Defecte OV fiets met nieuw slot bij self-service stalling valt niet te melden & blijft dus verhuurbaar

  • 28 October 2023
  • 15 reacties
  • 194 Bekeken

Reputatie 2

Ik huurde vandaag een OV Fiets bij station Vierlingsbeek. De fietsen staan in het fietsenrek en hebben het nieuwe elektronisch slot.

 

Ik huurde eerst fiets nummer 11628. Toen ik echter op deze fiets wegreed, merkte ik meteen dat de fiets niet deugde (tik/slag in de trappers of misschien zit het wel in het wiel; hoe dan ook, bij trappen merkte je meteen dat de fiets niet normaal trapte). Ik heb de fiets binnen 15 minuten terug in het rek gezet (en een andere fiets gehuuurd), dus hopelijk is deze eerste fiets niet aangerekend als verhuur - niettemin, deze fiets had al afgemeld moeten worden door de vorige gebruiker.

 

Met de nieuwe sloten kun je echter bij een self-service fietsenstalling niet melden of de fiets nog in goede staat is of niet. Dus de vorige gebruiker heeft deze niet deugelijke fiets terug in het rek gezet, en ik heb deze defecte fiets ook terug in het rek gezet voor de volgende die tegen hetzelfde probleem aanloopt. Zo blijven defecte fietsen verhuurbaar. Niet handig!!

 

(Je zou in principe NS Klantenservice kunnen bellen, maar die drempel is hoog: er wordt geen tel nummer gegeven op het verhuurbord; het is meer gedoe; plus de vorige keer dat ik een defecte OV fiets had (elektronisch slot hield er onderweg mee op) was ik meer dan 30 minuten bezig om NS aan de lijn te krijgen.)


15 reacties

Badge +3

Volgens mij zit er in de NS app wel een optie om een fiets defect te melden, maar dan moet je eerst (eenmalig) ‘OV-fiets informatie’ activeren door het nummer van een door jou gehuurde fiets in te vullen.

Denk dat 11628 ook nog wel zou werken als ‘koppelcode’, zolang die nog niet opnieuw verhuurd is. Volgens mij heb je beperkt de tijd om schades/defecten te melden.

 

Reputatie 7
Badge +2

Volgens mij zit er in de NS app wel een optie om een fiets defect te melden, maar dan moet je eerst (eenmalig) ‘OV-fiets informatie’ activeren door het nummer van een door jou gehuurde fiets in te vullen.

Klopt, moet je wel direct aan denken want die optie is maar een beperkte tijd na inleveren zichtbaar.

Reputatie 2

En bovendien gebruik ik de NS app nooit….. ik heb ‘m ook niet op mijn telefoon staan

Reputatie 2

@beheerder - graag bovenstaande OV fiets 11628 als defect melden

 

En aub aangeven hoe huurders defecte OV fietsen bij self-service stallingen direct kunnen melden, voor zover daar niet meer zoals voorheen de mogelijkheid bestaat om bij het terugbrengen aan te geven of de fiets Ja of Nee nog in goede staat is

Bedankt voor je melding RMJB. Erg vervelend dat de fiets defect was geraakt. Normaliter zou je dit wel aan moeten kunnen geven, maar ik neem het stokje even over. Bij welke stalling heb je hem teruggebracht?

Reputatie 2

Hallo @Laura NS - bij Vierlingsbeek, op Zaterdag

 

OV fietsen staan daar in een rek, buiten, met nieuw electronisch slot. Bord erbij in NL en EN hoe de fiets te huren & indien hulp nodig, wordt verwezen naar de QR code of OV fiets pagina. Daar kun je echter geen defecte fiets melden.

 

Zoals gezegd, was de betreffende fiets al defect toen ik ‘m uit het rek pakte. Dit merkte ik pas toen ik er op ging fietsen. Ik heb ‘m vervolgens meteen terug in het rek gezet & een andere OV fiets gehuurd. Echter deze fiets was al defect voordat ik ‘m huurde - 1 of meerdere vorige huurders zullen dit dus ook gemerkt hebben. Maar omdat er geen mogelijkheid is de fiets ter plekke defect te melden, blijft deze verhuurbaar. Waarschijnlijk heeft dus na mij, nog wel iemand dit weekend geprobeerd deze zelfde fiets te huren - en ‘m of terug gezet in het rek, of besloten om met het defect (slag in de trappers) door te fietsen (voor korte eindjes gaat dat nog wel; voor langere rit niet aan te raden).

 

Voorheen kon je Ja/Nee een OV fiets defect melden bij einde huur, bij zelf huur/zelf service stallingen.

