Waarom moet de OV chipkaart ook alweer ingevoerd worden volgens de NS ? | NS Community

Waarom moet de OV chipkaart ook alweer ingevoerd worden volgens de NS ?


Volgens de NS zou de OV chipkaart ingevoerd moeten worden omdat:
1. Het daarmee goedkoper zou worden voor de reiziger.
2. Het gemakkelijker zou worden voor de reiziger.

Ad 1. Het is niet goedkoper geworden voor de reiziger, zie de prijsstijgingen sinds de invoering.
Ad 2. Het is gemakkelijker geworden voor de reiziger, zie de klachtenregen sinds de invoering.
Met de afschaffing van de papieren kaartjes en de verplichte poortjes wordt het ongemak enkel nog groter voor de reiziger

Irritant voorbeeld van het ongemak in absurde vorm voor mij als voormalig OV- jaarkaart- en nu Businesskaart-houder: Voorheen kon ik in elke NS-trein of willekeurige bus/tram in/uitstappen zonder in/uit te checken of wat dan ook. Nu moet ik dat wel, incl. poortjes door zien te komen.

En dat terwijl het hele, niet onaanzienlijke, kostenbedrag al vooruit aan de NS is betaald ! Aan alle normaal gangbare contractuele verplichtingen is voldaan.
Van zwartrijden kan dus tenenenmale geen sprake zijn en toch zal ik een boete moeten betalen als ik niet incheck !?!?!?!

Conclusie:
1. De OV-chipkaart is voordeliger voor de NS, dit voordeel ziet de reiziger echter niet terug in de vervoerprijzen.
2. De OV-chipkaart maakt het voor de Ns makkelijker en voor reiziger ongemakkelijker.
3. De NS heeft de reiziger, de politiek en de burgers voorlogen.

Zeer benieuwd naar het antwoord hierop van de NS.

36 reacties

Ik reis al jaren met de OV-chipkaart en vind het werkelijk een zegen. Simpeler dan dit kan het nauwelijks.
Dag Christ, welkom op ons serviceforum.

Er waren meerdere redenen om de OV-chipkaart in te voeren. De OV-chipkaart is gemakkelijker en veiliger voor de reiziger. Daarnaast biedt de OV-chipkaart OV-bedrijven de mogelijkheid beter de inzet van capaciteit, middelen en mensen te bepalen. De opbrengstverdeling naar OV-bedrijven vindt sneller en eerlijker plaats.

•De OV-chipkaart is gemakkelijker, omdat nu met één kaart met al het openbaar vervoer in Nederland gereisd kan worden. Dus met trein, tram, bus en metro.
•De OV-chipkaart biedt meer veiligheid, omdat bij de metro en trein de stations afgesloten worden. Hierdoor wordt het zwartrijden verminderd.
•De OV-chipkaart is sneller, want het is niet meer nodig om iedere keer een vervoerbewijs te kopen of strippenkaart af te stempelen.
•De OV-chipkaart is eerlijker, omdat reizigers betalen voor het daadwerkelijk aantal gereisde kilometers.
•De OV-chipkaart biedt OV-bedrijven de mogelijkheid beter de inzet van capaciteit, middelen en mensen te bepalen. De OV-chipkaart geeft een goed inzicht in reispatronen.
•De opbrengstverdeling naar OV-bedrijven vindt sneller en eerlijker plaats. De transacties worden in principe ’s nachts verwerkt en de verdeling van gelden vindt de volgende dag plaats.

Uiteraard is er een prjisstijging, dit prijzen van de papieren vervoerbewijzen worden jaarlijks geindexeerd. Daarnaast zijn er uiteraard processen die verder kunnen worden geoptimaliseerd. Wij zijn ons hier bewust van en proberen het proces steeds verder te opmtimaliseren.

Groet Ramon
De OV-chipkaart is gemakkelijker en veiliger voor de reiziger.Dat geloof je toch zelf niet als moderator op dit forum? Er zijn tal van situaties waarin de reiziger juist extra handelingen moet verrichten, of soms zelfs noodgedwongen een half uur extra reistijd moet inplannen om tijdens het reizen de handelingen te verrichten die enkel en alleen voor de werking van die kaart noodzakelijk zijn.

Daarnaast biedt de OV-chipkaart OV-bedrijven de mogelijkheid beter de inzet van capaciteit, middelen en mensen te bepalen. De opbrengstverdeling naar OV-bedrijven vindt sneller en eerlijker plaats.Klopt, voor de vervoerders is dit een verbetering. Indirect profiteert de reiziger daar ook van, want de NS kan er door deze schat aan informatie voor zorgen dat structureel te volle treinen nooit meer voorkomen, toch? Of zou het juist dienen om de capaciteit nog strakker te plannen?

•De OV-chipkaart is gemakkelijker, omdat nu met één kaart met al het openbaar vervoer in Nederland gereisd kan worden. Dus met trein, tram, bus en metro.Door het brakke ontwerp van die kaart lopen er mensen met 2 of 3 van die chippassen rond omdat verschillende abonnementen niet bij elkaar op één OV-Chipkaart kunnen.

•De OV-chipkaart biedt meer veiligheid, omdat bij de metro en trein de stations afgesloten worden. Hierdoor wordt het zwartrijden verminderd.Kolder. Ik zal ze hier niet opsommen, maar er zijn diverse mogelijkheden om op een afgesloten station te komen en toch zwart te reizen. Bovendien kunnen ook medereizigers die een geldig vervoerbewijs of passagerecht hebben gevaarlijk zijn.

