Corona, ervaringen sinds de maatregelen | NS Community

Corona, ervaringen sinds de maatregelen


  • NS Hoofdconducteur
  • 7966 reacties

Dit topic om te starten, daar heb ik echt even over nagedacht. Ik merkte aan mezelf dat mijn lontje steeds korter werd en dat ik mezelf soms niet terug herken. Ik kies ervoor om jullie mee te nemen in een kort verhaal, hoe is het nu als HC (en al mijn andere collega's in de operatie, dus machinisten, Veiligheid en Service, Tickets en Service, collega's die onze diensten stellen, invullen etc. Sorry als ik wat vergeet).

In het bijzonder wil ik zowel de moderatoren en mijn actieve collega's danken voor hun bijdrages en inzet. Dit geldt ook absoluut voor de vaste forumleden en hun engelen geduld om vaak hetzelfde te antwoorden. Top.

Ik heb helaas de pech (of het geluk, ligt eraan hoe je het bekijkt) om werkzaam te zijn in Brabant. Ik weet nog dat we anderhalve week geleden maatregelen kregen opgelegd in de provincie Brabant. De maand ervoor was Corona vaak al het gespreksonderwerp. Het viel ons al op dat er veel minder Chinese reizigers waren sinds de uitbraak in China. De oproep kwam voor Brabant om zoveel mogelijk thuis te werken. Ik merkte dit direct op in de spits in Brabant. Net als de maatregel, geen handen schudden en veel handen wassen. Wat was dat wennen. Dan heb ik het nog niet over die 1,5 meter afstand. 

In de spits, na ingang maatregelen in Brabant reed ik met collega's de langste trein die we rijden tussen Eindhoven Centraal en Utrecht Centraal. De samenstelling was 3x VIRM4, in ons jargon, 12 bakken vast. Tot aan Utrecht was het zeer rustig in deze trein. In Utrecht kreeg je het surrealistische beeld, dat het perron vol reizigers stond en zich massaal de trein in liepen. Afstand? Neh, rekening houdend met de brandhaard Brabant? Neh. Collega's stonden te kijken dat collega's uit Brabant door heel het land gingen. Dit gold ook voor reizigers. Paar dagen later volgde het land.

Eenmaal landelijk kreeg je in het begin lege stations te zien, gesloten winkels. Ik ben de hele tijd bezig met mijn afstand. Hoevaak een reiziger met een vraag op korte afstand van je komt, is zowat 95% van de keren. Bij uitstappen krijg je vaak ook geen 1,5 meter aan ruimte. Ook bij vragenstellende reizigers blijf je continue alert op de afstand. Dan moet je je eens verslikken, dan hoest je netjes in je elleboog, maar om je heen zie je reizigers en collega's opveren. De angst regeert.

Gisteren viel al op dat het drukker was in de trein. Groepjes bij elkaar. Geen afstand houden. Het lijkt wel of men in de bubble zit van hun telefoon of Ipad. Geen rekening houdend met de maatregelen. Ineens zie ik ook meer overtredingen, zoals fietsen op het station. Als je perse wil fietsen op een station, Breda heeft er een fietspad doorheen lopen. Het egoisme druipt ervan af.

Ik loop zowat op mijn tenen sinds de crisis en het draait allemaal om afstand, hygiene en goede samenwerking om de treinen te rijden. Ik behoor tot de "gezonde" groep en ik hoop dat reizigers hun verantwoordelijkheid nemen. Mensen met vitale beroepen willen graag veilig naar hun werk en terug. Met overvolle treinen met dagjesmensen lukt dat niet. Op stations geef ik ook geregeld aan dat men afstand moet houden. 

Ik hoop dat ik bij de "gezonde" groep blijf behoren en dat we ons werk blijven doen voor onze Nederlanders met vitale beroepen. In al die gevormde groepjes kom ik echt niet voor mijn lol erbij. Corona heeft mijn werk tijdelijk veranderd, de omgang met mensen (een knuffel die iemand nodig heeft, durf ik niet snel meer te geven) heeft gezorgd dat ik vaker echt op mijn tenen loop. Mijn ouders zie ik weinig, net als de rest van mijn familie en vrienden. Dat vind ik persoonlijk niet fijn en ik hoop dat we deze crisis snel beheersen. Dat het een serieuze crisis is, blijkt wel, maar nu iedereen zover krijgen dat het geen computerspelletje is. Ik zie steeds meer mondkapjes dragers in de trein.

Voor de zorg, top, jullie zijn geweldig.

