Slot OV-fiets kapot | NS Community
beantwoord

Slot OV-fiets kapot


Afgelopen zaterdag heb ik een OV-fiets gehuurd in Vught. Een hapje gaan eten aan de rand van Vught en toen ik savonds terug wilde naar het station kreeg ik het electronische fietsslot met geen mogelijkheid open. Continue een rood knipperend lampje. Na een half uur proberen en na een uur eindelijk iemand van de klantenservice aan de lijn werd mij verteld dat de fiets zou worden opgehaald en automatisch zou worden uitgecheckt. Ik heb vervolgens nog een half uur moeten lopen (in de vrieskou) en net op tijd de trein gehaald. Nu is er 50 euro afgeschreven. Dat kan toch niet waar zijn? 

icon

Beste antwoord door Stijn NS 5 April 2022, 12:02

Bekijk origineel

25 reacties

Hallo Boidin en welkom bij de NS Community,

 

Spijtig dat dit is gebeurd. Dat zijn helaas wel de ophaalkosten die wij rekenen bij een kapot slot. Spijtig dat dit niet is verteld toen je contact had met onze klantenservice.

Reputatie 2

Afgelopen zaterdag heb ik een OV-fiets gehuurd in Vught. Een hapje gaan eten aan de rand van Vught en toen ik savonds terug wilde naar het station kreeg ik het electronische fietsslot met geen mogelijkheid open. Continue een rood knipperend lampje. 

Ik heb helaas dezelfde ervaringen in Apeldoorn en andere plaatsen en als je op internet kijkt, waaronder op de NS-community, dan kun je genoeg mensen vinden met vergelijkbare ervaringen.

Medewerkers van NS op locatie zullen deze ervaringen ook vaak bevestigen. (In ieder geval tegenover mij.) Het is jammer dat rekening als het misgaat bij jou neer wordt gelegd.

@Erryt NS kan er zelf natuurlijk ook niet veel aan veranderien, maar het is wel weer heel jammer dat dit zo moet/loopt

Badge +3

Dit zal om Den Bosch gaan, met die nieuwe elektronische sloten (die er ook in Apeldoorn en Harderwijk zijn). https://www.ns.nl/deur-tot-deur/ov-fiets/slot.html

Vught heeft geen stalling met zulke sloten.

Dat kan toch niet! Ik kan er niks aan doen en moet 50 euro betalen. Hier ga ik niet mee akkoord.

Ik ben niet in Den Bosch geweest, ik was in Vught

Badge +3

Ik ben niet in Den Bosch geweest, ik was in Vught

Hoe kom je dan aan zo’n fiets met een elektronisch slot? Die zou je nooit moeten kunnen openen (met jouw ov-chipkaart) zolang je hem niet in Den Bosch gehuurd hebt.

Uit de fietsenstalling in Vught, hokje 8. 

Maar doet er niet toe waar ik hem vandaan heb lijkt me.

Badge +3

Maar doet er niet toe waar ik hem vandaan heb lijkt me.

Dat maakt wel uit. Maar goed, de fiets stond dus niet op slot toen je hem in Vught uit de kluis haalde.

Je kunt die dan inderdaad op slot zetten (geen ov-chipkaart voor nodig), maar omdat het slot weet met welke ov-chipkaart die geopend mag worden (buiten de stalling in Den Bosch) zal dat met jouw ov-chipkaart natuurlijk nooit lukken.

Gevalletje Klantenservice inderdaad, die 50 euro (voor het ophalen van een fiets) is in ieder geval totaal onterecht.

Reputatie 2

@Robert B je kunt zeggen gevalletje klantenservice, maar jij bent lang genoeg lid van deze community om te weten hoe moeilijk het is om een onterecht in rekening gebrachte 50 euro voor OV-fiets terug te krijgen.

Badge +3

@Robert B je kunt zeggen gevalletje klantenservice, maar jij bent lang genoeg lid van deze community om te weten hoe moeilijk het is om een onterecht in rekening gebrachte 50 euro voor OV-fiets terug te krijgen.

Een beetje Klantenservice medewerker (of moderator hier) kan aan het nummer van de fiets wel zien dat die in Den Bosch thuis hoort.

En dus bij huren in Vught (eenmalig) op slot gezet kan worden maar onmogelijk weer geopend tenzij je de ov-chipkaart van de oorspronkelijke huurder in Den Bosch hebt (die hem dus in Vught in een kluis achtergelaten heeft).

Reputatie 2

De klantenservice heeft dit niet gezien en Erryt heeft dit ook niet gezien. Dus blijkbaar voldoen ze niet aan jouw definitie van 'een beetje klantenservice medewerker'.

Badge +3

De klantenservice heeft dit niet gezien en @Erryt NS heeft dit ook niet gezien. Dis blijkbaar voldoen ze niet aan jouw definitie van 'een beetje klantenservice medewerker'.