•De OV-chipkaart is sneller, want het is niet meer nodig om iedere keer een vervoerbewijs te kopen of strippenkaart af te stempelen.Abonnementhouders met een vrij reisrecht zijn juist meer tijd kwijt, omdat ze voorheen geen handelingen hoefden te verrichten voor en na hun reis. Voor overige reizigers is het tijdvoordeel van de automaat al ruimschoots verloren als moet worden omgecheckt bij een overstap tussen verschillende vervoerders, of als moet worden gehercheckt bij NS, wat soms helemaal bij de ingang van het station moet gebeuren, omdat het systeem anders niet de tarieven berekent die ze afgekocht hebben, of omdat er geen andere mogelijkheid meer is om een vervoerbewijs voor een omweg te kopen.

•De OV-chipkaart is eerlijker, omdat reizigers betalen voor het daadwerkelijk aantal gereisde kilometers.Niet waar.

Bijvoorbeeld de stations Lelystad Centrum en Ermelo enerzijds en Heemstede Aerdenhout en Leiden Lammenschans anderzijds liggen beiden ongeveer 30 kilometer bij elkaar vandaan. Tweede klas vol tarief moet voor de eerste rit €15,60 worden betaald en voor de tweede slechts €5,00 en dat terwijl NS in het eerste geval 64 minuten nodig heeft om je op de plaats van bestemming te brengen en in het tweede geval slechts 24.

Hoe verder de vervoerder omrijdt, hoe meer je als klant moet betalen. Bij het busvervoer werd dat voorheen grotendeels opgevangen door het zonesysteem, maar ook daar loont het nu voor de vervoerder om zoveel mogelijk omwegen te maken, in plaats van rechtstreekse lijnen te bieden waar mogelijk.

Het NS-tariefsysteem dat ook met de OV-chipkaart op NS-trajecten nog steeds van kracht is heeft tal van oneerlijkheden: Waarom betalen reizigers over de Schiphollijn, Hanzelijn, HSL, en Breukelen-Woerden meer tariefeenheden dan de afstand die ze afleggen rechtvaardigt (en dan heb ik het niet over de HSL-toeslag)? Waarom kun je met een Traject Vrij kaart Leiden - Utrecht vrij reizen in de halve randstad (Den Haag C - Utrecht - Schiphol - Leiden muv Gouda Alphen a/d Rijn), terwijl een Traject Vrij kaart Assen - Meppel die hetzelfde kost alleen vrij reizen biedt op het genoemde traject? Waarom is een enkele reis Heerlen Woonboulevard - Heerlen - Hoensbroek goedkopen dan alleen een enkele reis Heerlen - Hoensbroek?

De OV-chipkaart maakt de prijzen anders, in veel gevallen hoger, maar niet per definitie eerlijker.

•De OV-chipkaart biedt OV-bedrijven de mogelijkheid beter de inzet van capaciteit, middelen en mensen te bepalen. De OV-chipkaart geeft een goed inzicht in reispatronen.
•De opbrengstverdeling naar OV-bedrijven vindt sneller en eerlijker plaats. De transacties worden in principe ’s nachts verwerkt en de verdeling van gelden vindt de volgende dag plaats.
Dat is juist, maar dat had ook gekund met een gebruiksvriendelijker systeem.

Uiteraard is er een prjisstijging, dit prijzen van de papieren vervoerbewijzen worden jaarlijks geindexeerd. Daarnaast zijn er uiteraard processen die verder kunnen worden geoptimaliseerd. Wij zijn ons hier bewust van en proberen het proces steeds verder te opmtimaliseren.Daar bovenop komen
•de prijsstijgingen bij reizen met meerdere vervoerders, die in vrijwel alle gevallen omhoog zijn gegaan ten opzichte van reizen met een papieren kaartje, ook als de prijs voorheen volgens dezelfde route werd berekend
•de prijsstijgingen voor de houders van de vervoerbewijzen: eenmalige of enkele jaren bruikbare chipkaarten, waardoor de totaalprijs voor vervoerbewijs en kaart op kan lopen tot 48% van de oorspronkelijke prijs
•de prijsstijgingen van de nieuwe abonnementen ten opzichte van de oude varianten. De prijzen die niet zijn gestegen, zoals van Dal Voordeel t.o.v. de Voordeelurenkaart gaan gepaard met en grote verslechtering van het reisrecht dat ermee wordt afgekocht die in geen verhouding staat tot de prijsdaling: daluren in plaats van voordeeluren.
Dag Christ, welkom op ons serviceforum.

Beste Ramon NS,

Je herhaalt voor de zoveelste keer de mantra van de NS dat de OV-chipkaart gemakkelijker is voor de reiziger.
Hiermee blijft de NS hardnekkig de massale klachten van reizigers negeren die de OV-chip dagelijks moeten gebruiken.
De NS geeft hiermee aan maling te hebben aan de reiziger, de NS zelf en de OV-bedrijven worden belangrijker gevonden dan de reiziger. Voor de NS hebben gemak en en voordelen voor zichzelf en andere OV-bedrijven hogere prioriteit.
Dit wordt door jou ook bevestigd: " De opbrengstverdeling naar OV-bedrijven vindt sneller plaats".

•De OV-chipkaart is gemakkelijker, omdat nu met één kaart met al het openbaar vervoer in Nederland gereisd kan worden. Dus met trein, tram, bus en metro.
De mantra wederom halsstarrig herhaald, terwijl de praktijk massaal het tegendeel blijft bewijzen. Daarnaast kon ik mijn de OV-jaarkaart altijd al overal reizen, overbodig dus die OV-chipkaart voor mij.

•De OV-chipkaart biedt meer veiligheid, omdat bij de metro en trein de stations afgesloten worden. Hierdoor wordt het zwartrijden verminderd.
Hiervoor zijn andere reizigersvriendelijke maatregelen mogelijk, b.v. voldoende gekwalificeerde conducteurs op de treinen. Naast zorgen voor de veiligheid van reizigers, kunnen ze de reizigers ook nog eens van de door reizigers zeer gewenste informatie en advies voorzien. Ik voel mij veiliger op een perron of in de trein met een aantal goeie conducteurs in de buurt dan op een uitgestorven trein en een leeg perron met poortjes.

