Op zaterdag 13 januari heb ik een OV-fiets gehuurd op station Dronten. Deze heb ik om 22.01 uur uit de kluis gepakt, zoals ook terug te zien is in mijn NS. Ik heb daarvoor al 3 keer eerder een OV-fiets gehuurd en dit is altijd goed gegaan. Ook deze keer heb ik de fiets later op de avond bij terugkomst teruggezet in de kluis. Ik check altijd op het schermpje of de kluis goed dichtzit, omdat deze sloten soms een beetje lastig open en dicht gaan. Ook deze keer heb ik op het scherm de tekst 'Bedankt voor het gebruik van de OV-fiets' zien staan en we zijn naar huis gegaan. Vervolgens kreeg ik na een paar dagen een mailtje dat de OV-fiets nog niet was teruggebracht en toen heb ik gelijk NS gebeld. Het verhaal uitgelegd en de behulpzame medewerker heeft toen handmatig de rit stopgezet. Hij zei dat ze nog wel op het station gingen kijken of de fiets er daadwerkelijk stond, maar hier maakte ik me niet druk over omdat ik dit zeker wist. Vervolgens krijg ik vanochtend vroeg een mailtje dat de fiets niet is aangetroffen op het station en dat er 350 euro afgeschreven gaat worden als de fiets niet binnen 7 dagen terugkomt. Gelijk vanochtend NS weer gebeld en die kunnen vrij weinig. Alleen de tip gekregen om bij de gemeente te kijken of de fiets daar staat, maar hier staat hij niet. Zelf net ook nog alle fietsenstallingen op het station afgelopen voor het geval de fiets buiten de kluizen stond op een of andere manier, maar ook dat is natuurlijk niet het geval. Ik weet 100% zeker dat ik de fiets dezelfde avond nog terug heb gebracht, mijn vriend kan dit bevestigen want die was erbij.
Vervolgens wordt mij ook verteld om aangifte te doen bij de politie, en dat ik dan mindering kan krijgen in de boete naar 70 euro, maar alleen als ik de sleutel heb. Deze heb ik echter niet, zie hieronder:
Het proces werkt zo: Ik stop mijn OV-chipkaart in een gleuf, toets aan dat ik een OV-fiets wil en er wordt een kluis geopend. In deze kluis staat een OV-fiets mét sleutel erin en de fiets pak ik eruit. Vervolgens sluit ik de kluis. Bij terugkomst stop ik mijn OV-chipkaart weer in de gleuf, toets ik aan dat ik een OV-fiets kom terugbrengen en gaat er weer een kluis open. Vervolgens zet ik de fiets erin met de sleutel in de fiets en sluit ik de kluis weer. Op het schermpje kan ik vervolgens zien of de kluis goed dichtzit, want dan geeft hij aan 'Bedankt voor het gebruik van de OV-fiets'. Dit check ik zoals eerder gezegd altijd even omdat de sloten van de kluizen soms lastig dichtgaan. Belangrijk: Ik heb dus zelf geen sleutel van de fiets!!!
Wat nu?!