Skip to main content

De ns is al een goed bedrijf en een mooie milieuvriendelijk bedrijf. In het kader hiervan kan ik mij voorstellen dat er steeds meer vraag ook zal zijn naar een mooie van milieuvriendelijke optie voor inderzitjes op ov fietsen. Kinderen zijn onze toekomst dus mooi voorbeeld doet volgen. Er is natuurlijk hier al eens over na gedacht. Is er een mogelijkheid de kinderstoeltjes in de nabije toekomst terug te zien? Ik hoop dat de ns zo vooruitstrevent wil zijn. Alvast bedankt ik hoop op een reactie.

Vriendelijke groet B

OV fietsen zijn bedoeld voor 1 persoon.


Goedemiddag Boukjevoet en welkom bij de NS Community!

Het hele idee achter de OV-fiets is om juist een zo simpel mogelijke fiets aan te bieden wat door vrijwel iedereen bruikbaar is. Verschillende variates aanbieden zal vooral complicaties met zich mee brengen. Op welke locaties moet dat dan aangeboden worden? Hoeveel per elke locatie? Hoe gaat dat dan werken met ruimte, waarschijnlijk zal de totale capaciteit dan omlaag moeten. Plus zul je dan aan allerlei verschillende variatievragen moeten gaan voldoen, die elk weer dezelfde complicaties meeneemnt.

Het is een begrijpelijke wens, maar niet iets wat past in het idee achter de OV-fiets, ben ik bang.


Goedemiddag Boukjevoet en welkom bij de NS Community!

Het hele idee achter de OV-fiets is om juist een zo simpel mogelijke fiets aan te bieden wat door vrijwel iedereen bruikbaar is. Verschillende variates aanbieden zal vooral complicaties met zich mee brengen. Op welke locaties moet dat dan aangeboden worden? Hoeveel per elke locatie? Hoe gaat dat dan werken met ruimte, waarschijnlijk zal de totale capaciteit dan omlaag moeten. Plus zul je dan aan allerlei verschillende variatievragen moeten gaan voldoen, die elk weer dezelfde complicaties meeneemnt.

Het is een begrijpelijke wens, maar niet iets wat past in het idee achter de OV-fiets, ben ik bang.

Ergens begrijpelijk, anderzijds bieden jullie nu ook al meerdere fietsen aan. Maar merendeel is vrij simpel op te lossen met een ‘losse kluis’ voor zitjes. Als je een zitje wilt huur je die apart welke je uit zo’n kluis kan halen? Net zoals je nu pakketjes op kan halen uit een pakket kluis. Een zitje vastzetten is vandaag de dag super simpel. Hiermee wordt de fiets voor een grote doelgroep bruikbaar. 


De vraag over kinderzitjes voor de OV-fiets komt zo'n beetje ieder kwartaal voorbij. Met steeds hetzelfde antwoord: er komen geen kinderzitjes voor de OV-fiets.


Dat de vraag naar kinderzitjes ieder kwartaal voorbij komt, duidt alleen maar aan dat hier behoefte aan is. Dus dat het antwoord blijft dat er geen kinderzitjes komen, lijkt mij nogal kortzichtig. Dat zou betekenen dat de NS niet luistert naar waar klanten behoefte aan hebben.

Volgens Stijn is het idee achter de OV-fiets is om een simpele fiets aan te bieden die voor vrijwel iedereen bruikbaar is. Alleen is de OV-fiets nu dus juist niet bruikbaar voor een grote groep mensen: ouders met jonge kinderen.

Voor ik mijn dochter kreeg was ik groot fan van de OV-fiets en ik vind het echt een gemiste kans dat de NS geen kinderzitjes aan wil bieden. Dit zou het reizen met OV juist voor ouders veel makkelijker maken. Nu zijn we aangewezen op lokale bussen, met vaak lange overstaptijden en flinke wandelingen van/naar bushaltes. 

Bied het kinderzitje apart aan, als los bij te huren naast de fiets. Het zal toch niet heel ingewikkeld zijn om hier een proef mee te doen in een paar grote steden.


De OV fiets is bedoeld voor 1 persoon!


@Tesselv Het concept OV-fiets is juist niet bedoeld voor allerlei uitzonderingen. Dus ook geen kinderzitjes in lockers e.d. Uitzonderingen maken het systeem nog kwetsbaarder dan het al is. Als gebruik loop je nu al het risico dat alle fietsen verhuurd zijn. Met kinderzitjes kan ook nog de situatie ontstaan dat je wel een fiets kunt huren maar dat de kinderzitjes op zijn. Of omgekeerd.

Alle begrip overigens voor de klachten over slechte aansluitingen in het OV. Maar dat is een andere kwestie.


@iMark Grappig dat je het hebt over uitzonderingen. Zo'n 10% van de inwoners van NL is onder de 10 jaar, dat noem ik geen uitzondering. Ik zou juist stellen dat de NS een behoorlijk grote groep mogelijke gebruikers nu juist uitzondert. In mijn ervaring (in de grote steden) zijn ov-fietsen doordeweeks vaak snel op, terwijl in het weekend de rekken vol staan. Juist in die weekenden zijn ov-fietsen interessant voor gezinnen met kinderen voor uitjes buiten de eigen stad. Lijkt mij een win-win.