•De OV-chipkaart is sneller, want het is niet meer nodig om iedere keer een vervoerbewijs te kopen of strippenkaart af te stempelen.
Wederom het hardnekkig negeren van de massale klachten over het het verkrijgen van het juiste (kortings) kaartje, al dan niet in combinatie met trajecten met meerdere vervoerders, automaten/paaltjes/poortjes die niet naar behoren funtioneren, technische defecten etc., etc.

•De OV-chipkaart is eerlijker, omdat reizigers betalen voor het daadwerkelijk aantal gereisde kilometers. De Ha, weer iets nieuws, Ns als Vrouwe Justitia? Hiervoor was geen OV-chipkaart nodig. De prijs van een kaartje was ook altijd afhankelijk van het aantal te reizen kilometers, toch?

•De OV-chipkaart biedt OV-bedrijven de mogelijkheid beter de inzet van capaciteit, middelen en mensen te bepalen. De OV-chipkaart geeft een goed inzicht in reispatronen. Dat is inderdaad voordelig voor bedrijven. Dit zgn. " verbeterde inzicht" wordt vervolgens zelden of nooit gebruikt voor verbeteringen voor de reiziger . In de praktijk wordt ze meestal misbruikt om verslecheringen voor de reiziger te door te voeren.

.•De opbrengstverdeling naar OV-bedrijven vindt sneller en eerlijker plaats. De transacties worden in principe ’s nachts verwerkt en de verdeling van gelden vindt de volgende dag plaats.
Eerlijker, wederom de NS als vrouwe justitia, nieuwe mantra? Ik krijg bijna tranen in mijn ogen van ontroering.
Sneller geld binnen krijgen lijkt me een belangrijker reden voor de NS en OV-bedrijven.

Uiteraard is er een prjisstijging, dit prijzen van de papieren vervoerbewijzen worden jaarlijks geindexeerd.
Dat klopt maar met de invoering van OV-chipkaartmaar zou het, ook incl. indexering, goedkoper/minder duur worden. Hoeveel goedkoper/minder duurder is het dan nu geworden door de invoering van de OV-chipkaart Ramon?

Daarnaast zijn er uiteraard processen die verder kunnen worden geoptimaliseerd. Wij zijn ons hier bewust van en proberen het proces steeds verder te opmtimaliseren.
Ik zou graag zien dat z.s.m. nu echt begonnen werd met verbetering van de informatievoorziening dusdanig dat bij verstoringen niet reizigers met een eigen mobieltje niet eerder actuele informatie hebben dan meelijwekkende hun stinkende best doende klantvriendelijke zich verontschuldigende NS-conducteurs en ander personeel volgestopt met NS-apparaten waar geen ze geen enkele informatie uit krijgen van "De NS-Verkeersleiding."

Groet Ramon
Volgens de NS zou de OV chipkaart ingevoerd moeten worden omdat:
1. Het daarmee goedkoper zou worden voor de reiziger.
2. Het gemakkelijker zou worden voor de reiziger.

Ad 1. Het is niet goedkoper geworden voor de reiziger, zie de prijsstijgingen sinds de invoering.
Ad 2. Het is gemakkelijker geworden voor de reiziger, zie de klachtenregen sinds de invoering.
Met de afschaffing van de papieren kaartjes en de verplichte poortjes wordt het ongemak enkel nog groter voor de reiziger

Irritant voorbeeld van het ongemak in absurde vorm voor mij als voormalig OV- jaarkaart- en nu Businesskaart-houder: Voorheen kon ik in elke NS-trein of willekeurige bus/tram in/uitstappen zonder in/uit te checken of wat dan ook. Nu moet ik dat wel, incl. poortjes door zien te komen.

En dat terwijl het hele, niet onaanzienlijke, kostenbedrag al vooruit aan de NS is betaald ! Aan alle normaal gangbare contractuele verplichtingen is voldaan.
Van zwartrijden kan dus tenenenmale geen sprake zijn en toch zal ik een boete moeten betalen als ik niet incheck !?!?!?!

Conclusie:
1. De OV-chipkaart is voordeliger voor de NS, dit voordeel ziet de reiziger echter niet terug in de vervoerprijzen.
2. De OV-chipkaart maakt het voor de Ns makkelijker en voor reiziger ongemakkelijker.
3. De NS heeft de reiziger, de politiek en de burgers voorlogen.

Zeer benieuwd naar het antwoord hierop van de NS.




klopt ns maakt ook misbruik van zijn monopoly!
Beste Christ,

Ik zal concreet ingaan op enkele punten waar je het niet mee eens bent, ten opzichte van de reactie van Ramon. Op andere punten is reeds een goede reactie gegeven.

•De OV-chipkaart is gemakkelijker, omdat nu met één kaart met al het openbaar vervoer in Nederland gereisd kan worden. Dus met trein, tram, bus en metro.
De mantra wederom halsstarrig herhaald, terwijl de praktijk massaal het tegendeel blijft bewijzen. Daarnaast kon ik mijn de OV-jaarkaart altijd al overal reizen, overbodig dus die OV-chipkaart voor mij.

Met de tram, bus en metro reis je al met de OV-chipkaart. Nu gebeurt dit ook met de trein. Bovendien kun je met de OV-chipkaart via Mijn NS en Mijn OV-chipkaart eenvoudig je reishistorie inzien, iets wat voor veel forensen een wens is. Los daarvan, zullen de komende jaren op meer stations poortjes verschijnen, waardoor je op je weg naar het perron eenvoudig kunt inchecken en als je het station verlaat weer uitchecken.

