Drie weken geleden heb ik een ov-fiets gehuurd op Amsterdam-Zuid. Al jaren een fervent gebruiker van de ov-fiets, nooit problemen mee gehad. Inmiddels is er een nieuw sleutelsysteem, namelijk met een pasje. Het inleveren gaat niet meer via een medewerker, maar je zet hem volgens de instructies en op dubbel slot terug in het vak. Zo gezegd, zo gedaan, ook drie weken geleden.
Nu krijg ik vorige week van de NS een mail dat de termijn voor het inleveren is verlopen, en dat ik 350 euro boete moet betalen. Dit terwijl ik de fiets gewoon binnen 24 uur heb ingeleverd. Eerste telefoontje met klantenservice: conclusie dat ik zelf naar Amsterdam-Zuid moet (lees 3 u autorijden) om te checken of de fiets er niet alsnog staat. Zo gezegd, zo gedaan… Onderweg naar Amsterdam een andere medewerker gesproken, die zei dat het niet nodig was naar Amsterdam te gaan, want zij konden ook gewoon een medewerker bellen in de ov-fietsenstalling. Voor niets daarheen gereden dus. Toen ik er was, bleek dat de fiets er na drie weken logischerwijs niet meer was en waarschijnlijk door een andere huurder weer is gebruikt, maar nog steeds staat mijn fiets op gestolen. Na die dag nog 4 medewerkers aan de lijn te hebben gehad, was de conclusie om maandag weer terug te bellen en dat het dan opgelost zou worden.
Net weer gebeld, niet opgelost. Ik moet zelf aangifte doen bij de Politie van diefstal en dan alsnog voor alle dagen dat mijn ov-fiets volgens het systeem niet ingeleverd is betalen (70 euro), zonder garantie dat die aangifte wordt gehonoreerd. Vind dit absurd: ik heb netjes mijn fiets ingeleverd en daar is vermoedelijk technisch iets misgegaan, en nu ben ik aan zet om het op te lossen via een externe partij en moet daar alsnog kosten voor maken. Ongehoord dat de NS dit niet zelf kan oplossen en kan terugdraaien. Daarbij is de toon in de communicatie ook nogal vijandig: er wordt direct vanuit gegaan dat jij hem hebt gestolen en dus 350 euro plus moet betalen. Ik lees op het forum meerdere ervaringen hiermee, ben erg benieuwd hoe de NS dit voor mijn specifieke geval en voor iedereen die hier nog meer last van heeft gaat oplossen. De zin om met NS te reizen en gebruik te maken van ov-fiets is hiermee volledig weg namelijk.