Skip to main content
beantwoord

Gestrand door niet kunnen openen OV-fiets

  • 15 June 2024
  • 4 reacties
  • 291 Bekeken

Op donderdag 15 juni huurde ik een OV fiets bij station Beverwijk. De fiets opende met mijn ov chipkaart en het nummer van de fiets was: 16896. 

Vervolgens ben ik naar het strand van Wijk aan zee gefietst en heb mijn fiets vastgezet. Toen ik terugging en de fiets wilde openmaken lukte dit niet meer. Het lampje knipperde rood en het piepte. Na een aantal pogingen om de fiets open te maken heb ik de klantenservice gebeld. Ze vertelde dat de fiets geregistreerd stond onder een ander nummer. Ze kon mij niet helpen en heb de fiets daar achter moeten laten. Dit was een vervelende situatie, omdat ik onderweg was naar een afspraak en je niet zo makkelijk wegkomt daar. Ben gaan lopen en heb uiteindelijk moeten liften. Ik had nog maar 30 minuten en het bellen van een taxi had dus geen zin. Na de afspraak heb ik opnieuw een lift gezocht naar het dichtstbijzijnde treinstation. Dit zorgde voor een hoop ongemak en stress. 

NS, ik hoop dat jullie iets gaan doen met deze feedback. 

4 reacties

Reputatie 7
Badge +2

Waarschijnlijk heeft u een fiets meegenomen die niet op slot stond, dan is de huur van de vorige gebruiker nog actief.

Het is bij de fietsen met elektronisch slot erg belangrijk te kijken of hij op slot staat alvorens de pas bij het slot te halen. Als reminder kunt u de OV fiets ritinformatie in de NS app activeren. Als u dan geen pushmelding krijgt na het starten van de huur is het alvast duidelijk dat er iets misgegaan is.

Reputatie 7
Badge +1

Het is bij de fietsen met elektronisch slot erg belangrijk te kijken of hij op slot staat alvorens de pas bij het slot te halen.

Staat dat eigenlijk ook in de aanwijzingen van NS op de verhuurpunten?

Reputatie 7
Badge +1

Nee volgens mij niet, maar de werking van het slot staat natuurlijk wel aangeduid op de bagagedrager van de OV-fiets. Er zou wat mij betreft een duidelijk bord bij elk OV-fietspunt moeten staan, met een tekst in de trend van: Alleen fietsen huren die nu op slot staan.

 

Probleem is en blijft dat mensen zeker tegenwoordig slecht lezen en denken als ze een fiets spotten die niet op slot staat “oh dat is handig” en misschien denkt een enkeling ook wel : Goh een gratis ritje. Die komen dan wat bedrogen uit als zij de fiets in een later stadium van het slot trachten te halen 

Reputatie 7
Badge +2

Het is bij de fietsen met elektronisch slot erg belangrijk te kijken of hij op slot staat alvorens de pas bij het slot te halen.

Staat dat eigenlijk ook in de aanwijzingen van NS op de verhuurpunten?

Nee, maar er hangen wel steeds meer posters om reizigers te herinneren bij het inleveren de fiets op slot te zetten. En heb ook wel eens ergens wat gezien over een omroep in de stalling ter herinnering.

Dat lijkt me een juiste aanpak, want in de basis zit het probleem natuurlijk in niet op slot zetten bij inleveren (waardoor de rit niet afgesloten wordt). Zou niemand dat vergeten, dan zou ook niemand een fiets meenemen waarvoor de huurperiode van iemand anders nog loopt.

Het aantal zwerffietstopics hier op de community is ook een stuk minder tegenwoordig en ik heb zelf eerlijk gezegd ook nooit problemen met de nieuwe sloten de laatste tijd. Dus kennelijk werkt het wel.

Reageer