•De OV-chipkaart biedt meer veiligheid, omdat bij de metro en trein de stations afgesloten worden. Hierdoor wordt het zwartrijden verminderd.
Hiervoor zijn andere reizigersvriendelijke maatregelen mogelijk, b.v. voldoende gekwalificeerde conducteurs op de treinen. Naast zorgen voor de veiligheid van reizigers, kunnen ze de reizigers ook nog eens van de door reizigers zeer gewenste informatie en advies voorzien. Ik voel mij veiliger op een perron of in de trein met een aantal goeie conducteurs in de buurt dan op een uitgestorven trein en een leeg perron met poortjes.

Conducteurs bij NS moeten wel degelijk aan eisen voldoen om gekwalificeerd te zijn. Lees ook eens hoe een vacature voor een conducteur eruitziet. Je kunt erop rekenen dat er enorm veel wordt gedaan om de kwaliteit zo hoog mogelijk te houden.

•De OV-chipkaart is eerlijker, omdat reizigers betalen voor het daadwerkelijk aantal gereisde kilometers. De Ha, weer iets nieuws, Ns als Vrouwe Justitia? Hiervoor was geen OV-chipkaart nodig. De prijs van een kaartje was ook altijd afhankelijk van het aantal te reizen kilometers, toch?
De prijs van een reis op de OV-chipkaart is nog steeds afhankelijk van het aantal tariefeenheden, zoals dit ook altijd het geval is geweest. Hier vindt je meer over hoe de kosten van je reis zijn opgebouwd aan de hand van tariefeenheden.

•De OV-chipkaart biedt OV-bedrijven de mogelijkheid beter de inzet van capaciteit, middelen en mensen te bepalen. De OV-chipkaart geeft een goed inzicht in reispatronen. Dat is inderdaad voordelig voor bedrijven. Dit zgn. " verbeterde inzicht" wordt vervolgens zelden of nooit gebruikt voor verbeteringen voor de reiziger . In de praktijk wordt ze meestal misbruikt om verslecheringen voor de reiziger te door te voeren.
Reisgegevens worden niet misbruikt, lees vooral eens deze webpagina over hoe wij omgaan met privacy. Aan de hand van de OV-chipkaart kunnen wij wel goed reispatronen bijhouden, maar dat staat los van ieders persoonlijke reisgegevens.
Beste Christ,

Ik zal concreet ingaan op enkele punten waar je het niet mee eens bent, ten opzichte van de reactie van Ramon. Op andere punten is reeds een goede reactie gegeven.

•De OV-chipkaart is gemakkelijker, omdat nu met één kaart met al het openbaar vervoer in Nederland gereisd kan worden. Dus met trein, tram, bus en metro.
De mantra wederom halsstarrig herhaald, terwijl de praktijk massaal het tegendeel blijft bewijzen. Daarnaast kon ik mijn de OV-jaarkaart altijd al overal reizen, overbodig dus die OV-chipkaart voor mij.

Met de tram, bus en metro reis je al met de OV-chipkaart. Nu gebeurt dit ook met de trein. Bovendien kun je met de OV-chipkaart via Mijn NS en Mijn OV-chipkaart eenvoudig je reishistorie inzien, iets wat voor veel forensen een wens is. Los daarvan, zullen de komende jaren op meer stations poortjes verschijnen, waardoor je op je weg naar het perron eenvoudig kunt inchecken en als je het station verlaat weer uitchecken.

•De OV-chipkaart biedt meer veiligheid, omdat bij de metro en trein de stations afgesloten worden. Hierdoor wordt het zwartrijden verminderd.
Hiervoor zijn andere reizigersvriendelijke maatregelen mogelijk, b.v. voldoende gekwalificeerde conducteurs op de treinen. Naast zorgen voor de veiligheid van reizigers, kunnen ze de reizigers ook nog eens van de door reizigers zeer gewenste informatie en advies voorzien. Ik voel mij veiliger op een perron of in de trein met een aantal goeie conducteurs in de buurt dan op een uitgestorven trein en een leeg perron met poortjes.

Conducteurs bij NS moeten wel degelijk aan eisen voldoen om gekwalificeerd te zijn. Lees ook eens hoe een vacature voor een conducteur eruitziet. Je kunt erop rekenen dat er enorm veel wordt gedaan om de kwaliteit zo hoog mogelijk te houden.

•De OV-chipkaart is eerlijker, omdat reizigers betalen voor het daadwerkelijk aantal gereisde kilometers. De Ha, weer iets nieuws, Ns als Vrouwe Justitia? Hiervoor was geen OV-chipkaart nodig. De prijs van een kaartje was ook altijd afhankelijk van het aantal te reizen kilometers, toch?
De prijs van een reis op de OV-chipkaart is nog steeds afhankelijk van het aantal tariefeenheden, zoals dit ook altijd het geval is geweest. Hier vindt je meer over hoe de kosten van je reis zijn opgebouwd aan de hand van tariefeenheden.

•De OV-chipkaart biedt OV-bedrijven de mogelijkheid beter de inzet van capaciteit, middelen en mensen te bepalen. De OV-chipkaart geeft een goed inzicht in reispatronen. Dat is inderdaad voordelig voor bedrijven. Dit zgn. " verbeterde inzicht" wordt vervolgens zelden of nooit gebruikt voor verbeteringen voor de reiziger . In de praktijk wordt ze meestal misbruikt om verslecheringen voor de reiziger te door te voeren.
Reisgegevens worden niet misbruikt, lees vooral eens deze webpagina over hoe wij omgaan met privacy. Aan de hand van de OV-chipkaart kunnen wij wel goed reispatronen bijhouden, maar dat staat los van ieders persoonlijke reisgegevens.


denk dat u zelf nooit me de trein bent geweest, de conducteurs zitten 9 van de 10 keer eerste klas te niksen,als ze voorbij lopen controleren ze je kaartje niet eens.

ook is het na kijken van mijn reishistorie niet iets nieuws staat ook op me trein kaartje en je weet zelf waar je heen gaat.

de ov-chipkaart is niet eerlijker als ik een keer met de trein ga om dat mijn auto stuk is betaal ik een euro meer dan nu of ik moet meteen en chipkaart kopen maar ja daar moet meteen weer 20 euro opstaan voor een keer met de trein is dit gekken werk dus hoezo eerlijk?

vaak weten de conducteurs echt helemaal niks van trein tijden of regels in de trein, als mensen in de stilte coupe zitten met muziek aan word er gewoon niks van gezegd ook.

los eerst gewoon de lopende problemen op bij de ns , in de plaats van iets wat mensen niet willen in te voeren,meedenken met de klant is nooit sterkste punt geweest van de ns!
Beste Christ,

Ik zal concreet ingaan op enkele punten waar je het niet mee eens bent, ten opzichte van de reactie van Ramon. Op andere punten is reeds een goede reactie gegeven.

