Skip to main content

Beste, mijn OV-FIETS B18370 is defect en staat met slot vast aan mijn eigen fiets 😞 Daar heb ik nu spijt van natuurlijk.

Klantenservice erkende het probleem, fiets werd afgemeld en zou met spoed opgehaald worden. Hadewychstraat in Den Bosch. Ik kan mijn eigen fiets nu niet gebruiken en dit is erg lastig. Kunt u mij helpen? 

Hi @JasmijnOV2024

Als ik het zo lees heb je nu 2 fietsen die je niet kunt gebruiken. Lijkt me super vervelend.

Op deze Community proberen reizigers andere reizigers te helpen. We kunnen elkaars gegevens niet inzien.

Ik denk dat je het beste weer contact op kan nemen met de NS klantenservice door bijvoorbeeld te bellen naar 030-751 51 55 (ze zijn dag en nacht bereikbaar).

Hopelijk heb je snel je eigen fiets weer beschikbaar. 


Dank!

Zojuist gebeld, maar klantenservice OV-fiets is pas vanaf 7:00 beschikbaar.

Nummer: wederom 0307515155 optie 4


Jeetje, het kan een week duren voordat de fiets wordt opgehaald... ik kan geen boodschappen doen, niet naar m'n werk. En het station is een half uur lopen vanaf mij. Ik dacht even gezond een tijdje zonder auto te doen...

Apart dit. Is er geen bedrijf dat ik kan bellen? Dank alvast. 


Ik vind je instelling in ieder geval bewonderenswaardig door gezond zonder auto te willen doen.

Je hebt de fiets via NS gehuurd, dus de problemen zullen zij dan ook moeten oplossen. Als je een ander bedrijf inschakelt heb je zomaar kans dat de kosten voor jouw rekening komen. En dat wil je uiteraard ook niet. Als je dit overweegt, dan in ieder geval in overleg met NS OV-fiets.

Als ze aangeven dat het een week kan duren…….. tja is dat gegarandeerd? Hou rekening met langer hoor. Ik wil je niet ontmoedigen, maar het is helaas realiteit.

Kun je misschien een fiets lenen van goede bekende? Ik snap dat het omslachtig is, maar een ander idee heb ik niet nu. 


Jeetje, het kan een week duren voordat de fiets wordt opgehaald... ik kan geen boodschappen doen, niet naar m'n werk. En het station is een half uur lopen vanaf mij. Ik dacht even gezond een tijdje zonder auto te doen...

Apart dit. Is er geen bedrijf dat ik kan bellen? Dank alvast. 

Ik heb helaas voor u een andere ervaring met OV-fietsen ophalen. Een week zou echt super super snel zijn. Ik heb in het verleden meerdere fietsen gemeld en vaak stonden die er na 2 of 3 weken nog steeds. Dus ik help het u hopen dat het binnen een week geregeld is. 


Wat ververlend. Begrijp ik het goed dat het slot van de OV-fiets om beide fietsen heen staat, en dat dit slot defect is? Ik heb nog nooit met een OV-Fiets gefietst dus ik probeer even een beeld te schetsen van de situatie.


Wat ververlend. Begrijp ik het goed dat het slot van de OV-fiets om beide fietsen heen staat, en dat dit slot defect is? Ik heb nog nooit met een OV-Fiets gefietst dus ik probeer even een beeld te schetsen van de situatie.

Aan ov fiets zit een slot met een ketting en die kan je dus voor meerdere fietsen gebruiken. Het slot werkt normaliter op de OV-chipkaart maar blijkbaar is er dus iets met het slot aan de hand..


Aha, dank voor de opheldering!


Wat ververlend. Begrijp ik het goed dat het slot van de OV-fiets om beide fietsen heen staat, en dat dit slot defect is? Ik heb nog nooit met een OV-Fiets gefietst dus ik probeer even een beeld te schetsen van de situatie.

Yep. Eerste keer dat ik dit idee kreeg (ook meteen de laatste). Ik dacht, dan staan ze lekker samen stevig voor de storm vannacht. Fijn tegen elkaar aan en dan breng ik 'm morgenvroeg weer terug... Pff. Spijt!

