Apple wallet tickets werken niet bij poortjes | NS Community
beantwoord

Apple wallet tickets werken niet bij poortjes

  • 26 January 2019
  • 21 reacties
  • 8075 Bekeken

na aankoop ticket via NS app heb ik de tickets opgeslagen in de apple wallet maar helaas werken die niet als ik door een poortje moet (bv in Amersfoort). Moet dus terug in de NS app waar mijn tickets ook opgeslagen zijn en dat werkt wel maar vind het omslachtig en makes no sense.
icon

Beste antwoord door Jouke NS 27 January 2019, 13:07

Bekijk origineel

21 reacties

Reputatie 7
Badge +3
Je ticket is alleen geldig in de NS-app, als PDF op je telefoon en als papieren ticket.
Wat is het probleem om hem gewoon in de NS-app te laten?
Er zijn wat veranderingen geweest met het e-ticket, doordat nu meerdere aanbieders NS e-tickets kunnen aanbieden, waaronder apple wallet. Ik lees er intern meer over en ik weet dat het ook onder de aandacht zit, maar hoe de verdere ontwikkelingen zijn weet ik helaas niet. De poortjes doen het vaak niet, zelf heb ik tijdens controles nog geen problemen erdoor ondervonden.
Badge +3
Het probleem is dat die Wallet ontzettend hardnekkig is, en (bijna) altijd op de voorgrond zal komen zodra je bij een poortje komt. In hoeverre de NS app dit al kan voorkomen weet ik niet.

Inderdaad is de code in de Wallet blijkbaar te klein om goed herkend te worden door poortjes. Denk dat de apparatuur van een HC daar een stuk beter mee omgaat, dus een heel groot probleem is het niet, behalve dat je dan even 'creatief' door weigerende poortjes moet zien te komen (dus met een ov-chipkaart in- en meteen weer uitchecken, of desnoods tailgaten een SOS/Infozuil).
Tailgaten zou ik niet adviseren bij dit probleem, je kan daar zonder pardon een bekeuring voor krijgen, ook al heb je een geldig vervoersbewijs. Gewoon de Servicezuil gebruiken, dan komen er meer meldingen binnen over dit probleem, al hoewel ik niet weet bij wie het probleem ligt als niet ICT-er 😞.
Hallo hoven020 en welkom bij de NS Community.

Wanneer je met een E-ticket wilt reizen kun je die vooralsnog het beste gewoon in de NS app laden of als PDF op je smartphone. Het is dan geen probleem om de poortjes te openen. Tailgaten, of 'creatief door weigerende poortjes gaan', zoals Robert B adviseert, zou ik toch echt willen tegenspreken. Zoals Loes al aangeeft kun je hiervoor zonder pardon een boete krijgen.
Badge +3
Oké, tailgaten heb ik verwijderd, maar even inchecken en dan weer uitchecken bij poortjes met een willekeurige ov-chipkaart is geen probleem natuurlijk 😉
https://community.ns.nl/internationaal-reizen-37/nfc-op-iphone-en-qr-aztec-code-bij-poortjes-internationaal-e-ticket-52146#post369638

