Bushaltes bij stations waar geen bussen komen bij werkzaamheden

  • 18 October 2023
  • 24 reacties
  • 359 Bekeken

Reputatie 7
Badge

Al enige tijd worden werkzaamheden in de periode van 24- t/m 30-10 tussen Almere en Weesp en Naarden-Bussum aangekondigd. In de app lees ik: "Door werkzaamheden: tussen Weesp en Almere Oostvaarders rijden er bussen en tussen Naarden-Bussum en Almere Centrum rijden er geen treinen." Dat lijkt te impliceren dat er ook geen bussen rijden richting Naarden-Bussum. Dat had m.i. wel wat explicieter vermeld kunnen zijn, maar goed  het is te controleren door even te plannen en dan blijkt inderdaad dat reisadviezen van Almere naar Naarden-Bussum allemaal met de bus via Weesp gaan.

Wat ik dan niet begrijp en m.i. eigenlijk gewoon onjuist is, is dat onderaan de storingsmelding ook voor Naarden-Bussum en zelfs Hilversum vermeld is waar de bussen stoppen. Dat is hier dus helemaal niet relevant want er rijden daar dus geen bussen bij deze werkzaamheden. Kan hier iets aan gedaan worden om te vermijden dat mensen onterecht ook bussen deze kant op gaan zoeken?


24 reacties

Reputatie 7
Badge +3

Het is inderdaad niet erg logisch om Naarden-Bussum in de lijst te zetten als daar helemaal geen vervangend busvervoer vertrekt. De reisplanner geeft aan om van Naarden-Bussum (en verder) met de trein naar Weesp te reizen en vanuit Weesp met het treinvervangend busvervoer.
 

 

Reputatie 7
Badge

 

 

N.b. Hilversum staat in dit screenshot buiten beeld maarbdie staat er onderaan dus ook nog.

De reisplanner geeft aan om van Naarden-Bussum (en verder) met de trein naar Weesp te reizen en vanuit Weesp met het treinvervangend busvervoer.

Ja precies, dat had ik dus andersom gecontroleerd maar dan zie je hetzelfde.

Reputatie 7
Badge +3

@Olav93 Hilversum staat niet (meer) vermeld in het lijstje van de haltes, ook niet verborgen.

Reputatie 7
Badge

@Olav93 Hilversum staat niet (meer) vermeld in het lijstje van de haltes, ook niet verborgen.

Bij mij (in de app) wel…

Even een reeksje screenshots voor het hele beeld met scrollen.

 

 

Reputatie 7
Badge +3

Merkwaardig dat hier verschillende bronbestanden voor gebruikt worden. Dat maakt de kans op fouten nog groter.

Reputatie 6
Badge

Het is nog iets complexer:

-Er rijden snelbussen tussen Naarden-Bussum en Almere Oostvaarders

-Er rijden snelbussen tussen Weesp en Almere Centrum

-Er rijden stopbussen tussen Weesp en Almere Muziekwijk

-Er rijden stopbussen tussen Almere Centrum en Almere Oostvaarders

Reputatie 7
Badge +3

Het valt nog niet mee om een reisadvies te krijgen voor de snelbus van Naarden-Bussum naar Almere Oostvaarders. Dat werkt alleen wanneer je Almere Oostvaarders als bestemming gebruikt. Niet naar bijvoorbeeld Almere Centrum, dan krijg je een advies via Weesp.

Reputatie 6
Badge

En als je van/naar Lelystad plant?

Reputatie 7
Badge +1

Merkwaardig dat hier verschillende bronbestanden voor gebruikt worden. Dat maakt de kans op fouten nog groter.

Gaat hier nog iets mee gebeuren of moeten we ook hiervoor weer tot 2030?? wachten. Je mag er toch vanuit gaan dat de info in beide kanalen gelijk is. Dit behoort volgens mij bij les één van de ICT omdat je anders dus dubbel werk loopt te doen en zoals iMark al aangeeft de kans op fouten ook groter is. 

Reputatie 7
Badge +3

En als je van/naar Lelystad plant?

Van bijvoorbeeld Utrecht Centraal naar Lelystad Centrum krijg ik inderdaad een reisadvies via Naarden-Bussum en Almere Oostvaarders.

Reputatie 7
Badge

Het is nog iets complexer:

-Er rijden snelbussen tussen Naarden-Bussum en Almere Oostvaarders

-Er rijden snelbussen tussen Weesp en Almere Centrum

-Er rijden stopbussen tussen Weesp en Almere Muziekwijk

-Er rijden stopbussen tussen Almere Centrum en Almere Oostvaarders

Hoe kom je dan van Almere Centrum naar Almere Muziekwijk? Dit zou trouwens ook best in die storingsinformatie mogen staan. En de bushalte bij station Hilversum blijft irrelevant.

