Skip to main content

Wat is de reden dat de NS geen driewieler fietsen aanbied als OV fiets? Niet iedereen heeft een goede balans op een tweewieler fiets dus waarom is er aan die mensen niet gedacht?

Nu ze fietsen aanbieden zijn ze wel degelijk een rijwiel handel of je dat nou leuk vind of niet. 

Serieus? 🤣🤔 Lach van de dag…

Dit topic mag van mij op slot, gaat nergens over (trollen, met alle respect).

Discriminatie! Censuur! Ja, jammer joh @Timmy007… want het voegt zo weinig toe aan de praktijk.

Geen OV driewieler fietsen dus! Deal with it, such is life. 😴


Jullie logistieke problemen dienen nooit het probleem van de klant te worden hè, dat je dat maar even weet. Doe geen moeite hoor, ik weet nu al dat met die feedback toch niks gedaan wordt want dit hele probleem interesseert jullie geen ruk. 

Het wordt steeds leuker! 🤔

Als je dat al wist, waarom zou je er dan een probleem van de NS van maken?

Iemand van de NS (een moderator hier) heeft je suggestie zelfs doorgegeven!

Het lost jouw probleem niet op: waar blijven die te huren driewielers overal?!

Dat probleem gaat de NS niet voor je oplossen, dus klaag ze vooral aan wegens jouw beperkte balans op een fiets zonder zijwieltjes of zo 😴

Hint: Reisassistentie 

dat je dat maar even weet. Doe geen moeite hoor

Die moeite (anders dan je verzoek doorgeven) gaat men dus niet doen.

Jij wilt dus een OV-fiets (one size fits all) en kunt daar niet zo goed mee overweg.

Jammer dan. Doe mij nou gewoon een driewieler!

NEE, luister nou eens (!) Die hebben we niet en zijn het ook niet van plan!

Je suggestie is doorgezet (volgens een moderator), maar er zullen eerst kinderzitjes komen want daar is veel meer vraag naar dan naar driewielers.


Op de driewieler… https://www.youtube.com/watch?v=E2KRH27aWcU&t=176s 🤣


Bakker doe mij een glutenvrij brood…

Helaas, dat hebben we niet, is onvoldoende vraag naar. Ga maar naar een speciaalzaak.

Ja, hé! Als je iets niet verkoopt zal er ook bijna niemand naar vragen…

Discriminatie, want brood (of een fiets) is een basisvoorziening! 🤣 Dan kan je beter maar helemaal geen bakker zijn… 

Bakker: nee hoor, we hebben het ooit wel gehad maar de vraag was er gewoon niet. Laten die (bio)speciaalzaken en supermarkten er maar hun brood mee verdienen als ze er een gat in zien.


@Timmy007

NS hoeft helemaal niets op te lossen. NS mag besluiten fietsen beschikbaar te stellen voor verhuur maar is daar helemaal niet toe verplicht. Er zijn ook een hoop stations waar je überhaupt geen OV-fiets kunt huren. Het is een activiteit die zichzelf moet bedruipen. 

Ze hadden dit hele concept beter kunnen laten liggen als driewieler gebruikers er toch alleen maar door gediscrimineerd worden.

Dus omdat een kleine groep driewielgebruikers het nu niet kunnen gebruiken, zou niemand dit moeten kunnen gebruiken. Logisch hoor. Moet NS soms ook nog overal scootmobiels gaan verhuren voor mensen die ook niet kunnen trappen op een driewieler?

U kunt wel blijven zeuren dat het discriminatie is, maar dat maakt nog niet dat dit ook zo is. NS een bedrijf wat treinen rijdt en als extra service ook OV-fietsen verhuurt. NS is bovendien een commercieel bedrijf wat gewoon winst moet maken en dat gaat niet lukken als er voor iedere speciefieke doelgroep weer een ander type fiets moet zijn. Voor hulpmiddelen voor mensen die minder mobiel zijn is er de WMO, uitgevoerd door de gemeentes. 


