beantwoord

Fiets correct ingeleverd, maar krijg toch e-mails dat ik 350 euro moet betalen.

  • 7 October 2022
  • 15 reacties
  • 630 Bekeken

Ik heb een OV-fiets gehuurd op 13 september 2022 en weer correct ingeleverd op 20 september 2022. Dit is helaas niet geregistreerd door het systeem en nu krijg ik meldingen dat ik een boete moet betalen van 350 euro.

 

De klantendienst al aan de lijn gehad en die zeggen dat ze een melding hebben gedaan om te fiets te gaan zoeken, maar indien die niet gevonden wordt, moet ik een aangifte gaan doen bij de politie om de fiets als gestolen op te geven en dat ik dan wellicht een MINDERING kan krijgen van de boete…. ! 

 

Waarom wordt er geen ontvangstbewijs of e-mailbevestiging naar klanten gestuurd bij het retourneren van een fiets?

 

Nu is het mijn woord tegen de NS en ik ben nu degene die de last van het bewijzen van mijn onschuld op mij moet nemen als de fiets niet gevonden wordt. Dit vind ik dus ECHT niet kunnen. Dat zou niet de verantwoordelijkheid van de klant moeten zijn als er iets mis is met het NS systeem waardoor een fietsrit niet goed is afgesloten in NS systeem. Hoe kan ik vertrouwen om ooit nog een OV fiets te lenen?

 

Ik ben namelijk NIET bereid een 350 euro te gaan betalen voor een onterechte beschuldiging.

 

Ik heb ook al meer posts gelezen van mensen die hetzelfde probleem ervaren hebben en bij sommigen is het gelukkig opgelost. Maar ik vraag me ook af of er mensen zijn die effectief aangifte moeten zijn gaan doen bij de politie en hoe dat precies in zijn werk is gegaan.

 

Hartelijk dank bij voorbaat,

 

Xena

icon

Beste antwoord door Laura NS 7 October 2022, 12:49

Bekijk origineel

15 reacties

Reputatie 7
Badge +1

In de consumentengids van nu, okt. ´22 staat een heel stuk dat via die bond inmiddels zeker 20 dezelfde klachten zin binnengekomen en met heel veel overredingskracht (zeuren) zijn opgelost

Wat naar dat dit voor jou de situatie is. Ik zal de suggestie doorzetten om ook een mail te sturen wanneer de fiets weer succesvol is ingeleverd. Beloftes kan ik helaas niet doen.

Reputatie 2

Wat naar dat dit voor jou de situatie is. Ik zal de suggestie doorzetten om ook een mail te sturen wanneer de fiets weer succesvol is ingeleverd. Beloftes kan ik helaas niet doen.

Hou nou eens op met die flauwekul.. Dit kan geen probleem zijn, dat nu ineens speelt. Meer dan 20 gevallen volgens de consumentengids lijkt me niet ineens komen aanwaaien. Een e-mail sturen als de fiets succesvol is ingeleverd. En als ik dan geen e-mail krijg is hij dus volgens de logica van NS gejat.

Vanmorgen hoorde ik dat de NS 2000 extra personeelsleden zoekt op een bestand van 20.000. Ik heb zo’n vermoeden dat ik weet wat de oorzaak ik van deze ellende. Te weinig capabele mensen, die het werk kunnen doen en dan meteen de klant er de dupe van laten zijn.

Laat ik maar stoppen, want anders wordt het helemaal Amsterdams….

 

Reputatie 7
Badge +1

In de consumentengids van nu, okt. ´22 staat een heel stuk dat via die bond inmiddels zeker 20 dezelfde klachten zin binnengekomen en met heel veel overredingskracht (zeuren) zijn opgelost

@bahnrider : Ik ben de consumentengids aan het spellen maar kan het vooralsnog niet vinden. Op welke pagina staat het artikel?  

Badge +3

Ben geen abonnee, maar als ik naar het inkijkexemplaar kijk zou het pagina 22 zijn (Geschillencommissies)?

Reputatie 7
Badge +1

Ben geen abonnee, maar als ik naar het inkijkexemplaar kijk zou het pagina 22 zijn (Geschillencommissies)?

Ik heb hem nu bijna gespeld maar ben het dus nog steeds niet tegengekomen. Het stuk over geschillencommissies is het in ieder geval niet. Staat verder ook nog een stuk over internationaal reizen in maar dat is wel interessant, maar is het ook niet.  

Badge +3

Ik heb hem nu bijna gespeld maar ben het dus nog steeds niet tegengekomen. Het stuk over geschillencommissies is het in ieder geval niet. Staat verder ook nog een stuk over internationaal reizen in maar dat is wel interessant, maar is het ook niet.  

