Skip to main content

Beste lezers, 

Afgelopen week kreeg ik een e-mail met de volgende melding: 

Ondanks ons herhaaldelijk verzoek om de OV-fiets te retourneren, heeft u hier niet aan voldaan. U heeft de fiets inmiddels drie weken in uw bezit.
Dit betekent dat we de geldende aanschafwaarde van € 350,00 bij u in rekening brengen. Heeft u een OV-ebike gehuurd? Dan brengen we € 1.750,- (de helft van de geldende vervangingswaarde) bij u in rekening.

Ik vind hier wat van. Ik heb namelijk nooit deze fiets gehuurd. 

Dit lijkt erg op frauduleuze praktijken om wat geld weg te snoepen bij de consument. 

Ik hoop dat jullie dit oplossen anders zie ik helaas geen keus om dit zoals in andere bericht genoemd door te zetten richting de geschillencomissie of eventueel juridische maatregelen te treffen tegen deze bedrijfsvoering. 

Altijd te spreken over NS. Echter dit vind ik behoorlijk schandalig! 

Groet, 

Een op dit moment erg ontevreden ‘klant’

Dit lijkt erg op frauduleuze praktijken om wat geld weg te snoepen bij de consument. 

Allereerst lijkt het me bijzonder dat NS op deze manier fraude zou plegen, maar wat mij nog meer bijzonder lijkt is dat ze überhaupt fraude zouden plegen.

Daarnaast zijn wij ook maar reizigers en kunnen wij niks veranderen aan de situatie, hiervoor zou u bij de klantenservice moeten wezen.

Er zijn in dit geval twee mogelijkheden: optie 1; @JJimsky is ooit een OV chipkaart met NS Flex verloren, heeft die niet geblokkeerd en vervolgens heeft iemand daarmee een fiets gehuurd. Daar kan de klantenservice zoals gezegd wellicht iets betekenen.

Optie twee is dat iemand zijn mailadres heeft gebruikt bij het aanmelden voor OV fiets / NS Flex en in het ergste geval ook bankgegevens. In dat geval is sprake van identiteitsfraude en kan beter aangifte bij de politie gedaan worden. Al kan de klantenservice allicht helpen vaststellen dat dat het geval is.

Jammer dat er meteen aantijgingen gemaakt worden zoals dit:

"Dit lijkt erg op frauduleuze praktijken om wat geld weg te snoepen bij de consument." 

Zulke dingen lijkt mij minimaal een excuus waard vanuit @JJimsky. Daarnaast zal de geschillencommissie of andere externe instantie hierin niks gaan betekenen. Laten we het er maar ophouden dat je gewoon een beetje geëmotioneerd reageert. 

Wanneer je een bericht krijgt over een niet terug gebrachte OV-fiets dan is er met jouw kaart een OV-fiets gehuurd, waarvan of de rit niet goed is afgesloten of de fiets niet is terug gebracht.

De vraag is of jij de afgelopen tijd met jouw OV-chipkaart een OV-fiets voor jouzelf of een ander hebt gehuurd.

Neem in ieder geval contact op met NS klantenservice via de andere kanalen om uit te zoeken waarom jij het bericht over het niet terugbrengen van de fiets hebt gekregen. Wanneer je geen contact opneemt blijft de huurperiode doorlopen en kan de aanschafwaarde geïncasseerd worden.

Er zijn in dit geval twee mogelijkheden: optie 1; @JJimsky is ooit een OV chipkaart met NS Flex verloren, heeft die niet geblokkeerd en vervolgens heeft iemand daarmee een fiets gehuurd. Daar kan de klantenservice zoals gezegd wellicht iets betekenen.

Optie twee is dat iemand zijn mailadres heeft gebruikt bij het aanmelden voor OV fiets / NS Flex en in het ergste geval ook bankgegevens. In dat geval is sprake van identiteitsfraude en kan beter aangifte bij de politie gedaan worden. Al kan de klantenservice allicht helpen vaststellen dat dat het geval is.

Moet er bij optie 2 dan niet alsnog 1 cent vanuit die desbetreffende bankrekening worden betaald, juist om dit soort fratsen te voorkomen ?

Reageer