NS verwacht betaling van €750+ na misbruik van OV-kaart met gestolen NS-fietsen | NS Community
beantwoord

NS verwacht betaling van €750+ na misbruik van OV-kaart met gestolen NS-fietsen


Goedendag, 

Mijn OV-kaart is 2 maanden geleden gestolen op station Zuid te Amsterdam. Daarna is hier direct misbruik van gemaakt door direct twee OV-fietsen op station Bijlmer uit te nemen en meerdere reizen te maken. Dit is inclusief meerdere malen niet uitchecken waardoor de reiskosten extra hoog uitvallen. Nu is de kaart geblokkeerd wat overigens nog minimaal 24 uur duurt voordat dit effectief is.

NS stelt mij nu aansprakelijk voor de gestolen fietsen a €350 per OV-fiets in totaal €700. Hier bovenop komt nog een som van €75+ aan gemaakte reiskosten met de gestolen OV-kaart. Vervolgens wil NS alleen het eigen risico van de fietsen verlagen naar €70 per fiets wanneer ik een proces verbaal én fiets sleutel kan overleggen.  Uiteraard heb ik aangifte gedaan en heb ik het proces verbaal opgestuurd maar de fiets sleutel heb ik natuurlijk niet in bezit omdat ik de fiets nooit gehad heb. Deze fiets sleutel willen ze normaal zien zodat ze weten dat het niet nalatigheid van jouw kant is door de fiets niet op slot te zetten, in dit geval is hier dus geen sprake van. Ik heb meerdere malen NS benaderd en de situatie uitgelegd maar ze blijven erbij dat ik de volledige €700 moet betalen ondanks gezien de omstandigen.

Ook mijn aansprakelijkheids verzekering kan ik geen beroep op doen gezien de lastige situatie. Het lijkt alsof ik net door alle regeltjes heen glip waardoor ik nu zwaar gedupeerd wordt. 

Is het niet een beetje vreemd dat het verliezen van een plastic kaartje je een bedrag van €750+ kan kosten terwijl:
1) Ik niet eens ervan op de hoogte was ik een OV-fiets met mijn kaart kon pakken (laat staan 2!)

  1. De OV-kaart pas na 24 uur geblokkeerd wordt, dus ondanks dat ik het meteen liet blokkeren er alsnog mega kosten gemaakt kunnen worden
  2. Ze niet coulant kunnen zijn voor het inleveren van een fietsen sleutel gezien de omstandigheden

Ik denk als meerdere mensen wisten je zo'n grote kostenpost kan krijgen van het verliezen van OV-kaart ze de mogelijkheid van het pakken van OV-fietsen graag geblokkeerd zien hebben omdat de gemiddelde reiziger nooit van een OV-fiets gebruik maakt.

Heeft iemand hier ooit ervaring mee gehad, is er iets wat ik nog kan doen in deze situatie?

icon

Beste antwoord door Maxthissen 4 April 2022, 20:23

Bekijk origineel

18 reacties

Hallo Maxthissen en welkom bij de NS Community,

 

In dergelijke gevallen gaan wij hier juist vaak coulant mee om. Ik kijk graag voor je na waarom dat in jouw geval niet het zo is gegaan. Zou je mij een privébericht willen sturen met jouw postcode, huisnummer, voorletter(s), achternaam, geboortedatum en e-mailadres?

Gestuurd!

Update:

 

Helaas lijk ik weer tussen de regeltjes door te glippen. NS zou alleen coulant kunnen zijn wanneer de kaart binnen 24 uur sinds het huren van de OV fiets geblokkeerd is. Aangezien ik pas na 72 uur een mailtje kreeg dat ik een OV fiets in bezit had en toen pas zag dat er ongeoorloofd mee gereisd werd heb ik meteen de volgende dag de kaart geblokkeerd, wat dus ‘te laat’ is volgens NS.

