Hoi Edith Muijsers,
Als het goed is, heb je daar dan al wel eerder e-mail over ontvangen.
Hoe-dan-ook, wij kunnen er hier op de community helaas niets mee. Je kunt het beste rechtstreeks contact opnemen met de klanteNService van de OV-fiets op telnr 030-7515155. Kies in het menu voor OV-fiets.
Je bent lang de enige niet-zelfs de consumentengids maakte er melding van dat er zoveel dezelfde klachten waren dat Cons.Bond met NS in contact is getreden hierover. Dus hopelijk tref je iemand aan die lijn die ook vold. geïnformeerd is
Als het goed is, heb je daar dan al wel eerder e-mail over ontvangen.
Niet e-mail, maar op z'n minst e-mails. Als er bij het inleveren van een OV-fiets iets niet goed gegaan is krijg je sowieso na 3 dagen al een mail dat je na 72 uur per dag 5 euro toeslag betaald. En daarna nog eentje dat je na 21 dagen een rekening van 350 euro kunt verwachten.
Sowieso is het bij OV-fiets altijd verstandig om goed op te letten of je fietsrit juist beëindigd is en bij enig vermoeden dat dat niet het geval is contact op te nemen met de klantenservice.
TS geeft nou net niet de details waaruit kan blijken wat er mis gegaan is, maar er zijn genoeg mogelijkheden. Bv. terugzetten in een bemenste stalling zonder uitscannen, terugzetten in een onbemenste stalling zonder de sleutel in te leveren in de kluis, de fiets niet goed in een fietskluis zetten waardoor deze de fiets niet detecteert, een defect aan de sleutelkluis in een zelfservice stalling of geen bereik in de stalling bij het inleveren van een fiets met elektronisch slot. Enzovoort.
Als regelmatig gebruiker van OV-fiets valt mij sowieso op dat sinds NS het OV-fiets abonnement gratis aanbiedt en al helemaal sinds je het er bij NS Flex bij krijgt het aantal storingen op zelfservice locaties exponentieel is toegenomen. Alsmede het aantal meldingen van zwerffietsen en het aantal meldingen van boetes trouwens.
Krijg toch het idee dat hiermee een drempel is weggenomen en reizigers OV-fietsen zijn gaan gebruiken zonder zich te verdiepen in hoe het werkt. Dat laatste is trouwens ook lastiger geworden, want vroeger had OV-fiets nog een gebruikershandleiding voor de diverse typen zelfservice stallingen op de site staan maar die zijn tegenwoordig nergens meer te vinden.
Als regelmatig gebruiker van OV-fiets valt mij sowieso op dat sinds NS het OV-fiets abonnement gratis aanbiedt en al helemaal sinds je het er bij NS Flex bij krijgt het aantal storingen op zelfservice locaties exponentieel is toegenomen. Alsmede het aantal meldingen van zwerffietsen en het aantal meldingen van boetes trouwens.
Krijg toch het idee dat hiermee een drempel is weggenomen en reizigers OV-fietsen zijn gaan gebruiken zonder zich te verdiepen in hoe het werkt. Dat laatste is trouwens ook lastiger geworden, want vroeger had OV-fiets nog een gebruikershandleiding voor de diverse typen zelfservice stallingen op de site staan maar die zijn tegenwoordig nergens meer te vinden.
Dat iemand gewoon een fiets (uit een stalling waar de sleutels er gewoon in zitten) mee kan nemen als een stallingsbeheerder even niet oplet is wel apart.
Maar het gaat dus (meestal) mis met inleveren dat niet goed geregistreerd wordt.
Of (via Klantenservice) een rit laten afsluiten “ik heb hem echt daar gestald” (kluis of stationsstalling) en vervolgens toch die 350 euro voor je kiezen krijgen ‘omdat we de fiets niet kunnen vinden’…
Gouden tip is voorlopig dus de NS (lab) app, waar je OV-fiets eenmalig kunt activeren en vanaf dan precies kunt zien of je een fiets ‘in bezit’ hebt.
Plus een foto maken van een ingeleverde fiets, om latere discussies te voorkomen ‘kijk, dáár staat ie!’, als in ‘daar heb ik hem neergezet in ieder geval’ (en de sleutel ingeleverd als dat een vereiste was).