Beste Stephan, op die andere punten is nou net niet reeds een goede reactie gegeven, dat was juist mijn klacht .
De door jou genoemde zgn.goede reacties c.q. het negeren van deze punten bevestigt enkel mijn gelijk op deze punten:
De NS blijft hardnekkig de massale klachten van reizigers negeren c. q. bagatelliseren die de OV-chip dagelijks moeten gebruiken.
Voor de NS hebben gemak en en voordelen voor zichzelf en andere OV-bedrijven hogere prioriteit dan ongemak en nadeel voor de reiziger. Dit wordt ook bevestigd: " De opbrengstverdeling naar OV-bedrijven vindt sneller plaats". Daar gaat het hen uiteindelijk om.

•De OV-chipkaart is gemakkelijker, omdat nu met één kaart met al het openbaar vervoer in Nederland gereisd kan worden. Dus met trein, tram, bus en metro.
De mantra wederom halsstarrig herhaald, terwijl de praktijk massaal het tegendeel blijft bewijzen. Daarnaast kon ik mijn de OV-jaarkaart altijd al overal reizen, overbodig dus die OV-chipkaart voor mij.

Met de tram, bus en metro reis je al met de OV-chipkaart. Nu gebeurt dit ook met de trein. Bovendien kun je met de OV-chipkaart via Mijn NS en Mijn OV-chipkaart eenvoudig je reishistorie inzien, iets wat voor veel forensen een wens is. Los daarvan, zullen de komende jaren op meer stations poortjes verschijnen, waardoor je op je weg naar het perron eenvoudig kunt inchecken en als je het station verlaat weer uitchecken.

Beste Stephan, ben ik nou zo slim of jij zo dom? Ik wil als Business-card houder juist zoals voorheen met de OV-jaarkaart overal, geheel ongehinderd door poortjes, paaltjes of andere ongewenste ongemakken gebruik kunnen maken van het openbaar vervoer. Gewoon in- en uitstappen omdat er al vooraf voor dit vervoersgebruik betaald is en ik nergens voor gecontroleerd hoef te worden!
Verder ben ik heel goed zelf in staat zelf mijn reishistorie bij te houden wanneer ik dat nodig vindt.
Het is niet mijn zaak dit voor de NS te moeten doen wanneer zij dit belangrijk vinden. Want daar gaat het natuurlijk in feite om: onder het mom van klantbehoefte voorzien in een eigen behoefte van de NS.

•De OV-chipkaart biedt meer veiligheid, omdat bij de metro en trein de stations afgesloten worden. Hierdoor wordt het zwartrijden verminderd.
Hiervoor zijn andere reizigersvriendelijke maatregelen mogelijk, b.v. voldoende gekwalificeerde conducteurs op de treinen. Naast zorgen voor de veiligheid van reizigers, kunnen ze de reizigers ook nog eens van de door reizigers zeer gewenste informatie en advies voorzien. Ik voel mij veiliger op een perron of in de trein met een aantal goeie conducteurs in de buurt dan op een uitgestorven trein en een leeg perron met poortjes.

Conducteurs bij NS moeten wel degelijk aan eisen voldoen om gekwalificeerd te zijn. Lees ook eens hoe een vacature voor een conducteur eruitziet. Je kunt erop rekenen dat er enorm veel wordt gedaan om de kwaliteit zo hoog mogelijk te houden.

Beste Stephan, wederom niet slim of niet goed begrepen. Ik ben juist overtuigd van het feit dat de NS-conducteurs gekwalificeerd zijn en uit de praltijk kan ik bevestigen dat de meerderheid ook heel klantvriendelijk is. Daarom wil ik die nu juist ook vanwege de veiligheid meer/vaker in de trein zien. Dat werkt beter dan de schijnveilgheid via poortjes etc. Werkt beter, klantvriendelijker en levert extra gewenste service voor de reiziger.

•De OV-chipkaart is eerlijker, omdat reizigers betalen voor het daadwerkelijk aantal gereisde kilometers. De Ha, weer iets nieuws, Ns als Vrouwe Justitia? Hiervoor was geen OV-chipkaart nodig. De prijs van een kaartje was ook altijd afhankelijk van het aantal te reizen kilometers, toch?
De prijs van een reis op de OV-chipkaart is nog steeds afhankelijk van het aantal tariefeenheden, zoals dit ook altijd het geval is geweest. Hier vindt je meer over hoe de kosten van je reis zijn opgebouwd aan de hand van tariefeenheden.

Stephan, Stephan, zoals jezelf zegt: zoals dit altijd het geval is geweest. Niets eerlijker dus, maar even eerlijk als het altijd geweest. Waarbij aangetekend dat de NS aan dit principe nu weer zelf wil gaan tornen door verschil te maken in kilometers binnen en buiten de spits! Hoe consistent/opportunistisch c.q. geloofwaardig ben je dan als NS?