Reputatie 7
Badge +1

Het is nog iets complexer:

-Er rijden snelbussen tussen Naarden-Bussum en Almere Oostvaarders

-Er rijden snelbussen tussen Weesp en Almere Centrum

-Er rijden stopbussen tussen Weesp en Almere Muziekwijk

-Er rijden stopbussen tussen Almere Centrum en Almere Oostvaarders

Hoe kom je dan van Almere Centrum naar Almere Muziekwijk? Dit zou trouwens ook best in die storingsinformatie mogen staan. En de bushalte bij station Hilversum blijft irrelevant.

Niet dus, ik denk dat je moet gaan lopen of een reguliere bus die je wel dan weer extra moet betalen.

Reputatie 7
Badge +3

Het is nog iets complexer:

-Er rijden snelbussen tussen Naarden-Bussum en Almere Oostvaarders

-Er rijden snelbussen tussen Weesp en Almere Centrum

-Er rijden stopbussen tussen Weesp en Almere Muziekwijk

-Er rijden stopbussen tussen Almere Centrum en Almere Oostvaarders

Hoe kom je dan van Almere Centrum naar Almere Muziekwijk? Dit zou trouwens ook best in die storingsinformatie mogen staan. En de bushalte bij station Hilversum blijft irrelevant.

Dan mag je met de snelbus van Almere Centrum naar Weesp en vanaf Weesp de stopbus naar Almere Muziekwijk. Ben je bijna een uur onderweg voor een stukje wat normaal 3 minuten is. 

Reputatie 7
Badge

Het is nog iets complexer:

-Er rijden snelbussen tussen Naarden-Bussum en Almere Oostvaarders

-Er rijden snelbussen tussen Weesp en Almere Centrum

-Er rijden stopbussen tussen Weesp en Almere Muziekwijk

-Er rijden stopbussen tussen Almere Centrum en Almere Oostvaarders

Hoe kom je dan van Almere Centrum naar Almere Muziekwijk? Dit zou trouwens ook best in die storingsinformatie mogen staan. En de bushalte bij station Hilversum blijft irrelevant.

Niet dus, ik denk dat je moet gaan lopen of een reguliere bus die je wel dan weer extra moet betalen.

Dat ontbreekt dan zeker bij deze melding. Kan een moderator dit met de nodige urgentie doorgeven om te gebruikelijke chaos bij vervangend vervoer niet onnodig nog groter te laten worden?

Badge +3

Deze is een stuk duidelijker https://www.rijdendetreinen.nl/werkzaamheden/12660-24-oktober-2023-werkzaamheden-amsterdam-lelystad-centrum-schiphol-lelystad-utrecht-almere

Werkzaamheden: Amsterdam - Lelystad Centrum; Schiphol - Lelystad; Utrecht - Almere

 

Daar wordt Naarden-Bussum in zoverre genoemd dat je vanuit daar niet naar Almere kunt (wel naar Weesp en verder richting Amsterdam natuurlijk)

En dat er (blijkbaar rechtstreekse) bussen rijden tussen Naarden-Bussum en Oostvaarders (voor naar Zwolle en verder of zo).

De 4900 Utrecht C - Almere C rijdt niet verder dan Hilversum, dus daar heeft Naarden-Bussum ook ‘last van’.

Reputatie 7
Badge

Ja de specificatie voor 's nachts en per treindienst is voor de gemiddelde reiziger misschien wat veel maar het eerste stuk van deze tekst is m.i. precies wat NS ook zou moeten vermelden.

Reputatie 7
Badge

Het valt me nu pas op dat ook de bushalte bij Lelystad Centrum onterecht vermeld is.

Zou iemand vanuit NS dit op willen pakken? Dat andere reizigers hier het met me eens zijn dat dit niet goed gaat, is fijn, maar lost natuurlijk niets op en in ieder geval ooit was dat toch echt wel de bedoeling van deze community.

Badge +3

Het valt me nu pas op dat ook de bushalte bij Lelystad Centrum onterecht vermeld is.

Zou iemand vanuit NS dit op willen pakken? Dat andere reizigers hier het met me eens zijn dat dit niet goed gaat, is fijn, maar lost natuurlijk niets op en in ieder geval ooit was dat toch echt wel de bedoeling van deze community.

In de vroege ochtend is er busvervoer tussen Lelystad en Weesp (tussen 3:35 en 04:45 uur).

  • Er rijden snelbussen tussen Lelystad Centrum, Almere Oostvaarders, Almere Centrum en Weesp.

De bushalte in Lelystad vermelden klopt op zich dus wel.