Bekend probleem. In de app laden of als PDF openen is lastig want dat triggert Pay, dus dat is ook geen oplossing.
Reputatie 4
Overigens is het plaatsen van je e-ticket in de Apple Wallet, waar hier over gesproken wordt, een nieuwe functie van de NS app. Dit is dus een officieel geaccepteerde methode. De app developers zijn inmiddels bekend met het probleem en zijn op zoek naar een oplossing.
Overigens is het plaatsen van je e-ticket in de Apple Wallet, waar hier over gesproken wordt, een nieuwe functie van de NS app. Dit is dus een officieel geaccepteerde methode. De app developers zijn inmiddels bekend met het probleem en zijn op zoek naar een oplossing.
dan hoop ik dat ze er spoedig mee komen, want ik heb uit betrouwbare bron vernomen dat Rabobank aan het testen is met betaalpassen, ook Maestro, in Apple Pay, mogelijk volgt een launch van Apple Pay in Nederland spoedig, dan wordt dit probleem nog groter voor de NS. Ik zelf heb recent bij 2 wat nieuwere poortjes op Utrecht CS wel succesvol de Aztec code kunnen scannen van af m'n Apple Watch. Maar dit was meer geluk dan wijsheid. In principe zijn de poortjes in staat om een kleine AztecQR van een scherm te scannen, maar het echte probleem is dat bij het ontwerp van de poortjes onvoldoende rekening is gehouden met de combinatie OV Chip NFC veld + Codescan gebied voor losse tickets op de poortjes. de echte oplossing dient dan ook bij de poortjes te komen en niet in de NS app of Apple Wallet mbt e-tickets. Het is namelijk nu zo dat door veelvuldig in- en uitchecken van reizigers met OV Kaarten, het transparante plastic wat als kap om de scanner zit, al dusdanig bekrast is door de gebruiksslijtage dat de camera onvoldoende scherp clean een AztecQR code kan lezen. De beste oplossing is dus, zoals ook in het buitenland wordt toegepast, de beeldsensor die de tickets scant los te halen van het NFC gebiedt voor de OV Chipkaart. nu is dat 1 plek op een poortje waar en de ov chipkaart en losse tickets voor gehouden moet worden. Dit is niets anders dan een ontwerp fout van NS/TransLink/ProRail.
of NS moet die kappen vervangen voor een krasvast materiaal, bijv. Gorilla glas zoals ook op smartphones gebruikt wordt.

Een andere oplossing is tevens dat NS er zo snel mogelijk werk vanmaakt dat er met betaalpassen gereisd kan worden, dan is Apple Pay/Google/etc Pay ook gewoon ondersteund en verdwijnt de noodzaak voor losse e-tickets. Welke oplossing NS ook kiest, de bal ligt nu bij hun.
als aanvulling, de type poortje die NS en bijv ook GVB bij de metro's gebruikt worden in het buitenland ook gebruikt, maar daar zit er een aparte sensor voor nfc boven op het platte "dak stuk" van de poortjes, na het scangebied dus welke daar puur voor het scannen van tickets is.

Hier een voorbeeld hoe de poortjes verbeterd kunnen worden, links de verbetering, rechts de huidige situatie:



waarbij dus opgemerkt moet worden dat NS moet gaan communiceren naar haar reizigers, dat het tappen van OV kaarten en in de toekomst bankpassen, uitsluitend aan de bovenkant moet gebeuren en niet de voorkant zoals nu het geval. Daarmee haal je dus de 2 functies van het scannen van tickets of het in/uit checken van passen uit elkaar, zodat het scan gebied minder snel zal sluiten, immers levert papier of het voorhouden van een scherm van een apparaat minder tot geen krassen op
Badge +3

Ik citeer [user=33310]RailRunner15[/user] dat geneuzel bij de poortjes door Tante Truus die niet weet of ze met een e-ticket (AZTEC code), PDF op telefoon of V-pay (wat is dat?) mag doorlopen... En die poortjes scannen soms gewoon een chipkaart in je jas of tas.. Bingo, weer geld terug regelen. Stel die dingen af op 2 centimeter graag, het is geen supermarkt met anti-diefstal poortjes! Voordat die optie er komt zullen alle poortjes aangepast moeten worden dus met een touchscreen "Hoe wilt u inchecken?" De rotte Apple-Pay is dan inderdaad wel een dingetje.. Vooralsnog zorgt het scannen van een PDF niet voor grote problemen, toch Edwin B?

"Voordat die optie er komt zullen alle poortjes aangepast moeten worden dus met een touchscreen "Hoe wilt u inchecken?" De rotte Apple-Pay is dan inderdaad wel een dingetje.."
onzin, Apple Pay is gewoon een bankpas middels nfc, apple zit daar niet tussen bij de transactie, als de proef van NS, HTM etc bij Den Haag Leiden met banpassen die nu loopt succesvol is en het wordt over heel nederland uitgerold, dan werkt dat ook met Apple, Google, etc Pay, want je checkt dan gewoon in met Maestro, Mastercard, visa etc. Alleen dat we hier zo traag mee zijn ligt bij TLS, de OV Chipkaart is een geldkoe. Alle landen om ons heen, grote wereldsteden etc, kun je allemaal al prime met je banpas in/uit checken. Pas nog in London geweest, al mijn nederlandse bankpassen werkte gewoon. Aan het eind van de dag, of begin van de ochtend volgende daag zie je netjes 1 afschrijving van het Londense OV bedrijf. alle check in/outs worden in eerste instantie beweerd, en aan het eind van de dag berekend naar de geldende tarijven/ km. prijs.
Reputatie 4
Badge
Wat wel een nadeel is als de NFC scanner naar boven gaat, is dat het display niet meer handig zichtbaar is, omdat je daar je arm/hand boven hebt. Aangezien ik het toch wel erg prettig vind om te weten of ik goed ben in/uit gecheckt, zou ik dat niet willen missen. Een reden hiervoor is ook dat ik 2 ov-chipkaarten heb. Als ik dan toch iets onverwachts zie (verkeerde abonnement) heb ik in ieder geval nog de mogelijkheid om het te herstellen.