•De OV-chipkaart biedt OV-bedrijven de mogelijkheid beter de inzet van capaciteit, middelen en mensen te bepalen. De OV-chipkaart geeft een goed inzicht in reispatronen. Dat is inderdaad voordelig voor bedrijven. Dit zgn. " verbeterde inzicht" wordt vervolgens zelden of nooit gebruikt voor verbeteringen voor de reiziger . In de praktijk wordt ze meestal misbruikt om verslecheringen voor de reiziger te door te voeren.
Reisgegevens worden niet misbruikt, lees vooral eens deze webpagina over hoe wij omgaan met privacy. Aan de hand van de OV-chipkaart kunnen wij wel goed reispatronen bijhouden, maar dat staat los van ieders persoonlijke reisgegevens.


Beste Stephan, wederom niet slim of niet goed begrepen. Ik zegt niet dat de NS de privacy schendt. Ik bedoel dat de NS de reisgegevens en daarop gebaseerde onderzoeken/enquetes/analyses als alibi gebruikt om onder het mom van "efficiencyverbeteringen", "de wens van de klant" etc. verslechteringen voor de reizeigers door te kunnen voeren.
De OV-chip kaart zelf is hier het meest schrijnend voorbeeld van (sic).

Twee expliciete vragen blijven onbeantwoord:
1.Hoeveel zijn treinkaartjes nu goedkoper/minder duur door de invoering van de OV-chipkaart (Gaarne daarbij ook de totale kosten van de invoering van de OV-chipkaart meerekenen).
2. Kunnen jullie z.s.m. nu echt beginnen met de zolang al met de mond beleden verbetering van de informatievoorziening voor de reizigers dusdanig dat bij verstoringen niet reizigers met een eigen mobieltje eerder actuele informatie hebben dan de medelijdenopwekkende, hun stinkende best doende, klantvriendelijke, zich duizendmaal beschaamd verontschuldigende NS-conducteurs en ander personeel volgestopt met NS-apparaten waar geen ze geen enkele informatie uit krijgen van "De NS-Verkeersleiding." ?
P.s. en dus ook niet halsoverkop overal gele informatieborden verwijderen onder het mom van "die worden amper geraadpleegd"! Zie ook boven: punt misbruik gegevens onderzoek/enquete/analyses.



Een laatste vraag: waarom moet ik een boete betalen als ik niet incheck terwijl ik een abonnement heb (Business Card) heb waarbij vooraf al betaald is voor de vervoerskosten?
Er is immers.aan alle normaal juridisch gangbare contractuele verplichtingen voor het verlenen van diensten en betalingen daarvan voldaan.
Je kunt wel van alles in de kleine lettertjes willen zetten maar een boete lijkt mij dus juridisch niet stand te houden voor een rechter.
Even off-topic in reactie op nswtf, wij hebben veel meer werkzaamheden dan kaartcontrole. Vervelend dat je mijn collega's 9 van de 10 keer in de 1e klas ziet zitten, maar ik kan je zeggen dat de reiziger echt een totaal verkeerd beeld heeft van ons werk. Ik ga er in dit topic daarom ook verder niet op in om niet af te dwalen.
ik ben bang dat de klanten van de ns een goed beeld hebben en de ns niet,
Hoe kun je nu met droge ogen beweren dat een systeem waarbij je eerst moet betalen voor een lege ov-chipkaart, vervolgens 20 euro aan saldo op je kaart moet zetten om een reis van 5 minuten te mogen maken en tenslotte administratiekosten moet betalen om je te veel gestorte saldo terug te krijgen eerlijker is?
sterker nog de vrouw die mij de kaart verkoopt zegt niet eens dat er minimaal 20 euro op moet staan!
Zou ze wel moeten doen, anders kan je immers niet reizen en een hoop mensen weten dat simpelweg niet.
Ik heb een jaartrajectkaart (oude stijl), en hierbij is het niet mogelijk om in- en uit te checken. Wel kan ik de kaart als 'sleutel' gebruiken om de poortjes te openen. Hiervan van ik maanden geleden al op de hoogte gesteld door de NS. Voorheen maakte ik gebruik van een Voordeelurenkaart (tegenwoordig Dal Voordeel), met deze kaart kon je al heen snel in- en uitchecken en ik heb dit altijd als prettig ervaren. Geen gedoe met kaartjes kopen, niet extra vroeg weg om rijen te ontwijken. Simpelweg met het pasje wapperen en ik kon de trein in. Nooit problemen mee gehad.

En dat er een prijsverhoging is? Volgens mij gebeurt dat praktisch ieder jaar, dus een verrassing zou dat niet moeten zijn.

Als je een abbo hebt hoeft er overigens geen 20 euro op te staan, maar 10.
En dat er een prijsverhoging is? Volgens mij gebeurt dat praktisch ieder jaar, dus een verrassing zou dat niet moeten zijn.

Afgezien van de jaarlijkse prijsstijgingen is de invoering van de OV-chipkaart in de trein gepaard gegaan met extra prijsstijgingen die daar nog bovenop zijn gekomen:

- Het voordeel van een retourtje ten opzichte van twee enkele reizen is afgeschaft
- Bij het onderbreken van de reis (meer dan 35 minuten) worden met de OV-chipkaart twee enkele reizen gerekend.
- Reizen met meerdere vervoerders zijn in bijna alle gevallen duurder dan eerder dit jaar met een papieren kaartje
- Het is veel moeilijker geworden om gebruik te maken van abonnementskorting bij reizen die beginnen in de spits en doorlopen in de dal-/voordeeluren.
- De Jaartrajectkaart heeft een nieuwe naam, is ongeveer vijftig euro duurder (ten opzichte van de prijs waar de inflatiecorrectie van dit jaar al op was toegepast) en het kortingsrecht buiten het traject is beperkt van voordeeluren naar daluren.
- Het Dal Voordeelabonnement is weliswaar iets goedkoper dan een Voordeelurenabonnement, maar daar staat een aanzienlijke verslechtering van het kortingsrecht tegenover: Daluren in plaats van Voordeeluren.
- Het kopen van een klassewissel is bij sommige abonnementen aanzienlijk duurder geworden.
- Het kaartje bij de automaat voor de incidentele reiziger is 1 euro duurder geworden.
- Regelmatige reizigers moeten elke paar jaar een nieuwe OV-chipkaart aanschaffen.
Beste Christ,

