Ik heb nu zo’n 5 keer een OV fiets gehuurd met het nieuwe fietsslot. Daarvan deed 2 x het fietsslot het onderweg niet meer, waardoor beide keren de fiets ook niet op slot te zetten viel. Dit schopte mijn plannen behoorlijk in de war, want als de fiets gestolen wordt dan krijg ik waarschijnlijk de rekening gepresenteerd door de NS. Bovendien fiets ik behoorlijk einden op de OV fiets (meestal 45-60 km), en het is vaak erggg lang lopen terug naar een station als die fiets weg is.
De eerste keer huurde ik een fiets in Apeldoorn. De medewerkster wilde niet geloven bij terugkomst dat er iets mis kon zijn met het slot, totdat ze zelf constateerde dat het slot het inderdaad niet juist deed.
Vandaag was het weer raak: bij onbewaakte stalling in Steenwijk een OV fiets gehuurd. Onderweg in een dorp stop ik bij een museum. Ik druk op de knop, slot ontgrendelt, alles lijkt goed te gaan, maar nog voordat ik de fiets op slot heb kunnen zetten ‘overlijdt’ het slot. Waarschijnlijk is de interne batterij leeg. Dus ….fiets staat niet op slot en ik wil graag het museum binnen. Nog erger als het slot wel dicht was gegaan, en de batterij pal daarna was overleden. Dan had ik 10-15km mogen lopen naar het station. Bij terugkomst bij station Steenwijk viel de OV fiets ook niet uit te checken/op slot te zetten in de stalling. Duurde 45 min voordat ik NS klantenservice telefonisch te pakken had om de fiets af te melden.
Voorlopige conclusie: het nieuwe OV slot is ONBETROUWBAAR! 2 van de 5 keer dat het slot het onderweg begeeft en de fiets niet op slot te zetten valt. Ik denk dat ik voortaan zelf maar een los slot ga meenemen voor als me dit weer overkomt, want het is een behoorlijk probleem om met een fiets op pad te zijn welke niet op slot kan. En bij onbewaakte stallingen heb je extra gedoe om aan het eind van de rit ook nog NS Klantenservice te moeten contacteren, welke vandaag een eindeloos wachtmuziekje hadden aanstaan zonder enige indicatie van het aantal wachtenden.