Skip to main content

Zijn er meer mensen die gestrand zijn na het concert van P!NK? Wij kregen het advies een hotel of taxi te boeken, aangezien er geen reis meer mogelijk was. Declaratie ingediend, afgewezen omdat er geen storing zou zijn geweest. Hotel konden we niet boeken omdat we de dag erna gewoon moesten werken, dus een super dure taxi betaald, en nu krijgen we geen cent terug… 

@shrnmldr de maximum vergoeding wordt niet met reizigers gecommuniceerd. Normaal gesproken regelt NS klantenservice taxi en betaalt deze. Onder zelf te regelen alternatief vervoer valt meestal geen taxi.

De reizigers naar Tilburg hebben zelf met de klantenservice gesproken?

NS heeft zoals bijna altijd overduidelijk weer eens slecht gecommuniceerd. Dat blijkt ook uit dit verhaal en ook bij alle andere verhalen met taxi's en dergelijke. NS had duidelijk moeten aangeven dat het nemen van een taxi niet vergoed zou worden. Dat heeft NS niet gedaan. NS heeft de reizigers aangegeven dat ze zelf maar iets moesten regelen omdat NS wederom niet in staat was de reizigers thuis te brengen. Dan geldt voor mij de regel: Als je je billen brandt, moet je op de blaren zitten.


Lastig probleem.

Enerzijds zien mensen zo'n verstoring als een vrijbrief om op kosten van NS voor de meest dure oplossingen te gaan. De vraag is voor mij of TS ook voor een taxi had gekozen als TS van te voren had geweten dat de kosten voor eigen rekening waren.

Anderzijds communiceert NS niet duidelijk naar de reizigers. Dat komt deels zo is mijn ervaring omdat personeel ter plaatse vaak maar wat roept (om van de klagende reizigers af te zijn), zelfs als dat in tegenspraak met geldende regelingen is. Maar ook horen veel reizigers wat ze graag willen horen zelfs als het personeel wat anders vertelt en dan ontaart het achteraf in welles-nietes discussies.

Het wordt tijd dat er duidelijke richtlijnen komen en gecommuniceerd worden (naar personeel en reizigers) wat in dit soort gevallen gedaan moet worden. Zg. maatwerk werkt in dit soort gevallen niet.


Maar iedereen, en vooral NS, zal zich realiseren dat op zo'n moment de taxi tarieven exploderen en er voor ritjes bizarre bedragen gevraagd worden. Taxichauffeurs rekenen dan zonder blikken of blozen tarieven welke meer dan 100 procent hoger liggen dan normaal.

Dat zal best, maar een taxameter geeft de daadwerkelijke prijs aan, en die staat op het bonnetje wat je krijgt… Plus een boel andere info zoals de gps-info van vertrek en aankomst, naam of nummer van de chauffeur, kenteken taxi, etc.

Daar valt niet mee te rommelen, al kan een chauffeur aan het eind wel een bedrag toevoegen maar dat is dan ‘fooi’ (en komt apart op de bon te staan).

Kijken we naar specifiek deze rit, Amsterdam naar Breda voor € 400,00 dan is wel duidelijk dat dit een woekerprijs is. Normaal kost zo'n ritje rond de € 195,00 tot maximaal € 230,00. En loopt dit via de klantenservice dan ligt de ritprijs vaak nog flink lager.

Als de NS een taxi regelt is het een rit op rekeking (in plaats van een ‘opstaprit’), en die kan inderdaad tegen een afgesproken prijs zijn. De taxameter zal in de regel dan ook geen prijs tonen en de chauffeur tikt de rit dus af ‘op rekening’.

Dit ging om een rit Geldermalsen - Sittard (70 km). Amsterdam Bijlmer - Breda is net geen 100 km en zou rond de 340 euro kosten (prijspeil 2022 zoals te zien is op de foto).

De vraag is dan even of deze woekerprijzen zomaar vergoed zouden moeten worden. Reizigers betalen makkelijk, immers NS betaald toch wel terug. Een chauffeur kan ook € 600,00 vragen, moet NS dit dan ook maar klakkeloos terug betalen ?

