beantwoord

OV fiets inleveren op ander station


Afgelopen maandag huurde ik een OV fiets op Utrecht CS; ik moest die dag voor afspraken in Utrecht naar een aantal verschillende locaties en dacht dat goed op de fiets te kunnen doen. Helaas! Voordat ik op de eerste locatie was had ik al een lekke band. De rest van de dag dus toch alles maar met de bus gedaan. Extra buskosten rond de 7 euro. Aan het eind van de dag de fiets ingeleverd op station Overvecht omdat dat dichterbij was. Teruglopen naar CS had ca. 45 minuten lopen gevraagd.
Tot mijn verbazing moet ik nu 10 euro extra betalen voor de transportkosten die NS zegt te maken omdat ze de fiets van Overvecht moeten terugbrengen naar CS (staat in de kleine lettertjes van de voorwaarden...). Kortom, ik heb deze dag rond de 15 euro aan kosten gemaakt voor een fiets die ik niet kon gebruiken vanwege een lekke band.
Waarom berekent NS extra transportkosten in plaats van een digitaal systeem te gebruiken dat het mogelijk maakt fietsen kosteloos in te leveren op een ander station dan het ophaalpunt? Dat zou klantvriendelijk zijn en meer passen in deze tijd waarin we worden aangemoedigd de auto te laten staan en het OV en de fiets te gebruiken.
icon

Beste antwoord door Miriam NS 5 July 2018, 22:02

Bekijk origineel

16 reacties

Hallo HannahJ, welkom op onze Community!

Vervelend om te lezen dat je rit met de OV-Fiets zo is verlopen. In het geval van een beschadigde fiets, in dit geval een lekke band, dan kun je het beste de fiets terugbrengen naar de stalling. De band wordt hier dan kosteloos geplakt en vervangen. Nu begrijp ik dat dit in deze situatie met de geplande afspraken lastig was. De kosten voor het inleveren van de fiets op een andere locatie is inderdaad €10. Als meerdere reizigers hun fietsen op Overvecht neerzetten komt er op een andere locatie een tekort, vandaar dat deze fietsen moeten worden opgehaald en teruggebracht naar originele bestemming. Ik heb je signaal hierover wel aangekaart bij mijn collega's van OV-Fiets. Of dit op korte termijn gaat wijzigen durf ik niet aan te geven.
Ik vraag me af hoe ze dat in andere landen doen, waar het wel mogelijk is je fiets op andere locaties in te leveren (Parijs, Londen, Nice bv)

In dezelfde stad inleveren zou toch gewoon mogelijk moeten zijn zonder meerkosten.

Dan zullen vermoedelijk ook meer mensen OV Fiets gebruiken.

Al kan het ook te duur worden.
Ik vraag me af hoe ze dat in andere landen doen, waar het wel mogelijk is je fiets op andere locaties in te leveren (Parijs, Londen, Nice bv)

In dezelfde stad inleveren zou toch gewoon mogelijk moeten zijn zonder meerkosten.

Dan zullen vermoedelijk ook meer mensen OV Fiets gebruiken.

Al kan het ook te duur worden.

De kosten vallen wel mee in Parijs.

Met behulp van een bankpas of creditcard kun je voor 1 euro een abonnement
voor een dag of voor 5 euro een abonnement voor een week nemen.

Het eerste half uur is een fiets gratis te gebruiken. Daarna kost het ongeveer een euro
voor het volgende halve uur. In de uren daarna wordt je fiets veel duurder.

Je kunt je fiets in elke stalling achterlaten. Schaf je een 2e abonnement aan, dan kun de gehele dag onbeperkt een fiets in Parijs gebruiken (tussen wegbrengen en ophalen zit een wachttijd van 10 minuten, om andere gebruikers ook een kans te bieden dat ze een fiets kunnen huren.
Ik bedoel de kosten om de fietsen te verplaatsen 😀

Zal ook wel gesubsidieerd worden.
Badge +3
Nee, de fietsen worden teruggebracht naar de stalling waar ze (volgens het systeem) thuis horen door CP&A, die o.a. ook buitenreclame langs de weg en zo doen.