Zelf voelt het voor mij al als isolatie, als potentiele bron van besmetting door mijn werk, mijd ik alle fysieke contactmomenten. Ik zou het mezelf niet vergeven als ik het heb met milde klachten en anderen zou besmetten. 

Een totale verandering sinds de maatregelen.

Vandaar mijn schrijven. Werk mee, ik hoop echt dat we weer naar de situatie van voor de crisis kunnen, geen stress, uitdagingen etc.

Bedankt aan diegenen die de moeite namen dit door te lezen.

Edit: en natuurlijk blijf ik aan het werk voor de reizigers die ook echt het openbaar vervoer nodig hebben om strikt noodzakelijk te reizen.


1157 reacties

Reputatie 7
Badge +3

 

Het lijkt erop dat de situatie aan het escaleren is. Dat is geen goed nieuws.


As we speak probeert NS dat te voorkomen. Krijg net een e-mail:
 

Beste ***,

De meivakantie staat voor de deur en maandag is het Woningsdag in plaats van Koningsdag. Als NS vragen wij je ook nu; Reis alleen met de trein als dat noodzakelijk is. En houd minimaal 1,5 meter afstand van elkaar, op het station, in de trein en bij het in- en uitstappen.

Sinds 21 maart rijdt NS de speciale basisdienstregeling voor reizigers die echt afhankelijk zijn van de trein, zoals mensen in vitale beroepen. Dat ging de afgelopen weken over het algemeen goed. Maar we blijven de medewerking van al onze reizigers nodig hebben. Alleen dan kunnen we ervoor zorgen dat reizigers veilig kunnen reizen en medewerkers in de trein en het station veilig hun werk kunnen doen. Reis dus ook op Koningsdag en in de meivakantie alleen met de trein als dat echt nodig is

Meer informatie
Op ns.nl/corona lees je meer informatie over de maatregelen die NS treft. En raadpleeg voor noodzakelijk vertrek de Reisplanner.

We hebben te maken met een zeer uitzonderlijke situatie en vragen hiervoor je begrip. Wij wensen je ondanks deze maatregelen een goede reis.

Tjalling Smit
Directeur Commercie & Ontwikkeling  

 

En het zal vast iets helpen, maar ik ben bang dat de mensen die de grootste problemen veroorzaken deze e-mail niet zullen krijgen of lezen.

Reputatie 7
Badge +3

Ook op Twitter wordt er gewaarschuwd.

 

 

@Jeroen 

Ik had vrij vandaag, dus ik heb geen ervaring opgedaan helaas. Zondag heb ik wel rijdende dienst, morgen oproepdienst, dus ms.

Reputatie 7
Badge +3

Ook op Twitter wordt er gewaarschuwd.

 

 

Op zich goed, maar wat ik wel jammer vind is de tegenstrijdigheid in de communicatie. “Alleen voor mensen met vitale beroepen” is toch echt iets anders dan “mensen voor wie reizen met het OV echt noodzakelijk is".

Reputatie 7
Badge +3

Ik kreeg de mail ook, met een keurige link naar de website waar o.a. ook nog info mbt abonnementen en Corona staat.

Ik hoop dat deze mail naar alle klanten van NS is gegaan.

 

Reputatie 7
Badge +3

Ondanks dat we vandaag ook met langere treinen reden ook buiten de spits was duidelijk te zien dat na de ‘oude spitstijden’ de treinen drukker werden door veel jongeren die er op uit trokken met koffers of in groepjes, mensen die met de fiets op stap gingen met rugtas, een wielrenner compleet in kleding en toch ook mensen die qua leeftijd tot de risicogroep behoren zag ik op de stations.

Mijn indruk vandaag was dat er toch weer meer mensen op stap gaan omdat het blijkbaar weer kan, ik vrees voor het weekend dan ook weer voor echt volle treinen.

Ik begrijp ook wel dat mensen er weer een beetje op uit willen trekken. We zitten nu in de 6e week van “huisarrest”. Mensen hebben het thuis wel een beetje gezien, de meeste klusjes die nog gedaan moesten worden zijn intussen wel gedaan (de eerste weken hoorde ik hier regelmatig zaag en/of schuurmachines, maar wat dat betreft is het nu wel stil), het is lekker weer en de dagelijkse cijfers van het RIVM en de ziekenhuizen zijn in vergelijking met in het begin een stuk positiever. Via diverse media is te lezen en te zien dat stations en treinen veel leger zijn en dan gaan er toch mensen denken dat ze wel kunnen reizen en makkelijk die 1,5 meter afstand kunnen houden. Probleem is echter dat steeds meer mensen dat denken waardoor het in bepaalde treinen toch weer zo druk wordt dat die afstand niet overal gehouden kan worden. Als er op vrijdag al weer meer mensen op stap gaan, dan vraag ik me ook af hoe het in het weekend en straks in de meivakantie zal zijn. 

