Skip to main content

Beste lezer,

Al enige tijd ontwijk ik de OV-fietsen met digitale sloten... Ik ervaar totaal geen gebruikersgemak met deze zogenaamde vernieuwing, bedacht en uitgevoerd door de studenten van de Technische Universiteit uit Delft. Het brengt, naar mijn mening en ervaring, alleen maar onrust met het huren van de fiets. Ik noem het werkelijk waar een blamage... Hoe vaak de sloten wel niet falen bij aankomst doordat deze bij vorige gebruikers niet goed afgesloten worden. Deze sloten lopen ook nog eens 'leeg' doordat de accu niet met regelmaat opgeladen worden. Vaak genoeg heb ik door deze verschijnselen op verre afstanden van de stations langs de fietspaden gestaan met gesloten sloten. 

Mijn vraag is de volgende:

Komen er in de toekomst nieuwe analoge sloten zonder digitale poespas op de fietsen!?

Zo ja, wanneer?!

Met vriendelijke groet,

colorfulpainter133

Goedemorgen colorfulpainter133 en welkom bij de NS Community.

Wat vervelend dat je zo regelmatig problemen hebt gehad met het digitale slot. Ik heb geen inzicht in de toekomstplannen die NS hiervoor heeft, maar ik verwacht op den duur een doorontwikkeling van de digitale sloten en dus niet zozeer een herintrede van de sloten met fysieke sleutel. Maar nogmaals: dit is niet gebaseerd op concrete plannen. Ik ga in ieder geval je signaal doorzetten naar de verantwoordelijke afdeling. Met de verzamelde feedback van onze reizigers kunnen zij op zoek naar een passende oplossing.


Het is feitelijk natuurlijk heel simpel. Je moet bij het huren van een fiets geen fiets pakken die niet op slot staat. In de stalling wordt door middel van wifi je OV chipkaart als sleutel gekoppeld aan de OV-fiets.

Indien je een OV-fiets pakt die niet op slot staat heb je dus geen koppeling en kan je de fiets niet meer van het slot halen op het moment dat je ergens midden in een stad staat. Ik geef toe een gewone fietssleutel is een stuk gemakkelijker. 


Het grote voordeel van een fysieke sleutel is dat hij, op enkele zeldzame uitzonderingen na die je ook met je eigen fiets kunt hebben, altijd werkt.

Gezien de golf meldingen van achtergebleven OV fietsen hier op de community is dat met de elektronische sloten lang niet altijd het geval. Dan moeten er wel heel massaal niet op slot staande fietsen meegenomen worden immers.


Het is feitelijk natuurlijk heel simpel. Je moet bij het huren van een fiets geen fiets pakken die niet op slot staat.

Geeft NS dat bij de verhuurlocaties ook duidelijk aan? Zo nee, dan zullen de huidige problemen blijven voortbestaan.


Het is feitelijk natuurlijk heel simpel. Je moet bij het huren van een fiets geen fiets pakken die niet op slot staat.

Geeft NS dat bij de verhuurlocaties ook duidelijk aan? Zo nee, dan zullen de huidige problemen blijven voortbestaan.

Nee dat is ook één van de problemen natuurlijk 


NS geeft het andersom aan: er hangen op de verhuurlocaties tegenwoordig wel posters die aangeven dat je de fiets bij inleveren ook op slot moet zetten om de huur te stoppen.


NS geeft het andersom aan: er hangen op de verhuurlocaties tegenwoordig wel posters die aangeven dat je de fiets bij inleveren ook op slot moet zetten om de huur te stoppen.

Dat is goed, maar duidelijk te weinig. Als je een fiets gaat huren, dan denk je daar niet automatisch aan, ook al heb je de inleverinstructies al eens gezien of gevolgd.


Als je jouw OV-fietsverhuur koppelt aan je NS app, dan krijg je automatisch een seintje bij het starten en eindigen van de verhuur. Dit geldt zowel voor elektrische als handmatige sloten. 

Als je je dan juist let op die notificaties, dan weet je zeker dat je de fietshuur goed is afgesloten.


Ik snap sowieso al die technologische snufjes niet als het 'ouderwetse' nog perfect werkt, en dat technologische gedoe werkt duidelijk vaak niet.

Net zoals dat slot van de WC's in de trein, wat is er mis aan een normale slot waaraan je moet draaien? Als de slot of de deur defect is kan je dus niet naar de WC... terwijl dat met een normale deur en of slot niet zo snel gebeurd.

Sommige dingen moet je gewoon laten zoals ze zijn totdat de vervanging ook echt kan vervangen zonder problemen.

 

Technologie en NS gaan in heel veel gevallen niet goed samen.


NS geeft het andersom aan: er hangen op de verhuurlocaties tegenwoordig wel posters die aangeven dat je de fiets bij inleveren ook op slot moet zetten om de huur te stoppen.

Het staat natuurlijk sowieso op de fiets zelf op de bagagedrager maar een extra aankondiging bij de stalling zelf kan geen kwaad denk ik.

Die poster heb ik eerlijk gezegd nog niet gezien. Vorige week nog een fiets gehuurd in Heerhugowaard 


Ik snap sowieso al die technologische snufjes niet als het 'ouderwetse' nog perfect werkt, en dat technologische gedoe werkt duidelijk vaak niet.

Net zoals dat slot van de WC's in de trein, wat is er mis aan een normale slot waaraan je moet draaien? Als de slot of de deur defect is kan je dus niet naar de WC... terwijl dat met een normale deur en of slot niet zo snel gebeurd.

Sommige dingen moet je gewoon laten zoals ze zijn totdat de vervanging ook echt kan vervangen zonder problemen.

 

Technologie en NS gaan in heel veel gevallen niet goed samen.

True, maar hoe zie je dat voor voor iemand een rolstoel in een beperkte ruimte? De kleine toiletten in de ICNG hebben ook een normaal slot.


Reageer