OV-fiets registratie | NS Community
beantwoord

OV-fiets registratie

  • 27 September 2021
  • 17 reacties
  • 971 Bekeken

Gisteren heb ik op station Delft een OV-fiets gehuurd. De OV-fiets had een fietsslot die je met de OV-kaart kan open. Het werkte allemaal prima.
Na gebruik heb ik de OV-fiets teruggebracht en op slot gezet.

Mijn vraag: hoe weet de NS of ik de fiets heb teruggebracht? Hoe wordt dat geregistreerd?
Want stel dat ik onterecht een melding krijg dat ik de fiets niet heb teruggebracht, hoe kan ik bewijzen dat het niet het geval is?

Alvast bedankt.
 

icon

Beste antwoord door Sascha NS 27 September 2021, 12:26

Bekijk origineel

17 reacties

Goedemorgen Am78. Goede vraag!

Hoe het technisch gezien precies werkt durf ik niet te zeggen, maar de OV-fietsen met elektronisch slot maken in de stalling(en) verbinding met een draadloos netwerk. Je zou kunnen zeggen dat de OV-fiets draadloos incheckt. :)

Goedemorgen Am78. Goede vraag!

Hoe het technisch gezien precies werkt durf ik niet te zeggen, maar de OV-fietsen met elektronisch slot maken in de stalling(en) verbinding met een draadloos netwerk. Je zou kunnen zeggen dat de OV-fiets draadloos incheckt. :)

Thanks! Mooi systeem!
Dan zal het via bluetooth werken. GPS en wifi zullen niet mogen vanwege AVG (Privacy).

In de NS-app zie ik dat de OV-fiets is uitgecheckt: het werkt dus.

Ik zie dat er topics zijn over weinig OV-fietsen in de stallingen. In Delft waren er ook niet zoveel, misschien omdat het zaterdag was.

Badge +3

Er zit volgens NS geen GPS tracking in het slot, dus dat gaat inderdaad via Wifi (of wellicht wel BlueTooth) in de stalling.

Ik zie niet in waarom een slot niet zou mogen verbinden met Wifi in de stalling.

Er zit volgens NS geen GPS tracking in het slot, dus dat gaat inderdaad via Wifi (of wellicht wel BlueTooth) in de stalling.

Ik zie niet in waarom een slot niet zou mogen verbinden met Wifi in de stalling.

Ik heb het niet over wifi van de fietsenstalling, maar andere wifi bronnen.

Die zouden in principe een fiets met een slimme slot met wifi kunnen lokaliseren: ik denk hierbij aan AVG. Maar goed dit is theorie.
 

Dit is me deze week gebeurd op station Maastricht - maandag netjes fiets ingeleverd en binnen de geofence op slot gezet. Drie dagen later een mailtje “U heeft uw OV fiets niet teruggebracht”. Gebeld met de klantenservice, nu hopen dat ze de fiets op Maastricht terug kunnen vinden, anders “wordt er aangifte gedaan vanuit NS” en krijg ik “een hoop procedureel gedoe om dit op te lossen”, aldus de NS klantenservice...

Reputatie 7
Badge +3

Dit is me deze week gebeurd op station Maastricht - maandag netjes fiets ingeleverd en binnen de geofence op slot gezet. Drie dagen later een mailtje “U heeft uw OV fiets niet teruggebracht”. Gebeld met de klantenservice, nu hopen dat ze de fiets op Maastricht terug kunnen vinden, anders “wordt er aangifte gedaan vanuit NS” en krijg ik “een hoop procedureel gedoe om dit op te lossen”, aldus de NS klantenservice...

Je kunt via de app de huur van een ov-fiets instellen. Ze kunt dan na terugbrengen zien of de huur goed is afgesloten.

Reputatie 7
Badge +1

Dit is me deze week gebeurd op station Maastricht - maandag netjes fiets ingeleverd en binnen de geofence op slot gezet. Drie dagen later een mailtje “U heeft uw OV fiets niet teruggebracht”. Gebeld met de klantenservice, nu hopen dat ze de fiets op Maastricht terug kunnen vinden, anders “wordt er aangifte gedaan vanuit NS” en krijg ik “een hoop procedureel gedoe om dit op te lossen”, aldus de NS klantenservice...