Natuurlijk is het geen discriminatie dat NS alleen standaard-tweewielers aanbiedt met daarbij een kleine uitbreiding naar e-bikes. Het concept van de OV-fiets is nu juist: standaardfiets, geen reserveringen en daardoor zo laag mogelijke kosten. Dus geen driewielers, mountainbikes, fietsen met versnellingen, verhuur van kinderzitjes, bakfietsen, verhuur van fietshelmen, kinderfietsen, fietsen voor extra lange mensen etc.

Het concept van de OV-fiets werkt alleen goed wanneer er zo min mogelijk afwijkingen van de standaardfiets zijn. Het bespaart ook enorm veel stallingscapaciteit door het op deze manier te doen. Persoonlijk vind ik het daarom een slecht idee dat NS inmiddels proeven is gaan doen met e-bikes. Dat past niet goed binnen het concept. Afgezien nog van alle technische uitdagingen.


Is het wel alleen is de NS niet de geschikte partij om het te faciliteren. Hun onkunde hierin hebben ze inmiddels dik bewezen. 

Het is geen onkunde, maar een gekozen concept. Dat heeft, zoals Henkpeetersen al schrijft, niets met discriminatie te maken. De prijs is er immers ook naar.

Natuurlijk zou het mooi zijn als er ook fietsen zijn voor mensen die niet op een normale fiets kunnen, maar dat zou betekenen dat NS op alle stations met ov-fietsen extra ruimte zou moeten maken (wat nu met de gewone fietsen vaak al een probleem is) en kostbare fietsen zou moeten aanschaffen voor alle stations. Inclusief alle logistiek die er nog eens bij komt kijken.

Dat NS het concept zou moeten afschaffen omdat er geen driewielers worden… Als we dat met alle aangeboden diensten in Nederland zouden doen blijft er weinig over vrees ik. Bij elk aangeboden product of dienst waar dan ook zullen er mensen zijn die er geen gebruik van kunnen maken om wat voor reden ook. Overigens hebben we ook veel deelfietsen in Nederland en daarvan zijn voor zover ik weet ook geen driewielers beschikbaar.


@Timmy007

NS hoeft helemaal niets op te lossen. NS mag besluiten fietsen beschikbaar te stellen voor verhuur maar is daar helemaal niet toe verplicht. Er zijn ook een hoop stations waar je überhaupt geen OV-fiets kunt huren. Het is een activiteit die zichzelf moet bedruipen. 

Ze hadden dit hele concept beter kunnen laten liggen als driewieler gebruikers er toch alleen maar door gediscrimineerd worden.

Als we bij alles zo zouden denken zouden we nergens komen. Natuurlijk is het sneu voor mensen die voor wat voor reden dan ook geen tweewieler kunnen gebruiken, maar om dan maar te zeggen dat de OV-fiets beter helemaal niet aangeboden had kunnen worden...


@Timmy007

NS hoeft helemaal niets op te lossen. NS mag besluiten fietsen beschikbaar te stellen voor verhuur maar is daar helemaal niet toe verplicht. Er zijn ook een hoop stations waar je überhaupt geen OV-fiets kunt huren. Het is een activiteit die zichzelf moet bedruipen. 

Ze hadden dit hele concept beter kunnen laten liggen als driewieler gebruikers er toch alleen maar door gediscrimineerd worden.

Dit heeft helemaal niets met discriminatie te maken. Ga is in een woordenboeken kijken wat discriminatie echt betekent. Je loopt hier nu alleen maar een beetje te brallen. 


Hoe groot zal de groep zijn die er uiteindelijk gebruik van gaat maken? Ik heb als ik in mijn stad kijk niet de indruk dat er veel mensen fietsen op driewieler.

Hier zie ik ze toch vrij regelmatig. Niet zoveel als 2-wielers uiteraard. Ik heb het idee dat er steeds meer mensen gebruik maken van driewielers.

Maar het lijkt mij duidelijk dat OV-fiets niet het geschikte concept is voor allerlei soorten en maten fietsen. Hoe vervelend ook.

Is het wel alleen is de NS niet de geschikte partij om het te faciliteren. Hun onkunde hierin hebben ze inmiddels dik bewezen. 


