OV-fiets onterechte boete | NS Community
beantwoord

OV-fiets onterechte boete

  • 30 November 2021
  • 14 reacties
  • 865 Bekeken

Reputatie 1

Hallo, ik heb een dringende vraag/klacht m.b.t de boete die is uitgeschreven door de politie.

Vandaag heb ik dus op Amsterdam-Centraal een OV-fietsje gehuurd, lekker mee naar de stad ff rondkijken dacht ik, nou mooi niet dus want wat blijkt; de lamp was kapot.

Het was al donker toen ik terug ging ri station, (rond 17,30 uur) en ik kwam er toen dus achter dat de lamp kapot was. Ik fietste maar verder. De politie kwam ik toevallig ook tegen, en ik kreeg een boete van 60 euro.

Echter, ben ik daar helemaal niet verantwoordelijk voor of dat licht werkt of niet, de NS is hier verantwoordelijk voor. Dit heb ik ook tegen de politie gezegd die zei dat ik dat dan maar met de NS moet overleggen.

Ik zou graag willen weten wat de mogelijkheden zijn van eventuele terugbetalingen van de boete.

icon

Beste antwoord door Denice NS 30 November 2021, 20:45

Bekijk origineel

14 reacties

Reputatie 7
Badge +1

Daar is toevallig niet lang geleden een topic over geweest. Het uiteindelijke antwoord daar, zal hier niet anders zijn gok ik.

 

Erg vervelend dat je een boete hebt gekregen vanwege de defecte verlichting. Op het moment dat je een fiets huurt dien je deze zelf te controleren op eventuele gebreken. Bij gebreken kan je de fiets vervolgens binnen 15 minuten weer inleveren (kosteloos) en een andere fiets meenemen. Het komt er echter wel op neer dat je zelf verantwoordelijk bent voor deze controle. Hierover is ook een stukje opgenomen in de voorwaarden. Uiteraard staat het je vrij om alsnog een verzoek in te dienen.

Verplichtingen van de Contracthouder

De Contracthouder onderwerpt de OV-fiets voor gebruik aan een visuele controle en dient direct waarneembare gebreken te melden bij NS OV-fiets, een derde die de fietsen uitgeeft of via het automatische verhuursysteem indien er sprake is van een geautomatiseerde huurlocatie.

 

Reputatie 7
Badge +4

Nee, u rijdt zonder de juiste verlichting, dat is een overtreding die u maakt en daarvoor wordt u beboet. Uw gedrag is niet op een ander te verhalen. U had ook de keuze kunnen maken er niet of overdag mee te fietsen. Het is wel sneu voor u, maar als volwassenen bent u verantwoordelijk voor uw eigen gedrag.

U weet ongetwijfeld dat u fout zit.

Ik vind het overigens wel opvallend, een bekeuring in Amsterdam voor rijden zonder licht op de fiets.:grinning:

 
Badge +3

De meeste ov-fietsen hebben een ‘naafdynamo’ waardoor het licht eigenlijk altijd brandt tijdens het rijden.

Je kunt de werking daarvan controleren door het voorwiel op te tillen en een slinger aan het wiel te geven, het licht (in ieder geval de koplamp) gaat dan op zijn minst ‘knipperen’. 

Maar ja, wie weet dat?

Het achterlicht kan op dezelfde manier werken (via de dynamo dus altijd ‘aan’ als het voorwiel draait) maar heeft soms nog een batterij, en schakelaar aan/uit of automatisch. Bij automatisch wordt beweging van de fiets gedetecteerd (i.c.m. schemer/donker?), en gaat het licht vanzelf uit als de fiets een tijdje stil staat. Maar dat moet je ook maar weten…

In dit geval had je waarschijnlijk een ‘ondeugdelijke fiets’, maar dat kan NS voor je uitzoeken n.a.v. het nummer van de fiets.

Uit interesse, @Thom hoe werkt de verlichting van jouw e-bike? Ik zie overdag vaak mensen rijden waar in ieder geval het achterlicht aan is.

Reputatie 7
Badge +1

De lamp gaat in veel gevallen (ook bij de OV-fiets weet ik uit ervaring) al knipperen als je er mee loopt. Dus zelfs dan zou je al kunnen ontdekken of het werkt. Zowel de voor- als achterlamp gaan mee op dezelfde naafdynamo in het voorwiel (tenminste, bij de ov-fietsen die ik heb gehad). 

Op mijn e-bike gaan zowel de voor als achterlamp mee op de accu van de fiets. Deze gaan direct aan als ik de fiets aan zet, maar ik kan ze wel handmatig weer uitzetten. Ik laat het altijd aan staan.

Ik zie soms wel eens e-bikes waarvan de achterlamp ook als remlicht fungeert. 

Reputatie 7
Badge +4

Bedenk dat de sensor niet weet dat het winter is. Veel mensen weten het niet maar de hoeveelheid licht kan overdag soms maar een vijfde zijn van een zomerse dag, of nog minder. Daarom gaan die sensoren op een grijze winterdag toch aan.