Ik heb er alle vertrouwen in dat @Erryt NS (of andere moderator) mijn reacties leest, het met me eens is en het oppikt. Dat zal dan morgen zijn, want zij lezen hier mee tot 22.00 🤤

Badge +3

@Boidin kan ook proberen te chatten met de Klantenservice en dan de link naar dit topic meesturen 

Maar die zullen het nog wel druk hebben met de nasleep van de storing gisteren.

Maar doet er niet toe waar ik hem vandaan heb lijkt me.

Dat maakt wel uit. Maar goed, de fiets stond dus niet op slot toen je hem in Vught uit de kluis haalde.

Je kunt die dan inderdaad op slot zetten (geen ov-chipkaart voor nodig), maar omdat het slot weet met welke ov-chipkaart die geopend mag worden (buiten de stalling in Den Bosch) zal dat met jouw ov-chipkaart natuurlijk nooit lukken.

Gevalletje Klantenservice inderdaad, die 50 euro (voor het ophalen van een fiets) is in ieder geval totaal onterecht.

In deze situatie zal TS niet degene zijn die de € 50 moet betalen, gezien er bij hem/haar nooit een transactie is begonnen. Het is dan misgegaan bij de vorige huurder, die heeft de transactie niet correct gesloten waardoor het fiets niet op slot is gezet. Eventuele ophaalkosten komen dan voor diens rekening.

Als Boldin € 50 in rekening gebracht heeft gekregen dan moet er een transactie zijn geweest bij diens OV-chipkaart, wat inhoudt dat er wel degelijk correct een huur gestart is.

Reputatie 7
Badge +2

Als TS de fiets uit een kluis in Vught gehaald heeft, is er natuurlijk wel een transactie bij hem gestart (want daar heb je de kaart voor nodig).

En de vorige huurder kan natuurlijk gewoon de fietsrit afsluiten met zijn chipkaart bij een fietskluis: kwestie van voor inleveren kiezen na het invoeren van de kaart bij die stalling. Het lijkt me vooral een bug dat de kluizen dit toelaten bij een fiets uit een stalling met slimme sloten, want bij een kluis kun je nooit de kaart aan het slimme slot koppelen.

Badge +3

Als TS de fiets uit een kluis in Vught gehaald heeft, is er natuurlijk wel een transactie bij hem gestart (want daar heb je de kaart voor nodig).

En de vorige huurder kan natuurlijk gewoon de fietsrit afsluiten met zijn chipkaart bij een fietskluis: kwestie van voor inleveren kiezen na het invoeren van de kaart bij die stalling. Het lijkt me vooral een bug dat de kluizen dit toelaten bij een fiets uit een stalling met slimme sloten, want bij een kluis kun je nooit de kaart aan het slimme slot koppelen.

Sterker nog, een kluis ‘weet’ hooguit óf er een fiets in staat, maar niet welke dat is. Het bij een kluis inleveren van een fiets die eigenlijk bij een andere locatie hoort is dus prima mogelijk.

Om dit te voorkomen zou het hele ov-fiets verhuursysteem zodanig aangepast moeten worden dat bij inleveren van een fiets uit een stalling met elektronische sloten dit geweigerd wordt, óf dat het slot op een of andere manier op afstand weer ‘vrijgegeven’ wordt voor verhuur na het afsluiten van een rit bij een apparaat.

De enige mogelijkheid is om de kluisjes in Vught (en alle andere stallingen in Nederland) te voorzien van een wifi-verbinding, én dat je een slot op afstand dicht kan laten vallen (dat kan niet).

Iemand die zo’n fiets in een kluis zet zal totaal niet weten dat je de fiets dan ook nog op slot moet zetten (rit wordt afgesloten bij Wifi verbinding met de stalling).

Reputatie 7
Badge +1

Als TS de fiets uit een kluis in Vught gehaald heeft, is er natuurlijk wel een transactie bij hem gestart (want daar heb je de kaart voor nodig).

En de vorige huurder kan natuurlijk gewoon de fietsrit afsluiten met zijn chipkaart bij een fietskluis: kwestie van voor inleveren kiezen na het invoeren van de kaart bij die stalling. Het lijkt me vooral een bug dat de kluizen dit toelaten bij een fiets uit een stalling met slimme sloten, want bij een kluis kun je nooit de kaart aan het slimme slot koppelen.

Sterker nog, een kluis ‘weet’ hooguit óf er een fiets in staat, maar niet welke dat is. Het bij een kluis inleveren van een fiets die eigenlijk bij een andere locatie hoort is dus prima mogelijk.

Om dit te voorkomen zou het hele ov-fiets verhuursysteem zodanig aangepast moeten worden dat bij inleveren van een fiets uit een stalling met elektronische sloten dit geweigerd wordt, óf dat het slot op een of andere manier afstand weer ‘vrijgegeven’ wordt voor verhuur na het afsluiten van een rit bij een apparaat.