@Timmy007

NS hoeft helemaal niets op te lossen. NS mag besluiten fietsen beschikbaar te stellen voor verhuur maar is daar helemaal niet toe verplicht. Er zijn ook een hoop stations waar je überhaupt geen OV-fiets kunt huren. Het is een activiteit die zichzelf moet bedruipen. 

Ze hadden dit hele concept beter kunnen laten liggen als driewieler gebruikers er toch alleen maar door gediscrimineerd worden.


Bakfietsen inderdaad ook vaak. Die dingen hebben de snelheid er altijd goed in. 😅


Hoe groot zal de groep zijn die er uiteindelijk gebruik van gaat maken? Ik heb als ik in mijn stad kijk niet de indruk dat er veel mensen fietsen op driewieler.

Hier zie ik ze toch vrij regelmatig. Niet zoveel als 2-wielers uiteraard. Ik heb het idee dat er steeds meer mensen gebruik maken van driewielers.

Ik zie af en toe een babboe bakfiets voorbij rollen maar driewielers eigenlijk nooit.


Hoe groot zal de groep zijn die er uiteindelijk gebruik van gaat maken? Ik heb als ik in mijn stad kijk niet de indruk dat er veel mensen fietsen op driewieler.

Hier zie ik ze toch vrij regelmatig. Niet zoveel als 2-wielers uiteraard. Ik heb het idee dat er steeds meer mensen gebruik maken van driewielers.

Maar het lijkt mij duidelijk dat OV-fiets niet het geschikte concept is voor allerlei soorten en maten fietsen. Hoe vervelend ook.


@Timmy007 

NS hoeft helemaal niets op te lossen. NS mag besluiten fietsen beschikbaar te stellen voor verhuur maar is daar helemaal niet toe verplicht. Er zijn ook een hoop stations waar je überhaupt geen OV-fiets kunt huren. Het is een activiteit die zichzelf moet bedruipen. 


Tja, het is maar hoe je het bekijkt. U wilde zelf graag een driewieler huren? 

Ik wel ja en ik hoop met mij vele anderen. Maar helaas is dat een markt waar de NS niet in geïnteresseerd is blijkbaar. Die bekrompenheid siert ze niet echt. 

Het is een markt wat niet past in het concept achter de OV-fiets. Het hele idee van de OV-fiets is om op grote schaal, op veel locaties, een gestandaardiseerde fiets aan te bieden voor een toegankelijke prijs.

We krijgen geregeld verzoeken voor een meer gespecialiseerde fiets, zoals fietsen met kinderzit, kleinere of grotere fietsen, bakfietsen, tandems et cetera. Het is prima dat iemand daarin geïnteresseerd is, maar het past simpelweg niet in het idee achter de OV-fiets. En dan hebben we het nog niet eens over de praktische uitvoerbaarheid (welke locaties krijgen zo’n speciale fiets, hoeveel moeten daar komen, is daar ruimte voor, welke verschillende varianten speciale fiets doen we dan, welke komen waar te staan, hoe duur gaat dat worden, et cetera).

Het is uiteraard jammer als jij het wel graag ziet en een simpel “Nee” krijgt als antwoord, maar dat is helaas wel de situatie.

Oftewel het hele concept van de OV fiets is dus gebaseerd op pure discriminatie jegens diegenen die dus niet zo’n fantastische balans hebben op een tweewieler. Er is enkel aan tweewieler rijders gedacht en de rest is voor het gemak overgeslagen omdat daaraan denken moeite kost waarvoor jullie zo te zien allergisch zijn. De praktische uitvoerbaarheid is iets wat jullie op dienen te lossen in plaats van uit de weg te gaan.


Tja, het is maar hoe je het bekijkt. U wilde zelf graag een driewieler huren? 

Ik wel ja en ik hoop met mij vele anderen. Maar helaas is dat een markt waar de NS niet in geïnteresseerd is blijkbaar. Die bekrompenheid siert ze niet echt. 