 

 En Jack Frost is inderdaad niet erg goed in procedureel gedoe. 😀

 

 

 

 

 

 

Reputatie 7
Badge +2

Dit is me deze week gebeurd op station Maastricht - maandag netjes fiets ingeleverd en binnen de geofence op slot gezet. Drie dagen later een mailtje “U heeft uw OV fiets niet teruggebracht”. Gebeld met de klantenservice, nu hopen dat ze de fiets op Maastricht terug kunnen vinden, anders “wordt er aangifte gedaan vanuit NS” en krijg ik “een hoop procedureel gedoe om dit op te lossen”, aldus de NS klantenservice...

Je kunt via de app de huur van een ov-fiets instellen. Ze kunt dan na terugbrengen zien of de huur goed is afgesloten.

Sowieso altijd verstandig om na inleveren even op te letten of het slot niet weer open springt. Dat gebeurt wel eens en dan is de rit niet afgesloten.

Reputatie 7
Badge +3

Overigens is het bijzonder klantonvriendelijk om na invoering van een nieuw systeem ieder probleem met het zogenaamd niet terugbrengen van een fiets af te doen als fraude van de huurder.

De klanten van OV-fiets hebben niet gevraagd om die sloten op de fiets. Dus als er zaken niet goed werken dan moet NS de huurders niet opzadelen met de problemen.

Je kunt ervan uitgaan dat je fietsrit goed is afgesloten, zodra je je fiets op slot doet aan de hand van de instructies op de Uitlegsheet nieuw OV-fietsslot. Twijfel je of je fietsrit goed is afgesloten of wil je je laatste OV-fietsritten inzien? Bekijk dit via Mijn NS in de NS-app.

Reputatie 7
Badge +2

Je kunt ervan uitgaan dat je fietsrit goed is afgesloten, zodra je je fiets op slot doet aan de hand van de instructies op de Uitlegsheet nieuw OV-fietsslot.

Helaas Erryt, ik heb dus zelf ervaren dat dit niet het geval is. Betrof een OV-fiets in Zutphen die ik keurig volgens instructie en in de OV-fiets zone op slot zette. Knop kort ingedrukt en hendel naar beneden geduwd, waarna het lampje zoals het hoort (blauw?) ging knipperen.

Toen ik echter net weg wilde lopen hoorde ik het slot weer open schieten. Daarop de handeling volgens instructie herhaald en toen bleef ‘ie wel op slot (en werd hij in de NS-app ook als afgesloten getoond).

De klanten van OV-fiets hebben niet gevraagd om die sloten op de fiets. Dus als er zaken niet goed werken dan moet NS de huurders niet opzadelen met de problemen.

Precies dat ja. Diverse zaken die nu opspelen waren al zo tijdens de pilot in Apeldoorn en Delft, maar zoals gebruikelijk bij OV-fiets is de invoering van dit elektronische slot gewoon doorgedrukt zonder ooit iets aan de problemen te doen. Dat laatste gebeurt trouwens sowieso niet bij OV-fiets, storingen kan je melden tot je een ons weegt maar duren soms ook maanden voor ze verholpen zijn.

Het is misschien makkelijk voor NS dat fysieke sleutels niet meer kwijt kunnen raken. Maar met zo'n fysieke sleutel weet je tenminste wel zeker dat een ingeleverde fiets werkelijk ingeleverd is. Zelfs de sleutelkluizen op zelfservice locaties geven nog meer feedback dan het lampje op zo'n elektronisch slot.

