beantwoord

Boete van 350 euro voor een fiets die ik gewoon heb ingeleverd?!

  • 9 February 2024
  • 19 reacties
  • 427 Bekeken

Reputatie 1

Op zaterdag 13 januari heb ik een OV-fiets gehuurd op station Dronten. Deze heb ik om 22.01 uur uit de kluis gepakt, zoals ook terug te zien is in mijn NS. Ik heb daarvoor al 3 keer eerder een OV-fiets gehuurd en dit is altijd goed gegaan. Ook deze keer heb ik de fiets later op de avond bij terugkomst teruggezet in de kluis. Ik check altijd op het schermpje of de kluis goed dichtzit, omdat deze sloten soms een beetje lastig open en dicht gaan. Ook deze keer heb ik op het scherm de tekst 'Bedankt voor het gebruik van de OV-fiets' zien staan en we zijn naar huis gegaan. Vervolgens kreeg ik na een paar dagen een mailtje dat de OV-fiets nog niet was teruggebracht en toen heb ik gelijk NS gebeld. Het verhaal uitgelegd en de behulpzame medewerker heeft toen handmatig de rit stopgezet. Hij zei dat ze nog wel op het station gingen kijken of de fiets er daadwerkelijk stond, maar hier maakte ik me niet druk over omdat ik dit zeker wist. Vervolgens krijg ik vanochtend vroeg een mailtje dat de fiets niet is aangetroffen op het station en dat er 350 euro afgeschreven gaat worden als de fiets niet binnen 7 dagen terugkomt. Gelijk vanochtend NS weer gebeld en die kunnen vrij weinig. Alleen de tip gekregen om bij de gemeente te kijken of de fiets daar staat, maar hier staat hij niet. Zelf net ook nog alle fietsenstallingen op het station afgelopen voor het geval de fiets buiten de kluizen stond op een of andere manier, maar ook dat is natuurlijk niet het geval. Ik weet 100% zeker dat ik de fiets dezelfde avond nog terug heb gebracht, mijn vriend kan dit bevestigen want die was erbij. 

 

Vervolgens wordt mij ook verteld om aangifte te doen bij de politie, en dat ik dan mindering kan krijgen in de boete naar 70 euro, maar alleen als ik de sleutel heb. Deze heb ik echter niet, zie hieronder:

Het proces werkt zo: Ik stop mijn OV-chipkaart in een gleuf, toets aan dat ik een OV-fiets wil en er wordt een kluis geopend. In deze kluis staat een OV-fiets mét sleutel erin en de fiets pak ik eruit. Vervolgens sluit ik de kluis. Bij terugkomst stop ik mijn OV-chipkaart weer in de gleuf, toets ik aan dat ik een OV-fiets kom terugbrengen en gaat er weer een kluis open. Vervolgens zet ik de fiets erin met de sleutel in de fiets en sluit ik de kluis weer. Op het schermpje kan ik vervolgens zien of de kluis goed dichtzit, want dan geeft hij aan 'Bedankt voor het gebruik van de OV-fiets'. Dit check ik zoals eerder gezegd altijd even omdat de sloten van de kluizen soms lastig dichtgaan. Belangrijk: Ik heb dus zelf geen sleutel van de fiets!!!

 

Wat nu?!

icon

Beste antwoord door Rory NS 9 February 2024, 13:21

Bekijk origineel

19 reacties

Hallo SanBre en welkom bij de NS Community.

Wat balen dat het is misgegaan met de OV-Fiets en je hierdoor een boete hebt gekregen. Als je de sleutel niet meer hebt, wil ik je aanraden om de documenten op te sturen naar het adres dat je hopelijk al van mijn collega's hebt gekregen. Geef dan vooral aan dat je de sleutel in de fiets hebt laten zitten. Dan zal de afdeling die hierover gaat beoordelen hoe je het beste verder kan.

Reputatie 7
Badge +3

Welke documenten?

Een kopie van het proces-verbaal en, indien aanwezig, de sleutel van de OV-Fiets.

Reputatie 7
Badge +3

De sleutel is niet aanwezig, dat heeft SanBre toch allang aangegeven? En proces-verbaal waarvan? Waar moet SanBre aangifte van doen? De fiets is niet van haar gestolen, maar van jullie. Dit is al zo vaak voorbij gekomen. De politie wil/kan haar aangifte niet eens opnemen.