Nee dus. Bij een taxibusje (duurder maar tot 8 personen) wordt het wel lastig wie welke vergoeding kan krijgen, zeker als het een rit langs meerdere adressen is. Maximum is bij mijn weten 125 euro per rit, niet per persoon.


Dit simpele kaartje, dus daar heb je niks aan. 

En onderstaand de foto van een gemiddelde ritprijs, zoals ons ook was toegezegd. Echter is de vertraging etc, hierbij niet meegerekend en dit maakte dus de bijna 400€.

 

Daarbij gok ik ook niet dat ik de enige ben. Al weet ik niet waar reizigers naar toe moesten en konden; breda tilburg in ieder geval niet. De reizigers naast mij, bij het loket,wilden in ieder geval naar Tilburg, stonden naast mij en gingen een hotel boeken. En daarbij heb ik wel gewoon een taxibon, ritnummer & prijs zoals het hoort.

 


 

Als de NS een taxi regelt is het een rit op rekeking (in plaats van een ‘opstaprit’), en die kan inderdaad tegen een afgesproken prijs zijn. De taxameter zal in de regel dan ook geen prijs tonen en de chauffeur tikt de rit dus af ‘op rekening’.

Dit ging om een rit Geldermalsen - Sittard (70 km). Amsterdam Bijlmer - Breda is net geen 100 km en zou rond de 350 euro kosten (prijspeil 2022 zoals te zien is op de foto).

De vraag is dan even of deze woekerprijzen zomaar vergoed zouden moeten worden. Reizigers betalen makkelijk, immers NS betaald toch wel terug. Een chauffeur kan ook € 600,00 vragen, moet NS dit dan ook maar klakkeloos terug betalen ?

 

Een ritje van nog geen 70 km voor E 244,43. Daar klopt natuurlijk niets van. Verder is Geldermalsen naar Sittard zo'n 130 km en geen 70 km @Robert B 

Iedereen weet dat in momenten van grote vraag de taximeter uit gaat en er gewoon een vast bedrag genoemd wordt, en dan is het voor de taxiklant doen of niet doen.

Ter info:

Een taxichauffeur mag u een vaste ritprijs aanbieden. Ook mag hij voor extra diensten een toeslag rekenen.


Oke, I stand corrected.

Die foto was dan voor een andere rit (geplukt uit een eerder vermeld Geldermalsen - Sittard topic maar dat zal dan wel Eindhoven - Sittard of zo zijn). De getoonde prijs voor een rit van 70 km is volkomen reëel.

Met 340 euro voor 100 km Amsterdam - Breda zat ik er niet ver naast (zie TS screenshot taxiprijzen). Bovenop de kilometers is er namelijk ook nog een tijd-tarief (let op, wachttarief is hoger tot wel 50 euro per uur maar bij een opstaprit is dat er dus niet).

Prijsafspraken zijn altijd mogelijk, dan is het ‘op rekening’ (ook al reken je ter plekke af met cash of mogelijk zelfs met pin/creditcard). Daarvan hoor je een bonnetje te krijgen met in ieder geval het nummer van een ritopdracht wegens ‘afgesproken prijs’, want anders heeft de chauffeur een probleem (Belastingdienst en zo).

Op ‘mijn’ foto van de taxameter ontbreekt in ieder geval het datacom (gsm netwerk) icoontje helemaal rechtsboven, dus dit ging om een zelfstandige chauffeur die niet aangesloten is bij een centrale (dus die ‘ritopdracht’ was er per definitie niet). Dan is de prijs maximaal die van de taxameter.

Zorg in ieder geval voor een uitdraai van de bct (boordcomputer) van de taxi, een handgeschreven kwitantie telt niet (is nogal fraudegevoelig). Heb je teveel betaald? Klagen bij het taxibedrijf.

(in het andere topic zag ik nog een handgeschreven bonnetje waar niemand iets mee zou kunnen, alsof het een receptje van een huisarts was in potjeslatijn… en op dat bonnetje/kwitantie stond ook nog dat het bedrag incl. 9% btw was.. Onder welke steen kwam die taxi vandaan?) 😪


Een ritje van nog geen 70 km voor E 244,43. Daar klopt natuurlijk niets van. 