Het is een markt wat niet past in het concept achter de OV-fiets. Het hele idee van de OV-fiets is om op grote schaal, op veel locaties, een gestandaardiseerde fiets aan te bieden voor een toegankelijke prijs.

We krijgen geregeld verzoeken voor een meer gespecialiseerde fiets, zoals fietsen met kinderzit, kleinere of grotere fietsen, bakfietsen, tandems et cetera. Het is prima dat iemand daarin geïnteresseerd is, maar het past simpelweg niet in het idee achter de OV-fiets. En dan hebben we het nog niet eens over de praktische uitvoerbaarheid (welke locaties krijgen zo’n speciale fiets, hoeveel moeten daar komen, is daar ruimte voor, welke verschillende varianten speciale fiets doen we dan, welke komen waar te staan, hoe duur gaat dat worden, et cetera).

Het is uiteraard jammer als jij het wel graag ziet en een simpel “Nee” krijgt als antwoord, maar dat is helaas wel de situatie.


Tja, het is maar hoe je het bekijkt. U wilde zelf graag een driewieler huren? 

Ik wel ja en ik hoop met mij vele anderen. Maar helaas is dat een markt waar de NS niet in geïnteresseerd is blijkbaar. Die bekrompenheid siert ze niet echt. 

Ik heb niet echt de indruk dat er een markt is voor OV-driewielers.


Er zal ook weinig vraag zijn naar driewielers bij OV Fiets. Wat uiteraard heel vervelend is voor de doelgroep.

Als ze het niet aanbieden is het logisch dat er weinig vraag naar is hè. Ze doen geen enkele moeite om die doelgroep op wat voor manier dan ook tegemoet te komen behalve elke opmerking erover in de prullenbak te deponeren. 

Hoe groot zal de groep zijn die er uiteindelijk gebruik van gaat maken? Ik heb als ik in mijn stad kijk niet de indruk dat er veel mensen fietsen op driewieler.

Daar kunnen ze maar op een manier achter komen en dat is door die dingen eindelijk aan te bieden. Maar zolang ze die markt de rug toe blijven keren zie ik dat niet gauw gebeuren helaas. 


Tja, het is maar hoe je het bekijkt. U wilde zelf graag een driewieler huren? 

Ik wel ja en ik hoop met mij vele anderen. Maar helaas is dat een markt waar de NS niet in geïnteresseerd is blijkbaar. Die bekrompenheid siert ze niet echt. 


Er zal ook weinig vraag zijn naar driewielers bij OV Fiets. Wat uiteraard heel vervelend is voor de doelgroep.

Als ze het niet aanbieden is het logisch dat er weinig vraag naar is hè. Ze doen geen enkele moeite om die doelgroep op wat voor manier dan ook tegemoet te komen behalve elke opmerking erover in de prullenbak te deponeren. 

Hoe groot zal de groep zijn die er uiteindelijk gebruik van gaat maken? Ik heb als ik in mijn stad kijk niet de indruk dat er veel mensen fietsen op driewieler.


Tja, het is maar hoe je het bekijkt. U wilde zelf graag een driewieler huren? 


Er zal ook weinig vraag zijn naar driewielers bij OV Fiets. Wat uiteraard heel vervelend is voor de doelgroep.

Als ze het niet aanbieden is het logisch dat er weinig vraag naar is hè. Ze doen geen enkele moeite om die doelgroep op wat voor manier dan ook tegemoet te komen behalve elke opmerking erover in de prullenbak te deponeren. 


Er zal ook weinig vraag zijn naar driewielers bij OV Fiets. Wat uiteraard heel vervelend is voor de doelgroep.


 

Jullie logistieke problemen dienen nooit het probleem van de klant te worden hè, dat je dat maar even weet. Doe geen moeite hoor, ik weet nu al dat met die feedback toch niks gedaan wordt want dit hele probleem interesseert jullie geen ruk. 

NS is een treinvervoerder en geen gespecialiseerde rijwielhandel.

Nu ze fietsen aanbieden zijn ze wel degelijk een rijwiel handel of je dat nou leuk vind of niet. 


Reageer