“Waar heeft u de fiets voor het laatst gezien?”
“In een kluis van NS, die ik daarna op slot heb gedaan.”
“Maar dan is de fiets toch niet van u gestolen?”
 

SanBre, als ik jou was zou ik een klacht indienen bij het Klachtenloket Openbaar Vervoer. Bij de politie en/of klanteNService ga je echt niet verder komen. Je bent zeker niet de eerste die zoiets overkomt, en helaas waarschijnlijk ook niet de laatste.

Reputatie 7
Badge +3

@SanBre had je in mijnNS OV-fiets informatie aangezet? Zoja stond daar het terugbrengen in?

Reputatie 7

Wordt het niet eens tijd, dat de Nationale Politie de NS eens stevig en publiekelijk de oren wast ?

Badge +3

NS houdt voet bij stuk dat er (valse) aangifte gedaan moet worden, wat overigens strafbaar (een misdrijf) is.

Als je dat via internet doet zal het misschien nog wel lukken, maar op een bureau sturen ze je gewoon weg want het gaat inderdaad helemaal niet om jouw fiets die men kwijt is.

Er is op jou geen strafbaar feit gepleegd (behalve dat de NS jou een poot uit wil draaien voor 350 euro).

Als dit om 13 januari gaat is de kans trouwens groot dat de fiets op een later moment opnieuw verhuurd is, dat kan men eenvoudig inzien en dan is het ook klaar.

Reputatie 7
Badge +2

Grote kans trouwens dat de fiets op een later moment opnieuw verhuurd is, dat kan men eenvoudig inzien en dan is het ook klaar.

Als TS zoals geschreven de melding heeft gehad “Bedankt voor het gebruik van OV-fiets”, dan is dat vrijwel zeker het geval. Voor het systeem ter plaatse is de fiets dan immers ingeleverd en verhuurbaar, maar kennelijk gaat er dan iets in de communicatie met de centrale systemen mis en onthoudt het systeem in de kluizen mislukte berichten naar de centrale server niet.

Ik heb het zelf wel eens in Zevenaar gehad met de kluizen, daar werd het lampje van de kluis waarin ik de fiets had achtergelaten ook niet groen na het sluiten van de deur terwijl ik wel dezelfde melding als TS kreeg. Kon toen zelf echter al contact opnemen omdat de pushmelding in de NS app ook uitbleef.

Badge +3

Als TS zoals geschreven de melding heeft gehad “Bedankt voor het gebruik van OV-fiets”, dan is dat vrijwel zeker het geval. Voor het systeem ter plaatse is de fiets dan immers ingeleverd en verhuurbaar, maar kennelijk gaat er dan iets in de communicatie met de centrale systemen mis en onthoudt het systeem in de kluizen mislukte berichten naar de centrale server niet.

Een ander probleem is dat het om een kluis gaat, en het helemaal niet zeker is om welke fiets het gaat!

Kijk, als TS een willekeurige (niet ov) fiets uit een rek pakt en die in een kluis duwt wordt hij net zo goed bedankt voor het huren, en heeft dan feitelijk een ov-fiets gejat.

Onwaarschijnlijk… 🤔

 

Reputatie 1

De sleutel is niet aanwezig, dat heeft SanBre toch allang aangegeven? En proces-verbaal waarvan? Waar moet SanBre aangifte van doen? De fiets is niet van haar gestolen, maar van jullie. Dit is al zo vaak voorbij gekomen. De politie wil/kan haar aangifte niet eens opnemen.

“Waar heeft u de fiets voor het laatst gezien?”
“In een kluis van NS, die ik daarna op slot heb gedaan.”
“Maar dan is de fiets toch niet van u gestolen?”
 

SanBre, als ik jou was zou ik een klacht indienen bij het Klachtenloket Openbaar Vervoer. Bij de politie en/of klanteNService ga je echt niet verder komen. Je bent zeker niet de eerste die zoiets overkomt, en helaas waarschijnlijk ook niet de laatste.

Hi @mrfreeze, thanks voor je reactie en je gedeelde frustratie, doet mij toch goed om te merken dat ik niet de enige gefrustreerde ben en ik niet gek ben (;

Ik heb dus toch maar aangifte gedaan bij de politie waardoor ik gisteren werd gebeld met hoe bizar dit verhaal is en zij inderdaad niks kunnen doen aangezien het niet mijn fiets is. Zij vonden het ook bizar dat mij aangeraden wordt door verschillende partijen om aangifte te doen over een fiets die niet van mij is en die ik niet kwijt heb gemaakt. Ik heb een klacht ingediend bij het klachtenloket, thanks voor de tip! 

