Beroerde organisatie treinvervangend vervoer Amersfoort

  • 30 September 2023
  • 12 reacties
  • 183 Bekeken

Reputatie 7
Badge +2

Gezien er nog wel wat werkzaamheden rond Amersfoort Centraal aan komen volgend jaar wat leerpuntjes voor NS:

1) Beloof niet wat je niet waar kunt maken:

Richting Utrecht is een van de drukste bestemmingen vanuit Amersfoort, waar aardig op ingespeeld leek te zijn. In theorie ging er namelijk elke 5 minuten een bus naar Driebergen-Zeist in ca. 20 minuten.

In de praktijk daar echter een half uur op gewacht. Niet omdat het druk was, er kwam simpelweg geen bus daarheen. Wel drie naar Baarn die bus na bus leger werden en een snelbus naar Putten trok nog vier reizigers ofzo die toevallig net de stopbus een minuut eerder gemist hadden. (Gelukkig was het wel een dubbeldekker die bijna iedereen mee kreeg.

2) Zet het incheckpaaltje niet op de vertrekhalte

In Amersfoort had men dat wel gedaan, maar moest je na inchecken door de mensenmassa die juist naar het paaltje wilde heen worstelen om de bus te bereiken. Dat is als er net reizigers voor zes bussen in eentje willen niet heel handig.

3) Creëer niet één rij voor vier bestemmingen

Er werd weliswaar omgeroepen waar de bus heen ging, maar mensen moesten vervolgens elkaar weer passeren om de juiste bus te bereiken. Ook hebben de coördinatoren zo totaal geen zicht op de vraag per verbinding, hoewel ze sowieso strikt volgens hun lijst met busnummers en bestemming werkten. Dat laatste is handig voor stopbussen, maar de drie non-stop bussen hadden best uitwisselbaar kunnen worden ingezet.

Overigens wel weer handig: op de vertrekborden te Driebergen-Zeist stond dat de bus naar Amersfoort niet via Utrecht Centraal reed, wat verwarring met de normale route voorkwam.


12 reacties

Hallo Daniel,

Dankjewel voor jouw feedback. Zou je willen dat ik jouw suggesties door stuur naar het hoofdkantoor?

Reputatie 7
Badge +3

2) Zet het incheckpaaltje niet op de vertrekhalte

In Amersfoort had men dat wel gedaan, maar moest je na inchecken door de mensenmassa die juist naar het paaltje wilde heen worstelen om de bus te bereiken. Dat is als er net reizigers voor zes bussen in eentje willen niet heel handig.

 

Dat is niet alleen nu zo in Amersfoort. Ik heb eens in Delft het paaltje compleet gemist toen ik komend vanuit de bus wilde uitchecken. Het paaltje stond vooraan aan de rechterkant van de rij wachtende reizigers. De reizigers die uitstapten werden langs de andere kant geleid waardoor het paaltje schuil ging achter de op de bus wachtende reizigers. Pas toen ik die middag zelf moest inchecken voor de terugreis en daar in de rij stond zag ik het paaltje daar staan. Dan moet je je om uit te checken dus wurmen langs reizigers die wachten op een bus, als je het paaltje al ziet of weet dat die daar staat.  

En ik herinner me hier nog een topic over werkzaamheden en busvervoer rond Eindhoven waarbij meerdere reizigers klaagden dat er geen tijdelijke paaltjes stonden. Het paaltje bleek rechts bovenaan de trap te staan en ook schuil te gaan achter een lange en dikke rij wachtende reizigers. De rij wachtende reizigers was verdeeld over de hele breedte van de trap en degenen die zich op het linker gedeelte van te trap bevonden zagen dat hele paaltje niet. 

 

Reputatie 7
Badge +2

@Melissa NS Lijkt me wel handig ja. Het is hoognodig dat NS wat doet aan de organisatie van vervangend busvervoer. Dat is nu een onnodige extra irritatiefactor.

Badge +3

En ik herinner me hier nog een topic over werkzaamheden en busvervoer rond Eindhoven waarbij meerdere reizigers klaagden dat er geen tijdelijke paaltjes stonden. Het paaltje bleek rechts bovenaan de trap te staan en ook schuil te gaan achter een lange en dikke rij wachtende reizigers. De rij wachtende reizigers was verdeeld over de hele breedte van de trap en degenen die zich op het linker gedeelte van te trap bevonden zagen dat hele paaltje niet.

