Skip to main content

Kan ik een OV fiets abo toevoegen aan studenten OV en zo ja, hoe werkt dit?

Jazeker kan dat.

Je moet je wel eerst registreren als abonnee en dat abonnement koppelen aan je OV-chipkaart.

https://www.ns.nl/deur-tot-deur/ov-fiets

Nadat je op de knop ‘bestel nu je OV-fietsabonnement’ hebt geklikt kom je op deze pagina:
 

De verificatie vindt plaats door via iDeal een cent over te schrijven. De huurkosten worden daarna van je bankrekening afgeschreven.


Geldt onderstaande niet voor het koppelen van een OV fiets? Ik heb nl geen zin in extra kosten :-(
En belachelijk trouwens dat je niets aan je studenten ov kan koppelen omdat het systeem dan eventueel hapert en de student de dupe is van de kosten.

 

 

Andere producten op je kaart?

We adviseren je om op je OV-chipkaart met het studentenreisproduct geen andere reisproducten te plaatsen. Wil je naast het studentenreisproduct een ander reisproduct gebruiken (zoals een abonnement bij een vervoerder)? Zet deze dan op een andere OV-chipkaart dan waar het studentenreisproduct op staat.

Kies je er toch voor om je studentenreisproduct te combineren met een ander reisproduct op één OV-chipkaart? Dan komen de extra kosten, die je hebt gemaakt doordat het studentenreisproduct niet naar behoren werkte, niet voor vergoeding in aanmerking.


De waarschuwing geldt voor reisproducten. Daarmee worden abonnementen om te reizen met trein (of BTM) bedoeld, niet een OV-fietsabonnement. Je kunt dus een OV-fietsabonnement wel combineren met het Studentenreisproduct. 


Wat Mishka zegt, dat hebben we ook gehad met onze dochter. Wat een debiel systeem. Verstoppen zich achter onbegrijpelijke taal en sturen je van kastje naar de muur. Waarom niet fatsoenlijk zorgen dat je het ene ‘reisproduct’ voorrang kan geven op een ander ‘reisproduct’. Volgens deze ambtenaren is een uitgezet flexabonement een reisproduct en een OV-fiets niet? Wie snapt dit nog?


@Iek Ik snap je klacht maar met de OV-fiets heeft het niets te maken. Iedereen met een persoonlijke OV-chipkaart kan abonnee worden van zogenaamde deur-tot-deurproducten: OV-fiets, stallen op rekening en abonnement voor een fietsenstalling.


Wat Mishka zegt, dat hebben we ook gehad met onze dochter. Wat een debiel systeem. Verstoppen zich achter onbegrijpelijke taal en sturen je van kastje naar de muur. Waarom niet fatsoenlijk zorgen dat je het ene ‘reisproduct’ voorrang kan geven op een ander ‘reisproduct’. Volgens deze ambtenaren is een uitgezet flexabonement een reisproduct en een OV-fiets niet? Wie snapt dit nog?

Dit heeft weinig met elkaar te maken, maar ik snap de verwarring.

OV-fiets is helemaal geen abonnement of product dat op een ov-chipkaart staat (en conflicten kan veroorzaken met andere producten/abonnementen zoals een SRP).

OV-fiets is systeemtechnisch alleen maar het recht om fietsen te kunnen huren met jouw ov-chipkaartnummer (na het afgeven van een incassomachtiging door 1 cent te betalen). Op je kaart gebeurt of staat niets.

Een NS Flex abonnement, ook al ‘zet je het uit’ (wisselen naar Flex Basis) is wél iets dat op een kaart staat. Zo werd het vroeger ook genoemd ‘NS Flex zonder abonnement’ (dat stond zelfs zo op je facturen!)

Vanuit jou (als reiziger) gezien heb je dan geen abonnement meer, maar het product NS Flex (Reizen op Rekening NS) staat nog op de kaart en dat kan -zoals je gemerkt hebt- problemen geven met andere producten op diezelfde kaart.

Ov-fiets zal dus nooit een probleem geven (staat niet op de kaart), maar een ‘uitgezet’ (gepauzeerd) Flex abonnement wél.

De huidige (radio)reclame voor Flex Dal Voordeel werkt ook niet mee. “Maandelijks uit te zetten of te wijzigen”… En een tv reclame van een jaar of twee geleden maakte het helemaal bont, die toonde een zogenaamde knop ‘NS FLEX AAN/UIT’ 🙄

Uit het archief… snapt u het nog?

Daarom is de naamgeving toen al redelijk snel overal gewijzigd naar NS Flex Basis i.p.v. ‘zonder abonnement’


Reageer