Nieuw OV fiets slot ONBETROUWBAAR! | NS Community

Nieuw OV fiets slot ONBETROUWBAAR!

  • 27 May 2023
  • 16 reacties
  • 524 Bekeken

Reputatie 2

Ik heb nu zo’n 5 keer een OV fiets gehuurd met het nieuwe fietsslot. Daarvan deed 2 x het fietsslot het onderweg niet meer, waardoor beide keren de fiets ook niet op slot te zetten viel. Dit schopte mijn plannen behoorlijk in de war, want als de fiets gestolen wordt dan krijg ik waarschijnlijk de rekening gepresenteerd door de NS. Bovendien fiets ik behoorlijk einden op de OV fiets (meestal 45-60 km), en het is vaak erggg lang lopen terug naar een station als die fiets weg is.

 

De eerste keer huurde ik een fiets in Apeldoorn. De medewerkster wilde niet geloven bij terugkomst dat er iets mis kon zijn met het slot, totdat ze zelf constateerde dat het slot het inderdaad niet juist deed.

 

Vandaag was het weer raak: bij onbewaakte stalling in Steenwijk een OV fiets gehuurd. Onderweg in een dorp stop ik bij een museum. Ik druk op de knop, slot ontgrendelt, alles lijkt goed te gaan, maar nog voordat ik de fiets op slot heb kunnen zetten ‘overlijdt’ het slot. Waarschijnlijk is de interne batterij leeg. Dus ….fiets staat niet op slot en ik wil graag het museum binnen. Nog erger als het slot wel dicht was gegaan, en de batterij pal daarna was overleden. Dan had ik 10-15km mogen lopen naar het station. Bij terugkomst bij station Steenwijk viel de OV fiets ook niet uit te checken/op slot te zetten in de stalling. Duurde 45 min voordat ik NS klantenservice telefonisch te pakken had om de fiets af te melden.

 

Voorlopige conclusie: het nieuwe OV slot is ONBETROUWBAAR! 2 van de 5 keer dat het slot het onderweg begeeft en de fiets niet op slot te zetten valt. Ik denk dat ik voortaan zelf maar een los slot ga meenemen voor als me dit weer overkomt, want het is een behoorlijk probleem om met een fiets op pad te zijn welke niet op slot kan. En bij onbewaakte stallingen heb je extra gedoe om aan het eind van de rit ook nog NS Klantenservice te moeten contacteren, welke vandaag een eindeloos wachtmuziekje hadden aanstaan zonder enige indicatie van het aantal wachtenden.


16 reacties

Reputatie 2

Het moet niet gekker worden - is er ook een @moderator van de NS welke dit forum leest?

 

Zoals boven beschreven huurde ik vorig weekend een OV fiets met nieuw OV slot bij de onbemande fietsenstalling van station Steenwijk.

 

Onderweg bleek dat de batterij/accu van het slot kennelijk leeg was, want het slot ‘overleed’ en reageerde nergens meer op. Hierdoor kon de fiets onderweg niet op slot worden gezet. Dat de accu vrijwel leeg was, was voor mij als huurder niet te zien toen ik de huur aanging.

 

Niettemin, ik heb de betreffende fiets na afloop van de rit netjes teruggebracht naar dezelfde fietsenstalling van station Steenwijk. Zelfs achtergelaten op vrijwel precies dezelfde plek in het fietsenrek waar ik ‘m gehuurd had. Rit automatisch beeindigen was niet mogelijk, aangezien het slot dus niks meer deed. Ik heb zodoende via de NS infopaal contact gezocht met NS - die verwezen door naar de klantenservice welke ik driekwartier later pas te pakken kregen (wachtmuziekje). Via hen de fiets laten afmelden. Ondertussen had ik ook meteen NS een bericht gestuurd op Twitter omdat ik er bij de klantenservice niet doorheen kwam.

 

Nu zie ik tot mijn schrik op Mijn NS dat de NS mij 50 EURO OPHAALKOSTEN aanrekent!!

 

Ophaalkosten voor wat??

  • De NS heeft mij een fiets laten huren, die niet verhuurd had mogen worden gezien de vrijwel lege accu/batterij van het nieuwe elektronisch slot
  • Ik heb de fiets na de rit op precies dezelfde plek terug gebracht
  • Ik heb de fietsrit laten afmelden via de NS klantenservice

Wat er vervolgens met deze fiets moet gebeuren om de accu weer opgeladen te krijgen, is niet mijn probleem of verantwoordelijkheid. Als dat betekent dat de fiets ergens anders naar toe vervoerd moet worden, dan moet de NS dat voor haar rekening nemen en niet mij laten betalen. Mijn verantwoordelijkheid stopt bij het terugbrengen van de fiets op dezelfde plek waar deze gehuurd was.

 

Graag contact opnemen zodat ik deze onterechte 50 euro ophaalkosten kan laten verwijderen.

 

Reputatie 7
Badge +3

Via deze reizigershelpenreizigercommunity zal er geen contact met jou opgenomen worden. Je kunt het beste telefonisch, via Twitter, Facebook of chat contact opnemen met NS klantenservice. 

