Skip to main content

Op 7 september j.l. wilde ik op Amsterdam Centraal, zoals ik wel vaker heb gedaan, een ov-fiets huren. Dat lukte niet: het slot ging niet open met mijn persoonlijke ov-pas. Na 4 pogingen bij verschillende fietsen de hulp ingeroepen van een stallingsmedewerker. Ook hem lukte het niet met mijn pas, wel met die van hem. “Misschien is uw pas geblokkeerd”, was de conclusie. Dat vond ik vreemd want ik had net een treinreis achter de rug en kon in- en uitchecken.

Maar goed, op 9 september NS-klantenservice gebeld met de vraag of zij konden kijken wat er met mijn pas aan de hand was. Antwoord: “U heeft op 7 september 2 ov-fietsen gehuurd en dat is het maximum voor een pas.” Na mijn uitleg van wat ik had gedaan op 7 september zou de medewerker mijn huur van 2 fietsen, inclusief de kosten van de fietshuur ongedaan maken en zou ik met mijn pas weer een ov-fiets kunnen huren.
En inderdaad dat was het geval. Prima gedaan, dacht ik.

Op 23 september een mail van Maaike Kranenborg, Hoofd NS Klantenservice: “Beste heer Jansen, twee weken geleden heeft u de diefstal van een OV-fiets of OV-ebike bij ons gemeld. Wij willen u erop attent maken dat wij zowel de fietssleutel als het proces-verbaal nog niet hebben mogen ontvangen. Wij verzoeken u deze zo spoedig mogelijk op te sturen Met het inleveren van de fietssleutel en het proces-verbaal verlaagt u de kosten naar € 70,00. Zonder ontvangst van beiden brengen wij de geldende aanschafwaarde van € 350,00 in rekening.”
Weer gebeld met NS-klantenservice: ik heb geen diefstal gemeld, maar wel… en verwezen naar de de gebeurtenis van 7 september én verwezen naar het gesprek op 9 september met de NS-klantenservice. Antwoord: “Excuus, ik zie wat mijn collega heeft gedaan. Dat is blijkbaar toch niet helemaal goed gegaan. Ik zal de huur nogmaals verwijderen. U kunt de mail als niet verzonden beschouwen.”

Op 21 oktober weer een mail van Maaike Kranenborg, Hoofd NS Klantenservice: “Beste heer Jansen, uw nieuwe factuur 440016676028 staat voor u klaar in MijnNS. Het gaat om een bedrag van € 709,10. We schrijven dit bedrag rond 24 oktober 2024 af van uw bankrekening , via automatische incasso.”
Weer gebeld met NS-klantenservice en verwezen naar eerdere uitleg en gesprekken. Antwoord: “Excuus, ik ga het in orde maken. U kunt de mail als niet verzonden beschouwen.”

Op 23 oktober is een bedrag van 709,10 uur van mijn bankrekening afgeschreven. De 9.10 euro zijn trouwens van twee latere, terechte fietshuurkosten.
Ik heb de afschrijving ongedaan gemaakt en ga morgen weer bellen. Ik ben heel benieuwd.

Goedemiddag Hans Jansen, welkom bij de NS Community.

Wat balen dat het tot 3 keer toe niet goed gaat bij de klanteNService. Mijn excuses hiervoor.
We vernemen hier graag van je hoe het gesprek van vandaag verloopt en wat de vervolgacties zijn die worden getroffen door onze collega's.


Ook al klopt de factuur niet een afschrijving ongedaan maken is niet slim. Je zult met incassobureaus te maken gaan krijgen.


Heb je die fietsen bij het inleveren wel goed op slot gezet en goed in de kluisjes gezet?


Ook al klopt de factuur niet een afschrijving ongedaan maken is niet slim. Je zult met incassobureaus te maken gaan krijgen.

Als de kosten onterecht zijn, zijn ook eventuele incassokosten onterecht. En we hebben het hier niet over een tientje, maar over zevenhonderd euro. Ik snap Hans Jansen wel.

 

Heb je die fietsen bij het inleveren wel goed op slot gezet en goed in de kluisjes gezet?

Zoals ik het lees zijn er helemaal geen fietsen gehuurd.


Ik heb te horen gekregen dat mijn boete van 700 euro wordt ingetrokken.
Wel moet ik de boete eerst betalen. Die wordt vervolgens bij de eerstvolgende facturering terugbetaald, zo is mij verzekerd. Zo werkt het boekhoudingsproces nu eenmaal.
Ik kan ermee leven. Ben wel benieuwd of het uiteindelijk dan toch goed komt.

Ik kreeg nog wel de volgende tip over het huren van een ov-fiets met een elektronisch slot. Het kan soms gebeuren dat de slotketting die om de zadelpin zit, het automatisch openklikken van het slot blokkeert. Dan moet je het slot handmatig openen. Dat blokkeren is bij mij blijkbaar bij twee fietsen achter elkaar gebeurt. Toeval/pech bestaat dus blijkbaar.
 


Ik heb te horen gekregen dat mijn boete van 700 euro wordt ingetrokken.
Wel moet ik de boete eerst betalen. Die wordt vervolgens bij de eerstvolgende facturering terugbetaald, zo is mij verzekerd. Zo werkt het boekhoudingsproces nu eenmaal.
Ik kan ermee leven. Ben wel benieuwd of het uiteindelijk dan toch goed komt.

Ik kreeg nog wel de volgende tip over het huren van een ov-fiets met een elektronisch slot. Het kan soms gebeuren dat de slotketting die om de zadelpin zit, het automatisch openklikken van het slot blokkeert. Dan moet je het slot handmatig openen. Dat blokkeren is bij mij blijkbaar bij twee fietsen achter elkaar gebeurt. Toeval/pech bestaat dus blijkbaar.
 

Die sloten zijn gewoon drama. NS is hier al vele keren op gewezen, maar doet niets met de kritiek daarover.


Het stikt hier van de berichten over die sloten. Er is dus iets structureel mis. Wat wordt er aan gedaan?


Ik heb te horen gekregen dat mijn boete van 700 euro wordt ingetrokken.
Wel moet ik de boete eerst betalen. Die wordt vervolgens bij de eerstvolgende facturering terugbetaald, zo is mij verzekerd. Zo werkt het boekhoudingsproces nu eenmaal.
Ik kan ermee leven. Ben wel benieuwd of het uiteindelijk dan toch goed komt.

......
 

Ik hoop dat die NS toezegging op schrift staat.


 


Heel verstandig dat je dit via de chat hebt gedaan. Screenshot goed bewaren 🙂


De factuur zal dus flink negatief worden en dat betekent dat NS zal moeten terugbetalen. In andere topics lees ik dat het dan weer ongeveer 2 weken duurt voordat het geld op je rekening staat. Ik vind deze incasso overigens niet kunnen. Volkomen bizar dat NS onterecht € 700,00 van je rekening afhaalt.


Zoals ik het nu lees is de incasso dus mislukt en heeft NS middels aanmaningen afgedwongen om toch die € 700,00 over te maken. Bedrijf weet al dat dit ten onrechte is, maar staat er dus op dat jij die € 700,00 overmaakt om het na een maand weer terug te storten??

Ik zou over deze incasso en de handelswijze van NS ook een klacht bij je eigen bank indienen. NS moet gewoon zelf corrigeren en kan het niet maken om deze € 700,00 onder hun beheer te houden. Dat het bedrijf meent dit soort zaken zo te kunnen afhandelen zegt veel over NS mijns inziens.


Reageer