Reputatie 6

De NS zet de gebruiker voor het blok, mogelijk een bekeuring of € 50 om een defecte fiets op te laten halen + de kosten van het vervangende vervoer. Het mag dan niet zo duur zijn maar doordat zo een fiets eerst een “keuring” moet geven…. Een groot deel van de fietsgebruikers is a-technisch maar er wordt wel verwacht dat ze de technische staat van een fiets kunnen beoordelen. Als ik naar de gemiddelde fiets gebruiker kijk….er zit wat lucht in de banden en er zit een zadel en voor en achterlicht op…. het fietst en dat is het…. 

 

Reputatie 7
Badge +1

NS zet helemaal niemand voor het blok. Niemand vraagt om een fiets eerst een grote technische keuring te geven. Er wordt gevraagd de fiets te onderwerpen aan een visuele controle. Voor het controleren van een lamp, of het voelen of de banden nog op spanning zijn hoef je geen technische kennis te hebben. Je ziet gauw of het goed zit.

En mocht achteraf blijken dat het licht niet werkt, dan is het je eigen keus om op de fiets te blijven fietsen en daarmee de wet te overtreden. Naast dat het niet is toegestaan om zonder licht te fietsen, is het ook nog eens gevaarlijk.

De NS zet de gebruiker voor het blok, mogelijk een bekeuring of € 50 om een defecte fiets op te laten halen + de kosten van het vervangende vervoer. Het mag dan niet zo duur zijn maar doordat zo een fiets eerst een “keuring” moet geven…. Een groot deel van de fietsgebruikers is a-technisch maar er wordt wel verwacht dat ze de technische staat van een fiets kunnen beoordelen. Als ik naar de gemiddelde fiets gebruiker kijk….er zit wat lucht in de banden en er zit een zadel en voor en achterlicht op…. het fietst en dat is het…. 

 

Zo werkt het toch met alle vervoermiddelen, de bestuurder van het voertuig of het nu een fiets, brommer, motor of auto is blijft verantwoordelijk.  En het maakt dan geen verschil of het een gehuurd exemplaar is of niet. Als ik in het buitenland een auto huur loop ik er zelf altijd even omheen om te kijken naar schade, profiel van de banden en de verlichting.

In dit geval had TS neit moeten gaan fietsen maar contact op moeten nemen met NS of moeten gaan lopen met de fiets.

Persbericht...

“De NS is op het lumineuze idee gekomen om Noodverlichting aan te brengen op de OV fiets. De kleine investering per verhuurde fiets mag men zien als een investering om de verantwoordelijkheid van het controleren van de bandenspanning, de stuurkolom, etc. niet bij de klant neer te leggen. Uit onderzoek blijkt zelfs dat de werking van een klein lampje al pijn heeft kunnen doen… :bulb:"

Reputatie 1

Nee, u rijdt zonder de juiste verlichting, dat is een overtreding die u maakt en daarvoor wordt u beboet. Uw gedrag is niet op een ander te verhalen. U had ook de keuze kunnen maken er niet of overdag mee te fietsen. Het is wel sneu voor u, maar als volwassenen bent u verantwoordelijk voor uw eigen gedrag.

U weet ongetwijfeld dat u fout zit.

Ik vind het overigens wel opvallend, een bekeuring in Amsterdam voor rijden zonder licht op de fiets.:grinning:

 

Oh, dus ik moet nu ook nog verlichting gaan kopen voor NS? Belachelijk. Ook raar dat u zegt dat mijn gedrag niet op anderen te verhalen is, want ik huur dit van een apart bedrijf het is niet mijn bezit. Daar ben ik dus totaal niet verantwoordelijk voor.

In de productvoorwaarden staat echter dat de contracthouder een fiets uitgeleverd krijgt die zich in een goede rijveilige staat bevind. Dat was dus zeker niet het geval. Ik ga het in ieder geval bij NS aangeven, als er geen gehoor is qua terugbetaling dan ben ik ook in staat om een rechtzaak te beginnen. Dat is ook een optie, maar die overweging maak ik liever niet.

Reputatie 7
Badge +1

Jouw gedrag is niet op anderen te verhalen. Jij besluit om op een fiets te fietsen die zich niet in een goede rijveilige staat bevind. Dat is jouw keuze, en niet die van NS. NS is dus niet verantwoordelijk voor het feit dat je besluit toch te gaan fietsen.

NS moet wel zorgen voor het leveren van een fiets in rijveilige staat. Dat is nu niet gebeurd, en dat kun je zeker aangeven, zodat de betreffende fiets gerepareerd kan worden.

Reputatie 1

NS heeft besloten om uit “coulance” de boete te betalen. Zojuist een mail ontvangen. Dit topic hoeft dus geen verdere reacties te ontvangen, NS was coulant wegens artikel 11 in de productvoorwaarden.

Badge +3

NS heeft besloten om uit “coulance” de boete te betalen. Zojuist een mail ontvangen. Dit topic hoeft dus geen verdere reacties te ontvangen, NS was coulant wegens artikel 11 in de productvoorwaarden.

Kijk, en zo hoort het! Goed om te lezen.

Mijn vorige reactie (controleren van de fiets door even aan het voorwiel te draaien en kijken of er licht brandt of knippert) is basis.. als je weet dat de verlichting zo werkt… 

Reageer