Dat hebben ze toen opgelost door een Efteling-achtige constructie met hekken waardoor je wel langs het paaltje móest. De uitstaphalte was elders, anders was het helemaal feest geweest bij dat paaltje en op die trap.

@Daniel Ik heb jouw feedback met suggesties doorgezet.

Reputatie 3

Kwam er net vanaf, niet alleen is het bordje met Barneveld →

overige bussen ← 

al goed verwarrend. Ook moeten de stewards 20x omroepen dat het om de stopbus ging richting putten. Tijdens vertrek, stapten alsnog 10+ man eruit waarvan een of 2 te laat omdat ze de snelbus moesten hebben voor de overstap naar Zwolle.

 

Driebergen-Zeist is overigens echt niet gemaakt voor het aantal reizigers die van en naar Utrecht moeten hier. 1 Toilet, 2 smalle trappen. Kleine busperron. 
 

Het is maar dat het 2 dagen is, anders had ik zelf ook een post gemaakt. Heb nu maar gewoon een hotel genomen, bespaart me het 4x reizen met 2x bussen.

Reputatie 7
Badge +3

Dat hebben ze toen opgelost door een Efteling-achtige constructie met hekken waardoor je wel langs het paaltje moést. De uitstaphalte was elders, anders was het helemaal feest geweest bij dat paaltje en op die trap.

Maar dat werd pas gedaan nadat er al meerdere klachten waren gekomen. Dat had gewoon vanaf het begin al zo moeten zijn. Of er hadden meer paaltjes op meer plekken moeten staan met een duidelijker zichtbaar bord. Er wordt ook bij andere werkzaamheden nog wel eens gemeld dat er geen paaltjes staan, waarschijnlijk staan die er dan wel maar op een niet zo goed zichtbare plek. 

Reputatie 7
Badge +2

Kwam er net vanaf, niet alleen is het bordje met Barneveld →

overige bussen ← 

al goed verwarrend. 

De bus naar Barneveld heb ik talrijke reizigers naar zien vragen inderdaad. Al stond die gewoon op zijn vaste halte op de busbuffer.

 

Dat hebben ze toen opgelost door een Efteling-achtige constructie met hekken waardoor je wel langs het paaltje moést. De uitstaphalte was elders, anders was het helemaal feest geweest bij dat paaltje en op die trap.

In Amersfoort staan ook genoeg hekken, maar daar loopt iedereen omheen omdat ze ook de doorgang naar reguliere bushaltes op het busstation blokkeren.

Er is daarnaast ook alleen een uitstaphalte vanuit Apeldoorn en Putten, de bussen uit Baarn en Driebergen-Zeist komen op dezelfde halte als de instaphalte aan.

Badge +3

Pff, slecht geregeld dan voor niet zo doorgewinterde (weekend)reizigers.

Reputatie 7
Badge +2

Correctie trouwens, met die bus kwam ik weer terug namelijk, vanuit Baarn komen de bussen ook op de uitstaphalte aan. (En krijgen ze zelfs wit op de busbaan vanaf het stadhuis, maargoed, dat zal wel moeten anders zou die bus nooit op het busstation uitkomen).

Een gelukje bij een ongeluk is trouwens nog dat Syntus keurig een berichtje op de DRIPs gezet heeft dat de NS-bussen van perron K en L vertrekken. Anders hadden er waarschijnlijk nog reizigers verkeerd gestaan want de laatste pijl van NS zelf wijst alleen maar naar het busstation.

(Gezien de stopbus naar Putten werd gereden door een bus in Syntus Utrecht uitvoering van Pouw Vervoer moet je ook maar net het NS-bordje achter de ruit zien om het verschil met de reguliere bussen op te merken)

Badge +3

Zolang die busbaan geen HOV-lijn is zullen andere voertuigen (zoals taxi’s) die er mogen rijden uiteindelijk wel ‘wit’ krijgen.

Lijnbussen en hulpdiensten hebben natuurlijk wel apparatuur om verkeerslichten te beïnvloeden. Deze info voor Eindhoven in ieder geval.

Reputatie 7
Badge +1

Laten we eerlijk zijn in 9 van de tien gevallen is het busvervoer slecht geregeld. Laatste 2 keren van mij in Alkmaar naar Heerhugowaard en van Hoorn naar Enkhuizen in beide gevallen chauffeurs die geen Nederlands of Engels spraken en de weg niet wisten. Eentje ging ook nog gewoon bellen in de bus. 

Ik heb met mijzelf de afspraak gemaakt of niet op stap te gaan als er busvervoer is of zo mogelijk er om heen te reizen. 

Reageer