Reputatie 1

@SanBrehad je in mijnNS OV-fiets informatie aangezet? Zoja stond daar het terugbrengen in?

Hi @MoDe, in eerste instantie stond deze rit er niet in omdat het systeem dus op een of andere manier niet heeft geregistreerd dat de fiets teruggebracht was. Ik heb toen gebeld en verteld dat ik de fiets gewoon ingeleverd had en toen heeft een NS-medewerker de rit beëindigd. Deze staat er dus nu wel in, maar dit is handmatig gebeurd.  

Reputatie 1

Wordt het niet eens tijd, dat de Nationale Politie de NS eens stevig en publiekelijk de oren wast ?

Lijkt mij een prima idee!! @Ferdinand Delasoie 

Reputatie 1

NS houdt voet bij stuk dat er (valse) aangifte gedaan moet worden, wat overigens strafbaar (een misdrijf) is.

Als je dat via internet doet zal het misschien nog wel lukken, maar op een bureau sturen ze je gewoon weg want het gaat inderdaad helemaal niet om jouw fiets die men kwijt is.

Er is op jou geen strafbaar feit gepleegd (behalve dat de NS jou een poot uit wil draaien voor 350 euro).

Als dit om 13 januari gaat is de kans trouwens groot dat de fiets op een later moment opnieuw verhuurd is, dat kan men eenvoudig inzien en dan is het ook klaar.

Hi @Robert B, klopt allemaal. Het verhaal slaat werkelijk nergens op. En inderdaad, ik heb online een aangifte gedaan waarop ik gisteren door de politie werd gebeld dat ze er niks mee kunnen omdat het mijn fiets niet is. De NS zegt dat de fiets met het nummer dat ik heb gebruikt niet teruggevonden is op station Dronten, maar net zo goed als dat ik niet feitelijk kan bewijzen dat ik de fiets niet heb, kan de NS niet aan mij bewijzen dat die fiets niet in de kluis staat. Ik kan namelijk zelf niet al die kluizen open maken en checken. Heel bijzonder. 

Reputatie 1

Als TS zoals geschreven de melding heeft gehad “Bedankt voor het gebruik van OV-fiets”, dan is dat vrijwel zeker het geval. Voor het systeem ter plaatse is de fiets dan immers ingeleverd en verhuurbaar, maar kennelijk gaat er dan iets in de communicatie met de centrale systemen mis en onthoudt het systeem in de kluizen mislukte berichten naar de centrale server niet.

Een ander probleem is dat het om een kluis gaat, en het helemaal niet zeker is om welke fiets het gaat!

Kijk, als TS een willekeurige (niet ov) fiets uit een rek pakt en die in een kluis duwt wordt hij net zo goed bedankt voor het huren, en heeft dan feitelijk een ov-fiets gejat.

Onwaarschijnlijk… 🤔

 

Exact @Robert B dit heb ik ook al bedacht. Of als ik samen met iemand tegelijk een OV-fiets gebruik, we samen naar een locatie gaan en weer terugfietsen, maar de fietsen omgewisseld hebben, dan klopt het ook niet meer en kunnen ze het niet meer checken. Het enige wat ik kan bedenken is dat er een magneetje op de fietsen zit waarmee de kluis dit magneetje als het ware scant en dan kan zien welk nummer de fiets heeft die is teruggezet… Ik voer in ieder geval nergens het nummer van de fiets in.

Reputatie 1

Grote kans trouwens dat de fiets op een later moment opnieuw verhuurd is, dat kan men eenvoudig inzien en dan is het ook klaar.

Als TS zoals geschreven de melding heeft gehad “Bedankt voor het gebruik van OV-fiets”, dan is dat vrijwel zeker het geval. Voor het systeem ter plaatse is de fiets dan immers ingeleverd en verhuurbaar, maar kennelijk gaat er dan iets in de communicatie met de centrale systemen mis en onthoudt het systeem in de kluizen mislukte berichten naar de centrale server niet.

Ik heb het zelf wel eens in Zevenaar gehad met de kluizen, daar werd het lampje van de kluis waarin ik de fiets had achtergelaten ook niet groen na het sluiten van de deur terwijl ik wel dezelfde melding als TS kreeg. Kon toen zelf echter al contact opnemen omdat de pushmelding in de NS app ook uitbleef.