De enige mogelijkheid is om de kluisjes in Vught (en alle andere stallingen in Nederland) te voorzien van een wifi-verbinding, én dat je een slot op afstand dicht kan laten vallen (dat kan niet).

 

Lijkt mij dus iets waar simpel niet is over nagedacht bij de invoer van de elektronische sloten. (het inleveren op een andere plek dan op de oorspronkelijke verhuurplek).

Reputatie 7
Badge +3

Ik het bericht over deze nieuwe sloten staat dat ze in de loop van het jaar op meer stations komen. Ik weet niet of ze uiteindelijk op alle stations komen, maar je zult dan altijd een overgangsperiode hebben met station die ze wel hebben en stations die ze niet hebben. 

Reputatie 7
Badge +2

 

 

Lijkt mij dus iets waar simpel niet is over nagedacht bij de invoer van de elektronische sloten. (het inleveren op een andere plek dan op de oorspronkelijke verhuurplek).

Ik denk dat ze vooral de kluizen vergeten zijn omdat die (samen met de paar caroussels die er zijn) net anders werken en daardoor fietsen met slim slot niet kunnen weigeren.

Bij zelfservice-stallingen en fietsboxen speelt dit probleem immers net andersom: als je geen sleutel in de kluis achterlaat breken die de transactie af dus een rit met een fiets met slim slot kan je daar alleen via de klantenservice afsluiten. En dan kan niemand 'm überhaupt opnieuw huren als hij op slot in de stalling staat.

Alleen bij kluizen is gebruikelijk de fiets achter te laten zonder hem op slot te zetten. Enige workaround zou daar kunnen zijn dat je 'm defect moet melden bij inlevering. Dan lukt het afsluiten van de huur alsnog, maar kan een volgende klant niet die fiets mee krijgen.

Badge +3

Alleen bij kluizen is gebruikelijk de fiets achter te laten zonder hem op slot te zetten.

Er zijn ook stallingen waar de sleutels gewoon in de fietsen zitten (Eindhoven maar volgens mij ook de stallingen rond Utrecht Centraal). Je kunt dan gewoon een fiets pakken waarna deze door de beheerder gescand wordt bij het verlaten van de stalling. Zullen er vast nog veel meer zijn.

Reputatie 7
Badge +2

Klopt, maar daar is nog een mens die kan zien dat het om een fiets met slim slot gaat die daar niet hoort. In een kluis niet natuurlijk, ik doelde ook specifiek op zelfservice-stallingen.

Reputatie 5

Wat is in godsnaam het voordeel van een ‘elektronisch’ slot? Een goed mechanisch slot met een stevige sleutel werkt toch prima? En bovendien veel minder storingsgevoelig lijkt mij.

Badge +3

Wat is in godsnaam het voordeel van een ‘elektronisch’ slot? Een goed mechanisch slot met een stevige sleutel werkt toch prima? En bovendien veel minder storingsgevoelig lijkt mij.

Bij kleinere stallingen heb je dan niet meer te maken met (ook storingsgevoelige) sleutelkastjes, en dan nog de bijbehorende fiets zoeken. Plus andere handelingen bij een automaat die niet meer nodig zijn.

Bij grotere stallingen zal het wellicht diefstal voorkomen (fietsen met de sleutel erin die zomaar meegenomen worden)?

Een ander voordeel schijnt te zijn dat als je een fiets terugbrengt de rit weliswaar afgesloten wordt, maar je later op de dag nog een fiets kan huren zonder extra kosten? 

Nadeel: Als je naar een evenement/locatie gaat waar veel mensen op een OV-fiets heen gaan is het soms ook zoeken naar welke fiets je ook alweer gehuurd had (als je het nummer niet genoteerd hebt) 😅 Dan is een sleutel met een nummer erop wel zo handig.

En deze snap ik ook niet echt. De rit wordt bij inleveren in een andere stalling (met Wifi) dus niet afgesloten?

  • Kan ik de OV-fiets met het nieuwe slot op een andere locatie inleveren?

    Je kunt de OV-fiets met het nieuwe slot inleveren op de locaties waar je een OV-fiets met het nieuwe slot kunt huren. Als je ervoor kiest om de OV-fiets op een andere locatie in te leveren dan waar je deze gehuurd hebt, neem je contact op met Klantenservice om de rit te laten afsluiten en betaal je een toeslag van € 10.

Badge +3

Interessant filmpje over de sloten van de voormalige oBike deelfietsen:

https://www.youtube.com/watch?v=Vl3Gl8w8n-Q

Die werken dus niet met Wifi maar met Bluetooth (omdat ze geen ‘thuis/stalling’ hebben).

Als OV-fietsen met een ‘nieuw slot’ dat ook zouden hebben biedt dat wel mogelijkheden (inleveren bij andere stalling en zo).

Nadeel, je hebt dan een telefoon (en natuulijk een app en abonnement en internetverbinding) nodig om ze te bedienen.

Reageer