Ben zelf de zoveelste die wordt uitgemaakt voor fietsendief maar weet wel waar het aan ligt nu.
Ergens begin juni een OV-fiets gehuurd in Utrecht Zuilen, zoals wel vaker. Toen ik 'm wou inleveren,
ging er een kluis open maar daar stond al een OV-fiets in geparkeerd. Vond het al vreemd, maar had de kluis weer gesloten en ging vervolgens naar de kluizen aan de andere kant.
Daar heb ik de fiets in een lege kluis kunnen zetten en kreeg op het schermpje te zien "bedankt voor het gebruik voor de OV-fiets". Heb er verder niet meer bij stil gestaan, dacht heb 'm ingeleverd zoals altijd.
Nou kreeg ik, zoals iedereen met dit probleem, later die week de melding dat ik 'm nog niet heb ingeleverd en de kosten dan toch wel aardig oplopen en met het verzoek de fiets alsnog z.s.m.
in te leveren. Dus ik contact gezocht met de klantenservice. Na een korte uitleg werd me verteld dat de fietsrit weer op de 4 euro van die dag huren was gezet en vroeg nog of het zo dan goed was/probleem was opgelost.
Ja meneer, het is opgelost nu. Ik dacht dat was toen misschien een storing geweest met de kluis waar al een fiets in stond, en dat daarin iets was misgegaan.
Tot ik vorige week wéér bericht kreeg, dit keer dat ze iemand naar het station hebben laten gaan om te kijken of de fiets er was, en niet is aangetroffen. Ik moest laten weten waar de fiets dan wel was, anders moest ik 350 euro boete betalen voor een missende / gestolen fiets.
Begon 'm al een beetje te knijpen, want heb de fiets immers ingeleverd. Ik moest afgelopen weekend weer in Utrecht zijn, dus heb bij de fietsenstalling bij centraal station maar rondgevraagd of 'ie daar toevallig in het systeem stond. Nee, dat konden ze zo niet in zien. (Had wel het nummer van de fiets) --- Werd nog geadviseerd om even contact op te nemen/te kijken bij gestolen spullen en het fietsendepot van de gemeente, en ja hoor, daar was 'ie.
Heb de fiets gevonden op de website van verloren spullen door de code van het fietsframe/nummer in te voeren.
Wat is er nou gebeurd?
Er zit wel degelijk een fout in het systeem van de fietskluizen. Ik had namelijk die eerste keer dat ik dat zag, (afgelopen weekend gebeurde het gewoon weer!) de fiets die er al stond kunnen pakken en mijn eigen fiets kunnen inleveren.
Zo zou ik wel m'n eigen fiets hebben ingeleverd, maar die andere, ongeregistreerd kunnen meepakken. Diegene die hem dan als laatste gehuurd heeft, is dan gewoon zwaar de pineut.
En ik denk dat dat vervolgens ook bij mij gebeurd is. Echter heb ik de fiets gelukkig met stom toeval kunnen terugvinden omdat diegene die 'm heeft meegepakt, de fiets waarschijnlijk ergens heeft neergezet of ergens te lang heeft laten staan waar het niet mag en de gemeente de fiets dus in beslag heeft genomen. Als ik hier niet achter was gekomen kon ik ook 350 euro aftikken.
Wat is er nu dan alsnog het geval? Ik had uiteraard opnieuw contact gezocht met NS klantenservice hierover, en na een gesprek van ongeveer een uur komt het erop neer dat of IK de fiets moet ophalen bij het depot en in moet leveren (kan niet eens want je krijgt de fiets pas mee als je een sleutel hebt)
Óf NS gaat het doen, sturen ze er iemand heen om de fiets op te halen en moet het een nieuw slot krijgen. Kosten? 50 euro voor het ophalen van de fiets (depot opslag kosten) en 70 euro voor het vervangen van het slot. Nou is er uiteraard wat voor te zeggen dat de NS denkt, ja hoor, heb je weer zo'n beunhaas die de fiets ergens heeft neergezet waar het niet mag en nu onder de kosten van het depot uit wilt komen. Nou, niet dus. Wie er dan ook op gefietst heeft, heeft er uiteraard gewoon maling aan gehad aangezien voor hem of haar die fiets toch niet geregistreerd was en ik mag nu voor de kosten op gaan draaien.
De meid van de klantenservice snapte me verder helemaal en ook m'n frustratie, maar zij kon er verder niks meer mee of aan doen. Ze gaf aan anders contact op te nemen met de geschillencommissie, maarja, dan ben je 50 euro verder voor de aanvraag en garandeert ook niks.
Wel grappig dat het officiële forum van de NS OV-fiets helemaal vol staat met bijna alleen maar dezelfde berichten.. "OV fiets achtergelaten/gevonden" en "OV fiets ingeleverd maar zegt van niet" --- Je zou bijna zeggen dat hier een patroon in zit, hoe komt dat toch?
Als mij al 2 keer overkomt in amper een maand tijd, dat er al een OV-fiets in de kluis staat terwijl ik ze alleen af en toe in het weekend gebruik, zou ik best wel eens willen weten hoe vaak dit nou echt voor komt. Duidelijk is wel dat dit een groot probleem is en NS schuift dit op hun klanten af en is erg kort door de bocht terwijl hun eigen kluizensysteem faalt.
Verder werd mij aan de telefoon verteld dat dit "het risico is" van een OV-fiets huren en dat het in de voorwaarden staat, want ja, stel je voor dat iemand de fiets in de gracht gooit of steelt, maar je hebt de sleutel nog wel, dan is het minder erg. Maar als je de fiets netjes inlevert zoals het hoort en je van geen kwaad bewust bent, heb je geen poot om op te staan want bewijs maar eens dat je de fiets hebt ingeleverd.
Ik begrijp wel dat je fietsen ook -niet- in kan leveren door ze simpelweg niet in de kluis te doen nadat je je pas eruit hebt gehaald na het huren, en misschien dat ze bij NS denken dat dit juist veel gebeurt, (zal ongetwijfeld ook) maar het probleem ligt echt bij de kluisjes. Je bent pas van je vorige fiets af of ongeregistreerd, zodra iemand anders daadwerkelijk een nieuwe (jouw) fiets huurt. Dan geef je het lintje eigenlijk door.
En mocht er dus iemand zijn die niet denkt, oh daar staat al een fiets, laat ik 'm bij een andere kluis proberen maar die fiets gewoon pakt, ben je de klos.
En zo staan er overal OV-fietsen weg te roesten omdat ze na die rit gedumpt worden maar NS boeit het niks want ze rekenen de kosten voor die fiets toch wel door aan de laatste huurder.
Ik vind het werkelijk waar te bizar voor woorden dit en wil graag een passende oplossing in plaats van het vingertje te wijzen naar alle klanten. Fix je fokking kluizen eens NS!