(Communicatie) geldigheid NS-vervoersbewijs rond werkzaamheden Amsterdam-Zuid | NS Community
beantwoord

(Communicatie) geldigheid NS-vervoersbewijs rond werkzaamheden Amsterdam-Zuid

  • 15 November 2022
  • 16 reacties
  • 931 Bekeken

Reputatie 3

Op de NS-app staat bij de werkzaamheden rond station Amsterdam Zuid: In metro 50, 51 en 52 is uw NS-vervoersbewijs geldig.

In de reisplanner staan echter alleen “NS metro in plaats van trein” tussen station Lelylaan en station RAI/Duivendrecht (voor 50 en 51) en tussen station Zuid en station Centraal (voor 52).

Is het NS-vervoersbewijs alleen geldig tussen Lelylaan, Duivendrecht en Centraal of ook op de stukken metro daarbuiten? Waarom staat dit niet duidelijker bij de werkzaamheden op de NS-app aangegeven?

Als je reis plant van Nijmegen naar Amsterdam Zuid (met metro aangevinkt) staat er en reis met overstap op station Bijlmer. Als je de metro niet aanvinkt gaat die weg en is er alleen een reisadvies met overstap op station RAI. Ik gok dus dat het NS-vervoersbewijs niet geldig is buiten die trajecten (dus bijvoorbeeld niet tussen RAI en Bijlmer). Ik vraag dan wel heel erg af waarom er voor de bewoording “In metro 50, 51 en 52 is uw NS-vervoersbewijs geldig” is gekozen want dat is dan dus gewoon niet correct.

icon

Beste antwoord door Erryt NS 15 November 2022, 21:21

Bekijk origineel

16 reacties

Bij het kopje alternatief vervoer kan je zien om welke haltes het gaat: 

 

Alternatief vervoer

Maak gebruik van het vervangende vervoer.

  • Duivendrechtvanaf het busstation

  • Amsterdam RAIvanaf de voorzijde van het station

  • Amsterdam Zuidvanaf de Strawinskylaan uitgang Zuidplein

  • Schiphol Airportvan het busstation halte C15 en C17

  • Diemen Zuidvanaf de voorzijde van het station

Reputatie 7
Badge +3

De verwarring komt natuurlijk omdat nu standaard bus, tram en metro zijn aangevinkt in de reisplanner waardoor er ook adviezen met de “gewone” metro uitkomen. Vink je dat uit dan zie je alleen die met “NS Metro ipv trein" waarbij je NS vervoerbewijs geldig is. 

Ik heb geen speciale NS metro kunnen ontdekken bij station Lelylaan en inchecken met je NS vervoerbewijs is ook niet mogelijk. Er worden gewoon de reiskosten voor de metro van je OV-chipkaart afgeschreven. Inchecken met je NS-vervoerbewijs lijkt alleen te kunnen bij Amsterdam Centraal (lijn 52), Amsterdam Zuid en Amsterdam RAI (lijn 50 en 51). Je moet dan wel heel goed kijken waar dat ene NS-paaltje staat en door een open poortje lopen.

Vervangende bussen heb ik trouwens ook niet zien staan bij RAI.

Kortom: de informatie die gegeven wordt is zeer misleidend en het zou de NS sieren als ze deze zo snel mogelijk zouden aanpassen.

Reputatie 7
Badge +3

Bij het kopje alternatief vervoer kan je zien om welke haltes het gaat: 

 

Alternatief vervoer

Maak gebruik van het vervangende vervoer.

  • Duivendrechtvanaf het busstation

  • Amsterdam RAIvanaf de voorzijde van het station

  • Amsterdam Zuidvanaf de Strawinskylaan uitgang Zuidplein

  • Schiphol Airportvan het busstation halte C15 en C17

  • Diemen Zuidvanaf de voorzijde van het station

Erryt, waar is dan de halte bij Lelylaan? Er zijn wel reisadviezen met NS Metro van/naar Lelylaan maar er staat gezien de berichten geen poortje open en geen tijdelijk CiCo.

Reputatie 3

En er is geen NS metro ipv trein op Diemen Zuid of Schiphol, waarom staat die er wel tussen. Waarom überhaupt ook bushaltes geven als het vervangende vervoer om een metro gaat?

Reputatie 7
Badge +3

Er zijn tijden dat er bussen rijden van/naar Diemen Zuid en Schiphol. Zo te zien alleen 's nachts en ook niet iedere nacht, maar vannacht in ieder geval wel. Dus dan moeten de bushaltes wel genoemd worden, alleen missen dan de haltes bij Weesp en Leiden

 

 

 

De overstap op Lelylaan moet via de stationshal zo leer ik uit deze post van @Sneltram: Werkzaamheden rond Amsterdam Zuid | NS Community. Het is een raadsel waarom de NS de voor reizigers meest wenselijke optie zo goed verstopt.

Inmiddels keurig deze overstap gedaan op de voorgeschreven wijze. Je NS-kaart blijkt inderdaad geldig te zijn, maar dat betekent niet dat je reist voor het tarief dat je normaal betaalt, iets wat wel gebruikelijk is bij het vervangend vervoer van de NS. De reis van Leiden naar Amsterdam RAI via Amsterdam Lelylaan kost dus niet alleen extra tijd, maar ook extra geld, zij het minder dan de reis via Amsterdam Centraal. Dat valt me toch wel erg tegen van de NS.

En nog een tip: als je in de avondspits op RAI en na de avondspits op Amsterdam Lelylaan in de trein stapt, op RAI inchecken bij het GVB reizen, niet bij de NS. Scheelt je bijna 5 euro.

