Beste NS,
De ov-fiets is een prachtig middel om op plekken waar je niet ‘thuis’ bent toch snel, vitaal, flexibel en gemakkelijk van a naar b te kunnen.
Waar je niet thuis bent, ken je vaak ook de weg niet. Kortom: je hebt je telefoon nodig om mee te navigeren. Natuurlijk wil je niet bij elke bocht hoeven afstappen om te kijken naar de route. Dat is niet alleen ongemakkelijk, maar kan ook de doorstroom belemmeren en voor onveiligheid zorgen. Veel fietsers zullen dus het liefst de telefoon bij de hand hebben. Of eigenlijk: ìn de hand. Want - waar vele andere ov-aanbieders dit probleem voor zijn door een telefoonhouder op het vervoersmiddel te plaatsen - ontbreekt dit bij de ov-fiets van NS.
Zoals jullie vast weten is het bij wet verboden om met een telefoon of ander mobiel elektronisch apparaat zoals een muziekspeler, navigatieapparaat of tablet in de hand te fietsen. In een eerder NS-communitygesprek is de tip gegeven dat de gebruikers van de ov-fiets zelf een telefoonhouder kunnen aanschaffen en voor elke rit kunnen plaatsen op de fiets. Dit vind ik een wat lachwekkend idee. Ronald Haverman, de bedenker van de ov-fiets -die daar zelfs een lintje voor kreeg-, zei bij het begin onder andere dat het op de ov-fiets stappen vanaf de trein “binnen 1 minuut moest kunnen”. Het inleveren van de fiets moest zelfs binnen 30 seconden, omdat mensen naar hun trein haastten. Bovendien zou de OV-fiets goedkoper zijn dan een busretourtje.
Beste NS, om voor de miljoenen ritten die jaarlijks worden gemaakt (zo'n 5.900.000 ritten in 2023) te verwachten dat gebruikers zelf van huis een telefoonhouder voor op de fiets meenemen... daarmee zouden we het lintje voor Ronald weer terug moeten vragen. Voor een rit van €4,45 per keer mag een gebruiker verwachten dat dit op zijn minst niet illegaal gedrag stimuleert óf groot ongemak bezorgt.
Ik ben benieuwd wanneer ik de beter uitgeruste fietsen in de stallingen zie staan!
Vriendelijke groet,
Susan