Skip to main content

Beste NS,

De ov-fiets is een prachtig middel om op plekken waar je niet ‘thuis’ bent toch snel, vitaal, flexibel en gemakkelijk van a naar b te kunnen.

Waar je niet thuis bent, ken je vaak ook de weg niet. Kortom: je hebt je telefoon nodig om mee te navigeren. Natuurlijk wil je niet bij elke bocht hoeven afstappen om te kijken naar de route. Dat is niet alleen ongemakkelijk, maar kan ook de doorstroom belemmeren en voor onveiligheid zorgen. Veel fietsers zullen dus het liefst de telefoon bij de hand hebben. Of eigenlijk: ìn de hand. Want - waar vele andere ov-aanbieders dit probleem voor zijn door een telefoonhouder op het vervoersmiddel te plaatsen - ontbreekt dit bij de ov-fiets van NS.

Zoals jullie vast weten is het bij wet verboden om met een telefoon of ander mobiel elektronisch apparaat zoals een muziekspeler, navigatieapparaat of tablet in de hand te fietsen. In een eerder NS-communitygesprek is de tip gegeven dat de gebruikers van de ov-fiets zelf een telefoonhouder kunnen aanschaffen en voor elke rit kunnen plaatsen op de fiets. Dit vind ik een wat lachwekkend idee. Ronald Haverman, de bedenker van de ov-fiets -die daar zelfs een lintje voor kreeg-, zei bij het begin onder andere dat het op de ov-fiets stappen vanaf de trein “binnen 1 minuut moest kunnen”. Het inleveren van de fiets moest zelfs binnen 30 seconden, omdat mensen naar hun trein haastten. Bovendien zou de OV-fiets goedkoper zijn dan een busretourtje.

Beste NS, om voor de miljoenen ritten die jaarlijks worden gemaakt (zo'n 5.900.000 ritten in 2023) te verwachten dat gebruikers zelf van huis een telefoonhouder voor op de fiets meenemen... daarmee zouden we het lintje voor Ronald weer terug moeten vragen. Voor een rit van €4,45 per keer mag een gebruiker verwachten dat dit op zijn minst niet illegaal gedrag stimuleert óf groot ongemak bezorgt.

Ik ben benieuwd wanneer ik de beter uitgeruste fietsen in de stallingen zie staan!

Vriendelijke groet,

Susan

 

 

 

Beste NS, om voor de miljoenen ritten die jaarlijks worden gemaakt (zo'n 5.900.000 ritten in 2023) te verwachten dat gebruikers zelf van huis een telefoonhouder voor op de fiets meenemen... daarmee zouden we het lintje voor Ronald weer terug moeten vragen. Voor een rit van €4,45 per keer mag een gebruiker verwachten dat dit op zijn minst niet illegaal gedrag stimuleert óf groot ongemak bezorgt.

Misschien gewoon niet bellen als je op de fiets onderweg bent. 


Bedankt voor je feedback Suseke94! Ik zet dit intern voor je door.

Even persoonlijk: Ik zie een telefoonhouder niet als een must have accessoire voor een fiets, ik zie dan ook zeker niet dat iets dergelijks standaard op de OV-Fiets zal komen. Ik kan snappen dat je navigatie wilt hebben voor een route, echter zijn hier meerdere makkelijke opties voor zonder een houder, zoals het even parkeren en verder kijken na een stuk van de route of wat ik zelf ook doe, navigatie aanzetten in mijn zak en luisteren naar de instructies via mijn oortjes. Indien je echt de handigheid van een telefoonhouder wilt gebruiken kan ik je alleen maar wijzen op het advies wat je zelf al genoemd hebt, om zelf een mee te nemen voor gebruik.


Bedankt voor je feedback Suseke94! Ik zet dit intern voor je door.

of wat ik zelf ook doe, navigatie aanzetten in mijn zak en luisteren naar de instructies via mijn oortjes.

Ik neem aan dat je met 1 oortje in rijdt, anders is het ook niet echt veilig 😂


Een oortje in! Maar het is een set, ik heb nog oortjes aan de kabel!😉


Ik heb nog nooit met een telefoon in de hand hoeven fietsen. Ik bekijk thuis de route en is er een punt dat ik het even niet meer weet dan stap ik af.

Ik volg borden en fietsknooppunten.

