Nieuw: OV-fiets-checker in de NS reisplanner

  • 13 October 2015
  • 40 reacties
  • 17861 Bekeken

De vernieuwde Reisplanner Xtra-app van NS is vanaf vandaag beschikbaar en heeft twee opvallende verbeteringen! Allereerst kunnen reizigers met de nieuwe app een NS Zonetaxi bestellen. Voor de rit gelden vaste prijzen, waarvoor reizigers na afloop een rekening krijgen thuisgestuurd. Geen cash op zak is dan geen probleem meer. De tweede verbetering: reizigers krijgen nu een indicatie van het aantal beschikbare OV-fietsen op een station. In dit topic lees je alles over deze OV-fiets checker !

Op het forum is het regelmatig voorbij gekomen: de wens om inzicht te krijgen in het aantal beschikbare OV-fietsen. Op piekmomenten kan het namelijk wel eens voorkomen dat reizigers misgrijpen. Daarom beschikt de nieuwe reisplanner-app over een OV-fiets-checker . De checker is een hulpmiddel waarmee je een goede afweging kunt maken hoe je het laatste stukje van jouw reis aflegt. Mocht het aantal aanwezige OV-fietsen niet overeenkomen met de indicator, dan kan de reiziger dat met een feedbackknop aangeven en ondernemen wij daar direct actie op. Het belangrijkst blijft echter dat we voldoende OV-fietsen hebben. Daarom plaatsten we de komende 3 jaar minimaal 1000 OV-fietsen per jaar bij en zorgen we voor extra fietsen bij evenementen.

Staat jouw vraag er niet bij, of heb je een suggestie? Plaats hem hier gerust!



Hoe download ik de Reisplanner Extra app?
Je kunt nu de nieuwste versie Reisplanner Xtra gratis downloaden via de App Store, iTunes en Google Play.

Waar vind ik hoeveel fietsen er beschikbaar zijn?
Wanneer je in de Reisplanner Xtra ‘Services’ kiest en daarna ‘OV-fiets’, verschijnt er een kaart met alle stallingen in de buurt op basis van jouw GPS locatie. Boven de stallingen in het blauwe kader staat het beschikbaarheidscijfer. Ook wanneer je via ‘Stations’ een station hebt gekozen, kun je via de optie ‘Kaart’ een overzicht zien van OV-fiets locaties in de buurt van het gekozen station met daarboven in een blauw kader het beschikbaarheidscijfer.

Waar kan ik het voor gebruiken?
Het getoonde bechikbaarheidscijfer dient als hulpmiddel voor jou als reiziger. De informatie wordt minimaal elke 15 minuten bijgewerkt.

Wat laat het cijfer zien?
Het aantal beschikbare OV-fietsen in de stalling van maximaal 15 minuten geleden.

Hoe betrouwbaar is het cijfer?
Het cijfer is betrouwbaar, maar kan op momenten afwijken van de werkelijkheid omdat het cijfer een paar minuten oud kan zijn, en in een tussenliggende periode OV-fietsen kunnen worden verhuurd of teruggebracht.

Wat betekent het als er geen cijfer boven een stalling zichtbaar is?
Dan is het getal niet betrouwbaar. Dit betekent overigens niet dat er geen OV-fietsen kunnen worden gehuurd. Wanneer je de locatie selecteert zal bij ‘Fietsen beschikbaar’ de melding “onbekend” worden getoond.



Welke informatie is er nog meer allemaal zichtbaar voor OV-fiets?
Ook openingstijden en adresinformatie wordt getoond.

Hoe kan ik feedback geven?
Wanneer je op de optie ‘Fietsen beschikbaar’ klikt in het scherm van de geselecteerde stalling, opent onderstaand scherm, met uitleg over het getoonde cijfer en een knop om feedback op het getoonde cijfer te geven. Ook kun je altijd feedback geven of vragen stellen via het Serviceforum. Deze vragen zullen ook worden verzameld en waar mogelijk zal een antwoord worden geplaatst.


40 reacties

Hoi Hannie29, vervelend dat er wat problemen zijn op Amersfoort Schothorst. Dat is nog niet mogelijk, maar dit kun je altijd bij ons melden. Wanneer was dit? Dan zal ik dit ook doorgeven aan mijn collega's van OV-Fiets.

Dit was afgelopen zaterdag 25 maart
Dankjewel voor je antwoord @Hannie29. Ik ga dit gelijk doorgeven!
Op de kaart wordt een lokatie aangegeven waar ik in werkelijkheid echt geen OV-fietskluis kan vinden. Foutje, denk ik. Ik denk dat de fietskluis bij station Strijp-S bedoeld wordt.
Dat is vreemd. Ik ga aan mijn collega vragen of hij dit voor je wilt uitzoeken. Het is vandaag mij laatste werkdag dus zelf kan ik dit helaas niet voor je doen.
Hoi Dre64,

Het is wel in de buurt, maar niet helemaal de goede locatie. Ik ga het doorgeven.
Op Android laat de kaart wel de goede locatie zien.
Hoi Dre64,

We maken gebruik van Google Maps-coördinaten om een plek te markeren en zo weer te geven in de app. We kunnen dit niet aanpassen in de apps.
Is stalling Vlissingen vandaag open?
Ervaring op Den Haag Holland Spoor is ook niet zo best. Geeft wel beschikbaarheid maar is eigenlijk altijd 'uitverkocht'.
Ervaring op Den Haag Holland Spoor is ook niet zo best. Geeft wel beschikbaarheid maar is eigenlijk altijd 'uitverkocht'.Op centraal staan veel meer fietsen ;)

Op HS staan er nu 4 van de ongeveer 60,

Op CS staan er nu 110 van de ongeveer 450.
Hier vind je een landkaart met alle locaties, en beschikbare fietsen.
Een half uur en een kwartier voor aankomst op station Apeldoorn check ik de app. Er zijn 15 fietsen beschikbaar.
Als ik aankom (09.45), staat er niet een. Op de app staat nog steeds 'beschikbaar: 15'.
Hallo chretien, Welkom op het Serviceforum!

Erg vervelend dat de informatie via de app niet klopt. Ik raad je aan deze bug te melden in de app (opties: Over de app, Probleem in de App), zodat dit zo snel mogelijk opgepakt kan worden.
Loop net langs fietsenstalling Voorburg. Er staat 1 ov fiets terwijl er volgens de app 13 beschikbaar zijn ?
Gisteren geprobeerd een fiets in Driebergen te huren. Lopend ernaartoe vanuit station beschikbaarheid gecheckt: 6. 1 minuut later: Helaas, alles verhuurd. Lijkt me sterk binnen 1 minuut. In Driebergen sowieso nog nooit n fiets kunnen huren. Structureel tekort. Nu op weg naar Gouda, ben benieuwd. Misschien kan ik beter een vouwfiets aanschaffen ?
Hoi Weegmeel en welkom op ons Serviceforum. Goed dat je dit hier aangeeft. Het is natuurlijk vervelend dat wanneer je ergens heen gaat en in de app ziet dat er fietsen zijn en dit vervolgens anders blijkt. Hoe was de situatie in Gouda? Zou je deze situatie ook door willen geven via de app, zoals Garbriëlle ook aangeeft?
Gouda genoeg fietsen. Ga situatie doorgeven via Problemen in de app. Dank voor antwoord.

Reageer