Skip to main content

OV-fiets voor korte periode

  • 21 June 2024
  • 34 reacties
  • 507 Bekeken

De enkele keer dat ik een OV-fiets gebruik is dat korter dan vier uur. Graag verhuur van bijvoorbeeld 8:45 tot 12:45 en van 13:00 tot 17:00 u mogelijk maken. Misschien ook nog van 18:00 tot 00:00 u

 

34 reacties

Reputatie 7
Badge +3

@anton042 in Utrecht zijn OV fietsen nooit ‘s nachts gratis geweest voor zover ik dat weet. Waar heb je dat vandaan? Ik ben ov-fiets gebruiker van het 1e uur en daar nooit een mailing over gehad.

De enkele keer dat ik een OV-fiets gebruik is dat korter dan vier uur. Graag verhuur van bijvoorbeeld 8:45 tot 12:45 en van 13:00 tot 17:00 u mogelijk maken. Misschien ook nog van 18:00 tot 00:00 u

 

ik kan me voorstellen dat een systeem met meer variablele prijzen voor korte huur periodes er voor zorgt dat er meer fietsen verhuurd worden en de gemiddelde prijs iets naar beneden kan ( en je ook minder vaak mis grijpt ).

Ik vrees dat de inkomstenderving door de lagere tarieven voor kort gebruik zodanig zal zijn dat de rest van de reizigers juist fors meer zullen moeten gaan betalen om het geheel kostendekkend te houden. 

Veruit de meeste OV-fietsen worden verhuurd tussen 8 en 11 uur in de ochtend. Als fietsen voor kort verhuur in het begin van de middag sneller terugkomen gaat de beschikbaarheid in de middag weliswaar omhoog alleen is er dan zo weinig vraag dat je die extra capaciteit niet verhuurd krijgt.

Het probleem blijft dat het idee van kort verhuur slechts wordt ingegeven doordat een aantal mensen die nu kort huren gewoon minder willen gaan betalen en niet gebaseerd is op een betere benutting van de fietsen.

Gezien de zeer ongelijke vraagverdeling over de dag zou je wellicht wel kunnen kijken om mensen die bijv. pas na 15.00 uur 's middags een fiets huren wat minder te laten betalen en mensen die voor die tijd huren wat meer. Net als dat je bij sommige attractieparken minder entree betaalt als je pas na 16.00 uur komt.

Reputatie 3

@anton042 in Utrecht zijn OV fietsen nooit ‘s nachts gratis geweest voor zover ik dat weet. Waar heb je dat vandaan? Ik ben ov-fiets gebruiker van het 1e uur en daar nooit een mailing over gehad.

volgens mij was dat een proef, misschien alleen op uitnodiging. (ik dacht dat ik via de fietsersbond van gehoord had )

Reputatie 7
Badge +3

@anton042 in Utrecht zijn OV fietsen nooit ‘s nachts gratis geweest voor zover ik dat weet. Waar heb je dat vandaan? Ik ben ov-fiets gebruiker van het 1e uur en daar nooit een mailing over gehad.

volgens mij was dat een proef, misschien alleen op uitnodiging.

Volgens jou. Maar je weet het niet zeker. Ov-fiets is pas 15 jaar van NS, daarvoor was het van OV-fiets zelf. Wanneer was dan die zogenaamde proef? Ik heb van Utrechters er nooit iets over gehoord.

Reputatie 7
Badge +2

Volgens mij was het niet gratis, maar er is wel degelijk iets geweest in Utrecht (toen de OV-fietsenstalling nog onder de buurtsporen zat) waarbij mensen werden aangemoedigd om met een OV-fiets van station naar huis en 's ochtends terug te fietsen. Dat had inderdaad te maken met ruimtegebrek in de stalling om 's nachts alle fietsen kwijt te kunnen.

 

 

Veruit de meeste OV-fietsen worden verhuurd tussen 8 en 11 uur in de ochtend. Als fietsen voor kort verhuur in het begin van de middag sneller terugkomen gaat de beschikbaarheid in de middag weliswaar omhoog alleen is er dan zo weinig vraag dat je die extra capaciteit niet verhuurd krijgt.