De NS bepaalt nu dus voor mij dat ik morgenvroeg, lopend, twee pakketten weg moet brengen en dat ik 's avonds, lopend met logeertassen, naar het station moet. Och nee, de NS kan hier niets aan doen! Er is een bedrijf ingehuurd om de fietsen te borgen. Dus de NS kan hier 'he-le-maal niets aan doen'.

Soortvan: het zijn wel onze kinderen, maarja, als de juf ze kwijtraakt dan is dat haar probleem.

En wat nou als het hangslot ineens is doorgeknipt? "Dan zijn de kosten gewoon voor u, mevrouw". Maar, jij hebt de fiets net toch afgemeld bij mij? Dan is hij niet meer mijn probleem 🙂 Mmm, ik zal die Algemene Voorwaarden eens gaan doorspitten. Ik voel een Rijdende Rechter aankomen 🤓

Zie hieronder, Jut en Jul. 

 


Ik heb het even uitgewerkt met onze vriend ChatGPT, en ben benieuwd naar de reactie van de NS. Er staat namelijk niets in de algemene voorwaarden van de NS over een soortgelijke / zelfde situatie. In deze situatie lijkt de verantwoordelijkheid primair bij de NS te liggen, aangezien de gebrekkige OV-fiets een probleem van de NS is en de consument daardoor wordt beperkt in haar mobiliteit. Volgens de algemene voorwaarden van de NS is de gebruiker verantwoordelijk voor het in goede staat houden van de OV-fiets, maar in dit geval is het defect van de fiets buiten de controle van de consument.

Er zijn enkele punten om in overweging te nemen, aldus C-GPT:

  1. Gebrek aan de fiets: Aangezien het defect aan het slot van de OV-fiets ligt, is de consument niet aansprakelijk voor het niet kunnen gebruiken van de fiets. De klantenservice van de NS heeft dit erkend door de fiets af te melden en het ophalen van de fiets te regelen zonder kosten voor de consument.

  2. Tijd voor ophalen: Hoewel de NS geen invloed heeft op de planning van het externe ophaalbedrijf, is het wachten van twee weken voor de consument een aanzienlijk ongemak. Dit kan worden gezien als een tekortkoming in de dienstverlening van de NS, vooral omdat het de consument beperkt in haar mobiliteit en zij niet haar eigen fiets kan gebruiken.

  3. Beperking van mobiliteit: De beperking van de mobiliteit van de consument lijkt indirect het gevolg te zijn van het defecte product van de NS, in dit geval de OV-fiets. Dit kan mogelijk aanleiding geven tot een klacht of compensatieverzoek richting de NS, afhankelijk van de specifieke voorwaarden en klachtenprocedure.

Kortom, de NS lijkt verantwoordelijk te zijn voor de gebreken aan hun product, en de consument zou redelijkerwijs een oplossing mogen verwachten die haar ongemak minimaliseert. De consument kan mogelijk een klacht indienen over de lange wachttijd en verzoeken om een tijdelijke alternatieve oplossing, zoals het gebruik van een andere OV-fiets of een compensatie voor de beperkte mobiliteit.

Even zonder gekheid: ik ontvang graag een privébericht van NS met daarin een oplossing of een compensatie. Zonder fiets kan ik volgende week nauwelijks naar mijn werk/overige afspraken. Bovendien heeft niet iedereen vijf buren met een fietsoverschot of wagenpark. En ik vraag me af: zou een bedrijf ook zo laks zijn als het om auto's gaat? Twee auto's vast in dezelfde wielklem? Mijn fiets is voor mij nu net zo waardevol en belangrijk als mijn auto daarvoor was.

Tot zover.


Goedemorgen JasmijnOV2024 en welkom bij de NS Community.

Ik heb even intern overlegd en we willen graag tot een passende oplossing komen. Zou je de de gevraagde persoonlijke gegevens in je profiel willen aanvullen en mij vervolgens een privébericht willen sturen? Dan lossen we het zo goed mogelijk voor je op.


Reageer