Skip to main content

Vandaag zat ik naar de eerste aflevering van de human documentaire thuis zoekers te kijken, deze serie gaat over jongeren en jongvolwassenen die pech hebben omdat ze op een onfortuinlijke manier geen woning hebben.

 

Dan wordt alles ineens lastig, een van de jongeren die wordt gevolgd wilde graag een carrière als conducteur bij de NS. Er is in de sollicitatie helaas 1, aldus de NS, onoverkomelijk probleem, namelijk de beste jongen woont in Deventer en heeft gesolliciteerd op een functie met standplaats Amersfoort en hij heeft geen rijbewijs waardoor hij bij een vroege en late dienst niet kan beginnen of thuiskomen.

 

De recruiter reageert nogal formeel dat hij eerst zijn rijbewijs moet halen en een auto moet kopen. Natuurlijk weet ze niet dat de sollicitant dakloos is, en hij dus geen afspraak kan maken bij het CBR of Burgerzaken.

 

Maar zou het niet mooi zijn als de NS zou zeggen "Wij zijn een noodzakelijke dienstverlener, dus er denken mee en benaderen deze Jongen zodra er een vacature op fietsafstand is. Is dat net wat verder dan comfortabel, dan krijgt hij een E-Bike van ons.

 

In deze arbeidsmarkt moet je echt je best doen om nieuw gemotiveerd personeel te werven, echt zonde dat de recruiter zo formeel reageerde.

Voor iemand die in Deventer woont is het dan ook eenmaal wat logischer om in Zutphen of Zwolle te solliciteren. 


Voor iemand die in Deventer woont is het dan ook eenmaal wat logischer om in Zutphen of Zwolle te solliciteren. 

Eens, maar het zou goed zijn om hem er op te wijzen.


Hert is ook niet erg logisch om te solliciteren als je de werkplek niet kan bereiken. Dan kan je beter niet solliciteren.


Wat reageren mensen naar, we moeten ook beseffen dat het niet voor iedereen even logisch is dat je bij de eerste of laatste trein 🚆 zelf naar huis moet.

 

Het gaat mij erom dat de recruiter wat meer mee had mogen denken in de arbeidsmarkt waar we inzitten.


Het is niet naar, het is eerder realistisch.

Het kan namelijk goed en wel zijn dat je voor de eerste trein aankomt al aanwezig moet zijn of naar huis moet als de laatste trein al is vertrokken. NS is een volcontinu bedrijf, het is volkomen logisch dat de keuze dan uitgaat naar iemand die eigen vervoer heeft, zeker met het risico dat je door een verstoring of calamiteit tijd moet bijleggen.


Het is niet naar, het is eerder realistisch.

Het kan namelijk goed en wel zijn dat je voor de eerste trein aankomt al aanwezig moet zijn of naar huis moet als de laatste trein al is vertrokken. NS is een volcontinu bedrijf, het is volkomen logisch dat de keuze dan uitgaat naar iemand die eigen vervoer heeft, zeker met het risico dat je door een verstoring of calamiteit tijd moet bijleggen.

Ik snap dat je op eigen gelegenheid moet kunnen reizen, waar het mij om gaat is dat de jongen de tip dat kunnen krijgen op fietsafstand bij de NS te solliciteren.

 

Ik begreep uit de reactie van ​@West Dat dit vanuit Deventer nog niet zo makkelijk is.

 

 

Het zou toch mooi zijn als deze jonge man een mooie baan had kunnen krijgen? Desnoods als boa bij het busbedrijf of als service medewerker op station Deventer.

 

Ik denk dat Wouter Koolmees niet blij is als hij de dit stukje uit de uitzending voorgeschoteld krijgt.


Het lijkt mij dat NS best rekening kan houden met het feit dat iemand afhankelijk is van het OV en dus regelt dat meneer niet moet beginnen voor de eerste trein rijdt of eindigen na de laaste trein rijdt.

Verstoringen en of calamiteiten heb je ook op de weg, wellicht wat minder, maar de kans is nogsteeds aanwezig.


Dat valt wel mee. En die jongen weet nu ook hoe het werkt. Zodoende leer je.


Het lijkt mij dat NS best rekening kan houden met het feit dat iemand afhankelijk is van het OV en dus regelt dat meneer niet moet beginnen voor de eerste trein rijdt of eindigen na de laaste trein rijdt.

Verstoringen en of calamiteiten heb je ook op de weg, wellicht wat minder, maar de kans is nogsteeds aanwezig.

De eerste trein vanuit Amersfoort vertrekt om 4:49 terwijl je daar vanuit Deventer op zijn vroegst pas om 6:08 kunt zijn. In het gunstigste geval zijn er dan 12 treinen waar je iemand niet op kunt inplannen. 

Andersom vertrekt de laatste trein van Amersfoort naar Deventer om 23:52, terwijl er na 1 uur nog treinen rijden rond Amersfoort. 

Het is praktisch gewoon onmogelijk als je iemand buiten de eerste en laatste treinen om te plannen en daarbij ook nog rekening moet houden met de reistijd en eventuele uitval van de trein naar de standplaats toe.

Daarnaast is het wat mij betreft niet aan een recruiter om met alternatieven, zoals BOA bij een ander bedrijf, te komen als iemand wordt afgewezen. Dat is ook gewoon verantwoordelijkheid van de sollicitant zelf. 


En de oude spelregel (weet niet of die inmiddels nog steeds geldt) was dat je binnen 45 minuten met eigen vervoer op de standplaats moet kunnen zijn. Toets ik op de navigatie Amersfoort station → Deventer (willekeurig) in dan kom ik al op 55 minuten uit per auto. Deze regel geldt wel alleen bij aanname, dus als je daarna verhuist en verder weg komt te wonen is het verder niet van toepassing. 

Als hij een vacature-alert aanmaakt voor standplaatsen Zutphen of Zwolle zou ik het als ik hem was gewoon nogmaals proberen zodra er een vacature voor HC is. Ik ben zelf lang geleden ook eens afgewezen omdat ik te ver weg woonde. Jaren later ben ik alsnog voor een standplaats dichterbij aangenomen. 


En de oude spelregel (weet niet of die inmiddels nog steeds geldt) was dat je binnen 45 minuten met eigen vervoer op de standplaats moet kunnen zijn. Toets ik op de navigatie Amersfoort station → Deventer (willekeurig) in dan kom ik al op 55 minuten uit per auto. Deze regel geldt wel alleen bij aanname, dus als je daarna verhuist en verder weg komt te wonen is het verder niet van toepassing. 

 

Dat wilde ik inderdaad ook aanhalen, maar dat is inmiddels verruimd naar “45-60 minuten”, dus de betreffende persoon valt daar nog net binnen. 


Reageer