Er is zat vraag in de middag, maar die reizigers haken nu af omdat je dan op bepaalde grote station consequent misgrijpt.

Dat kwam lang zo vaak niet voor toen je nog een betaald abonnement moest hebben. Het is uit de hand gelopen nadat NS iedereen een gratis OV fiets abonnement ging verstrekken bij NS Flex. OV fiets wordt daarmee steeds onaantrekkelijker voor reizigers die niet in de ochtendspits naar hun bestemming willen, want dan grijp je mis of moet je lang wachten tot iemand met een fiets terugkomt.

Op veel stations staan in de namiddag rijen wachtenden op terugkerende fietsen te wachten.

Reputatie 3

@anton042 in Utrecht zijn OV fietsen nooit ‘s nachts gratis geweest voor zover ik dat weet. Waar heb je dat vandaan? Ik ben ov-fiets gebruiker van het 1e uur en daar nooit een mailing over gehad.

volgens mij was dat een proef, misschien alleen op uitnodiging.

Volgens jou. Maar je weet het niet zeker. Ov-fiets is pas 15 jaar van NS, daarvoor was het van OV-fiets zelf. Wanneer was dan die zogenaamde proef? Ik heb van Utrechters er nooit iets over gehoord.

Was in 2008:

OV-fiets@home

OV-fiets@home is een in november 2008[20] een gestarte proef bij de stations Utrecht Centraal en Den Haag Centraal waarbij gepoogd wordt de stallingsruimte van de OV-fietsen te beperken, door forensen de mogelijkheid te bieden hun fiets 's nachts mee naar huis te nemen. 's Ochtends kan de forens met de OV-fiets naar het station gaan, waarna een andere gebruiker de fiets kan huren. 's Avonds neemt de forens een andere fiets mee naar huis. Op die manier worden de OV-fietsen intensiever gebruikt.

https://nl.wikipedia.org/wiki/OV-fiets

 

Reputatie 7
Badge +3

@anton042 in Utrecht zijn OV fietsen nooit ‘s nachts gratis geweest voor zover ik dat weet. Waar heb je dat vandaan? Ik ben ov-fiets gebruiker van het 1e uur en daar nooit een mailing over gehad.

volgens mij was dat een proef, misschien alleen op uitnodiging.

Volgens jou. Maar je weet het niet zeker. Ov-fiets is pas 15 jaar van NS, daarvoor was het van OV-fiets zelf. Wanneer was dan die zogenaamde proef? Ik heb van Utrechters er nooit iets over gehoord.

Was in 2008:

OV-fiets@home

OV-fiets@home is een in november 2008[20] een gestarte proef bij de stations Utrecht Centraal en Den Haag Centraal waarbij gepoogd wordt de stallingsruimte van de OV-fietsen te beperken, door forensen de mogelijkheid te bieden hun fiets 's nachts mee naar huis te nemen. 's Ochtends kan de forens met de OV-fiets naar het station gaan, waarna een andere gebruiker de fiets kan huren. 's Avonds neemt de forens een andere fiets mee naar huis. Op die manier worden de OV-fietsen intensiever gebruikt.

https://nl.wikipedia.org/wiki/OV-fiets

 

Er staat nergens dat dit gratis was.

Reputatie 7
Badge +2

Volgens deze pagina wel: https://sites.google.com/site/bikesharingsolutions/dutch-solution/ov-fiets-at-home

Badge +3

In die tijd kostte het OV-fiets abonnement zelf nog geld, dus helemaal gratis was het niet.

Maar forensen die meededen aan de proef mochten dus zonder extra kosten ‘s avonds een fiets meenemen en 's ochtends terugbrengen. Een logische doelgroep daarvoor lijken me reizigers met Traject Vrij.

Als daarmee bewerkstelligd wordt dat (enkele) forensen niet overdag hun eigen fiets stallen kun je die ruimte benutten voor extra OV-fietsen.

Reageer