Als ik in het dagelijkse verkeer kijk, dan zie ik heel veel mensen met een telefoon in de hand fietsen, maar kom bijna nooit een fiets tegen met een telefoonhouder. Denk dat de behoefte niet groot is voor de meeste fietsers. En om nu NS op kosten te jagen voor een vandalisme gevoelige accessoire die toch niemand gebruikt?

De prijs van de huur van ov-fiets is alle lang niet meer verhoogd. Toch vind jij het te duur voor wat het biedt: 24 uur fietsenhuur. Zou jij meer willen betalen voor de huur als er een telefoonhouder op zit? Daarbij vind ik een houder hetzelfde effect geven als fietsen met de telefoon in de hand. Men zit alleen maar op dat ding te turen. Zet spraak in de routeplanner, een stuk veiliger.


Ik heb ook met stijgende verbazing gelezen hoe iemand blijkbaar niet zonder aanwijzingen een route kan fietsen. Het zal wel een andere generatie zijn. 


De prijs van de huur van ov-fiets is alle lang niet meer verhoogd. 

Weet niet wat je onder lang verstaat, maar de prijs is 10 maanden terug nog verhoogd.


De prijs van de huur van ov-fiets is alle lang niet meer verhoogd. 

Weet niet wat je onder lang verstaat, maar de prijs is 10 maanden terug nog verhoogd.

Volgens TS €4,45 en dat was het jaren geleden ook.


De prijs van de huur van ov-fiets is alle lang niet meer verhoogd. 

Weet niet wat je onder lang verstaat, maar de prijs is 10 maanden terug nog verhoogd.

Volgens TS €4,45 en dat was het jaren geleden ook.

We vragen het eventjes aan ChatGPT (klopt natuurlijk niet helemaal) maar die € 4,45 geldt dus al vanaf 2022 ❓

De verhoging van 2023 was dus naar € 4,55 en die prijs geldt ook nog in 2024.


Volgens TS €4,45 en dat was het jaren geleden ook.

€ 4,45 is de prijs van vorig jaar, in 2024 kost een OV-fiets € 4,55 per dag (bron: m'n facturen)


Oh, het nieuwe AI model weet het al iets beter.. al mis ik daar de € 4,15 voor 2022… 

Maar daar mist dus de € 4,55 (10 cent meer) per 2024 en ja, je facturen en https://www.ns.nl/deur-tot-deur/ov-fiets liegen natuurlijk niet 😅

Hoe dan ook, een telefoonhouder op het stuur is een welkome optie (maar zullen wel diefstalgevoelig zijn, zoals zelfs de fietsbellen!) Ik vind een telefoonhouder in ieder geval geen ‘must have’ op een OV-fiets.

Wel op een elektrische deelfiets/scooter waar je per minuut voor betaalt (en die dan ook contactloos je phone onderweg kan opladen) 🤣

Oh ja, die fietsbellen… 

OV-fiets confetti-bellen

Daarnaast gaat NS tussen 16 en 26 april in 5 geselecteerde fietsenstallingen aan OV-fiets gebruikers confetti-bellen weg geven. Tijdens de ochtend- en middagpiek (gedurende 2 dagen) geven we op verschillende locaties aan klanten die een OV-fiets gehuurd hebben de mogelijkheid om middels een automaat een OV-fiets confetti-bel (fietsbel) uit de machine te trekken. Dit wordt begeleid door een promoteam die de OV-fiets huurder helpt om een confetti-bel uit de machine te halen. In totaal worden er ongeveer 5000 confetti-bellen weggegeven.


Volgens TS €4,45 en dat was het jaren geleden ook.

€ 4,45 is de prijs van vorig jaar, in 2024 kost een OV-fiets € 4,55 per dag (bron: m'n facturen)

Gossie 10 cent meer, een verhoging van 2% dat is nou eens inflatie...


We vragen het eventjes aan ChatGPT (klopt natuurlijk niet helemaal)

Waarom kijk je niet naar gearchiveerder NS pagina's? Dan heb je het van de bron. 

Per 1/1/2017 €3.85

Per 1/1/2021 €3.95

Per 1/1/2022 €4,15

Per 1/1/2023 €4,45

En 2024 staat gewoon op de huidige NS website €4,55

 

Maar wat de prijs nu is of wanneer het verhoogd is maakt weinig uit. Een houder voor een telefoon is geen noodzakelijk iets voor een OV-fiets, zoals bv een werkende bel of voor en achterlicht wel is. Slechts een deel van de OV-fiets gebruikers zal gebruik willen maken van zo'n telefoonhouder voor navigatie, die kunnen daar zelf voor zorgen. 


Reageer