Gisteren naar een concert geweest met een ‘GUTS Ticket’.
Die hadden een prima oplossing als een code niet leesbaar was:
Barst in je scherm? Verplaats of verklein de QR code
Het is dus opgelost via de NS app (en toestemming van Apple)? Dat is heel mooi. Nu de DB Navigator app nog. Volgens mij is er echter nog een issue, sommige poortjes gaan wel open en sommigen kun je zwaaien met je code tot je een ons weegt. Bij nadere inspectie lijkt het dat het ‘scan raam’, het doorzichtige plaatje in de paal, is beschadigd, gematteerd door het vele ‘geswipe’ met nfc kaarten. Hierdoor lijkt het alsof de visuele lezer soms moeite heeft met de code te lezen.
Die melding betekent dat als je de NS app open hebt, de Wallet tijdelijk onderdrukt wordt. Dit staat los van Apple Pay volgens mij, en de Wallet kan je denk ik niet eens verwijderen.
Je kunt dan dus gewoon je ticket vanuit de NS app gebruiken, dat werkt een stuk beter dan vanuit de Wallet, omdat die laatste de code verkleind weergeeft waardoor poortjes lastig of niet open gaan.
Normaal gesproken reageert die Wallet namelijk ALTIJD op poortjes door op de voorgrond te komen. Dat wil je dus niet, en is op deze manier opgelost door de NS en Apple samen.
Probleem opgelost?
Nee, want QR code is niet scannable.. En überhaupt loopt deze issue al veel te lang. Het is niet logisch om Apple Pay voor ieder in/uitcheckmoment maar even te verwijderen.
En anders tenminste het NS personeel adequaat te informeren over deze situatie, zodat men begrijpt dat je uit pure frustratie snel achter iemand door het poortje loopt.
Het beste is om bij de poortjes de servicezuil te gebruiken en te verzoeken of het poortje geopend kan worden. Dat heeft nog als bijkomend voordeel dat de mensen in de meldkamer gek worden van alle klachten en in de organisatie gaan aankaarten dat het probleem echt moet worden opgelost.
ik ben een autoliefhebber en ga met stappen graag met de trein maar onlangs ben ook ik over naar applepay. Maar mijn e-tickets in de app of in Fotostream of whatever worden overruled door applepay... come On! NS we live inmiddels in 2019...ik kon alleen met iemand mee door de poortjes om thuis te komen..🥵
Nog een hele andere opmerking/vraag. In NOI is één paaltje op ieder perron vervangen door een nieuwe versie waarbij het lijkt dat bovenop een soort van touch knoppen zitten. Dit zijn de paaltjes waar een contactloos betalen symbool op staan. Volgens mij zijn het er 4 met een pijl naar boven, naar beneden en 2 andere. Helaas heb ik daar geen goede foto van. Weet iemand wat hiervan de bedoeling zou kunnen zijn?
Ik heb het ook vergeleken met de poortjes op Den Haag Centraal die ook een contactloos betalen symbool hebben, maar daar heb ik vergelijkbare 'knoppen' niet gezien.
onzin, Apple Pay is gewoon een bankpas middels nfc, apple zit daar niet tussen bij de transactie, als de proef van NS, HTM etc bij Den Haag Leiden met banpassen die nu loopt succesvol is en het wordt over heel nederland uitgerold, dan werkt dat ook met Apple, Google, etc Pay, want je checkt dan gewoon in met Maestro, Mastercard, visa etc. Alleen dat we hier zo traag mee zijn ligt bij TLS, de OV Chipkaart is een geldkoe. Alle landen om ons heen, grote wereldsteden etc, kun je allemaal al prime met je banpas in/uit checken. Pas nog in London geweest, al mijn nederlandse bankpassen werkte gewoon. Aan het eind van de dag, of begin van de ochtend volgende daag zie je netjes 1 afschrijving van het Londense OV bedrijf. alle check in/outs worden in eerste instantie beweerd, en aan het eind van de dag berekend naar de geldende tarijven/ km. prijs.