Verder rijden er ook nog enkele snelbussen tussen Almere C en Amsterdam C (tussen 1:15 en 1:30 uur), maar een bushalte vermelding in Amsterdam ontbreekt.

Van/naar Hiversum ook bussen soms. Handig om te weten/vermelden waar de halte is (want anders zoek je jezelf helemaal rot natuurlijk) 😅

Badge +3

Je schrikt je rot maar er is bijzonder weinig aan de hand hoor.

Nou ja die bus dus, waarmee je niet in Almere C komt 😅

 

Reputatie 7
Badge

Dat creatieve reisadvies zie je overdag gelukkig niet, haha

Jammer om te zien dat moderators hier niet eens meer de moeite nemen om te bedanken voor dit soort feedback trouwens. Uiteraard is de tekst ook ongewijzigd. Ben benieuwd wat voor chaos ik straks aantref. Reisadvies is een kwartiertje langer en ik moet rekening houden met een half uur vertraging, dus ik ga drie kwartier eerder weg vandaag en ben benieuwd hoe dat uitpakt.

Reputatie 7
Badge

Toch ook even een positief nieuwtje: de reis begon vanochtend goed. Op Almere Muziekwijk stonden twee vriendelijke medewerkers mensen te helpen en kortingsbonnen uit te delen en kwam keurig een paar minuten voor de geplande vertrektijd de stopbus richting Weesp aanrijden.

Bij Almere Poort ging het minder. De chauffeur bleek ondanks dat iedereen voorin in had moeten stappen geen idee te hebben hoeveel plekken hij nog had en liet montjesmaat mensen toe zolang anderen riepen nog vrije stoelen te zien. Het gevolg was een chauffeur die een keer of tien gestresst schreeuwde dat er niemand mocht staan in de bus. Bij het vertrek daar hoorden we hem hardop twijfelen aan de route en zijn we uiteindelijk over een stel rijplaten omgekeerd. Of dat zo bedoeld was, weet de chauffeur volgens mij nog steeds niet.

Vlak voor aankomst bij station Weesp stonden we vervolgens nog een minuut of vijf te wachten voor een tijdelijk verkeerslicht bij een wegafsluiting waar het verkeer maar in één richting tegelijk langs kon. Tip: pas de planning hierop aan.

Eenmaal in Weesp zo ongeveer op de vertrektijd van de trein die aan had moeten sluiten, bleek dat niemand heeft bedacht dat poortjes met zo veel overstappers (die hier normaal binnen de poortjes blijven) toch echt even open moeten en was het dringen voor de (hiervoor veel te weinig) tijdelijke ov-chipkaartpalen om uit te checken om vijf meter verder bij de poortjes weer in te kunnen checken. Tip: zet meer palen neer, minstens zo veel als er poortjes zijn, of zet gewoon tijdelijk de poortjes open.

Het gevolg was uiteraard dat we de aansluitende trein richting Amsterdam Centraal massaal misten, dus met te veel mensen drie minuten later vervolgens de trein naar de andere kant van Amsterdam in en daar allemaal anders verder rijden. Voor mij betekent dit een vertraging van 11 minuten zometeen bij aankomst op Amsterdam Sloterdijk (als er verder niets gebeurt, maar daar ga ik niet meer echt vanuit nu ik gewoon in een trein daarheen zit). Keurig binnen de aangekondigde maximaal 30 minuten vertraging, maar wel volkomen onnodig en dus toch zonde.

Er word vast weer niks mee gedaan, maar samenvattend dus toch nog maar wat tips:

- laat tellen hoeveel mensen er instappen als er op volgende haltes nog moet kunnen worden ingestapt, zodat daar bekend is hoeveel mensen er kunnen worden toegelaten en dit snel en rustig geregeld kan worden;

- pas de verwachte reistijd met de bussen aan op de wegafsluiting bij Weesp;

- verduidelijk de bewegwijzering voor chauffeurs rond station Almere Poort;

- en zet de poortjes bij station Weesp open zodat overstappers niet in- en uit hoeven te checken.

Reputatie 6
Badge +2

Er wordt zeker wel wat mee gedaan, Olav93. Dit zijn erg waardevolle suggesties! Dus die heb ik uiteraard ook doorgezet naar de verantwoordelijke afdelingen. Bedankt voor het delen van jouw reiservaring en tips!

Reputatie 7
Badge

Er wordt zeker wel wat mee gedaan, Olav93. Dit zijn erg waardevolle suggesties! Dus die heb ik uiteraard ook doorgezet naar de verantwoordelijke afdelingen. Bedankt voor het delen van jouw reiservaring en tips!

Dankjewel!

Reputatie 7
Badge

Sorry dat ik wat sceptisch was geworden doordat er niet eerder gereageerd was trouwens.

Reageer