Ja @Daniel, dit is zeker aangegeven, maar is dit op een of andere manier niet geregistreerd in het systeem van de NS. 

Badge +3

Mocht je toevallig het nummer van de fiets nog weten (foto maken altijd handig) dan kan je die in de NS app invoeren bij OV-fiets en kijken wat de status is. Maar de uitkomst weten we al… 😥

Een (op 13 januari) niet ingeleverde fiets zou niet opnieuw verhuurbaar moeten zijn, dus wat je eventueel nog kunt doen (maar raad ik niet aan) is naar het station gaan en een willekeurige kluis te openen om te kijken of de betreffende fiets er in staat.

Staat er een andere in, dan haal die fiets er uit, sluit de kluis en lever hem binnen 15 minuten weer in, waarbij je meldt dat de fiets defect is. Bij de volgende poging zal er dan een andere kluis openen.

Op Dronten zijn op dit moment 2 van de 10 kluizen beschikbaar, dus dan ben je snel klaar. Maar nogmaals, de NS kan helemaal niet (zeker) weten welke fiets in welke kluis staat, daar wordt niets gescand.

Reputatie 5

Er was dus een storing in het systeem. De kluis weet dat er een fiets is ingeleverd, maar NS weet dat dus niet. En als de kluis het weet, weet de kluis ook dat hij de fiets opnieuw kan verhuren. Dus waarschijnlijk is hij gewoon door iemand anders gehuurd, zonder dat hij is ingeleverd volgens NS. Maar, als NS niet weet dat er een fiets is, is die Fiets dus eigenlijk een fiets die voor NS niet bestaat (logisch want NS denkt dat je hem hebt gestolen). Dus eigenlijk hebben andere mensen nu een ov-fiets die dus niet bestaat voor NS. Ik ben benieuwd wat voor problemen dat gaat opleveren…

Reputatie 1

Mocht je toevallig het nummer van de fiets nog weten (foto maken altijd handig) dan kan je die in de NS app invoeren bij OV-fiets en kijken wat de status is. Maar de uitkomst weten we al… 😥

Een (op 13 januari) niet ingeleverde fiets zou niet opnieuw verhuurbaar moeten zijn, dus wat je eventueel nog kunt doen (maar raad ik niet aan) is naar het station gaan en een willekeurige kluis te openen om te kijken of de betreffende fiets er in staat.

Staat er een andere in, dan haal die fiets er uit, sluit de kluis en lever hem binnen 15 minuten weer in, waarbij je meldt dat de fiets defect is. Bij de volgende poging zal er dan een andere kluis openen.

Op Dronten zijn op dit moment 2 van de 10 kluizen beschikbaar, dus dan ben je snel klaar. Maar nogmaals, de NS kan helemaal niet (zeker) weten welke fiets in welke kluis staat, daar wordt niets gescand.

Hi @Robert B, het nummer van de fiets staat in mijn mail, maar ik kan natuurlijk ook niet checken of dat daadwerkelijk de fiets is die ik heb gehuurd in die zin, ik heb hier namelijk niet naar gekeken op dat moment. Hoe kan ik het nummer checken in de app om te kijken wat de status is? Dit kan ik niet vinden in de app, maar ik ben wel heel benieuwd… En ik heb ook al gedacht om de kluizen te gaan openen, maar ik kan natuurlijk niet sturen welke kluis er open wordt gedaan en straks kost het me nog geld ook. Dus besloten om dat maar niet te doen. 

Reputatie 1

Er was dus een storing in het systeem. De kluis weet dat er een fiets is ingeleverd, maar NS weet dat dus niet. En als de kluis het weet, weet de kluis ook dat hij de fiets opnieuw kan verhuren. Dus waarschijnlijk is hij gewoon door iemand anders gehuurd, zonder dat hij is ingeleverd volgens NS. Maar, als NS niet weet dat er een fiets is, is die Fiets dus eigenlijk een fiets die voor NS niet bestaat (logisch want NS denkt dat je hem hebt gestolen). Dus eigenlijk hebben andere mensen nu een ov-fiets die dus niet bestaat voor NS. Ik ben benieuwd wat voor problemen dat gaat opleveren…

Hi @Real aire, exact. Ik ben ook benieuwd...

Reageer