Ik citeer
Hier een voorbeeld hoe de poortjes verbeterd kunnen worden, links de verbetering, rechts de huidige situatie:
waarbij dus opgemerkt moet worden dat NS moet gaan communiceren naar haar reizigers, dat het tappen van OV kaarten en in de toekomst bankpassen, uitsluitend aan de bovenkant moet gebeuren en niet de voorkant zoals nu het geval. Daarmee haal je dus de 2 functies van het scannen van tickets of het in/uit checken van passen uit elkaar, zodat het scan gebied minder snel zal sluiten, immers levert papier of het voorhouden van een scherm van een apparaat minder tot geen krassen op
Een andere oplossing is tevens dat NS er zo snel mogelijk werk vanmaakt dat er met betaalpassen gereisd kan worden, dan is Apple Pay/Google/etc Pay ook gewoon ondersteund en verdwijnt de noodzaak voor losse e-tickets. Welke oplossing NS ook kiest, de bal ligt nu bij hun.
dan hoop ik dat ze er spoedig mee komen, want ik heb uit betrouwbare bron vernomen dat Rabobank aan het testen is met betaalpassen, ook Maestro, in Apple Pay, mogelijk volgt een launch van Apple Pay in Nederland spoedig, dan wordt dit probleem nog groter voor de NS. Ik zelf heb recent bij 2 wat nieuwere poortjes op Utrecht CS wel succesvol de Aztec code kunnen scannen van af m'n Apple Watch. Maar dit was meer geluk dan wijsheid. In principe zijn de poortjes in staat om een kleine AztecQR van een scherm te scannen, maar het echte probleem is dat bij het ontwerp van de poortjes onvoldoende rekening is gehouden met de combinatie OV Chip NFC veld + Codescan gebied voor losse tickets op de poortjes. de echte oplossing dient dan ook bij de poortjes te komen en niet in de NS app of Apple Wallet mbt e-tickets. Het is namelijk nu zo dat door veelvuldig in- en uitchecken van reizigers met OV Kaarten, het transparante plastic wat als kap om de scanner zit, al dusdanig bekrast is door de gebruiksslijtage dat de camera onvoldoende scherp clean een AztecQR code kan lezen. De beste oplossing is dus, zoals ook in het buitenland wordt toegepast, de beeldsensor die de tickets scant los te halen van het NFC gebiedt voor de OV Chipkaart. nu is dat 1 plek op een poortje waar en de ov chipkaart en losse tickets voor gehouden moet worden. Dit is niets anders dan een ontwerp fout van NS/TransLink/ProRail.
Bekend probleem. In de app laden of als PDF openen is lastig want dat triggert Pay, dus dat is ook geen oplossing.
Wanneer je met een E-ticket wilt reizen kun je die vooralsnog het beste gewoon in de NS app laden of als PDF op je smartphone. Het is dan geen probleem om de poortjes te openen. Tailgaten, of 'creatief door weigerende poortjes gaan', zoals Robert B adviseert, zou ik toch echt willen tegenspreken. Zoals Loes al aangeeft kun je hiervoor zonder pardon een boete krijgen.
Inderdaad is de code in de Wallet blijkbaar te klein om goed herkend te worden door poortjes. Denk dat de apparatuur van een HC daar een stuk beter mee omgaat, dus een heel groot probleem is het niet, behalve dat je dan even 'creatief' door weigerende poortjes moet zien te komen (dus met een ov-chipkaart in- en meteen weer uitchecken, of desnoods
Wat is het probleem om hem gewoon in de NS-app te laten?
Reageer
Meld je aan
Heb je al een account? Inloggen
Met een account kun je zelf topics plaatsen en reageren op berichten.
Login met Mijn NS Inloggen met FacebookWelkom
Nog geen account? Maak een account aan
Met een account kun je zelf topics plaatsen en reageren op berichten.
Login met Mijn NS Inloggen met FacebookEnter your E-mail address. We'll send you an e-mail with instructions to reset your password.