beantwoord

wisselen tussen flex basis en dal voordeel en kaart vervanging

  • 20 September 2023
  • 21 reacties
  • 271 Bekeken

Binnenkort (25-10)  verloopt de ov kaart van mijn moeder. Zij heeft afwisselend flex basis en flex dal voordeel. Momenteel basis.

 

nu weet ik dat je bij flex dal voordeel de nieuwe kaart vergoedt krijgt door de ns. geldt dit ook als ik nu (of 1-10) het abonnement weer omzet naar dal voordeel? En hoe werkt dit? Telefonisch kreeg ik helaas niet echt een duidelijk antwoord op mijn vraag.


wat is de handigste procedure om nu een nieuwe kaart te regelen? 

icon

Beste antwoord door Mib 20 September 2023, 18:53

Bekijk origineel

21 reacties

Reputatie 2

Tip: vraag voor 1 oktober ee nieuw Flex Dal Voordeel abonnement voor €2,50 per maand

en zeg het oude abonnement op.

 

https://www.ns.nl/abonnementen/campagnes/reis-met-flex

 

Nu: korting op Flex Dal Voordeel

Trein met 40% korting in daluren* + weekend met Flex Dal Voordeel. Probeer 3 maanden voor € 2,50 p/mnd (daarna € 5,60 p/mnd). De actie geldt van 21 augustus t/m 1 oktober.

Badge +3

Dat is wel een goede tip, want een nieuwe kaart is dan gratis en Flex Dal Voordeel kan je na een maand weer wisselen naar Basis.

Het Flex Basis abonnement op de huidige kaart beëindigen kan eventueel daarna via https://www.ns.nl/nsflex/webshop#/online-opzeggen/tijdelijk-stopzetten maar je krijgt daar toch geen factuur-mailtjes van dus dat maakt verder niet uit.

Gewoon de kaart verwijderen uit Mijn NS zodra je de nieuwe kaart hebt is voldoende.

Reputatie 7
Badge +3

Als je een abonnement hebt waarvoor NS je gratis een nieuwe kaart verstrekt, hoor je 10 weken voor de verloopdatum een verzoek te ontvangen om een nieuwe foto te uploaden. Op dat moment moet je dus al dat abonnement hebben. Heb je op dat moment Flex Basis krijg je dat verzoek niet, en later wijzigen naar Flex Dal Voordeel zal dat proces niet alsnog in gang zetten. Je moet dan zelf de kaartvernieuwing aanvragen en betalen. Of inderdaad een nieuw abonnement icm een gratis meegeleverde nieuwe kaart bestellen, waar nu tijdelijk een aanbieding voor is.

8 weken voor het verloop was het abonnement nog actief (flex dal voordeel). Niets ontvangen…

Reputatie 7
Badge +3

8 weken is geen 10 weken. Was het abonnement ook 10 weken voor de verloopdatum actief?

Ook gaat er wel eens iets mis bij NS wat betreft dit versturen van het verzoek voor een nieuwe foto, zo was hier bijna een jaar lang een storing mee, maar dit is begin juni verholpen, dus moet nu weer goed werken.

Het kan ook nog dat er ooit eens toestemming is gegeven om de huidige foto te hergebruiken, dan zet NS het proces 6 of 7 weken voor de verloopdatum in gang bij TLS, dit zou je zelf kunnen checken in het account bij OV-chipkaart.nl bij de status van de bijna verlopen kaart. 

Is geen van bovenstaande dingen het geval, dan zit er niets anders op dan zelf voor een nieuwe kaart te zorgen. 

Liep van 1-7 tm 1-9 dus 10 weken voor 25-10 was het dal flex abonnement aan.

of de foto hergebruikt mocht, dat weet ik niet. 
jammer dus nu.

 

Reputatie 7
Badge +3

Als het abonnement toen actief was en er toch geen kaartvernieuwing is gang is gezet, kun je na zelf die kaartvernieuwing in te zetten de kosten terug vragen bij NS.

Of je kunt, zoals hierboven al gemeld is, het Flex Dal Voordeel op een nieuwe kaart aanvragen waarbij de nieuwe kaart gratis is en je t/m 1 oktober ook nog korting krijgt op dat Flex Dal Voordeel, is dan maar €2,50 per maand ipv €5,60. 