Reputatie 6

Ondanks dat we vandaag ook met langere treinen reden ook buiten de spits was duidelijk te zien dat na de ‘oude spitstijden’ de treinen drukker werden door veel jongeren die er op uit trokken met koffers of in groepjes, mensen die met de fiets op stap gingen met rugtas, een wielrenner compleet in kleding en toch ook mensen die qua leeftijd tot de risicogroep behoren zag ik op de stations.

Mijn indruk vandaag was dat er toch weer meer mensen op stap gaan omdat het blijkbaar weer kan, ik vrees voor het weekend dan ook weer voor echt volle treinen.

Ik begrijp ook wel dat mensen er weer een beetje op uit willen trekken. We zitten nu in de 6e week van “huisarrest”. Mensen hebben het thuis wel een beetje gezien, de meeste klusjes die nog gedaan moesten worden zijn intussen wel gedaan (de eerste weken hoorde ik hier regelmatig zaag en/of schuurmachines, maar wat dat betreft is het nu wel stil), het is lekker weer en de dagelijkse cijfers van het RIVM en de ziekenhuizen zijn in vergelijking met in het begin een stuk positiever. Via diverse media is te lezen en te zien dat stations en treinen veel leger zijn en dan gaan er toch mensen denken dat ze wel kunnen reizen en makkelijk die 1,5 meter afstand kunnen houden. Probleem is echter dat steeds meer mensen dat denken waardoor het in bepaalde treinen toch weer zo druk wordt dat die afstand niet overal gehouden kan worden. Als er op vrijdag al weer meer mensen op stap gaan, dan vraag ik me ook af hoe het in het weekend en straks in de meivakantie zal zijn. 


Als andere vervoerders flexibeler met de 1,5 m norm omgaan en vinden dat het grotendeels de verantwoordelijkheid van de reiziger is omdat volgens hen voor het OV de regel is “zoveel mogelijk” 1,5 m afstand houden. Het GVB zegt bovendien dat zij er niet tegen kunnen optreden. Als er dan ook nog hoogleraren zijn die zich afvragen of de regels niet in strijd zijn met de grondwet moet je als bedrijf je niet al te druk maken om die 1,5 meter. De reizigers doen het ook niet. 

Reputatie 7
Badge +3

@Momo de meivakantie is voor de meesten vandaag al begonnen….

Ik hoop dat deze mail naar alle klanten van NS is gegaan.

Hier geen enkel bericht. Zowel NS als NS Zakelijk heb ik alle mailings overigens uit (op papieren Spoor na), enkel de verplichte berichten ontvang ik.

Gisteren tijdens de avondspits vond ik het vrij druk. Ik zie ook dat er steeds meer "misbruik" wordt gemaakt..

Reputatie 3

Gisteren tijdens de avondspits vond ik het vrij druk. Ik zie ook dat er steeds meer "misbruik" wordt gemaakt..


Ik stel dit ook vast. Probeer mijn woon-werk reizen tot een minimum te beperken, kan veel remote werken. Gevolg van het vele remote werken is dat de dagen op het werk volgepakt en hectisch zijn. Ik zie mijzelf desondanks niet in de positie zijn om over het begrip “misbruik” een oordeel te hebben, dat is aan onze overheid en niemand anders, heb ik al eerder uitgesproken.

Reis ik ‘s morgens af naar mijn werk, dan zit ik met misschien 20-30 personen in een hele trein. Dat slaat terug tot 2-3 mensen per coupe/gedeelte tussen balkons. ‘s middags is een totaal ander verhaal. Mensen die voor het werk verplaatsen zijn dan volgens mij in de minderheid (inschatting van iemand die al heel lang met de trein reist en afgaande op wat er ‘s morgens in die trein zat).

Moest gisteren op het werk zijn voor een paar afspraken. Reis liever niet meer op vrijdag, want ik heb gemerkt dat de trein die mij tegen vijf uur terug moet brengen structureel te kort is. Dit in combinatie met de door jou beschreven toenemende drukte levert dit een vervelende cocktail op. Ben nu wat langer gebleven, dit leverde nog wel dezelfde drukte op, maar wel met een wat langere trein.