Hoezo zou dat niet kloppen?

€244,43 / 69.6km = €3,51 per km (data van foto Robert B (of wie dan ook))

€323.79 / 96.27km = €3,35 per km (data van TS voor Amsterdam Arena Park naar Station Breda)

Voor een ritje van 24km betaalde ik rond de 82 euro, dat komt dan neer op €3,41 per km

Zoveel verschil zit er niet tussen dus het kan zeker wel, en het laat ook nog eens zien dat er niet geknoeid wordt met de prijzen zodra er een storing gaande is.

 

 

Mijn vraag is dan, hoe weet jij zo zeker dat er geknoeid wordt met de prijzen bij storing, want met alle bewijzen blijf je toch je punt aanhouden (al toon jij geen bewijzen) @Ret.tep 


Afgezien van de (toegestane, geijkte) prijs voor een taxirit van P¡nk naar Breda (of waar je maar heen wilde op dat moment)… 🙄

Zou TS dus via Rotterdam kunnen (gezellig met zijn allen overnachten/bivakkeren op Schiphol Plaza, liever niet op Rotterdam Centraal).

Zou mijn voorkeur zijn (uitkomst hetzelfde, volgende dag rond 7:30 in Eindhoven of nog wat later op je werk in Venlo of zo).

Maar dat was dus geen optie die door NS personeel gegeven was, en voor TS al helemaal geen optie om welke reden dan ook.

Was er eigenlijk wel een stukje ‘evenement’ vervoer gepland voor dat nogal massale concert? Of rekenden ze (de organisatie) op minderjarige bezoekers die toch wel door ‘paps of mams’ opgehaald zouden worden? 😂 Kuch, zoals Taylor Swift en zo… 


Afgezien van de (toegestane, geijkte) prijs voor een taxirit van P¡nk naar Breda (of waar je maar heen wilde op dat moment)… 🙄

Zou TS dus via Rotterdam kunnen (gezellig met zijn allen overnachten/bivakkeren op Schiphol Plaza, liever niet op Rotterdam Centraal).

Zou mijn voorkeur zijn (uitkomst hetzelfde, volgende dag rond 7:30 in Eindhoven of nog wat later op je werk in Venlo of zo).

Maar dat was dus geen optie die door NS personeel gegeven was, en voor TS al helemaal geen optie om welke reden dan ook.

Was er eigenlijk wel een stukje ‘evenement’ vervoer gepland voor dat nogal massale concert? Of rekenden ze (de organisatie) op minderjarige bezoekers die toch wel door ‘paps of mams’ opgehaald zouden worden? 😂 Kuch, zoals Taylor Swift en zo… 

De organisator van een evenement moet extra vervoer aanvragen (en meebetalen). Vermoed dat het niet is aangevraagd, want dat gebeurt vrijwel nooit bij die concerten.


......Voor een ritje van 24km betaalde ik rond de 82 euro, dat komt dan neer op €3,41 per km....

Voor een taxirit van 39,8 kilometer betaalde ik E 59.50. Natuurlijk niet op de meter, maar gewoon afgesproken met het taxibedrijf. Dat gebruikte ik even als vergelijking.

Dat is voor een rit van 100 km van Arena na Breda ongeveer Euro 150,-

Dan kijk ik even op Google, zoekopdracht "taxirit Amsterdam naar Breda: Prijs Taxi Amsterdam Breda Reserveer met een vaste prijs van circa 170 Euro de taxi van Amsterdam naar Breda. De toeslag voor een taxibus bedraagt 25 Euro, maximaal 7 passagiers. Afspraak is afspraak bij elke rit en daar hoort op tijd vertrekken en aankomen bij.


-


Dan kijk ik even op Google, zoekopdracht "taxirit Amsterdam naar Breda: Prijs Taxi Amsterdam Breda . De toeslag voor een taxibus bedraagt 25 Euro, maximaal 7 passagiers. Afspraak is afspraak bij elke rit en daar hoort op tijd vertrekken en aankomen bij.

re·ser·ve·ren (reserveerde, heeft gereserveerd)

van tevoren bespreken: een tafel reserveren in een restaurant

 

Reserveren moet je op tijd van te voren doen. Dat gaat je dus mooi niet lukken op korte termijn en zal dus veel duurder uitvallen of zelfs helemaal niet lukken.