De berekening die je vraagt is door mij onmogelijk te maken. Het treinkaartje zelf is echter niet duurder geworden, op de door Ramon genoemde indexering na. Wat betreft je tweede vraag: natuurlijk willen we conducteurs en machinisten zo goed mogelijk op de hoogte houden wat betreft reisinformatie. Net als de reiziger proberen we deze zo snel mogelijk op de hoogte te brengen van de actuele situatie op het spoor.
Dan wat betreft je laatste vraag: inchecken met de Businesscard is ongeacht je abonnement verplicht. Als je inderdaad gebruik maakt van afgekocht reisrecht zal een boete driemaal per jaar kunnen worden kwijtgescholden.
Het treinkaartje zelf is echter niet duurder geworden, op de door Ramon genoemde indexering na.

Is dat een officiële boodschap van de NS? - Want in dat geval begrijp ik dat reizigers die door de OV-chipkaart wel degelijk meer zijn gaan betalen bovenop de jaarlijkse tariefstijgingen (zie mijn vorige post in dit topic), het extra betaalde bedrag van de NS terug kunnen krijgen.

Zo niet, dan graag een rectificatie. Ik begrijp dat NS-forummedewerkers niets aan de prijsstijgingen kunnen veranderen, maar erover liegen kan echt niet.
Zoals je zelf al zegt worden de prijzen van reizen bepaald aan de hand van het aantal tariefeenheden. Dat is met de komst van de Chipkaart niet veranderd. De restitutie die jij noemt zal een terugbetaling zijn die mogelijk was toen de langeafstandskorting wel verwerkt was in de treinkaartjes, maar nog niet bij de prijzen van de OV-chipkaart.
Het spijt me zeer, maar zo'n reactie maakt me echt boos. Ik heb een hele waslijst aan situaties opgesomd waarin het reizen per trein door de invoering van de OV-chipkaart wel degelijk duurder is geworden ten opzichte van het papieren kaartje, bovenop de jaarlijkse prijsindexatie:

- Het voordeel van een retourtje ten opzichte van twee enkele reizen is afgeschaft
- Bij het onderbreken van de reis (meer dan 35 minuten) worden met de OV-chipkaart twee enkele reizen gerekend.
- Reizen met meerdere vervoerders zijn in bijna alle gevallen duurder dan eerder dit jaar met een papieren kaartje
- Het is veel moeilijker geworden om gebruik te maken van abonnementskorting bij reizen die beginnen in de spits en doorlopen in de dal-/voordeeluren.
- De Jaartrajectkaart heeft een nieuwe naam, is ongeveer vijftig euro duurder (ten opzichte van de prijs waar de inflatiecorrectie van dit jaar al op was toegepast) en het kortingsrecht buiten het traject is beperkt van voordeeluren naar daluren.
- Het Dal Voordeelabonnement is weliswaar iets goedkoper dan een Voordeelurenabonnement, maar daar staat een aanzienlijke verslechtering van het kortingsrecht tegenover: Daluren in plaats van Voordeeluren.
- Het kopen van een klassewissel is bij sommige abonnementen aanzienlijk duurder geworden.
- Het kaartje bij de automaat voor de incidentele reiziger is 1 euro duurder geworden.
- Regelmatige reizigers moeten elke paar jaar een nieuwe OV-chipkaart aanschaffen.


Het enige wat ik vraag is er eerlijk over te zijn dat verkrijgen van een geldig vervoerbewijs daardoor inderdaad duurder is geworden, in plaats van glashard te beweren dat het reizen per trein niet duurder zou zijn geworden met de OV-chipkaart.
In die situaties is het reizen inderdaad duurder. Wat betreft de abonnementen zijn de voorwaarden veranderd, om bijvoorbeeld ook de avondspits te ontlasten.


•De OV-chipkaart is eerlijker, omdat reizigers betalen voor het daadwerkelijk aantal gereisde kilometers.Niet waar.

Bijvoorbeeld de stations Lelystad Centrum en Ermelo enerzijds en Heemstede Aerdenhout en Leiden Lammenschans anderzijds liggen beiden ongeveer 30 kilometer bij elkaar vandaan. Tweede klas vol tarief moet voor de eerste rit €15,60 worden betaald en voor de tweede slechts €5,00 en dat terwijl NS in het eerste geval 64 minuten nodig heeft om je op de plaats van bestemming te brengen en in het tweede geval slechts 24.

Hoe verder de vervoerder omrijdt, hoe meer je als klant moet betalen. Bij het busvervoer werd dat voorheen grotendeels opgevangen door het zonesysteem, maar ook daar loont het nu voor de vervoerder om zoveel mogelijk omwegen te maken, in plaats van rechtstreekse lijnen te bieden waar mogelijk.


Omrijdt? Dat is de snelst mogelijk verbinding. Of neem je het de NS kwalijk dat er geen directe spoorverbinding tussen Lelystad en Ermelo ligt? Daarnaast zegt Ramon dat je betaalt voor de gereisde afstand. Dat doe je ook. Dus je bewering dat wat hij zegt niet waar is, is volledig ongegrond. Je reist niet hemelsbreed, dus is de afstand hemelsbreed ook geen geldige interpretatie van de gereisde kilometers.
In die situaties is het reizen inderdaad duurder. Wat betreft de abonnementen zijn de voorwaarden veranderd, om bijvoorbeeld ook de avondspits te ontlasten.