Sowieso is het ook te opvallend dat 99% van de meldingen van zwerffietsen hier op de community tegenwoordig fietsen met een elektronisch slot betreft. Zelf ook al ervaren dat je soms met geen mogelijkheid dat slot meer open krijgt als je ergens buiten de huurlocatie staat. Een fysieke sleutel werkt tenminste gewoon altijd.
Na geruime tijd proberen kreeg ik de fiets toen wel weer van slot, maar dat was de keer dat ik vervolgens een half uur met een piepend slot door Apeldoorn aan het fietsen was. Waarbij de fiets terug op de huurlocatie met geen mogelijkheid meer op slot wilde. En dat was dan gelukkig nog een bemenste locatie, waar de medewerker het trucje kende om de fiets defect te melden want dan sluit de huurperiode ook af.

Badge +3

De optie voor OV-fiets in de NS app (eenmalig activeren) is ideaal, want op een (evenement) locatie waar een boel OV-fietsen gestald staan vraag je je zonder sleutel met nummer vaak af ‘welke was ook alweer de mijne’? 🤣

Dat heb ik soms zelfs al met mijn eigen (verder redelijk herkenbare) fiets in grote stallingen, ff zoeken hoor.. hier zou hij ergens moeten staan. Geen knopje (nog) op mijn sleutel om het licht te laten knipperen zoals bij een auto 😂

Reputatie 6

Afgelopen zomer huurde ik op station Leeuwarden een OV-fiets met elektronisch slot en eerlijk gezegd heb ik die onderweg niet op slot durven zetten en steeds dichtbij me gehouden.

Reputatie 7
Badge +3

Na de diverse berichten over deeze elektronische sloten kan ik me dat wel voorstellen. Misschien is het helemaal geen slecht idee om bij het huren van deze OV-fietsen zelf een kettingslot mee te nemen waarmee je de fiets op slot kan zetten zodat je dat elektronische slot niet hoeft te gebruiken. 

Reputatie 7
Badge +3

Dat heb ik soms zelfs al met mijn eigen (verder redelijk herkenbare) fiets in grote stallingen, ff zoeken hoor.. hier zou hij ergens moeten staan. Geen knopje (nog) op mijn sleutel om het licht te laten knipperen zoals bij een auto 😂

Ik heb ooit eens keer gehad dat ik mijn fiets kort had neergezet buiten een winkel op dé winkelstraat van Leiden, stonden misschien maar hooguit 4 of 5 fietsen, maar toen ik de winkel weer uit kwam en mijn fiets van slot wilde halen deed mijn sleuteltje het niet. Bleek het een andere fiets van het zelfde merk en ook exact zelfde model en kleur te zijn. Ach ja, kan gebeuren, was vast een veel verkocht model toen. 

Bij grote stations stallingen zijn de rijen en rekken wel voorzien van nummers en bij de nieuwere ook van QR codes waardoor je je fiets makkelijker kan terug vinden, als je die tenminste noteert. Hoe vaak ik in de Delftse stalling niet mensen wanhopig heb zien zoeken naar hun fiets weet ik niet meer. Zelf ben ik het ook een enkele keer vergeten te noteren en 1 keer een verkeerd padnummer genoteerd. Dat is niet heel fijn de volgende ochtend. 😒

Dit is me deze week gebeurd op station Maastricht - maandag netjes fiets ingeleverd en binnen de geofence op slot gezet. Drie dagen later een mailtje “U heeft uw OV fiets niet teruggebracht”. Gebeld met de klantenservice, nu hopen dat ze de fiets op Maastricht terug kunnen vinden, anders “wordt er aangifte gedaan vanuit NS” en krijg ik “een hoop procedureel gedoe om dit op te lossen”, aldus de NS klantenservice...

Ik heb precies dezelfde ervaring gehad recentelijk op station Maastricht en moet nu ook een boete betalen. Terwijl de fiets gewoon is ingeleverd. Ik kom graag in contact met je om te kijken naar jouw ervaring hierin. 

Badge +3

Op zich best goed dat de NS beseft dat ze zelf aangifte moeten doen van een ‘vermiste’ fiets, en dat niet (meer) bij de klant neerleggen. Maar ja, daar word jij natuurlijk niets wijzer van.

Lees en huiver… 

 

Reageer