Prijzen afspreken kost ook enorm veel tijd, vooral voor lange afstandsritten, success daarmee midden in de nacht.


......Prijzen afspreken kost ook enorm veel tijd, vooral voor lange afstandsritten, success daarmee midden in de nacht.......

Weet niet of 05.00 uur nog midden in de nacht is voor jou, maar online in 2 minuten geregeld, om 06.10 uur stond ie voor de deur.

Maar goed, dat zal je ook wel weer in twijfel trekken.........


......Prijzen afspreken kost ook enorm veel tijd, vooral voor lange afstandsritten, success daarmee midden in de nacht.......

Weet niet of 05.00 uur nog midden in de nacht is voor jou, maar online in 2 minuten geregeld, om 06.10 uur stond ie voor de deur.

Maar goed, dat zal je ook wel weer in twijfel trekken.........

Juist ja 1 uur en 10 minuten verder, dan kan je net zo goed hopen op een trein die wel gaat rijden 🤣. En je zegt "voor de deur" dus het was overduidelijk niet op een station / in open lucht, maakt ook nog best een verschil midden in de nacht. Ik wacht liever niet 1 uur en 10 minuten op een onveilige plek zoals het station, maar dat ben ik 🫠.

 

We kunnen er wel over door blijven discussiëren over wat TS had moeten doen, maar daar heeft TS nu simpel weg helemaal niks aan. Het zal met NS geregeld moeten worden en moderators hebben ook al aangegeven dat NS coulanter zal zijn in dit geval, al wordt er een gedeelte vergoed het is alsnog iets. (bijvoorbeeld wat een "normaal" tarief zou zijn als de Klantenservice vervoer zou regelen)


Er zijn al teveel topics over dit soort dingen gemaakt waar het heel de tijd een wellus/nietus verhaal word, want "ik vind" of "ik zou dit hebben gedaan". Het maakt eigenlijk helemaal niets uit wat wij vinden of wat wij zouden hebben gedaan, NS moet haar zaken gewoon goed op orde hebben.

 

En daarmee bedoel ik dat ze hun treinpersoneel eens duidelijk maken dat ze niet zo maar een vergoeding van vervoer kunnen toezeggen en dat ze de reizigers gewoon moeten doorsturen naar de klantenservice voor dat soort dingen.

Daarnaast moet de klantenservice dan gewoon een duidelijke afspraak maken met de reiziger en er een notitie van maken zodat er te achterhalen valt of het daadwerkelijk is toegezegd of niet.

 

Alleen zo voorkom je dit soort onnodige gedoe door enorm slechte communicatie.


Ik ben op dit moment ook naar een aantal uitjes in de Randstad aan het kijken waar de NS waarschijnlijk de terugreis zou kunnen vern?ken. Zou Uber een beter alternatief zijn dan taxi's? De app toont voertuigen in Amsterdam en Rotterdam, maar ik heb geen  idee of Uber in Nederland functioneert.


Ik ben op dit moment ook naar een aantal uitjes in de Randstad aan het kijken waar de NS waarschijnlijk de terugreis zou kunnen vern?ken. Zou Uber een beter alternatief zijn dan taxi's? De app toont voertuigen in Amsterdam en Rotterdam, maar ik heb geen  idee of Uber in Nederland functioneert.

Uber functioneert prima in Nederland. Probleem blijft natuurlijk dat als er een megastoring is, er gewoon weinig of geen onderhandelingsruimte is.


Juist ja 1 uur en 10 minuten verder, dan kan je net zo goed hopen op een trein die wel gaat rijden 🤣. En je zegt "voor de deur" dus het was overduidelijk niet op een station / in open lucht, maakt ook nog best een verschil midden in de nacht. Ik wacht liever niet 1 uur en 10 minuten op een onveilige plek zoals het station, maar dat ben ik 🫠.

Precies zoals voorspeld, je hebt je weerwoord al weer klaar @Gorott. Niet alleen hier, maar in werkelijk elk topic op zo'n beetje elke reactie..

