Skip to main content

Beste NS,

Hoe weet ik of de routebeschrijvingen op ns.nl/geleidelijnen nu up-to-date zijn?

Enkele voorbeelden:
- Op Zwolle worden paaltjes en poortjes van ARriva genoemd. ARriva rijdt daar niet onder hun eigen merknaam.
- Deventer zou geen geleidelijn hebben in de stationstunnel. Deze is inmiddels aangelegd.
- Apeldoorn heeft alleen maar CiCo’s. Inmiddels zijn daar ook poortjes aangelegd.

Bovenstaande punten zijn dingen die mij opvielen toen ik zelf een routebeschrijving zocht. En bovenstaande voorbeelden zijn al bekend bij de achterliggende afdeling (en nee, niet sinds eerder vandaag, maar al een poosje). Dus… hoe moet je als blinde of slechtziende nu weten of routebeschrijvingen up-to-date zijn?

De oplettende forumgebruiker weet dat ik deze vraag al eerder heb gesteld. Helaas lijkt er nog niks mee te zijn gedaan.

 

Je laat me geen andere keuze dan het topic voorlopig te sluiten door steeds een verkeerd antwoord te markeren. Als Daniel een update heeft zal hij hem weer openen.


Ja, dat hoorde ik ook vijf jaar lang bij OV Chip Plus. Nu is het weer precies hetzelfde patroontje: maanden aan het lijntje worden gehouden, onjuiste informatie verstrekken… Kennelijk kan dat allemaal gewoon bij NS.
 


We doen er zeker wel wat mee. Dat het lang duurt is spijtig, maar dat betekent niet dat we er niets mee doen. Daniel is er op dit moment mee bezig!


Je geeft doelbewust foutieve informatie als een klant meerdere keren aangeeft dat iets niet klopt, en er geen klap mee wordt gedaan. Zelfs een disclaimer of gewoon een heel station van de site halen als je weet dat het niet klopt is heel erg moeilijk.    


Ik heb het antwoord weer ongemarkeerd. Wij geven niet bewust foutieve informatie met betrekking tot routebeschrijvingen. Waarom zouden wij dat doen? Daniel is nog steeds bezig met dit topic.


En geen verdere reactie van een moderator. Typisch.

Voor de meelezers en mensen die op jacht zijn naar accurate   routebeschrijvingen: het is bij NS bekend dat op meerdere stations de routebeschrijvingen niet kloppen, maar het is kennelijk te ingewikkeld om dit ook even op de site aan te geven in de vorm van een simpele disclaimer. Foute beschrijvingen doorgeven heeft dan ook geen zin. Er schijnt ergens aan te worden gewerkt, maar niemand geeft aan wat er wordt gedaan en hoe lang het duurt. Conclusie: NS houdt doelbewust verkeerde routebeschrijvingen in de lucht, en heeft daardoor doelbewust verkeerde informatie op haar site staan over geleidelijnen voor mensen met een visuele beperking. Dit ondanks de bewering van een moderator op deze community dat je er van uit kunt gaan dat de informatie juist is.

Ik markeer dit als het juiste antwoord, totdat er iemand eens de moeite neemt om een goede update te geven. Ik verwacht de komende tijd het gebruikelijke geneuzel dat ze er mee bezig zijn en helaas helaas geen update kunnen geven. 


Ik ben even terug gaan lezen en kwam o.a. dit tegen van VIRM: 


Wat zijn ze precies aan het aanpassen, en wat gaat dan live?

Vandaag was ik op station Harderwijk. Van tevoren even de routebeschrijving bekeken, en die had het over oversteken via een spoorwegovergang aan het eind van het perron. Toen ik daar eenmaal was, bleek deze te zijn vervangen door een viaduct/tunnel. Even Googlen leerde wanneer dat was: 2016.

 

NS presteert het dus om sedert 2016 dit niet aan te passen en wil ons nu dus doen geloven dat ze er druk mee bezig zijn?? Mijn moeder zei dan altijd: Neem je grootje (grootmoeder) in de maling maar bij mij kom je hier niet mee weg.

 

Het is echt tijd voor actie NS en als NS hier weer niets mee doet dan weten we één ding absoluut zeker: NS heeft totaal geen oog voor de problemen van blinden en slechtzienden.


Ik wil graag terugkomen met goed nieuws, maar helaas heb ik ook na meerdere mails met vragen over een verdere update nog geen verdere updates mogen ontvangen hierover. Ik snap zeker waar je vandaan komt VIRM, maar ik wil je alsnog verzoeken om dit door te geven als je dit tegenkomt. Het is nu inderdaad nog niet verwerkt, maar ik wil dit alsnog blijven verzamelen zodat op het moment dat dit wel aangepast wordt we meteen zo veel mogelijk in een keer kunnen aanpassen. 