Het lijkt me ook sterk dat de Consumentenbond individuele problemen met OV-fiets gaat oplossen, daar zijn andere instanties voor (OV-ombudsman, Geschillencommissie, etc.)

Het probleem is nog steeds niet opgelost. Ik heb aangifte gedaan bij de politie en die hebben mij een motivatiebrief gestuurd met de melding dat ze mijn aangifte niet in behandeling kunnen nemen omdat het volgens hen niet gaat om een strafbaar feit (dat zegt al veel...).

 

Maar in de tussentijd krijg ik wel heel onvriendelijke emails van de NS die maar blijven beweren dat het mijn verantwoordelijkheid is dat ik de fiets niet goed heb ingeleverd, en als ik geen proces verbaal kan tonen, kunnen ze wel ‘coulant’ zijn en mij 70 euro laten betalen ipv 350 euro. Maar dan moet ik wel een proces verbaal voorleggen… UGH!

 

Dus, ik wordt hier gewoon klemgezet. Ik heb de fiets WEL correct geretourneerd maar onterecht beschuldigd van niet, met geen enkele mogelijkheid om het te bewijzen?

 

Hoe is dit mogelijk? Belachelijke service! En best nooit meer een OV fiets huren.

 

 

Reputatie 6

Misschien moet personeel van NS ook eens terug naar de schoolbanken ( “verlaagt” in plaats van “verlaagd")

Reputatie 7
Badge +3

Nog een paar correcties op het broddelwerk.

“eraan herinneren” in plaats van “er aan herinneren”
U en jij door elkaar gebruikt.
“gevonden wordt” in plaats van “gevonden word”.
“dit” i.p.v. “deze” als verwezen wordt naar “proces-verbaal”
“de 70 euro” i.p.v. “het 70 euro”.

Verder is het natuurlijk “Als u geen proces-verbaal wilt (i.p.v. wil) of kunt (i.p.v. kan) aanleveren. En “boetebedrag” i.p.v. “boete bedrag”.

Wat een amateurisme.

Reputatie 7

Ik heb ooit aangifte gedaan op politie.nl van een gestolen koffer. Dat kan gewoon. Je krijgt dan een PV waarin staat, dat ze verder geen actie meer gaan ondernemen.

Het lijkt me, dat dat dus ook met een fiets kan. Heb je het al geprobeerd ? Geen garanties… het is nogal een ellenlange vragenlijst met pulldowns en clicks enzovoort. Ik weet niet, of je op een vraag gaat vastlopen. Als het je echter tot het einde lukt, dan krijg je uiteindelijk dat PV.

 

Dat neemt natuurlijk nog niet weg, dat het belachelijk is, dat de NS zijn klanten van diefstal beschuldigt, terwijl het probleem toch echt het terugbrengsysteem is.

 

Reputatie 7
Badge +3

Je kunt online aangifte doen bij onbekende dader. Dat lijkt mij op de vermiste ovfiets van toepassing.

Reputatie 7
Badge +3

Denk dat het probleem ook is dat de fiets eigendom is van NS. XenaOV heeft de fiets geretourneerd en weet niet wat er daarna mee is gebeurd. Waar moet de politie dan aangifte van opnemen? Als NS denkt dat de fiets gestolen is, moet NS maar aangifte doen.

Maar goed, er zijn inmiddels zoveel meldingen hierover dat NS hier toch echt iets mee moet, behalve dreigbrieven naar klanten sturen.

Badge +3

Misschien kan dit topic uit het archief? Edit: is weer openbaar (13-02-2024)

Xena zou dus aangifte moeten doen tegen NS, wegens onterecht € 350 incasseren.

Of de NS moet zelf aangifte doen, want het is hun fiets die ze kwijt zijn. Uit dat topic (ging om kluisjes Lelylaan):

Ik ben zojuist gebeld door de klantenservice NS.

Ze gaven aan dat de vorige medewerkers waarschijnlijk niet goed hebben gekeken, en dat de fiets op een depot staat. Alles is dus in orde, alleen duurde het 1,5 maand voordat iemand daar achter was.

Reputatie 1

Hi @XenaOV, mij is exact hetzelfde overkomen. Afgelopen vrijdagochtend kreeg ik de mail met dat er 350 euro van mijn rekening afgeschreven gaat worden als ik de fiets niet binnen 7 dagen terugbreng DIE IK GEWOON HEB TERUGGEZET EN DUS NIET HEB… (zie ook de topic die ik heb geplaatst voor meer inhoud). Ik ben benieuwd welke stappen jij uiteindelijk nog hebt ondernomen en of je de 350 euro terug hebt gekregen? Kan wel wat tips gebruiken… 

Reageer