Het enige wat ik voor mijzelf kan vaststellen is dat ik er best gefrustreerd over ben over het feit dat ik binnen mijn kaders

consciëntieus tracht te zijn met wat ik echt moet doen. We hebben een auto, maar privé verplaatsen we nauwelijks, niet met auto, niet met OV. Tegelijkertijd leggen andere mensen blijkbaar andere normen voor zichzelf aan en leggen de drempel voor zichzelf lager.

De impliciete richtlijnen van ons kabinet geven die ruimte, die hierbij weer leidt tot een universele verdeling tussen gevers en nemers. Pragmatisch resultaat: niet teveel frustratie bij zowel gevers als nemers, althans dat moeten we maar hopen.

Badge +3

Triest (en niet corona-gerelateerd), maar toch mooi dit… Daarom deel ik het even (via Marcel Houtman, mcn Eindhoven):

https://www.deweblogvanhelmond.nl/actuele-onderwerpen-helmond/een-bijzondere-crematie-vandaag/

Zo’n 400 collega’s gaven zich daarvoor op, vanwege de corona werd dat aantal stevig teruggebracht.

Auto was speciaal aangevraagd. Normaal komen ze niet per auto aan als ze daar al opgebaard liggen.

Dat klopt, we gaan deze collega enorm missen. Dit afscheid heeft deze collega verdiend, ondanks alle beperkingen met Corona en ik ben blij dat het allemaal geregeld kon worden. 

Ik heb zeer goede herinneringen aan deze machinist.

Reputatie 7
Badge +3

Mooi dat het toch nog op deze mooie en indrukwekkende manier gedaan kon worden.

Reputatie 7
Badge +3

Gisteren tijdens de avondspits vond ik het vrij druk. Ik zie ook dat er steeds meer "misbruik" wordt gemaakt..

Dat geldt niet alleen voor treinen, overal op straat wordt het ook weer drukker.

Het wordt volgens boa's (buitengewoon opsporingsambtenaren) steeds lastiger om de coronamaatregelen te handhaven. "Hoe positiever de coronacijfers uitvallen, des te gemakzuchtiger mensen worden", zegt de Nederlandse Boa Bond (NBB) tegen de NOS.

De combinatie van zonnig weer en het dalende aantal ziekenhuisopnames leidt tot drukte op straat. "Het wordt steeds erger met de drukte in winkelstraten en parken. In sommige wijken lijkt het wel een vakantiepark", vertelt NBB-voorzitter Ruud Kuin.

https://nos.nl/artikel/2331844-boa-s-bezorgd-over-toenemende-drukte-het-lijkt-wel-een-vakantiepark.html

en ook 

https://www.ad.nl/binnenland/opnieuw-druk-op-verschillende-plekken-in-het-land-alsjeblieft-mensen-blijf-thuis~ad762a42/

Een zelfde beeld in mijn woonplaats Leiden https://www.leidschdagblad.nl/cnt/dmf20200426_60379268/lekker-winkelen-in-de-leidse-binnenstad  maar wel een foto van de Donkersteeg die normaal op een zaterdag al het drukst is omdat die erg smal is en een verbinding is tussen 2 winkelstaten. 

 

Vrijdagmiddag was ik zelf even naar de supermarkt. In de winkel zelf viel het nog wel mee al was het wel wat drukker dan andere keren, maar buiten het kleine winkelcentrumpje hier stonden wel weer flink meer fietsen dat de afgelopen weken, was bijna nog zoeken naar een vrij rek. Misschien waren de meeste mensen nou net naar de andere supermarkt dan ik ging (er zitten er 2 tegenover elkaar) waardoor ik de supermarkt niet al te veel van merkte in de winkel. Mogelijk toch veel mensen op vrijdag even de weekendboodschappen doen en dan het weekend ergens heen of “funshoppen”.

Ik merk in mijn late dienst ook op dat het drukker is. Nog geen problemen gehad met de 1,5 meter afstand, maar kom toch redelijk wat fietsen tegen, reizigers waar ik me twijfels voor de noodzaak van zie (volle shoptassen) of anders talig zijn. 

De sfeer was iig beter dan tijdens mijn laatste diensten en ik ga zo alleen nog als stopper van Weert terug naar Eindhoven. Ik verwacht een rustige trein. 