Uuuuuh, wat staat hier nu eigenlijk? Want dit is echt weer de zoveelste gebruikelijke dooddoener. Dan kan ik niet anders concluderen dat NS doelbewust verkeerde informatie voor mensen met een visuele beperking op de site plaatst, en te besodemieterd is om dit van de site te halen bij meerdere meldingen. Zagen we ook bij OV Chip Plus. Conclusie: dit is weer een kansloos topic waar niks mee gaat gebeuren. Heel Nederlands wordt er dan omheen gedraaid, uitgesteld, vertraagd en wat niet meer. 

 


Ik wil graag terugkomen met goed nieuws, maar helaas heb ik ook na meerdere mails met vragen over een verdere update nog geen verdere updates mogen ontvangen hierover. Ik snap zeker waar je vandaan komt VIRM, maar ik wil je alsnog verzoeken om dit door te geven als je dit tegenkomt. Het is nu inderdaad nog niet verwerkt, maar ik wil dit alsnog blijven verzamelen zodat op het moment dat dit wel aangepast wordt we meteen zo veel mogelijk in een keer kunnen aanpassen. 


Ik heb even overlegd met mijn collega Daniël, VIRM. Morgen heeft hij hier weer dienst. In de loop van de dag komt hij terug op jouw reactie.

Er spreekt weer de nodige ambitie uit dit antwoord. Zal dus wel weer helaas geen verdere informatie worden. Heel treurig dit topic. 


Ik heb even overlegd met mijn collega Daniël, VIRM. Morgen heeft hij hier weer dienst. In de loop van de dag komt hij terug op jouw reactie.


Nou, in drie weken tijd lukt het NS niet om bijvoorbeeld de beschrijving van Harderwijk offline te halen. In die beschrijving staat nog steeds een overpad over het spoor beschreven, terwijl die al in 2016 is weggehaald. Wat is dan het nut van dingen aan jou doorgeven Daniel, als er helemaal niks mee wordt gedaan? Je schreef eerder dat je er van uit mag gaan dat die beschrijvingen up-to-date zijn, maar je collega's laten je gewoon keihard vallen. 
 


Inmiddels is het volgende week! Is er dan wel kans op een goede update?

Zo niet, kijk anders even in het archief hoe lang ik dit onderwerp al aankaart, en of ik eigenlijk ooit ben voorzien van een degelijk antwoord.


De meldingen komen wel intern binnen, maar ik kan je helaas niet zeggen waarom actie op deze meldingen nu zo loopt. Helaas heb ik verder geen inhoudelijke update deze week.


Uhm, dus na een paar jaar van topics aanmaken heeft NS nog steeds niet iets geregeld hoe om te gaan met signalen vanuaf het contactformulier op ns.nl/geleidelijnen? Wat is dan precies het nut van die hele site?   
 


Helaas kan ik je op dit moment geen antwoord met concrete data/oplossingen geven VIRM. Het is naar om zo te typen, maar ook ik krijg niet meer informatie dan dat ik hier deel. Vandaag heb ik nog wel een update mogen ontvangen dat er nu samen gewerkt wordt met de Oogvereniging om te zorgen dat de oplossing die gaat volgen zo volledig mogelijk is, maar een hoe, wat en wanneer kan ik je helaas niet geven op dit moment. Ik wil je wel vragen om alle pagina's die je tegen bent gekomen die nu verouderd zijn aan mij door te spelen in een privébericht zodat ik dit intern door kan spelen. De voorbeelden die tot op heden in dit topic aangegeven zijn zijn al doorgezet.


De moderator die hiermee bezig is, is momenteel afwezig/ziek. Ik hoop dat hij hier a.s. week op terug kan komen. Excuus dat het wat langer duurt.


Meer dan twee weken geleden sinds een laatste reactie van een moderator. Wanneer komt hier een goed antwoord op?
 


We proberen altijd zo veel mogelijk informatie up to date te houden op de website, dit niet alleen met oog op de planner en verstoringen, maar ook actie informatie, hulp middelen en meer. Nu ben ik zelf niet van de afdeling die over de website gaat, ik kan je helaas dus niet vertellen waarom dit voor sommige stations zo out of date is op het moment. Als antwoord op je vraag wil ik zeggen dat je er altijd van uit kan gaan dat dit wel up to date is, ook al heb je hier enkele voorbeelden waar dit helaas niet het geval is. Voor een meer inhoudelijk antwoord over de manier van updaten van deze informatie heb ik nu intern een vraag uitgezet. Ik hoop hier spoedig meer over te kunnen delen. 