Ah, duidelijk. Ik zie dat deze fiets sinds die tijd ook alweer verhuurd is. 

Goed punt verder, ik zie daar zo gauw geen andere optie voor dan contact op te nemen met Klantenservice. Ik geef dit intern door!

Reputatie 7

Bij de Antwerpse Velo’kes geldt, dat je het zadel dan achterstevoren moet draaien. Uiteindelijk ziet een beheerder dat, maar in de tussentijd hebben de anderen door dat ze die fiets niet moeten meenemen.

 

Is dat ook een idee voor een OV-fiets ?

Indien een fiets wordt aangemeld ter reparatie dan kan deze niet meer verhuurd worden. Vaak worden defecten aan een fiets wel gemeld door de huurders en vallen deze ook vaak op bij de beheerders. Ik vind je suggestie alsnog een erg goede die ik ook ga doorzetten, maar aangezien wij de fietsen door heel Nederland verhuren denk ik niet dat wij iedereen kunnen bereiken met de vraag om de zadel om te draaien indien deze defect is.

Reputatie 2

Misschien wel een idee inderdaad…..zadel andersom draaien.

 

Want @Laura NS - klantenservice is een te hoge drempel om die te gaan bellen. Je staat in de wacht & het is me al eerder overkomen dat ik >30 minuten moest wachten voordat ik iemand te pakken had zodat ik een kapotte OV fiets kon afmelden. Oftewel, indien niet absoluut noodzakelijk zal ik dat niet snel nog een keer gaan doen. En anderen denken er waarschijnlijk ook zo over: of het is makkelijk om een OV Fiets als defect te melden, en zo nee, dan meldt je het dus niet

Een berichtje via Facebook of X is in dit geval het meest wenselijk. Je zit niet in de wacht en hoeft niet te wachten op een reactie.

Reputatie 2

@Erryt NS Niet echt handig - as je een fiets huurt, staat er niet bij: stuur ons een bericht via Facebook of X/Twitter als de fiets defect is! Bovendien heb ik wel betere dingen te doen als ik bij een station sta en OF op pad wil, OF een trein probeer te halen…

 

Betere oplossing graag NS!! Er was een goede oplossing, maar met het nieuwe elektronische slot is deze er niet meer.

Een andere oplossing is contact opnemen via een ander kanaal. We zijn 24 uur per dag telefonisch bereikbaar en het is niet de hele dag druk. Anders kan je ons van 7 tot 23 benaderen via onze Live-Chat.

Reputatie 7
Badge +2

Het terechte punt wat @RMJB maakt is dat je tegenwoordig contact met de klantenservice nodig hebt bij een defecte OV-fiets. Daar was het oude systeem zo slecht nog niet: dat vraagt gewoon of de fiets nog in goede staat is waar je met een simpel ja/nee systeem op kunt antwoorden.

Er staat op die fietsen met elektronische slot nergens hoe je ze defect kunt melden ook. Eén van de vele zaken waar uit blijkt dat NS totaal niet heeft nagedacht alvorens die sloten door te drammen, waarbij zoals gebruikelijk ook helemaal niets met feedback wordt gedaan (anders dan reageren dat de ervaring van de klant niet klopt, terwijl de ervaring het tegendeel bewijst)

Het enige voordeel is dat je gelijk een fiets zonder lekke band kunt kiezen, maar verder zijn er alleen nadelen.

 

Reputatie 2

@Erryt NSZoals @Daniel ook aangeeft,

  1. bij de OV Fietsen met nieuwe elektronische sloten staat nergens aangegeven bij zelf service stallingen hoe een defecte fiets te melden. Dus weet de huurder uberhaupt niet hoe zoiets te melden
  2. Je moet het de huurder zo makkelijk mogelijk maken om een defecte fiets te melden, anders is de kans groot dat het niet gebeurt. Een Ja/Nee knop zoals voorheen was een hele makkelijke manier. Hoe meer extra handelingen nodig (NS bellen, chatten, etc), hoe groter de kans dat de huurder het erbij laat zitten

En het gevolg daarvan is dus dat door onwetenheid ( = geen informatie), en ‘gedoe’, defecte OV Fietsen nu veel vaker verhuurbaar zullen blijven bij onbemande stallingen. Dat lijkt me geen positieve ontwikkeling. Zeker niet als de huurder er pas onderweg achter komt dat de fiets defect is (dat gebeurde mij eerder dit jaar).

Daarmee zijn OV Fietsen bij self service stallingen niet meer volledig te vertrouwen - je moet zelf als huurder op onderzoek uit of de fiets deugelijk is of niet, en dus uberhaupt verhuurd zou moeten kunnen worden.

Reageer