 

Ik durf niet te stellen dat het termijn 24 uur is, maar indien de kaart binnen 24 uur was geblokkeerd na de start van verhuur dan was er waarschijnlijk een grotere kans op coulance. Ik begrijp wel van ts dat hij op zaterdag een mail had ontvangen en er zodoende pas achter kwam dat ts zijn kaart kwijt was. Toen heeft hij zijn kaart laten blokkeren, maar dit is pas op de maandag gebeurd, ik durf niet te zeggen waarom hier 2 dagen overheen zijn gegaan. Ik betreur de situatie enorm, maar deze zaak is al meerdere malen uitgezocht door mijn collega's en ik kan hier niets meer aan veranderen.

Het gaat trouwens om de OV-fietsen met nummers F19038 & F71198. Mochten ze nog ergens gevonden worden...

Ik ben nog bezig voor Maxthissen, maar volgens de voorwaarden ben je ten alle tijden zelf verantwoordelijk voor jouw OV-chipkaart.

Reputatie 7

Wat heeft de aansprakelijkheidsverzekering voor redenering dat die niet tussen kunnen komen ?

Reputatie 6
Badge +2
  1. De OV-kaart pas na 24 uur geblokkeerd wordt, dus ondanks dat ik het meteen liet blokkeren er alsnog mega kosten gemaakt kunnen worden

3.6: Verplichtingen Contracthouder
3. De Contracthouder moet verlies of diefstal van de door hem voor OV-fiets geactiveerde OV-chipkaart zo snel als redelijkerwijs mogelijk melden. De OV-chipkaart is vanaf de volgende dag beschermd tegen misbruik.
4. De Contracthouder is gedurende de periode van de diefstal of het verlies tot het moment van MELDING als bedoeld in lid 3, aansprakelijk voor de gevolgen van onbevoegd gebruik van een OV-chipkaart.

 

Dus iets minder streng dan jij zegt (al is dat in jouw geval helaas niet van toepassing). Als ik het goed begrijp ben je na de melding gelijk beschermd tegen diefstal van fietsen, alleen tegen reizen op jouw kosten ben je de rest van de dag nog niet beschermd.

 

Het is wel nog steeds een groot risico. Je zou OV-fiets op Mijn NS uit en aan moeten kunnen zetten, dan kan je het aanzetten als je een fiets gaat huren en uitzetten als je hem teruggebracht hebt. En idem voor een tweede fiets.

 

 

Badge +3

De NS Bèta app heeft al (beperkte) OV-fiets ritinformatie, een functie die al langer beschikbaar was in de NS Lab app.

Wellicht zou dat ‘verplicht’ kunnen worden, maar ja niet iedereen heeft een smartphone of wenst de NS app te gebruiken. En een dief die met jouw kaart fietsen huurt natuurlijk al helemaal niet… 😥

En een foto van iemand maken die een OV-fiets huurt (zoals bij geld opnemen bij een pinautomaat) is natuurlijk niet AVG-waardig (alhoewel, het dient een doel dus dat zou gewoon mogen!)

Maar ja, als jij pas na 72 uur een mail krijgt over een OV-fiets en er dan pas achter komt dat je ov-chipkaart gejat/verloren/misbruikt is… dan ben je te laat met blokkeren en zal een verzekering daar ook moeilijk over doen.

De voorwaarden van TLS/OV-chipkaart zijn duidelijk, bij verloren/gestolen melden wordt de kaart per middernacht geblokkeerd. Tot die tijd zijn gemaakte kosten (bijv. gebruik van saldo of automatisch opladen) voor je eigen rekening. In hoeverre dat ook geldt voor producten op de kaart (in dit geval OV-fiets) mag de NS zelf bepalen.

Zal vast wel ergens in de voorwaarden staan.

Reputatie 6
Badge +2

De voorwaarden van TLS/OV-chipkaart zijn duidelijk, bij verloren/gestolen melden wordt de kaart per middernacht geblokkeerd. Tot die tijd zijn gemaakte kosten (bijv. gebruik van saldo of automatisch opladen) voor je eigen rekening. In hoeverre dat ook geldt voor producten op de kaart (in dit geval OV-fiets) mag de NS zelf bepalen.

Zal vast wel ergens in de voorwaarden staan.

Die heb ik net geciteerd (Productvoorwaarden NS OV-fiets B.V.).

