Skip to main content

Op 5 september extra vroeg vertrokken uit Rotterdam, dat was in elk geval de bedoeling, voor een tweedaagse op de Veluwe via een ov fiets in Ede-Wageningen. Dus niet na 9 uur met korting. Dit vanwege een te verwachten tekort aan die fietsen. Ik vis als senior (71) en dagjesuitgaander wel vaker achter het net, omdat studenten en forenzen toenemend gebruik maken van zo'n fiets. Vroeger had ik een eigen tweedehandsfiets staan bij een station, waarom kan dat nu niet meer? Kortingssenioren die na 9 uur vertrekken moeten in bepaalde steden wel giga veel mazeel hebben willen ze een ov fiets kunnen krijgen. 1. Fietsenstalling in R'dam was zo vol dat ik geplande trein net miste. 2. Daarop volgende trein bleek na 10 minuten niet te vertrekken vanwege een technisch probleem(pje) zoals werd gemeld. Dus ik zou half uur later aankomen. 3. In Utrecht bleek om 9.15 u volgens de app, die niet altijd betrouwbaar is, dat er in EW en ook in Arnhem geen fietsen meer stonden. Maar In Veenendaal-de Klomp wel en aansluitende trein stopte daar, dus ik er uit. Want van daaruit kon ik ook naar mijn hotel fietsen. Hoera, fietsen aanwezig,maar helaas, sleutelkluis was defect. 4. Iemand stond daar met een phone in de hand al 20 minuten in de wacht na via hulplijn doorverbonden te zijn. Arme man, had daar een sollicitatie. 5. Dus ik weer in de trein en er uit in EW op hoop van zegen. Daar werd de laatste ov fiets voor mijn neus weggegrist door een mevrouw van rond de 40 die me wat meewarig aankeek. Tja, ik heb die nodig voor mijn werk. Huh? En als er nou eens geen ov fiets had gestaan??? Aardig mannetje ter plekke wilde me wel helpen, maar hoe dan. Zijn advies, wacht nou maar niet, want zo snel komt er geen fiets terug. Ik stond op punt om dan maar door te reizen naar Arnhem, want daar zou sneller zo'n fiets kunnen terugkomen, toen een student binenkwam met een ov fiets. Die woonde nb daar en moest naar Arnhem.  Dus hoera, rond kwart voor elf zat ik toch op de fiets en heb ik twee mooie dagen op de Veluwe gehad. Volgens mij zijn ov fietsen oorspronkelijk niet bedoeld voor woon-werk verkeer toch? Ideetje : Maak ov fietsen beschikbaar voor 50 plussers. Dan kunnen al die yuppen en studenten zorgen voor een eigen fiets bij het betreffende station. Bemn benieuwd of deze ervaring herkenbaar is.

  1. Peeters

Ik denk niet dat al die mensen die je voor waren zeer regelmatig in de buurt van dat specifieke station komen. Een fiets kost € 4,55 per dag en als je dat elke dag doet om naar werk of de studie te fietsen, loopt dat al snel in de papieren. En ook al doen ze dat wel, dan moeten ze dat lekker zelf weten.

Volgens mij zijn ov fietsen oorspronkelijk niet bedoeld voor woon-werk verkeer toch? Ideetje : Maak ov fietsen beschikbaar voor 50 plussers. Dan kunnen al die yuppen en studenten zorgen voor een eigen fiets bij het betreffende station.

OV-fietsen zijn bedoeld voor mensen die vanaf het station een fiets nodig hebben, en die daar niet hebben staan. En dan maakt het niet uit of dat iemand is die het voor woon-werkverkeer gebruikt, of dat het een 50-plusser is. 

Overigens vind ik het gekker dat iemand 2 dagen een OV-fiets huurt om rondjes te fietsen op de Veluwe. Dan kun je beter voor € 7,50 je eigen fiets in de trein sjouwen en met korting in de daluren reizen, of ter plekke een fiets huren bij een fietsverhuurder die zich richt op toeristen. 


Ik denk niet dat al die mensen die je voor waren zeer regelmatig in de buurt van dat specifieke station komen. Een fiets kost € 4,55 per dag en als je dat elke dag doet om naar werk of de studie te fietsen, loopt dat al snel in de papieren. En ook al doen ze dat wel, dan moeten ze dat lekker zelf weten.

Ligt net aan je reiskostenvergoeding. Ik heb het een paar jaar zo gedaan en de vergoeding van de werkgever dekte dat makkelijk naast het busabonnement. Maar op een zeker moment werd het op Veenendaal-De Klomp te onbetrouwbaar door herhaaldelijke defecten die weken duurden.

Onder oneigenlijk gebruik zie ik eerder reizigers die een OV-fiets huren en dan meerdere dagen achter elkaar gebruiken zonder 'm tussentijds in te leveren. Die worden dan gewoon in de reguliere stalling gestald, zie je steeds vaker de laatste tijd.

En NS heeft het natuurlijk ook wel te makkelijk gemaakt door iedereen gratis OV-fiets bij NS Flex te geven. Sindsdien is de beschikbaarheid een drama en zie je soms OV-fietsen geparkeerd staan op plekken waar je volop OV hebt dat je er in 5 minuten brengt of zelfs op loopafstand van stations. Waardoor de fietsen voor mensen die verder van het station moeten zijn maar geen OV kunnen pakken omdat dat er niet is misgrijpen.
En dat drama qua beschikbaarheid herken ik dus ook als veertiger die hooguit in het weekend recreatief een OV-fiets gebruikt.


Voor wat betreft ov-fiets voor woon-werk is er zelfs (in 2008) nog een proef geweest waarbij forensen in de late middag gratis een fiets mee naar huis konden nemen en dan in de vroege ochtend weer inleveren. Dat zou als resustaat hebben dat een station meer ov-fietsen kon ‘hebben’ dan er plaatsen voor waren in de stalling.

Zal voor de beschikbaarheid in het weekend natuurlijk weinig uitmaken, dan worden er in de ochtend bijna geen fietsen teruggebracht.


Oneigenlijk gebruik van OV-fiets is er met 2 personen op zitten. Daar zijn de fietsen niet voor bedoeld en geschikt voor en leveren meer kapotte fietsen op. Aan het begin van het nieuwe studiejaar zie ik dit oneigenlijke gebruik vaak.

Voor 2 dagen ergens fietsen eigen fiets meenemen in de trein kost 2x €7,50. Ik begrijp wel waarom TS dan een OV-fiets huurt. In het verleden heb ik daar ook flinke stukken op gefietst.


Reageer