Skip to main content

Ik ben een vrouw, en ik ervaar altijd pijn bij het fietsen op een OV-fiets.

Dat komt door de manier waarop de zadels zijn afgesteld: horizontaal of zelfs met de punt iets omhoog.

Mijn vriendinnen hebben hier ook last van. Veel vrouwen vinden het ongemakkelijk om hierover te praten. Ik meld het zelf wel bij de beheerders, maar er wordt niks met mijn feedback gedaan.

Daarom drop ik het hier: ik hoop dat NS bij voldoende herkenning de stand van de zadels iets wil aanpassen, de punt een tikje omlaag, zodat ook vrouwen pijnvrij kunnen fietsen.

Lijkt me voor mannen net zo ongemakkelijk, soms kan je met wat kracht het zadel wel ‘kantelen’.

Nou ja, voor mannen zal het (vermoed ik) iets minder ongemakkelijk zijn.

Het enige waar ik last van had toen mijn zadel schuin omhoog stond, was de binnenkant van mijn dijen.

Maar goed, ik denk niet dat NS doelbewust de zadels schuin omhoog zet, maar dat dit door andere gebruikers gebeurd.

Het probleem is dus niet echt op te lossen, tenzij je je eigen inbussleutel meeneemt?

De fietsen van de NS worden zeker alleen door mannen gebruikt. De stand van het zadel is een 'mannenstand'. 

Voor vrouwen is de stand ietwat naar beneden gericht. Die stand is niet terug te vinden bij de NS fietsen. 

Het zou de NS sieren om ook fietsen met een vrouwenstand neer te zetten. 

Kom op NS dit kunnen jullie 💪🏼

Een vrouwenzadel moet anders gevormd zijn en ik heb geen zin dat precies uit te leggen. Ondersteuning op het bekken is essentieel. Mijn vrouw heeft een vrouwenzadel en dat voorkomt pijn of wrijving als een vrouw daar te lang op zit.

Met het afstellen naar beneden van de punt om de stand te veranderen, is verstandig. Dit zou de beheerder desgewenst moeten doen.

Ik snap dat NS een eenvoudig systeem wenst. Kennelijk is er van vrouwenzijde niet over geklaagd.

Ben geen deskundige maar een standaard fietszadel (met zo’n punt aan de voorkant) desgewenst een ‘tandje kunnen kantelen’ zou dus wenselijk zijn ❓

@deeslieper heeft dan wel ‘een punt’ (als in ‘gelijk’) want het is maar een kleine aanpassing. Zolang dat dan maar niet onderweg (zadel zit ‘los’) gebeurt bij naar voren of naar achteren leunend fietsen.

Ik heb (als man) juist liever een zadel waar ik ‘rechtop’ (beetje achterover) op zit, want een (dames?)zadel waar ik bij wijze van spreken elke keer ‘mijn kont naar achter moet schuiven’ is ook niet prettig.

Weer wat geleerd… https://topaya.nl/beste-fietszadel-voor-dames maar het verschil tussen ‘niet zo comfortabel’ en ‘pijnlijk voor veel vrouwen die er niet over praten’ ontgaat me een beetje 😂

Maar goed, ik geloof ​@Thom wel… voorkomt pijn of wrijving als een vrouw daar te lang op zit.

Moet je ook niet willen, lang op een OV-fiets rijden. En als een zadel voor mij te veel naar voren gekanteld staat ben ik de eerste die dat met enige kracht weer naar naar achteren zet, geen gereedschap of stallingbeheerder voor nodig 🤣

Volgens het filmpje https://www.youtube.com/watch?v=cEOB-OhDoPQ moet een zadel dus (een paar millimeter) breder zijn voor een man?

Ja, als dat een feit is moet de NS maar eens goed gaan nadenken over verschillende of verstelbare zadels...😴

Gelukkig toont de anatomie nog wel aan of je man of vrouw of vrouw bent, en niet ‘beste reiziger’… waar dames en heren en jongens en meisjes helemaal niet meer mag want dan sleept de TNIXQ ‘community’ je voor de rechter 😅

Lijkt me voor mannen net zo ongemakkelijk, soms kan je met wat kracht het zadel wel ‘kantelen’.

Is het ook. Eens in de zoveel tijd tref ik wel een fiets waarbij het zadel steeds achterover kantelt.

Helaas is het niet zo makkelijk een zadel van een OV fiets even snel goed af te stellen als je geen steeksleutel bij hebt (meestal niet het geval als ik een OV-fiets huur 😉

Hi 2jd8ehf4jduch! Welkom bij de NS Community.

Ik ben zelf ook gebruiker van de OV-fiets en van mijn eigen ervaringen herken ik dit probleem niet. Dat neemt niet weg dat dit voor anderen misschien wel hinderend kan zijn. Ik kan jouw verzoek over de OV-fietsen intern doorzetten. Hiervoor zou ik nog graag bespreken wat volgens jou/jullie de beste oplossing zou zijn. Wat stel je voor?

Mannen kunnen nog redelijk goed op een vrouwenzadel zitten, andersom echter is veel lastiger. De anatomie is nu eenmaal niet dezelfde. Als de punt niet omhoog staat, is het universele zadel best te gebruiken, mogelijk niet voor langere ritten maar daar is ov-fiets niet voor bedoeld.

Hoi Floor, het zou heel fijn zijn om te kunnen kiezen voor een fiets waarvan het zadel in een vrouwvriendelijke stand staat. Met name als het stuur laag afgesteld staat tov het zadel, en je dus voorover moet leunen, ontstaat er pijnlijke druk op de edele delen. De sturen omhoog zetten kan misschien ook een oplossing voor het probleem zijn. Of een breder zadel zou kunnen helpen weet ik niet, maar ik snap de redenering wel. Misschien kan ns eens rondvragen onder gebruikers met een vrouwelijke anatomie, en als het probleem breder herkend wordt een deskundige consulteren? Hou er daarbij wel rekening mee dat veel vrouwen niet zo gemakkelijk zullen zeggen dat het voelt alsof hun clitoris door een gehaktmolen wordt gehaald. De term "zadelpijn" dekt de lading niet en is te algemeen. Bedankt, en succes!

Reageer