Op 22 en 24 oktober jl. huurde ik een OV-fiets in Hengelo. Die van 22 oktober stond op de factuur van oktober en werd op 30 oktober afgeschreven van mijn rekening; die van 24 oktober staat nu op de factuur van november en wordt begin december a.s. afgeschreven. Wie verzint zoiets?
Hoi Vorenkamp,
De factuurdatum is de datum waarop je ooit voor het eerst je OV-fiets- of Flex-abonnement hebt afgesloten. Waarschijnlijk heb jij dat dus op de 23e of 24e van een maand gedaan. Vanaf dat moment wordt er steeds een maand gefactureerd, dus 23e t/m 22e, of 24e t/m 23e. Er bestaat dus ook niet zoiets als een ‘factuur van oktober’ of een ‘factuur van november'.
De begindatum van je abonnement wordt gebruikt voor de bepaling van de factuurperiode en aansluitende incassodatum.
Op zich is dat niet uitzonderlijk, bij het op rekening kopen met een creditcard werkt het ook zo. Onoverzichtelijk en niet altijd even praktisch is het wel.
Op 22 en 24 oktober jl. huurde ik een OV-fiets in Hengelo. Die van 22 oktober stond op de factuur van oktober en werd op 30 oktober afgeschreven van mijn rekening; die van 24 oktober staat nu op de factuur van november en wordt begin december a.s. afgeschreven. Wie verzint zoiets?
Een van de weinigen die dat (deels) doet is Vodafone bij Vodafone loopt je data tegoed van de 1e dag van de maand tot de 1e dag van de volgende maand, de factuur niet standaard dit kan je wel vragen.
Of NS of welk ander bedrijf dat abonnement aanbied dit ook mogelijk maakt, moet je aan NS vragen
Of NS of welk ander bedrijf dat abonnement aanbied dit ook mogelijk maakt, moet je aan NS vragen
't Kan door je abonnement op te zeggen, van je kaart te verwijderen en vervolgens opnieuw aan te vragen op de 1e van een maand.
't Kan door je abonnement op te zeggen, van je kaart te verwijderen en vervolgens opnieuw aan te vragen op de 1e van een maand.
Bij sommige bedrijven oa de zorgverzekering hoeft dat niet, je kan gewoon de datum laten aanpassen, bij energie kan dat ook.
Bij veel bedrijven kan je inderdaad de incassodatum zelf (of op verzoek) aanpassen, waarbij de factuurperiode hetzelfde blijft (meestal een kalendermaand).
En voor energiebedrijven maakt dat toch niets uit omdat het om (vaste) voorschotten gaat, wat men vervolgens tekort komt (of wat je terugkrijgt) komt gewoon op de jaarnota.
Bij dynamische contracten betaal je maandelijks voor je werkelijke verbruik (of verwachte verbruik van de volgende maand). Ikzelf krijg (bij Tibber) facturen voor hele kalendermaanden en die worden standaard de 25e afgeschreven, maar als ik een andere datum wil (of handmatig betaal voor die datum) ook prima.
Geen idee waarom dat bij NS niet kan (al is een betalingstermijn van 25 dagen wel ‘riant’ natuurlijk).
Reageer
Meld je aan
Heb je al een account? Inloggen
Met een account kun je zelf topics plaatsen en reageren op berichten.
Login met Mijn NS Inloggen met FacebookWelkom
Nog geen account? Maak een account aan
Met een account kun je zelf topics plaatsen en reageren op berichten.
Login met Mijn NS Inloggen met FacebookEnter your E-mail address. We'll send you an e-mail with instructions to reset your password.