Al jaren maak ik naar tevredenheid gebruik van OV-fiets, maar met name de laatste tijd merk ik dat de betrouwbaarheid van het OV-fiets systeem op zelfservice huurlocaties te wensen over begint te laten. Vaak zijn er storingen en als dat dan het geval is duurt het langer en langer voordat die verholpen worden.
Erg jammer, want als het systeem betrouwbaar is heeft het juist zoveel meerwaarde.
Sinds eind 2017 stapte ik bijvoorbeeld vrijwel dagelijks over van de bus op een OV-fiets bij station Veenendaal-De Klomp voor het laatste stukje van de woon-werkreis, wat ook jaren perfect verlopen is. Heel incidenteel waren ze dan op of deed de sleutelkluis het niet, maar dat duurde nooit heel lang en destijds was er altijd nog een alternatief om de bus te pakken.
In september/oktober 2021 begon het hier echter vervelend te worden met twee maanden lang heel regelmatig een storing aan de sleutelkluis die dan ook zomaar dagen voortsleepte. Maargoed, uiteindelijk werd dat wel weer opgelost en werkte alles weer enige tijd naar behoren.
Vanaf half december 2021 werd deze OV-fietsbox nog wat belangrijker, want door de nieuwe NS-dienstregeling kunnen de bussen niet meer op alle treinen aansluiten in alle richtingen. Was ook duidelijk te zien: er werden op een dag beduidend meer OV-fietsen verhuurd.
Dat ging verder prima tot we in de laatste week van januari 2022 beland waren, want toen merkte ik op dat de deur van de sleutelkluis begon te haperen. Gelijk maar even een melding gemaakt via de NS webcare, want je zou zeggen dat voorkomen beter is dan genezen voor zo'n huurlocatie.
Niet dat daar veel meer leek te gebeuren: in de loop van februari heb ik wel een keer of zes een verhuur via de klantenservice moeten afsluiten omdat de storingen steeds frequenter begonnen op te treden (en dan gebruikte ik nog geregeld dezelfde OV-fiets meerdere dagen om de vele storingen te ontlopen).
Op 22 februari vervolgens geconstateerd dat de sleutelkluis geheel overleden was, die stond met het schermpje op zwart en kennelijk was de boel dusdanig stuk dat het zelfs niet meer mogelijk bleek de fietsbox te betreden (terwijl de kaartlezer bij de deur het zelfs bij een storing vrijwel altijd nog wel deed).
Maar wat dan de grootste afbreuk doet aan de betrouwbaarheid van het systeem is nog wel hoe OV-fiets meldingen van klanten lijkt te negeren…
Ik kon de situatie mooi volgen (want in de huidige dienstregeling is het snelste alternatief om van bus op trein over te stappen en met een OV-fiets vanaf Ede-Wageningen terug te fietsen. En dat laat dan wel heel duidelijk zien hoe weinig urgentie OV-fiets in een defecte huurlocatie ziet. Op de 23e februari liet ik de klantenservice een rit afsluiten (en ik was niet de enige, er stonden wel 10 fietsen buiten de stalling geparkeerd die middag), vervolgens bleven al die fietsen maar buiten de stalling staan tot op 2 maart! pas iemand langs geweest was die ze weer netjes in de box geparkeerd heeft. (Zodoende verbazen die meldingen hier van boetes door verdwenen fietsen me niks: als die dingen een week lang buiten staan na een door de klantenservice afgesloten rit zou er best eens eentje ontvreemd kunnen worden).
Maargoed, aan fietsen die netjes in de box staan heb je als klant nog niks natuurlijk. En nu twee weken verder blijkt er nog altijd niemand actie te hebben ondernomen om iets te repareren ofzo. En als klant zoek je het al die tijd maar uit, want NS weet met lid 3 en 4 van artikel 3.5 van de algemene voorwaarden mooi onder de aansprakelijkheid van gemaakte extra kosten uit te komen.
In dit geval nog extra knullig trouwens dat er op de OV-fiets site staat dat er 20 fietsen beschikbaar zijn, maarja, die kan dus niemand huren want de sleutelkluis is stuk (op ovfietsbeschikbaar.nl kan je ook zien dat er nu al 3 weken continu 20 fietsen beschikbaar zouden zijn).
Als ik er echt zin in zou hebben dan zou ik NS nog nalatig handelen kunnen verwijten, want ze voldoen duidelijk niet aan artikel 3.5 lid 1: “NS OV-fiets dient gedurende de looptijd van het Abonnement zoveel mogelijk OV-fietsen beschikbaar te stellen als redelijkerwijs kan worden verwacht om aan de vraag van (alle) Contracthouders te kunnen voldoen”
Ik ben het ondertussen zat in elk geval (want 't kost me 8 euro extra per week om via Ede-Wageningen te reizen) en heb ondertussen maar een stationsfiets aangeschaft. OV-fiets prijst zich wel uit de markt zo, wel de prijzen fors verhogen en vervolgens dusdanig onbetrouwbare service bieden...