Badge +3

Inmiddels keurig deze overstap gedaan op de voorgeschreven wijze. Je NS-kaart blijkt inderdaad geldig te zijn, maar dat betekent niet dat je reist voor het tarief dat je normaal betaalt, iets wat wel gebruikelijk is bij het vervangend vervoer van de NS. De reis van Leiden naar Amsterdam RAI via Amsterdam Lelylaan kost dus niet alleen extra tijd, maar ook extra geld, zij het minder dan de reis via Amsterdam Centraal. Dat valt me toch wel erg tegen van de NS.

En nog een tip: als je in de avondspits op RAI en na de avondspits op Amsterdam Lelylaan in de trein stapt, op RAI inchecken bij het GVB reizen, niet bij de NS. Scheelt je bijna 5 euro.

Dat is wel een goede, want een reis Leiden - RAI via Lelylaan wordt (met NS overstap Lelylaan) natuurlijk afgerekend alsof je via Sloterdijk, Centraal, Muiderpoort - Amstel - Duivendrecht reist (kortste route 18 TE), zelfs al neem je de ‘NS' metro van Lelylaan naar RAI! 🙄

Daar komt dan de 41 TE van Leiden naar Lelylaan bij, totaal 59 TE dus voltarief 2e klas € 12,10 terwijl het zonder werkzaamheden/overstappen 41 TE zou zijn (via Schiphol/Zuid) € 8,80 voltarief.

Maar RAI - Lelylaan met GVB is € 4,40 (zonder korting uiteraard), en daar komt dan Lelylaan - Leiden bij. Dat is met 40% korting € 5,28 voor een toaal van € 9,68 maar met Dal Vrij ben je dan voor die € 4,40 klaar (je betaalt alleen het GVB deel in de spits).

Hoe dan ook, door dat omreizen/overstappen (al is het allemaal met NS) betaal je vaak te veel, zolang je geen vrij reizen hebt.

Kom je uit bijv. Haarlem, dan maakt het op zich niet uit als je de ‘NS’ metro neemt van Centraal naar Zuid en dan naar RAI. Wel 2× overstappen...

Reputatie 2

Je moet dan wel heel goed kijken waar dat ene NS-paaltje staat en door een open poortje lopen.

 

 

Wat is inderdaad de procedure tussen Centraal en Zuid?

Heb de afgelopen paar keer gewoon uitgecheckt bij NS en ingecheckt bij GVB..

Moet je dus niet uitchecken als je de metro ingaat en pas uitchecken via een NS paaltje als je de metro weer uit gaat?

@Thor89 Het NS-paaltje voor de metro op Amsterdam Centraal staat bij de metro-ingang aan de IJzijde bij de lift tussen de twee gewone uitgangen met de vele poortjes. Hoe het aan de centrumzijde is geregeld weet ik niet.

Op basis van mijn ervaring met de tarieven heb ik wat betreft inchecken bij NS of GVB het volgende advies:

  • reis je bij de NS met korting dan kun je voor overstappen het beste in- en uitchecken bij de NS-paaltjes. Het verschil met inchecken bij het GVB is overigens niet erg groot op dit traject. Het zal minder dan een euro zijn. Daarom adviseer ik voor alle situaties eigenlijk maar de volgende optie.
  • reis je bij de NS niet met korting dan kun je het beste in- en uitchecken bij het GVB. Zeker voor de korte reizen is het tarief dat de NS rekent veel hoger. Zie mijn ervaringen met de reis RAI-Lelylaan die bij de NS ruim het dubbele kostte van die bij het GVB.
Badge +3

De bedoeling is… 

Je checkt uit bij NS (op Amsterdam Centraal of zo}

Daarna IN voor de GVB metro bij NS (mobiele paal, en er staat ergens een GVB poortje open voor treinreizigers)

Je reist op je NS incheck met de metro en checkt vervolgens UIT bij zo’n mobiele NS paal, vervolgens check je weer in bij NS trein (overstap OK) en alles prima.

Maar ja, dan kom je ergens aan met de metro en waar is dat (open) NS paaltje dan? En die mobiele NS paal staat buiten de GVB poortjes (zoek het ene poortje dat open staat op Lelylaan)

Mij zal het wel lukken (goed zoeken of zwartrijden met de metro), maar dit geneuzel gaat dus extra werk opleveren voor de Klantenservice, want waarom betaal ik (sowieso, of meer) als ik om moet reizen via Centraal en met een NS metro naar Zuid? 🙄

Reputatie 2
  • reis je bij de NS met korting dan kun je voor overstappen het beste in- en uitchecken bij de NS-paaltjes. Het verschil met inchecken bij het GVB is overigens niet erg groot op dit traject. Het zal minder dan een euro zijn. Daarom adviseer ik voor alle situaties eigenlijk maar de volgende optie

Ik heb Dal Vrij..

Reputatie 2

Betaal je niet sowieso meer dan normaal door het extra in- en uitchecken op Amsterdam Centraal?

Reputatie 6
Badge +2

Als je in de daluren reist, betaal je niets met het Dal Vrij abonnement. Ook daarbuiten zul je niets extra betalen door deze overstap, mits je binnen 35 minuten weer bent ingecheckt.

Badge +3

Als je in de daluren reist, betaal je niets met het Dal Vrij abonnement. Ook daarbuiten zul je niets extra betalen door deze overstap, mits je binnen 35 minuten weer bent ingecheckt.

Bij Dal/Weekend/Altijd Vrij is omreizen met NS-NS overstap(en) inderdaad geen probleem, bij kortingsabonnementen (én Traject Vrij) of zonder abonnement wél, afhankelijk waar je vandaan komt of naar toe moet.

Reageer