beantwoord

OV fiets inleveren andere zijde station

  • 1 May 2023
  • 8 reacties
  • 938 Bekeken

Dag NS,

Ik heb laatst een OV fiets gehuurd op station Zwolle aan de zuidkant en per ongeluk ingeleverd aan de noordkant.  

Betaal ik hier extra voor? of valt dit onder hetzelfde station? 

indien ik hier extra voor betaal, kan ik dit eventueel terugvragen? 

Groet,

Han 

icon

Beste antwoord door Laura NS 1 May 2023, 13:49

Bekijk origineel

8 reacties

Welkom op onze NS Community, handejong. Als ik me niet vergis behoren ze tot 1 terminal, dus dat moet goedkomen. Houd je factuur daar even voor in de gaten! ;)

Badge +3

Welkom op onze NS Community, handejong. Als ik me niet vergis behoren ze tot 1 terminal, dus dat moet goedkomen. Houd je factuur daar even voor in de gaten! ;)

Kan je dat ook nakijken voor Eindhoven Centraal? Dat is wel een aparte eend in de bijt omdat die stalling(en) niet door NS geëxploiteerd worden, maar men doet bij mijn weten niet moeilijk over een fiets die op de zuid/centrumzijde wordt ingeleverd.

Noordzijde (busstation) is namelijk ‘s avonds en in het weekend gesloten (en heeft geen dropbox voor sleutels), en bovendien is het daar al een hele kunst om buiten een plekje voor een fiets te vinden. 🤣

Ik heb het even bij Laura nagevraagd, maar toevallig wist zij het van de locatie Zwolle. Ik meen te herinneren dat er inderdaad meerdere locaties zijn waarvoor dit geldt, maar ik heb zo snel geen idee waar ik dat kan vinden, ook Laura kon me daar geen antwoord op geven.

Inmiddels heb ik er achteraan gemaild, dus hopelijk kan ik later deze week alsnog informatie geven hierover.

Nou, die reactie kwam vrij snel.

Er geldt geen toeslag zodra de fiets bij een andere OV-fiets locatie, maar op hetzelfde station wordt ingeleverd. Eindhoven Centraal heeft inderdaad 2 locaties, de Noordzijde en Zuidzijde. Als de OV-fiets is gehuurd op de Noordzijde kan deze zonder toeslag worden ingeleverd op Zuidzijde en v.v.. Dit geldt voor alle stations die meerdere OV-fiets locaties hebben welke onder hetzelfde station vallen (Amsterdam Centraal, Utrecht Centraal etc.)

Badge +3

Nou, die reactie kwam vrij snel.

Er geldt geen toeslag zodra de fiets bij een andere OV-fiets locatie, maar op hetzelfde station wordt ingeleverd. Eindhoven Centraal heeft inderdaad 2 locaties, de Noordzijde en Zuidzijde. Als de OV-fiets is gehuurd op de Noordzijde kan deze zonder toeslag worden ingeleverd op Zuidzijde en v.v.. Dit geldt voor alle stations die meerdere OV-fiets locaties hebben welke onder hetzelfde station vallen (Amsterdam Centraal, Utrecht Centraal etc.)

Dank je wel, een tijd terug was dat inderdaad het geval voor de locaties rond Utrecht Centraal maar dat was een ‘proef’ Zie (archieftopic uit 2019):

En (voor na die proef) staat het hier net iets anders https://www.ns.nl/klantenservice/ov-fiets/huren-bij-een-bewaakte-fietsenstalling.html

Inleveren bij dezelfde stalling

Als u huurt bij de bewaakte stalling, kunt u uw fiets terugbrengen bij een zelfservice stalling. Wij rekenen hier wel een toeslag van € 10 voor.

Voor Zwolle is dit dus net andersom gebeurd (gehuurd bij zelfservice en ingeleverd bij de bemenste stalling). Dat zou volgens bovenstaande dus geen probleem zijn.

Reputatie 7
Badge +3

Dit lijkt toch niet te kloppen. Zie 

 

Badge +3

Dit lijkt toch niet te kloppen. Zie 

 

Dat is wel een vreemd verhaal, want het lijkt erop dat diegene juist kosten wilde voorkomen door na het inleveren op de andere (foute) locatie dezelfde fiets 3 minuten later weer te huren, om hem 8 minuten later alsnog terug te brengen naar de juiste locatie.

Als daarvoor 10 euro (×2) gerekend wordt klopt het inderdaad niet (voor Zwolle).

Er geldt geen toeslag zodra de fiets bij een andere OV-fiets locatie, maar op hetzelfde station wordt ingeleverd. Dit geldt voor alle stations die meerdere OV-fiets locaties hebben welke onder hetzelfde station vallen (Amsterdam Centraal, Utrecht Centraal etc.)

Ik heb vorig jaar een OV-fiets gehuurd aan de voorzijde van Amsterdam Centraal bij de locatie aan de oostkant (west had geen fietsen meer op dat moment). Ik heb de dag erna de fiets uit automatisme teruggebracht bij de locatie aan de westkant.

Hier is wel degelijk 10 euro extra voor in rekening gebracht.

Reageer