Badge +3

Die heb ik net geciteerd (Productvoorwaarden NS OV-fiets B.V.).

Benieuwd wat een rechter ervan zou vinden (want dat lijkt me nog de enige optie voor @Maxthissen).

De aangifte ‘naar waarheid’ is dan wel belangrijk, want ja ik heb ook nog wel een kaart met alleen OV-fiets (daar staat niet eens mijn eigen foto op -is een testkaart- maar daar wordt toch niet op gecontroleerd bij verhuur).

Dus als ik daarmee een paar OV-fietsen zou huren en hem vervolgens versnipper en de kaart laat blokkeren heb ik dus twee gratis fietsen en vervolgens niemand die me wat kan maken (dus een aangifte 'naar waarheid’ is dan het minste wat men zal eisen)?

Maar goed, die aangifte is er dus al (van verlies/diefstal ov-chipkaart en de rest). Benieuwd hoe dit afloopt. De NS heeft absoluut een punt om @Maxthissen aansprakelijk te stellen, maar diefstal van je kaart (en daar pas 3 dagen later achter komen via een e-mail) kan natuurlijk nooit als ‘nalatigheid’ gelden. 🙄

Reputatie 7

Daarom vraag ik ook (opnieuw): waarom komt je aansprakelijkheidsverzekering niet tussen ?

 

Als die vinden, dat jij aansprakelijk bent, dan moeten ze betalen.

Als die vinden, dat jij niet aansprakelijk bent, dan is het heel interessant om hun argument te horen. Meestal hebben ze dan gelijk. Je gebruikt dat argument dan jegens de NS.

Mocht de rechter dat argument afwijzen, dan zijn we weer bij het begin: dan moet je aansprakelijkheidsverzekering betalen.

Sorry voor de late reactie.

zie hier het antwoord van de verzekering:

 

“Op de aansprakelijkheidsverzekering is materiële schade aan spullen van een ander, of lichamelijk letsel aan een ander, door jouw nalatig handelen verzekerd. In dit geval heeft iemand anders misbruik gemaakt van jouw kaart, waardoor we niet spreken van materiële schade en ook niet van jouw nalatig handelen. Ik kan je aansprakelijkheids-claim helaas niet verder in behandeling nemen.”

 

Groet,

 

Max

Badge +3

Dan ligt het balletje bij de NS, waarbij ze natuurlijk (zie voorwaarden OV-fiets) wel een punt hebben dat tussen het verlies/diefstal van een kaart en de MELDING daarvan eventuele gevolgen/kosten van onbevoegd gebruik van je kaart voor jouw rekening zijn.

Je zou daar nog tegenover kunnen zetten dat iemand anders helemaal niet het recht heeft om gebruik te maken van jouw persoonlijke kaart… maar ja daar wordt niet op gecontroleerd en al helemaal niet bij (zelfservice) fietsenstallingen.

Vandaar de suggestie (aan de NS) om beeldopnames te maken, zoals bij pinnen of tanken ook gebeurt. Wellicht zijn die er zelfs, en kan je n.a.v. je aangifte de politie bewegen om die op te vragen?

Wordt een langslepende zaak natuurlijk (met de nodige kans dat je die verliest), maar ja het gaat wel om 750+ euro…

Mijn handen zijn helaas gebonden. Ik kan niets voor Max doen. Ik had graag ander nieuws gebracht en heb mijn best gedaan.

Hi hi ik ben erg benieuwd naar hoe dit uiteindelijk is opgelost!? Ik zit nu in dezelfde situatie met 3 fietsen die met mijn kaart vanaf station Blijlmer en station Muidepoort zijn meegenomen. 
 

groetjes,

Shari

Reputatie 7
Badge

@Shari-R Wellicht een bericht sturen aan @Maxthissen 

@Maxthissen 

 

Hi hi ik ben erg benieuwd naar hoe dit uiteindelijk is opgelost!? Ik zit nu in dezelfde situatie met 3 fietsen die met mijn kaart vanaf station Blijlmer en station Muidepoort zijn meegenomen. 
 

groetjes,

Shari

Reageer