@iMark Grappig dat je het hebt over uitzonderingen. Zo'n 10% van de inwoners van NL is onder de 10 jaar, dat noem ik geen uitzondering. Ik zou juist stellen dat de NS een behoorlijk grote groep mogelijke gebruikers nu juist uitzondert. In mijn ervaring (in de grote steden) zijn ov-fietsen doordeweeks vaak snel op, terwijl in het weekend de rekken vol staan. Juist in die weekenden zijn ov-fietsen interessant voor gezinnen met kinderen voor uitjes buiten de eigen stad. Lijkt mij een win-win.

Dus die gezinnen met 10% kinderen onder de 10 jaar willen allemaal fietsen met de kinderen op de ov-fiets? Ik vermoed dat het er maar weinig zijn om te rechtvaardigen dat alle ov-punten voorzien worden van fietsen met kinderzitjes voor verschillende leeftijden.

Zelf hele leven autoloos, maar nooit de behoefte gehad om kinderen in die leeftijdsgroep op een ov-fiets mee te nemen.

Blijft dat OV-fietsen bedoeld zijn voor 1 persoon.


Ik heb drie kinderen waarvan de oudste 4 en ik zou graag op locatie fietsen. Zeker omdat het aansluitend ov niet of slechts aansluit. Ik vraag nooit om een ov-fiets met zitje omdat ik weet dat deze niet bestaat. Ik neem vaak maar uit ellende mijn eigen fiets mee met zitjes (met kans dat je 3 treinen moet wachten).

Stel er komt een ov-fiets met bagagedrager waar de huurder zelf een zitje op kan zetten (zelf meenemen) dan zie ik dat kansrijk en handig dat je dan zelf juridisch verantwoordelijk bent. 

Ik weet dat een ov-fiets idd geschikt is voor 1 persoon, maar ontwerptechnisch zal deze voor een max gewicht zijn ontworpen. Ik denk een volwasse en een grote kleuter prima binnen vallen. 

Het tekort aan kinderwagenplekken in treinen en navervoer welke niet geschikt is voor kinderen en dus elke levensfase (ja dat zijn dus verschillende behoeftes en dus geen eenheidsworst), is in mijn ogen een reden dat veel gezinnen kiezen voor een auto en hier vervolgens moeilijk van afkomen.


Ik heb drie kinderen waarvan de oudste 4 en ik zou graag op locatie fietsen. Zeker omdat het aansluitend ov niet of slechts aansluit. Ik vraag nooit om een ov-fiets met zitje omdat ik weet dat deze niet bestaat. Ik neem vaak maar uit ellende mijn eigen fiets mee met zitjes (met kans dat je 3 treinen moet wachten).

Stel er komt een ov-fiets met bagagedrager waar de huurder zelf een zitje op kan zetten (zelf meenemen) dan zie ik dat kansrijk en handig dat je dan zelf juridisch verantwoordelijk bent. 

Ik weet dat een ov-fiets idd geschikt is voor 1 persoon, maar ontwerptechnisch zal deze voor een max gewicht zijn ontworpen. Ik denk een volwasse en een grote kleuter prima binnen vallen. 

Het tekort aan kinderwagenplekken in treinen en navervoer welke niet geschikt is voor kinderen en dus elke levensfase (ja dat zijn dus verschillende behoeftes en dus geen eenheidsworst), is in mijn ogen een reden dat veel gezinnen kiezen voor een auto en hier vervolgens moeilijk van afkomen.

OV-fiets is bestemd voor 1 persoon, dat zal niet veranderen. Want waar leg je de grens?

Zelf heb ik het altijd prima met 2 kinderen in het OV kunnen redden. Nooit een auto gehad.

 


Ik heb drie kinderen waarvan de oudste 4 en ik zou graag op locatie fietsen. Zeker omdat het aansluitend ov niet of slechts aansluit. Ik vraag nooit om een ov-fiets met zitje omdat ik weet dat deze niet bestaat. Ik neem vaak maar uit ellende mijn eigen fiets mee met zitjes (met kans dat je 3 treinen moet wachten).

Stel er komt een ov-fiets met bagagedrager waar de huurder zelf een zitje op kan zetten (zelf meenemen) dan zie ik dat kansrijk en handig dat je dan zelf juridisch verantwoordelijk bent. 

Ik weet dat een ov-fiets idd geschikt is voor 1 persoon, maar ontwerptechnisch zal deze voor een max gewicht zijn ontworpen. Ik denk een volwasse en een grote kleuter prima binnen vallen. 

Het tekort aan kinderwagenplekken in treinen en navervoer welke niet geschikt is voor kinderen en dus elke levensfase (ja dat zijn dus verschillende behoeftes en dus geen eenheidsworst), is in mijn ogen een reden dat veel gezinnen kiezen voor een auto en hier vervolgens moeilijk van afkomen.

OV-fiets is bestemd voor 1 persoon, dat zal niet veranderen. Want waar leg je de grens?

Zelf heb ik het altijd prima met 2 kinderen in het OV kunnen redden. Nooit een auto gehad.

 

Alles wat in een kinderzitje past vind ik best duidelijk en afgebakend. 🙂 Daar moet je als volwassene niet in willen zitten. 


 

 

 

Alles wat in een kinderzitje past vind ik best duidelijk en afgebakend. 🙂 Daar moet je als volwassene niet in willen zitten. 

Ik zie anders wel bakfietsen die bedoeld zijn voor maximaal 2 kinderen, maar waar 2 volwassenen inzitten. Of voordragers geschikt tot 15 kilo waar zwaardere kjnderen/tieners opzitten.

Als je bagagedrager geschikt maakt voor kinderzitjes dan zullen er ook meer volwassenen op die bagagedrager vervoerd gaan worden.


Reageer