Waarschijnlijk is dat laatste sneller… en minder werk,

moet dan gok ik wel met een nieuwe account?

Badge +3

Waarschijnlijk is dat laatste sneller… en minder werk,

moet dan gok ik wel met een nieuwe account?

Nee, kan gewoon via de webshop met een bestaande account en dan kiezen voor ‘Ik wil een nieuwe OV-chipkaart bestellen’

Reputatie 7
Badge +3

Waarschijnlijk is dat laatste sneller… en minder werk,

moet dan gok ik wel met een nieuwe account?

En vanwege de tijdelijke korting ook goedkoper.

Je kan in hetzelfde account meerdere kaarten hebben. In sommige gevallen is het zelfs aan te raden om 2 kaarten te hebben, bv studenten met Studentenreisproduct die ook een Flex abonnement willen, dat werkt niet goed op dezelfde kaart. 

Was natuurlijk netter geweest als de vervangende kaart door ns werd betaald. Maar die krijgje slecht te pakken. Aan de telefoon kreeg ik iemand die er niets van snapte, de chat kom je niet door….

 

In het geval als je kort voor de eindtijd van je kaart je abonnement wijzigt vanaf een NS Flex Basis krijg je niet automatisch een vervangende kaart. Zoals hierboven al is geadviseerd is een nieuw Dal Voordeel abonnement op een nieuwe kaart de beste optie. Zodoende heb je en een goedkoper abonnement en een gratis OV-chipkaart.

In het geval als je kort voor de eindtijd van je kaart je abonnement wijzigt vanaf een NS Flex Basis krijg je niet automatisch een vervangende kaart. Zoals hierboven al is geadviseerd is een nieuw Dal Voordeel abonnement op een nieuwe kaart de beste optie. Zodoende heb je en een goedkoper abonnement en een gratis OV-chipkaart.

Maar dat is hier ook niet gebeurd. Er liep een Dal Voordeel abonnement, wat later is omgezet naar Basis.

 

Ik weet niet wat het exacte moment is dat ons systeem kijkt wat voor abonnement je hebt voor een kaartvernieuwing. Maar als dan in ieder geval blijkt dat je geen geldig abonnement hebt voor een gratis kaartvernieuwing dan geeft hij deze ook niet als daarna een wijziging plaats vindt. 

Ik heb zoals geadviseerd een nieuwe kaart besteld.
 

zodra de nieuwe kaart er is en actief is de oude verwijderen?

Reputatie 7
Badge +3

Is dat inderdaad een nieuwe kaart met nieuw Flex abonnement er al op? Zelf zou ik dan als de nieuwe kaart binnen is het NS Flex van de oude kaart geheel opzeggen en van de kaart verwijderen bij een automaat en dan pas verwijderen uit het account. Met Flex Basis betaal je er niets meer voor en je krijgt nu ook geen mails van €0 facturen meer, maar die facturen blijven wel in je betaaloverzicht komen, die je vervolgens niet kan downloaden. Zorgt dus alleen maar voor vervuiling in je account. 

Ik heb flex dal voordeel besteld, met een nieuwe kaart, onder de bestaande account. Dus ik neem aan dat dit klopt. Flex gaat 30-09 in.

 

bedankt voor het advies hoe de oude kaart tzt te verwijderen!

Een vraagje over deze kaart.

mijn moeder ging naar de automaat in de supermarkt om het product te laden, dit moest bij de oude kaart destijds ook, maar er stond niets klaar.

klopt dit? Is deze al geactiveerd?

Reputatie 7
Badge +3

Als je een NS abonnement bestelt icm een gratis nieuwe kaart dan staat dat abonnement al op de kaart, dat wordt er bij het aanmaken van de kaart al opgezet. Alleen als je zelf een bestaande kaart hebt en dan een abonnement bestelt, moet je het nog laden bij een automaat. 

Duidelijk!

ja ze had via ns een flex dal voordeel met nieuwe kaart besteld. In orde dus, ze kan er mee rijden!

Badge +3

Duidelijk!

ja ze had via ns een flex dal voordeel met nieuwe kaart besteld. In orde dus, ze kan er mee rijden!

Per de ingangsdatum (standaard 7 dagen na besteldatum) met korting inderdaad.

De kaart kan ze ook eerder gebruiken op voltarief (er zal in Mijn NS staan dat ze Flex Basis heeft tot de ingangsdatum).

Reageer