Nog een hele andere opmerking/vraag. In NOI is één paaltje op ieder perron vervangen door een nieuwe versie waarbij het lijkt dat bovenop een soort van touch knoppen zitten. Dit zijn de paaltjes waar een contactloos betalen symbool op staan. Volgens mij zijn het er 4 met een pijl naar boven, naar beneden en 2 andere. Helaas heb ik daar geen goede foto van. Weet iemand wat hiervan de bedoeling zou kunnen zijn?

Ik heb het ook vergeleken met de poortjes op Den Haag Centraal die ook een contactloos betalen symbool hebben, maar daar heb ik vergelijkbare 'knoppen' niet gezien.
Wat ik niet begrijp dat de problemen met de poortjes en applepay al ruim een jaar duurt...Google maar eens applepay NS poortjes.
ik ben een autoliefhebber en ga met stappen graag met de trein maar onlangs ben ook ik over naar applepay. Maar mijn e-tickets in de app of in Fotostream of whatever worden overruled door applepay... come On! NS we live inmiddels in 2019...ik kon alleen met iemand mee door de poortjes om thuis te komen..🥵
Reputatie 7
Badge +3
Dat laatste raad ik ernstig af. Dat kan een boete opleveren.

Het beste is om bij de poortjes de servicezuil te gebruiken en te verzoeken of het poortje geopend kan worden. Dat heeft nog als bijkomend voordeel dat de mensen in de meldkamer gek worden van alle klachten en in de organisatie gaan aankaarten dat het probleem echt moet worden opgelost.
Probleem opgelost?

Probleem opgelost?
 

fe021e5f-ee86-49d4-86e7-37c202ece723.jpg

Nee, want QR code is niet scannable..  En überhaupt loopt deze issue al veel te lang. Het is niet logisch om Apple Pay voor ieder in/uitcheckmoment maar even te verwijderen. 

En anders tenminste het NS personeel adequaat te informeren over deze situatie, zodat men begrijpt dat je uit pure frustratie snel achter iemand door het poortje loopt.  

Badge +3

Die melding betekent dat als je de NS app open hebt, de Wallet tijdelijk onderdrukt wordt. Dit staat los van Apple Pay volgens mij, en de Wallet kan je denk ik niet eens verwijderen.

Je kunt dan dus gewoon je ticket vanuit de NS app gebruiken, dat werkt een stuk beter dan vanuit de Wallet, omdat die laatste de code verkleind weergeeft waardoor poortjes lastig of niet open gaan.

Normaal gesproken reageert die Wallet namelijk ALTIJD op poortjes door op de voorgrond te komen. Dat wil je dus niet, en is op deze manier opgelost door de NS en Apple samen.

Het is dus opgelost via de NS app (en toestemming van Apple)? Dat is heel mooi. Nu de DB Navigator app nog. Volgens mij is er echter nog een issue, sommige poortjes gaan wel open en sommigen kun je zwaaien met je code tot je een ons weegt. Bij nadere inspectie lijkt het dat het ‘scan raam’, het doorzichtige plaatje in de paal, is beschadigd, gematteerd door het vele ‘geswipe’ met nfc kaarten. Hierdoor lijkt het alsof de visuele lezer soms moeite heeft met de code te lezen.

Badge +3

Gisteren naar een concert geweest met een ‘GUTS Ticket’.

Die hadden een prima oplossing als een code niet leesbaar was:

Barst in je scherm? Verplaats of verklein de QR code 🤣

Reageer