ik ben mijn ov kaart verloren en voor ik deze heb gedeactiveerd zijn hiet 2 fietsen op gehuurd. nu wordt van mij gevraagt om een process verbaal op te sturen maar volgens mij kan ik geeb aangifte doen omdat iemand mijn personlijke ov kaart heeft gevonden en gebruikt dus weet ik niet hoe ik aan een process verbaal zou moeten komen. is een registratie van uw verloren voorwerp in dit geval genoeg of kan/moet ik nog aangiften doen?
Welkom op onze NS Community RobinJan. Wat een vervelende situatie. Zolang de kaart actief is, behoort dit inderdaad wel tot jouw eigen verantwoordelijkheid, ben ik bang. Een aangifte moet er dus wel komen. Waar loop je tegenaan bij het indienen van de aangifte?
is het gebruiken van iemand anders zijn personlijke ov kaart iets waar aangiften voor gedaan kan worden zo ja valt dit onder bijvoorbeeld diefstal of identiteids fraude?
Topic starter zal de politie (0900-8844) moeten bellen om een bureau-afspraak te maken voor een aangifte wegens identiteitsfraude.
Het gaat nu niet meer om de vermissing van de OV-chipkaart, want de kaart zal reeds, na melding vermissing op ov-chipkaart.nl, door de kaartuitgever geblokkeerd zijn.
Het gaat nu nog wel om het zonder toestemming van de topic starter op zijn naam en voor zijn rekening huren van fietsen van NS.
Topic starter zal de politie (0900-8844) moeten bellen om een bureau-afspraak te maken voor een aangifte wegens identiteitsfraude.
Het gaat nu niet meer om de vermissing van de OV-chipkaart, want de kaart zal reeds, na melding vermissing op ov-chipkaart.nl, door de kaartuitgever geblokkeerd zijn.
Het gaat nu nog wel om het zonder toestemming van de topic starter op zijn naam en voor zijn rekening huren van fietsen van NS.
Identiteitsfraude is een verzamelnaam voor vele strafbare feiten.
In dit geval is aangifte wegens oplichting (Wetboek van Strafrecht artikel 326) wel passend.
Aangever: topic starter.
Dader: onbekend.
Slachtoffers: NS en topic starter.
Voor alle duidelijkheid: de onbekende persoon heeft geen fietsen van NS gehuurd, maar NS opgelicht.
Als er een beetje gerechercheerd wordt is natuurlijk best te achterhalen wie degene is die wederrechtelijk de kaart van iemand anders gebruikt. Met kaartnummer, locatie, datum en tijdstip zouden camerabeelden gevonden moeten kunnen worden van de dader.
Reageer
Meld je aan
Heb je al een account? Inloggen
Met een account kun je zelf topics plaatsen en reageren op berichten.
Login met Mijn NS Inloggen met FacebookWelkom
Nog geen account? Maak een account aan
Met een account kun je zelf topics plaatsen en reageren op berichten.
Login met Mijn NS Inloggen met FacebookEnter your E-mail address. We'll send you an e-mail with instructions to reset your password.