Gezien er nog wel wat werkzaamheden rond Amersfoort Centraal aan komen volgend jaar wat leerpuntjes voor NS:
1) Beloof niet wat je niet waar kunt maken:
Richting Utrecht is een van de drukste bestemmingen vanuit Amersfoort, waar aardig op ingespeeld leek te zijn. In theorie ging er namelijk elke 5 minuten een bus naar Driebergen-Zeist in ca. 20 minuten.
In de praktijk daar echter een half uur op gewacht. Niet omdat het druk was, er kwam simpelweg geen bus daarheen. Wel drie naar Baarn die bus na bus leger werden en een snelbus naar Putten trok nog vier reizigers ofzo die toevallig net de stopbus een minuut eerder gemist hadden. (Gelukkig was het wel een dubbeldekker die bijna iedereen mee kreeg.
2) Zet het incheckpaaltje niet op de vertrekhalte
In Amersfoort had men dat wel gedaan, maar moest je na inchecken door de mensenmassa die juist naar het paaltje wilde heen worstelen om de bus te bereiken. Dat is als er net reizigers voor zes bussen in eentje willen niet heel handig.
3) Creëer niet één rij voor vier bestemmingen
Er werd weliswaar omgeroepen waar de bus heen ging, maar mensen moesten vervolgens elkaar weer passeren om de juiste bus te bereiken. Ook hebben de coördinatoren zo totaal geen zicht op de vraag per verbinding, hoewel ze sowieso strikt volgens hun lijst met busnummers en bestemming werkten. Dat laatste is handig voor stopbussen, maar de drie non-stop bussen hadden best uitwisselbaar kunnen worden ingezet.
Overigens wel weer handig: op de vertrekborden te Driebergen-Zeist stond dat de bus naar Amersfoort niet via Utrecht Centraal reed, wat verwarring met de normale route voorkwam.