Skip to main content

Mijn dochter heeft een ov-chipkaart waarop zowel een studentenreisproduct staat als een ov-fietsabonnement. Gisteren wilde ze een ov-fiets huren maar de scanner zag het abonnement niet en dus kreeg ze geen fiets mee. De aanname vd medewerker vd fietsenstalling was dat dit kwam door het studentenreisproduct en dat het de enige oplossing is om 2 aparte ov-chipkaarten te gebruiken. Dat vind ik heel onhandig dus voordat we dat doen ben ik benieuwd of iemand dit probleem herkent en er misschien een oplossing voor weet. 

groet, Jane

Dat lijkt in lijn te zijn met:

Kan ik met mijn studenten OV een OV-fiets huren?

Nee, dat kan niet. Om een OV-fiets te huren, heb je een persoonlijke OV-chipkaart nodig met daarop een gratis OV-fietsabonnement óf een NS Flex-abonnement nodig.

https://www.ns.nl/klantenservice/deelvervoer/ov-fiets.html#:~:text=Kan%20ik%20met%20mijn%20studenten,een%20NS%20Flex%2Dabonnement%20nodig.

En:

We adviseren u om op uw persoonlijke OV-chipkaart met het studentenreisproduct geen andere reisproducten te plaatsen. Dit kan problemen geven met reizen.

https://duo.nl/particulier/ov-en-reizen/aanvragen.jsp#:~:text=We%20adviseren%20u%20om%20op,kan%20problemen%20geven%20met%20reizen.

Je kunt met een studentenproduct standaard inderdaad geen fietsen huren, omdat er geen fietsabonnement op de kaart staat. Dat zul je er dus handmatig bij op moeten zetten.

En voor zover ik weet kan een ov-fietsabonnement gewoon samen met het studentreisproduct op 1 kaart. Het fietsabonnement is in die zin geen reisproduct.

Dag Jurgen, we hebben het OV-fiets abonnement er handmatig bij gezet en de klantenservice van NS ziet het er ook op staan. Alleen de scanner bij de uitleenbalie zag het níet, waardoor de geen fiets kon huren. 

Dag Jurgen, we hebben het OV-fiets abonnement er handmatig bij gezet en de klantenservice van NS ziet het er ook op staan. Alleen de scanner bij de uitleenbalie zag het níet, waardoor de geen fiets kon huren. 

Dat soort problemen ontstaan vaak als er twee producten op een kaart staan. Vandaar het advies om dat niet te doen..

@Jane OK Hoeveel tijd zat er tussen het afsluiten van het OV fiets 'abonnement' en het uitproberen? Ik dacht eens om dit in de trein onderweg naar de OV fiets te doen, maar het ging niet direct in. Daar zat toch iets van een half tot heel uur tussen voordat het ook werkte. Terwijl de klantenservice aangaf dat alles goed was gegaan.

Het zou geen enkel probleem moeten zijn want fiets-gerelateerde producten staan niet op een kaart en zijn alleen maar een koppeling met het kaartnummer.

Als OV-fiets pas kort geleden geactiveerd was dan kan het even duren voordat het daadwerkelijk werkt bij de scanners in de stalling.

Bas, het ov-fiets abonnement staat al op de ov-chipkaart sinds augustus ‘24, dus tijd kan het probleem niet zijn geweest. Maar dank voor het meedenken.

Wellicht helpt het om het OV-fiets abonnement een reset te geven. Je dochter kan dat verzoek neerleggen bij onze klantenservice.

Reageer