Wat is spoedig?
Nogmaals het verzoek aan de moderatoren om een inhoudelijk antwoord.
 


Dus, kan ik gewoon een normale reactie krijgen met waar jullie concreet mee bezig zijn, wat het tijdpad is en hoe jullie op korte termijn er voor zorgen dat signalen (zowel nieuwsberichten van ProRail als van klanten) z.s.m. worden verwerkt op de site? Een pb mag natuurlijk ook. OF vraag ik iets heel doms?


Van mijn kant ben ik verontwaardigd omdat dit soort dingen ontzettend lang duren. Alles hoeft niet in vijf minuten perfect te zijn, maar na jaren aangeven dat routebeschrijvingen niet altijd kloppen, is NS niet eens in staat die dingen offline te halen of een waarschuwing te plaatsen als een reiziger aangeeft dat ze achterhaald zijn.

In andere topics over het speciale abonnement OV Chip Plus is er regelrecht een verkeerd antwoord geplaatst over gtbv. En over het afschaffen van dat abonnement werd het kennelijk te moeilijk voor een andere moderator om vragen normaal te beantwoorden. 

Nogmaals: ik snap dat dingen tijd nodig hebben. Maar dit vergt wel heel heel heel veel tijd.   


Zou een melding bij Vivianne Heijnen niet wat vaart in de zaak kunnen brengen? https://www.rijksoverheid.nl/regering/bewindspersonen/vivianne-heijnen

Zij belooft een stabiele basis voor de toekomst, dat begint bij volwaardige informatie voor de reiziger.

https://twitter.com/vivianneheijnen/status/1691091001857777664

Een oprechte vraag, oprecht met alle respect voor iedereen: Waarom de verontwaardigde opmerkingen in dit topic, dat de moderator z'n/haar persoonlijke inzet en tijd heeft gestoken in problemen die de reiziger kenbaar maakt? Is dat niet de taak die je uitvoert onder werktijd? Ik begrijp de strekking niet, het gaat toch over de reiziger met specifieke behoeften die tegen problemen oploopt? Niet hoe lastig de taak uit te voeren is van de moderator, omdat men afhankelijk is van collega die werkt als een boemeltje in plaats van een TGV, kan toch beter intern neergelegd worden ipv bij de reiziger die grote hinder ervaart en zijn kostbare tijd investeert op dit forum om de knelpunten aan te dragen. Daar is deze community toch voor bedoeld. Empathisch inleving voor de reiziger bespeur ik helaas niet in die post. Jammer! Je zou er maar door je beperkingen dagelijks tegenaan lopen. En een bijdrage leveren hier zal met slechtziendheid ook niet eenvoudig zijn! Hopelijk zal er iemand zijn binnen de NS die wat vaart zet in deze kwestie. 


Dit is geen persoonlijke aanval. Maar met verschillende dingen hoor je maanden dezelfde reactie: we zijn ermee bezig. Kennelijk waren mensen bij bijvoorbeeld OV Chip Plus er zo lang mee bezig, dat het abonnement werd afgeschaft voordat het probleem werd opgelost. Nu zijn mensen met geleidelijnen bezig, terwijl dit probleem ook jaren speelt. Als je als gebruiker aangeeft dat een beschrijving niet klopt, is het heel erg moeilijk voor de achterliggende afdeling om even dat op de site aan te geven. Diezelfde afdeling kan heel veel dingen ondervangen door de nieuwspagina van ProRail in de gaten te houden, die altijd stuiteren van blijdschap als ze een perron of station lekker onder handen mogen nemen.

Ik snap ook best dat alles niet in vijf minuten wordt opgelost. Maar bij OV Chip Plus kon dat niet eens in vijf jaar tijd. 
 


Ik vind dit een zeer onterechte reactie, VIRM. Hoe vaak ik zelf mij persoonlijk al heb ingezet en tijd erin heb gestoken om problemen zoals geleide lijnen, OV-chip plus gtbv en dergelijke voor je aan te kaarten en op te laten lossen en tevens andere collega's. Uiteraard ben ik het volledig met je eens dat sommige problemen allang opgelost hadden moeten zijn, maar een reactie dat wij doelbewust aan het pesten zijn vind ik zeer onterecht. Als een moderator een probleem aankaart dan mag je ervan uitgaan dat wij er wel werk van maken.  


En daarom ben ik de afgelopen maanden los van vakantie ook zo stil geweest op deze community. Omdat problemen hier niet worden opgelost. Kijk maar naar gtbv en OV Chip Plus, waar NS eigenlijk ook gewoon doelbewust verkeerde informatie verstrekte. Maar ook de tal van herhalende problemen van klanten zonder beperking (shit bij werkzaamheden, grijsrijden in de eerste klas, schoonmaak van treinen...).