Ik heb vandaag een vroege dienst gedraaid en heb ook weer wat op Intercities gezeten. Gelukkig startte ik met een Flirt met onze lieftallige nieuwe stem Tessa om het Wifi probleem te testen. Fijn dat dat ook weer deels is opgelost. 

Op de stations en in mijn treinen was het rustig en werd er goed rekening met elkaar gehouden. Reed in de spits op volle oorlogssterkte, met 10 bakken VIRM. Genoeg ruimte voor alle noodzakelijke reizen. 

Ik heb nog zeker 2 diensten deze week en deze lijn hoop ik door te trekken. 

Reputatie 7
Badge +3

Ja, ik hoor en zie hier vandaag ook weer regelmatig IC's langs rijden met zeker in de spit met 2 stellen. 

Ik zag op Twitter ook foto's voorbij komen van een IC waarbij bij een groot deel van de stoelen was aangegeven dat je daar niet mocht zitten en ook voorzien van plastic tussen de stoelen.

https://twitter.com/melkuiper/status/1255123761222877184

https://twitter.com/ed_de_groot/status/1255161787986649091

Nu is er met weer wat IC's erbij meer ruimte om die 1,5 meter afstand te houden, maar dat gaat natuurlijk niet genoeg zijn wanneer weer meer mensen naar werk gaan. Of wanneer dagjesmensen dat nu er weer IC's rijden er ook weer ruimte voor hen is. 

Ik heb het vermoeden dat ik de testtreinen niet ga zien, ben nog nooit in Groningen geweest als NS-er 😔. Er zijn ook VIRM aangepast. Dacht dat er 6 treinen rondrijden. Zeer benieuwd.

Reputatie 7
Badge +3

Mag je zo ver niet komen? 

Op de NS site is een artikele over de testtreinen.

https://nos.nl/artikel/2332192-ns-test-anderhalvemetertrein-zo-ziet-hij-eruit.html

Reputatie 3

Nu is er met weer wat IC's erbij meer ruimte om die 1,5 meter afstand te houden, maar dat gaat natuurlijk niet genoeg zijn wanneer weer meer mensen naar werk gaan. Of wanneer dagjesmensen dat nu er weer IC's rijden er ook weer ruimte voor hen is. 

Is het mijn indruk dat het vandaag wat rustiger was (Traject Roosendaal-Zwolle)? Mijn vrouw, die thuis werkt en ‘s morgens een uurtje had gefietst was het ook opgevallen dat het heel rustig was. Allebei hadden we daarnaast echter ook de indruk dat het autoverkeer wel aanzwelt.Toen we het hierover hadden konden we alleen maar het wat minder zonnige weer verzinnen, eigenlijk een geijkt effect.

Weinig mensen kunnen deze zomer niet echt weg met vakantie. Iedereen is daarom een beetje zon echt gegund. Voor het OV zou minder zonnig weer wel de druk wat kunnen doen afnemen en wat lucht geven om veranderingen te implementeren. Tegengestelde belangen.... 

 

Reputatie 7
Badge +3

Het is nu natuurlijk de eerste dag dat er weer wat meer IC's rijden en er dus meer capaciteit is. Met hetzelfde aantal reizigers als vorige week is het dan per trein rustiger. De vraag is alleen hoe het zal gaan als er weer meer mensen naar werk zullen gaan en wanneer ook dagjesmensen weer wat meer gaan reizen omdat er toch weer meer treinen rijden.

Badge +3

Ter info, voor de VIRM’s las ik 8657 en 8644 aangepast.

Ik ben weer een aantal vroege diensten verder en ik merk echt wel verschil op welke tijden ik werk. Deze vroege diensten zijn bv de fietsers in de spits opvallend. Zouden die er anders ook geweest zijn? Ik durf het niet te zeggen, want de massa is er niet, dus valt alles sneller op.

Ik merk ook op dat steeds meer reizigers ruimte maken bij de deur om in en uit te laten stappen, behalve dat groepje middelbare scholieren (geen idee wat hun noodzaak was en er was sprake van groepsvorming) dat hier echt niet mee bezig was. 

Ik zie ook veel reizigers op de gele vertrekstaten kijken. Das best lastig nu we zo aangepast rijden, want veel treinen rijden niet. Best lastig als je het nu via die vertrekstaten uit probeert te vogelen.

Ik ben erg benieuwd hoe nu verder met het OV en Corona. Genoeg topics gaan hierover, dus het is meer een nieuwsgierigheid en hoe het zich verder gaat ontwikkelen. 

Ik heb nog geen trein laten staan ivm drukte. