Skip to main content
beantwoord

2 weken lang korter werken door werkzaamheden r'dam - den haag


Ik werk in ploegendienst en reist vanaf Dordrecht (beter Breda in dit geval) naar Leiden.

Door werkzaamheden rijden er geen treinen en dus moet ik via intercity direct en Schiphol reizen

Ochtends kom ik te laat aan en savonds moet ik veel eerder vertrekken, Waarom worden er  geen extra treinen vroeg in de ochtend en laat in de avond gezet!

Wat een puinhoop zo!

Tussen haakjes ik ga beslist geen toeslag betalen,

Hoi Georg,

Hoe laat moet je precies reizen? Ik zie in de planner 's ochtends vanaf 5.53 uur elk half uur een verbinding, waarbij je niet via de IC Direct reist, maar met ‘normale’ intercity's via Delft.

Zonder toeslag met de IC Direct reizen kan je bij controle alleen maar weer extra kosten opleveren.

EDIT: O wacht, die werkzaamheden zijn volgende week pas. Ja, dan wordt het lastiger. Er zijn wel mogelijkheden zonder de IC Direct, maar die duren inderdaad een stuk langer.


Tussen haakjes ik ga beslist geen toeslag betalen,

Aan u deze keuze. U kunt of een toeslag betalen of een boete.


Hoi Georg,

Hoe laat moet je precies reizen? Ik zie in de planner 's ochtends vanaf 5.53 uur elk half uur een verbinding, waarbij je niet via de IC Direct reist, maar met ‘normale’ intercity's via Delft.

Hoe rijdt die trein dan, via Gouda?

Het traject tussen Den Haag HS en Rotterdam Centraal ligt twee weken plat.


Dat klopt. 5,53 uur neem ik altijd, nu is dat te laat, want moet via Schiphol doen, En terug vanaf Leiden (23:45 uur) rijdt niet meer, omdat vanaf Schiphol naar R'dam niet meer rijdt laat in de avond.

 

En via Gouda is ook mogelijk maar is heel gedoe (veel overstappen en (dat is bekend) erg onbetrouwbaar (treinen vallen regelmatig uit en heeft vertragingen)


Mja, da's wel zuur voor je dan. Maar weinig aan te doen ben ik bang. Misschien kun je met je baas voor deze weken een andere werktijd afspreken?


Ja, dat is het risico als je over forse afstanden moet reizen voor je werk in de onregelmatige dienst. Vaak geeft dat problemen, mede omdat het OV niet 24/7 is. Maar heeft je werkgever niet als eis dat je (eventueel met eigen vervoer / ergens tijdelijk overnachten) je altijd op tijd op je werk moet kunnen zijn ?

Persoonlijk zou ik eens kijken of overnachten in Leiden een optie is, scheelt vele vele uren reizen en nachtrust en ergenis.


Dat overnachten kost ook geld. Lijkt mij geen optie. Helaas is de trein geen optie voor ploegendiensten.


Daarnaast zijn er vaker werkzaamheden in de zomer omdat er dan minder reizigers zijn die er hinder van ondervinden.


Maar heeft je werkgever niet als eis dat je (eventueel met eigen vervoer / ergens tijdelijk overnachten) je altijd op tijd op je werk moet kunnen zijn ?

Als je buiten kantooruren werkt (zoals met ploegendiensten) wordt dat inderdaad soms expliciet geëist. Dat is echter niet noodzakelijk omdat het volgens de wet sowieso de verantwoordelijkheid van de werknemer is om op tijd op zijn werk te verschijnen. Hoe die doet is zijn eigen zaak, daar gaat de werkgever niet over.


Daarnaast zijn er vaker werkzaamheden in de zomer omdat er dan minder reizigers zijn die er hinder van ondervinden.

Er zijn tegenwoordig vrijwel het hele jaar werkzaamheden op zowel werkdagen als in het weekend. 


Bij de buitendienst periode om de sporen van de 1e tunnelbuis van het nieuwe station Delft aan te sluiten in februari 2015 kon ook tram 1 als alternatief vervoer gebruikt worden en reden er zelfs extra trams tussen Den Haag Centraal en Delft met tijdelijke NS paaltjes. Jammer dat dat nu niet kan. 


Daarnaast zijn er vaker werkzaamheden in de zomer omdat er dan minder reizigers zijn die er hinder van ondervinden.

Er zijn het hele jaar door werkzaamheden toch.... heb er al heel wat meegemaakt ook buiten vakantietijd en doordeweeks. En het wordt alleen maar meer, eindeloos.... Aangezien ik alles met de trein doe, zowel werk als recreatief, ben ik bijna wekelijks wel ergens overgeleverd aan busvervoer. Ik pas inmiddels voor recreatieve reizen mijn bestemming aan, ik ben de bussen wel beu. Maar ik moet volgende week wel 2x naar Delft, daar kom ik dus niet onder de vervangende bus uit.... In de zomer met trein op vakantie wordt steeds lastiger ook, als je tenminste een beetje vlotte en comfortabele reis wilt. Natuurlijk is onderhoud enz. nodig, maar voor iemand zonder auto en die iedere dag met de trein reist is het weleens zuchten.


Bij de buitendienst periode om de sporen van de 1e tunnelbuis van het nieuwe station Delft aan te sluiten in februari 2015 kon ook tram 1 als alternatief vervoer gebruikt worden en reden er zelfs extra trams tussen Den Haag Centraal en Delft met tijdelijke NS paaltjes. Jammer dat dat nu niet kan. 

Extra trams heeft in dit geval weinig zin omdat er tussen Rotterdam en Delft ook geen treinen rijden. Je kunt met de metro gaan, omreizen via Gouda of met de vervangende bus,


Daarnaast zijn er vaker werkzaamheden in de zomer omdat er dan minder reizigers zijn die er hinder van ondervinden.

Er zijn tegenwoordig vrijwel het hele jaar werkzaamheden op zowel werkdagen als in het weekend. 

klopt maar de meeste nog steeds in de zomer. Bizar eigenlijk want promoten van dagjes weg is ook zinloos.

Daarnaast zijn er vaker werkzaamheden in de zomer omdat er dan minder reizigers zijn die er hinder van ondervinden.

Er zijn het hele jaar door werkzaamheden toch.... heb er al heel wat meegemaakt ook buiten vakantietijd en doordeweeks. En het wordt alleen maar meer, eindeloos.... Aangezien ik alles met de trein doe, zowel werk als recreatief, ben ik bijna wekelijks wel ergens overgeleverd aan busvervoer. Ik pas inmiddels voor recreatieve reizen mijn bestemming aan, ik ben de bussen wel beu. Maar ik moet volgende week wel 2x naar Delft, daar kom ik dus niet onder de vervangende bus uit.... In de zomer met trein op vakantie wordt steeds lastiger ook, als je tenminste een beetje vlotte en comfortabele reis wilt. Natuurlijk is onderhoud enz. nodig, maar voor iemand zonder auto en die iedere dag met de trein reist is het weleens zuchten.

Ik heb hetzelfde. Wil begin volgende maand naar Essen. Vanaf Rotterdam is er niet aan werkzaamheden te ontkomen. Zowel rond Amersfoort, als Ede-Wageningen en schijnbaar ook het zuiden zijn werkzaamheden.


Als je buiten kantooruren werkt (zoals met ploegendiensten) wordt dat inderdaad soms expliciet geëist. Dat is echter niet noodzakelijk omdat het volgens de wet sowieso de verantwoordelijkheid van de werknemer is om op tijd op zijn werk te verschijnen. Hoe die doet is zijn eigen zaak, daar gaat de werkgever niet over.

Waarbij je je, enigszins offtopic, moet afvragen als je zo veel reist naast je onregelmatige werk (wat ook erg belastend kan zijn) hoe fit je op je werk (en privé) nog bent om verantwoord en gezond te functioneren....


Extra trams heeft in dit geval weinig zin omdat er tussen Rotterdam en Delft ook geen treinen rijden. Je kunt met de metro gaan, omreizen via Gouda of met de vervangende bus,

In het geval van TS heeft dat inderdaad weinig zin omdat er altijd nog een bus van Rotterdam naar Delft nodig is. Voor reizigers naar Delft zou het wel handig zijn. En het zou de bussen tussen Den Haag en Delft ontlasten, waardoor er misschien minder bussen nodig zijn op dat traject die dan elders ingezet kunnen worden. Die extra trams reden toen elke 10 minuten plus nog elke 10 minuten de reguliere trams, dat scheelt behoorlijk qua capaciteit. 


 

Waarbij je je, enigszins offtopic, moet afvragen als je zo veel reist naast je onregelmatige werk (wat ook erg belastend kan zijn) hoe fit je op je werk (en privé) nog bent om verantwoord en gezond te functioneren....

Dat is zeer persoonlijk. Sommige mensen vinden onregelmatig werk zeer belastend maar ik ken er ook die niet anders zouden willen en het heerlijk vinden omdat ze dan vaak overdag vrij zijn.

Hetzelfde met lang forensen. Sommigen balen ervan, anderen zien het juist als een rustmoment om even alleen tot zichzelf te komen.


Tussen haakjes ik ga beslist geen toeslag betalen,

Aan u deze keuze. U kunt of een toeslag betalen of een boete.

Zijn de controles dan weer geïntensiveerd? Je hebt altijd het hoogste woord als het gaat over (een gebrek aan) controles. En ook niet altijd op een respectvolle manier richting het NS-personeel. 


Tussen haakjes ik ga beslist geen toeslag betalen,

Aan u deze keuze. U kunt of een toeslag betalen of een boete.

Zijn de controles dan weer geïntensiveerd? Je hebt altijd het hoogste woord als het gaat over (een gebrek aan) controles. En ook niet altijd op een respectvolle manier richting het NS-personeel. 

In twee weken zul je waarschijnlijk wel een keertje gecontroleerd worden,


Gebeurt mij eigenlijk nooit dat ik in de vroege morgen wordt gecontroleerd, en de vroege morgen is voor mij 5:45…

Van de avond weet ik niks maar het lijkt mij dat controles dan ook niet regelmatig genoeg gebeuren.

 

Alsnog zou ik het niet riskeren 😊.


Gebeurt mij eigenlijk nooit dat ik in de vroege morgen wordt gecontroleerd, en de vroege morgen is voor mij 5:45…Van de avond weet ik niks maar het lijkt mij dat controles dan ook niet regelmatig genoeg gebeuren.Alsnog zou ik het niet riskeren 😊.

Je betaald ook niet voor de controle maar voor het vervoer......


Gebeurt mij eigenlijk nooit dat ik in de vroege morgen wordt gecontroleerd, en de vroege morgen is voor mij 5:45…Van de avond weet ik niks maar het lijkt mij dat controles dan ook niet regelmatig genoeg gebeuren.Alsnog zou ik het niet riskeren 😊.

Je betaald ook niet voor de controle maar voor het vervoer......

Om het vervoer goed en prettig en volgens de regels te kunnen bieden, moeten er taken uitgevoerd worden door personeel. Daarvoor betaal je mee in de ritprijs natuurlijk.


 

Je betaald ook niet voor de controle maar voor het vervoer......

NS heeft een paar duizend conducteurs in dienst die uit de inkomsten uit het reizigersvervoer worden betaald. Dus hoezo betaal je niet voor de controle?


Gebeurt mij eigenlijk nooit dat ik in de vroege morgen wordt gecontroleerd, en de vroege morgen is voor mij 5:45…Van de avond weet ik niks maar het lijkt mij dat controles dan ook niet regelmatig genoeg gebeuren.Alsnog zou ik het niet riskeren 😊.

Je betaald ook niet voor de controle maar voor het vervoer......

Is natuurlijk heel makkelijk gezegd weer…

 

Als reiziger lijkt het misschien dat je alleen betaald voor het vervoer, maar achter wat jij betaald zitten nog kosten voor NS verborgen, waaronder personeel. Je betaald dus wel degelijk indirect voor die controle. Waarom zouden anders de prijzen van tickets elke keer omhoog gaan wanneer het personeel weer meer geld gaat verdienen 😉.

 

Je betaald voor een dienst, daar valt niet alleen vervoer onder, maar ook service.


Tussen haakjes ik ga beslist geen toeslag betalen,

Aan u deze keuze. U kunt of een toeslag betalen of een boete.

Zijn de controles dan weer geïntensiveerd? Je hebt altijd het hoogste woord als het gaat over (een gebrek aan) controles. En ook niet altijd op een respectvolle manier richting het NS-personeel. 

7 jaar lang, 1x per week hier, over de HSL tussen Schiphol - Rotterdam. misschien geen 52x per jaar maar zeker 40-50x. nog nooit 1 cent aan deze toeslagen uitgegeven, ook niet voordat ik een Flex Vrij-abbonnement had. Er wordt namelijk niet op gecontroleerd.

Los daarvan: NS moet deze toeslag sowiezo onmiddelijk gaan schrappen met de extreem slechte staat van het HSL-spoor. NS moet ook geen cent meer aan de spoorbeheerder betalen totdat deze onmiddelijk aan het werk gaat om hun diep geñante krot van een spoorlijn te fixen. Daarna mogen ze ook een flinke schadevergoeding aan NS en aan Eurostar uit gaan keren, en zichzelf opheffen zodra dat gebeurd is. 


Reageer