Dankjewel.
Reputatie 3
Badge
Het spijt me zeer, maar zo'n reactie maakt me echt boos. Ik heb een hele waslijst aan situaties opgesomd waarin het reizen per trein door de invoering van de OV-chipkaart wel degelijk duurder is geworden ten opzichte van het papieren kaartje, bovenop de jaarlijkse prijsindexatie

Ik vrees dat een groot deel van de door u genoemde prijsverhogingen helemaal niets te maken hebben met de invoering van de chipkaart, maar sowieso al in de planning stonden. Ik heb de analogie al vaker genoemd: bij de invoering van de euro werd ook gesteld dat allerlei prijzen waren verhoogd door de euro, terwijl die prijzen ook met de gulden wel zouden zijn verhoogd.

Er is geen enkel oorzakelijk verband tussen bijvoorbeeld de inperking van de Voordeeluren tot Daluren, het opheffen van het prijsvoordeel van een retourtje of de 35-minutengrens en de invoering van de chipkaart. Het gaat bijna altijd om ofwel bewuste tariefaanpassingen die er ook met het papieren kaartje wel zouden zijn gekomen; ofwel om tariefaanpassingen die mogelijk zijn geworden door de chipkaart, maar niet NODIG zijn om die reden, en dus ook een bewuste wijziging van NS zijn.

In de meeste gevallen is het reizen dus niet duurder geworden door de OV-chipkaart, maar doordat NS het reizen in die gevallen gewoon duurder wilde maken.
Omrijdt? Dat is de snelst mogelijk verbinding. Of neem je het de NS kwalijk dat er geen directe spoorverbinding tussen Lelystad en Ermelo ligt? Daarnaast zegt Ramon dat je betaalt voor de gereisde afstand. Dat doe je ook. Dus je bewering dat wat hij zegt niet waar is, is volledig ongegrond. Je reist niet hemelsbreed, dus is de afstand hemelsbreed ook geen geldige interpretatie van de gereisde kilometers.

Ik neem het de NS niet kwalijk dat er niet tussen elke twee stations een rechte spoorlijn ligt en een rechtstreekse trein rijdt, maar als het gaat om eerlijke beprijzing zou een kwalitatief mindere prestatie (zoals een langere reistijd voor dezelfde afgelegde afstand, maar ook vaker overstappen of een lagere frequentie) zeker niet duurder, maar eerder goedkoper moeten zijn. Ik stap in de trein omdat ik in A ben en in B wil gaan zijn. In beide voorbeeldgevallen vervoert de NS mij netto ongeveer 30 kilometer. In het ene geval doen ze dat in 24 minuten en rekenen ze een lage prijs, in het andere geval duurt het met 64 minuten veel langer voor ik op de plaats van bestemming ben, maar rekenen ze toch een veel hogere prijs.

Beprijzing op basis van de afgelegde route in plaats van de verplaatste afstand is gedacht vanuit de vervoerder, niet vanuit de reiziger. De NS loopt er zelf ook tegenaan, want door hun eigen tariefsysteem zouden ze er financieel eigenlijk op achteruit in plaats van vooruit gaan als er een nieuwe spoorlijn wordt geopend. Tussen Lelystad en Ermelo betaal je bijvoorbeeld extra, omdat op de Hanzelijn meer tariefeenheden gerekend worden voor dezelfde afstand dan op de meeste spoorlijnen, omdat anders alle reizigers tussen noord Nederland en Amsterdam/Schiphol minder tariefeenheden zouden zijn gaan betalen toen de Hanzelijn werd geopend.

Een ander voorbeeld dan: Vind je het eerlijke beprijzing dat een reiziger die van Leiden langs Sassenheim naar Zwolle gaat slechts 137 tariefeenheden hoeft te betalen, terwijl een reiziger die vanaf Sassenheim vertrekt en verder dezelfde route aflegt naar Zwolle er 142 moet betalen?

Ik vrees dat een groot deel van de door u genoemde prijsverhogingen helemaal niets te maken hebben met de invoering van de chipkaart, maar sowieso al in de planning stonden. Ik heb de analogie al vaker genoemd: bij de invoering van de euro werd ook gesteld dat allerlei prijzen waren verhoogd door de euro, terwijl die prijzen ook met de gulden wel zouden zijn verhoogd.

Er is geen enkel oorzakelijk verband tussen bijvoorbeeld de inperking van de Voordeeluren tot Daluren, het opheffen van het prijsvoordeel van een retourtje of de 35-minutengrens en de invoering van de chipkaart. Het gaat bijna altijd om ofwel bewuste tariefaanpassingen die er ook met het papieren kaartje wel zouden zijn gekomen; ofwel om tariefaanpassingen die mogelijk zijn geworden door de chipkaart, maar niet NODIG zijn om die reden, en dus ook een bewuste wijziging van NS zijn.

In de meeste gevallen is het reizen dus niet duurder geworden door de OV-chipkaart, maar doordat NS het reizen in die gevallen gewoon duurder wilde maken.


Ik vrees dat de waarheid in het midden ligt. Bij de invoering van de Euro was er inderdaad geen enkele noodzaak tot het verhogen van de prijzen, maar het was natuurlijk wel een ideaal moment om dit quasi-ongemerkt te doen.
De NS wilde ongetwijfeld al jaren af van zaken als de oude voordeeluren, maar het was maar zeer de vraag of ze daarmee waren weggekomen. Met de invoering van de chipkaart konden ze zich er echter opeens achter verschuilen dat de abonnementen nu toch op de schop moesten, dus dan kun je net wat makkelijker bepaalde voorwaarden wijzigen zonder dat het direct opvalt. En die paar mensen die er wel over klagen worden toch nauwelijks gehoord tussen de veel luidere kritiek over het moeten aanschaffen van een chipkaart, opstaptarieven, in- en uitchecken et cetera.

Reageer