Dat is dus gewoon een commercieel bedrijf en heeft niets met subsidie te maken. www.cpa-services.nl
In andere steden zal er wel subsidie bij komen bedoelde ik
Het blijft voor mij onduidelijk waarom een fiets terugmoet naar de stalling waar hij "thuis" hoort.
Waarom hebben fietsen een eigen thuis in plaats van 1 groot rouleersysteem te gebruiken. Er zijn zoveel plaatsen waar je een OV fiets kunt huren en in de app kun je precies zien hoeveel fietsen er op een afhaalpunt beschikbaar zijn. Dat kan NS dus ook zien.

Daar kan NS dus ook een trendanalyse op los laten en vervolgens gaan inspelen op aantallen per locatie. En misschien dan 1 keer met een grote vrachtwagen rijden als er onverhoopt toch op een plaats teveel fietsen over zijn die elders nodig blijken te zijn?
Anticipeer op situates door gebruik te maken van de digitale mogelijkheden die er zijn, in plaats van 10 euro per fiets te rekenen die op een andere locatie wordt teruggebracht dan waar hij is geleend.
Klantvriendelijkheid zou enige investeringskosten nodig kunnen hebben die NS later terugverdient. Net zoals dat dus op veel plaatsen in het buitenland al wel mogelijk is.
En wie is er nu het echte fietsland? Wij toch?!
Ik zou het elegant vinden als het in ieder geval mogelijk wordt om een ‘match’ te maken met een andere OV-fietsgebruiker die een enkele reis maakt in tegenovergestelde richting. Bijvoorbeeld: ik trein naar AMS-Amstel en pak daar een OV-fiets die ik op AMS-Zuid inlever na enkele afspraken in Amsterdam. Als ik iemand vind die OV-fiets Zuid—>Amstel inlevert dan blijft het netto saldo fietsen op het ‘thuis’station gelijk en is het berekenen van transportkosten aan de klant niet nodig.
Deze flexibiliteit mis ik nu waardoor ik andere (eigenlijk minder handige) oplossingen kies om de ‘transportboete’ te ontlopen.
Dit moet tegenwoordig toch makkelijk per app te regelen zijn. Ook nog een leuk sociaal gebeuren tussen reizigers die een match maken. NS?
Reputatie 7
Badge +3
Het idee achter de OV-fiets is nu juist dat er geen toeters en bellen zijn en dat het systeem daardoor zo goedkoop mogelijk gehouden kan worden. Daarom kun je geen fietsen reserveren, zijn er geen fietsen met versnellingen en geen kinderfietsen. De kosten van het vervoer van de ene naar de andere stalling aan de gebruiker doorberekend zodat andere gebruikers niet voor die kosten opdraaien.
Voor een vervoersbedrijf is het niet zo slim om je klanten veel goedkoper vervangend vervoer aan te bieden van A naar B,

Ik vermoed dat managment bij NS slim is en van A naar B iets duurder hebben gemaakt om te voorkomen dat er ineens minder mensen met de trein gaan EN dat er ineens heel veel fietsen op 1 plek staan.
Badge +3
In Eindhoven is het geen probleem om een OV-fiets aan de andere kant van het station in te leveren is mij verteld.

De stalling Noordzijde (Neckerspoel, busstation) is namelijk na 20:30 en heel het weekend gesloten, en de fiets buiten stallen is totaal geen ruimte voor (daar staan al zo'n 1000 andere fietsen, ga ze niet tellen).

Dacht dat er ook zo'n proef was in Utrecht? Inleveren bij elke stalling in het centrum (maar natuurlijk niet als je hem op Overvecht of Lunetten e.d. gehaald had).
Reputatie 7
Badge +3
Ik heb in Parijs (en andere steden) gezien wat voor een logistieke ellende het oplevert wanneer je het vrijlaat waar mensen een gehuurde fiets weer kunnen inleveren. De mensen huren een Vélib bovenop de heuvel en karren lekker naar beneden en leveren hun fiets daar in. Gevolg is dat alle fietsen beneden staan en boven niks. De hele dag door moeten er medewerkers aan de slag om fietsen van beneden weer terug naar boven te brengen.

De kracht van het OV-fietssysteem is nu juist dat je al die logistieke ellende niet hebt. Je weet (bijna) precies hoeveel je fietsen je hebt bij een uitgiftepunt en hoeveel er weer terugkomen. Daardoor hoeven er geen medewerkers op pad om fietsen van het ene naar het andere uitgiftepunt terug te brengen. En als er een keer iemand een tientje betaald heeft voor de extra service dan is dat is een tegemoetkoming in de kosten.
Reputatie 7
Badge +3
In Den Haag is wel een proef geweest dat je een OV-fiets kosteloos bij een ander station kon terugbrengen. Daar waren zelfs als ik het me goed herinner van de poster ook enkele locaties bij die geen treinstation waren. Maar die proef liep tot 1 februari 2017.