Badge +3

Welcome to the club @RMJB 

Meer dan contact opnemen met de NS kan je eigenlijk niet doen, en dan hopelijk ‘coulance’ als ze hun fiets ooit nog ergens aantreffen (die toch echt wel ergens in de stalling van Steenwijk zal staan volgens jou, lijkt me logisch want waar anders?) 🤣

Dit is de zoveelste melding over OV-fietsen met een nieuw slot die volgens de NS ‘kwijt’ zijn, en de rekening daarvoor bij reiziger neerleggen is op zijn minst ‘niet helemaal oke’, dus stop daarmee 😥

Stuur de huurder gerust een berichtje (met mogelijkheid om te reageren)

"Hey beste <vooormaam noemen>, de OV-fiets <nummer B×××××> die je op tijdstip X gehuurd hebt op station Y zien we nergens meer terug in ons systeem, dus waar is die volgens jou? Dit bericht omdat je anders misschien voor onvoorziene kosten komt te staan”

Laat oNS even weten waar en wanneer je die fiets ingeleverd hebt (of achtergelaten hebt omdat het slot niet meer werkte) en dan is het verder in orde 😅

Reputatie 5

Conducteur: “Geen probleem ik check u wel in hoor :)” - achteraf 50 euro boete

Klantenservice: “Geen probleem ik meld uw kapotte fiets wel af :)” - achteraf 50 euro boete

🤣😃😄😅😂🤣

Welkom bij de NS 😘

Reputatie 7
Badge +3

Nee, voor NS is het geen probleem dat ze even €50 extra vangen. 

Reputatie 2

Inderdaad @basvdbas - zo voelt het wel enigszins: geen probleem om de fiets af te melden, maar achteraf komt nog wel de rekening.

 

Ik gebruik al vele jaren OV fiets - nooit problemen mee gehad onderweg of bij terugkeer, ook nooit ergens een extra aanslag gehad, tot nu met het nieuwe slot. En dus al 2x dat het eletronisch slot het onderweg niet meer deed. Hopelijk haalt NS deze kinderziektes eruit want nu voel ik me toch enigszins ‘aan de goden overgeleverd’ als het nieuwe OV slot besluit er mee op te houden.

Reputatie 7
Badge +1

Valt mij wel op dat de moderators steeds minder aanwezig zijn en duidelijk aan cherrypicking doen. Kritische onderwerpen worden vaak gemeden. 

Reputatie 2

beste @Henkpeetersen - het is inderdaad wat opvallend dat de meldingen van OV fietsen die lang ergens staan en opgehaald moeten worden, snel een antwoord krijgen van een moderator maar hier nog geen enkele moderator op heeft gereageerd

Ik zal alle signalen doorzetten ter verbetering voor de verhuur van OV-fiets. Bedankt voor het delen. Is het inmiddels gelukt om de extra gemaakte kosten vergoed te krijgen via onze klantenservice?

Reputatie 2

@Erryt NS Als het goed is, wordt de 50 euro terug gestort en verrekend met de volgende factuur

Gelukkig, dat is fijn zeg.

Reputatie 7
Badge +1

Probleem van de nieuwe sloten is er nog steeds volgens onderstaand topic van BNR nieuws blijven er per maand 1000 fietsen achter. Wordt gelijk duidelijk waarom er hier telkens weer topics zijn van zwerf OV-fietsen. NS gaat echter stug door met het invoeren van de nieuwe slkoten

 

https://www.bnr.nl/nieuws/mobiliteit/10519985/slim-slot-op-ov-fiets-laat-duizend-reizigers-per-maand-gestrand-achter

Reputatie 7
Badge +1

En vandaag dus op X: Op Amsterdam CS worden ook de Elektronische sloten ingevoerd. 

 

 

Reputatie 7
Badge +3

Inderdaad geen gelukkig idee. Een systeem verder uitrollen waarvan de problemen nog niet zijn opgelost.

Reputatie 7
Badge +2

Probleem speelde zaterdag al op Amsterdam Zuid: op papier honderden fietsen beschikbaar maar die stonden onder een zeil klaar voor aannemelijk de uitrol van de elektronische sloten.

Volgens het persbericht van NS zijn de meesten tevreden, maar vraag me ten zeerste af hoe ze daar op komen. Mij is als regelmatig gebruiker van OV-fiets nooit iets gevraagd. Ook niet via het NS panel trouwens.

Badge +3

Och ja, lees de reacties op https://tweakers.net/nieuws/213742/ns-breidt-proef-met-digitaal-ov-fietsslot-uit-naar-3000-fietsen-in-amsterdam.html 

Sommigen (een minderheid) vinden het wel oke, en verwijzen naar ‘digibeten’ als iemand het niet snapt 😥

Ondertussen geeft stallingspersoneel (op andere stations) al aan dat het een drama is, dus dan maar in het diepe zonder zwemdiploma met 3000 fietsen in Amsterdam.

Mijn kristallen bol laat ik even met rust (die mag nog niet ontploffen natuurlijk) 😂

Reageer