Maar voor je gemoedsrust, had de taxi ook voor 06.10 uur besteld, dus netjes op tijd, en ja, de aankomsthal Schiphol heeft ook een deur.


Maar voor je gemoedsrust, had de taxi ook voor 06.10 uur besteld, dus netjes op tijd

Dat was niet het punt, de vraag was of dit ook zou zijn gelukt als je om 6:10 had ontdekt eigenlijk om 6:15 een taxi nodig te hebben.


Maar voor je gemoedsrust, had de taxi ook voor 06.10 uur besteld, dus netjes op tijd

Dat was niet het punt, de vraag was of dit ook zou zijn gelukt als je om 6:10 had ontdekt eigenlijk om 6:15 een taxi nodig te hebben.

Dat lukt nooit, een taxibedrijf heeft in de regel een aanrijtijd van 20 minuten naar een ophaallocatie.


Juist ja 1 uur en 10 minuten verder, dan kan je net zo goed hopen op een trein die wel gaat rijden 🤣. En je zegt "voor de deur" dus het was overduidelijk niet op een station / in open lucht, maakt ook nog best een verschil midden in de nacht. Ik wacht liever niet 1 uur en 10 minuten op een onveilige plek zoals het station, maar dat ben ik 🫠.

Precies zoals voorspeld, je hebt je weerwoord al weer klaar @Gorott. Niet alleen hier, maar in werkelijk elk topic op zo'n beetje elke reactie..

Maar voor je gemoedsrust, had de taxi ook voor 06.10 uur besteld, dus netjes op tijd, en ja, de aankomsthal Schiphol heeft ook een deur.

Leuk dat je over een weerwoord begint terwijl jouw reactie ook weer een weerwoord is 😃, maar goed fijn dat je dat ook nog even vermeld in je eerdere reactie, dan had je helemaal geen weerwoord van mij hoeven ontvangen en had ik m'n tijd niet verspeeld aan deze bende, lijkt me vrij logisch dat je belangerijke details niet weg laat.

Maar goed super fijn dat het jou wel lukt, is er tenminste nog iemamd die de ideale schoonzoon van NS is 😝. (grapjuh)


Dat was niet het punt, de vraag was of dit ook zou zijn gelukt als je om 6:10 had ontdekt eigenlijk om 6:15 een taxi nodig te hebben.

Dat lukt nooit, een taxibedrijf heeft in de regel een aanrijtijd van 20 minuten naar een ophaallocatie.

Je mist volledig het punt, nog een poging dan. Was het om 6:10 gelukt om een taxi voor 6:30 te regelen?


......Voor een ritje van 24km betaalde ik rond de 82 euro, dat komt dan neer op €3,41 per km....

Voor een taxirit van 39,8 kilometer betaalde ik E 59.50. Natuurlijk niet op de meter, maar gewoon afgesproken met het taxibedrijf. 

Dat klinkt meer alsof het om een illegale taxi gaat. Geen meter en een prijs die fors onder normaal ligt.


......Voor een ritje van 24km betaalde ik rond de 82 euro, dat komt dan neer op €3,41 per km....

Voor een taxirit van 39,8 kilometer betaalde ik E 59.50. Natuurlijk niet op de meter, maar gewoon afgesproken met het taxibedrijf. 

Dat klinkt meer alsof het om een illegale taxi gaat. Geen meter en een prijs die fors onder normaal ligt.

Nu je het zegt 🤣, €0.67 per gereden kilometer zal geen 1 taxibedrijf accepteren want dan maken ze gewoon puur verlies.


Op bepaalde momenten (rustige uitgaansavonden zoals zondag) is het niet ongebruikelijk om korting te kunnen afspreken voor bijv. een ritje van Eindhoven naar Helmond of Valkenswaard, want rond sluitingstijd van de horeca is er meestal wel een opstapritje terug te vinden zodat de chauffeur geen onbeladen kilometers maakt (leeg terug).

Halve prijs (€ 1,50 per bezette km) is wel heel goedkoop, maar als Google zegt dat je voor 170 i.p.v. 340 euro van Amsterdam naar Breda kunt zal dat wel… 


Reageer