Edit: ging totaal om 10 stallingen in de stad en ik tel maar 6 stations.
https://web.archive.org/web/20170612211229/https://www.denhaagdirect.nl/ov-fiets-kosteloos-inleveren-bij-andere-stalling-dat-kan-nu-in-den-haag/

Edit 2: in Den haag is er sinds kort ook de HTM fiets die op 50 locaties voornamelijk bij HTM haltes (dropzones) kan worden achtergelaten. https://www.htm.nl/htm-fiets/htm-fiets-brengt-je-verder/
Daarnaast zijn er nog andere proeven met deelfietsen, elektrische scooters en bakfietsen.
https://www.denhaag.nl/nl/in-de-stad/nieuws/proef-met-deelfietsen.htm
Reputatie 3

Ik heb in Parijs (en andere steden) gezien wat voor een logistieke ellende het oplevert wanneer je het vrijlaat waar mensen een gehuurde fiets weer kunnen inleveren. De mensen huren een Vélib bovenop de heuvel en karren lekker naar beneden en leveren hun fiets daar in. Gevolg is dat alle fietsen beneden staan en boven niks. De hele dag door moeten er medewerkers aan de slag om fietsen van beneden weer terug naar boven te brengen.

De kracht van het OV-fietssysteem is nu juist dat je al die logistieke ellende niet hebt. Je weet (bijna) precies hoeveel je fietsen je hebt bij een uitgiftepunt en hoeveel er weer terugkomen. Daardoor hoeven er geen medewerkers op pad om fietsen van het ene naar het andere uitgiftepunt terug te brengen. En als er een keer iemand een tientje betaald heeft voor de extra service dan is dat is een tegemoetkoming in de kosten.


Hadden ze daar niet wat op gevonden in Parijs - als ik ( in 2017 ) op sommige plekken een Velib huurde kreeg ik een bonus (ik mocht een fiets 45 minuten gratis gebruiken {i.p.v. 30 minuten} ). Als dit in Parijs goed werk zou je dat ook in Nederland kunnen invoeren. Bijvoorbeeld in Eindhoven. Ik kan me voorstellen om op sommige dagen het huren aan centrum zijde 1 euro goedkoper te maken, zo zorg je ervoor dat gebruikers de fiets van centrum naar Nekkelspoel verplaatsen en hoeft de NS dit zelf niet te doen. Bonus kan natuurlijk ook op een andere manier - b.v. eenmalig gratis de fiets 30 uur mogen houden voor de prijs van 24. Je zou misschien zelfs het probleem van “teveel OV fietsen ‘s nachts in de stalling” er gedeelte mee op kunnen lossen. ( Waar was het ook alweer waar je ‘s nachts gratis een OV fiets kon huren ? )

Reputatie 7
Badge +3

In Parijs werkt het helemaal niet goed. Het probleem van de fietsen beneden die niet naar boven gereden worden is niet opgelost.

Je krijgt mensen echt niet zo ver om tegen een flinke heuvel op te fietsen als ze daar huurtijd voor terugkrijgen. Er blijven de hele dag mensen met busjes rondrijden om de fietsen weg te halen bij de populaire inleverplekken.

Badge +3


Als dit in Parijs goed werk zou je dat ook in Nederland kunnen invoeren. Bijvoorbeeld in Eindhoven. Ik kan me voorstellen om op sommige dagen het huren aan centrum zijde 1 euro goedkoper te maken, zo zorg je ervoor dat gebruikers de fiets van centrum naar Nekkelspoel verplaatsen en hoeft de NS dit zelf niet te doen.

In Eindhoven werd er nooit zo moeilijk gedaan wanneer je een op Neckerspoel (beperkte openingstijden en weekend gesloten) gehuurde fiets aan de centrumkant inleverde, maar goed die stalling is er helemaal niet meer (althans niet voor OV-fietsen).

Van/naar Strijp-S heb je het probleem dat daar maar 4 fietskluizen zijn, dus daar goedkoper huren/inleveren is ook niet handig/verstandig.

Reageer