooguit heeft een ander abonnement prioriteit. Is het jaar om, dan heeft u geen recht meer.
Hoi ArjenvS, welkom op het NS Serviceforum!

Het komt er dus op neer dat jij in de veronderstelling was geen Dal Voordeel abonnement meer te hebben echter je krijgt nu wel een mail dat het Dal Voordeel abonnement wordt verlengd. Je kunt hierover even contact opnemen met NS Klantenservice via een van deze kanalen om het abonnement te laten beëindigen.
Hoi ArjenvS, welkom op het NS Serviceforum!

Het komt er dus op neer dat jij in de veronderstelling was geen Dal Voordeel abonnement meer te hebben echter je krijgt nu wel een mail dat het Dal Voordeel abonnement wordt verlengd. Je kunt hierover even contact opnemen met NS Klantenservice via een van deze kanalen om het abonnement te laten beëindigen.


Het komt erop neer dat ik er wel recht op heb. Een jaar gratis als ex-student, deze had ik nog niet bereikt. Bij lange na niet. En nu wordt hij stilzwijgend verlengd. Dit terwijl ik er al meerdere malen contact over heb gehad dat ik de afgelopen maanden geen daluren abonnement heb gehad. Dit terwijl dit wel zo zou moeten zijn. Hier heb ik meerdere keren over gemaild. Nogmaals: ik krijg elke keer een bevestiging dat mijn vraag in behandeling wordt genomen. Merk er weinig van. Word constant van het kastje naar de muur gestuurd. In dit geval nu door jou. 'Neem contact op met de klantenservice', dit heb ik in het verleden zoals hierboven en in mijn eerdere bericht hier beschreven, al meerdere malen gedaan. Wanneer word ik nu is echt geholpen en serieus genomen als klant?
De fout is volgens mij jouw aanname dat je dalvoordeel abonnement opgeschort zou worden bij het aanschaffen van de businesskaart. Dit is niet zo, je abonnement is gewoon door blijven lopen (het is niet mogelijk deze in het eerste jaar op te zeggen). Er is dus geen recht voor jou om nog gratis een dalvoordeel abonnement te hebben.

Je hebt nu dus de keuze om het dalvoordeelabonnement te verlengen (en daarvoor te betalen) of deze op te zeggen. Indien je je dalvoordeel abonnement wil opzeggen kan je daarvoor contact opnemen met de klantenservice.
De fout is volgens mij jouw aanname dat je dalvoordeel abonnement opgeschort zou worden bij het aanschaffen van de businesskaart. Dit is niet zo, je abonnement is gewoon door blijven lopen (het is niet mogelijk deze in het eerste jaar op te zeggen). Er is dus geen recht voor jou om nog gratis een dalvoordeel abonnement te hebben.

Je hebt nu dus de keuze om het dalvoordeelabonnement te verlengen (en daarvoor te betalen) of deze op te zeggen. Indien je je dalvoordeel abonnement wil opzeggen kan je daarvoor contact opnemen met de klantenservice.


Aha, dit snijdt al meer hout. Alleen het feit blijft wel dat ik de afgelopen maanden er geen gebruik van heb kunnen maken. Dit omdat het dalurenabonnement om voor mij onverklarebare redenen niet werkte. Heb hier meerdere keren over gemaild. Ook vind ik het apart dat deze dan niet opgeschort wordt, maar goed. Dat terzijde.
Reputatie 5
Vraagje:
Aankomende donderdag gaan mijn moeder en oma (beiden in het bezit van een persoonlijke OV-kaart) naar Schiphol.
Ik wilde meegaan met hen, zodat zij met korting kunnen reizen (ik heb een studenten-ov). Hoe kunnen zij meereiskorting aanvragen bij de automaat, zodat ze vervolgens met korting op de ov-kaart kunnen reizen?
Reputatie 7
Badge +4
Moeder en oma hebben beide zelf een chipkaart nodig, die mag ook anoniem zijn. Ze moeten dan op het automaat er samenreiskorting op zetten en voldoende saldo om de reis te kunnen betalen. met een minimum van tien euro. Als uw moeder en oma ook weer mee teruggaan doet u er goed aan twee keer samenreiskorting op de kaart te zetten. Samenreiskorting geldt per rit, niet per dag.

Zonder ov-chipkaarten is deze korting niet mogelijk.
Reputatie 5
Oke duidelijk. Dat kan gewoon via kaartjesautomaat neem ik aan?
Reputatie 7
Badge +4
Ja, daar kunt u desnoods ook een tweetal anonieme chipkaarten uithalen. Neem het automaat met de bolle voorkant.
Hallo!

Ik heb een vraag, ik ben ingecheckt in den haag , en moest naar schiphol om mijn eigendommen van schiphol af te leveren, mijn collega stond op het spoor, moet ik dan alsnog uitchecken? Ik moet vervolgens de trein nemen naar dordrecht. Moet ik dan uitchecken op schiphol of dordrecht?
Reputatie 5
Omdat het reizen met een OV-kaart nog altijd verschrikkelijk is met regels, hierbij nog twee vragen:

1. Sinds kort heb ik een NS-Businesscard ontvangen vanuit mijn werk. Hier heb ik wat voorwaarden gelezen die ik moest ondertekenen om deze te gebruiken, zoals gewoonlijk. Hierop staat echter niet of het 1e of 2e klas is. Als ik incheck zie ik het ook niet. Enige wat ik zie is "incheck NS-Businesscard".

2. Als ik reis van Hengelo via Deventer naar Zwolle, wat voor tarief wordt er dan bij m'n kaart afgeschreven? Want in principe ben ik dan 30 minuten later in Zwolle, ziet mijn kaart dit? Ik moet bijvoorbeeld iemand van het perron halen te Deventer om te reizen naar Zwolle.

Als dit het tarief via Deventer is, vind ik het een beetje vreemd. Normaal reis ik van Oldenzaal naar Zwolle, waarbij ik 3 min overstap heb in Hengelo. Als je mindervalide bent (vorig jaar mn enkel kapot) ga je die overstap never nooit halen. Dan heb ik de optie om of 11 minuten te wachten en de IC richting Deventer te pakken, of ik wacht 30 minuten en pak de volgende trein. Nou dan heb ik het wel begrepen, pak ik liever de IC en kan ik normaal zitten.
Reputatie 6
Badge +2
Het systeem concludeert uit een lange reistijd niet dat een omweg is gemaakt. De controleur controleert of op een toegestane route wordt gereisd.

De reisplanner geeft niet de route via Deventer omdat als een langere overstaptijd nodig is, in Hengelo de trein van 30 minuten later nemen toch iets sneller is. bijdragevandennis
Reputatie 5
De trein in Hengelo 30 minuten later nemen is "officieel" 1 hele minuut sneller ja. Sprinter komt .12 binnen in Zwolle en de IC op .13 (zoiets). Maar dat is te verwaarlozen.
Het nadeel via Deventer is dat je 15 min op de IC naar Zwolle moet wachten, dat wel. Maar liever dat, dan 30 min in Hengelo wachten en een uur buffelen in dat rotding.

Reageer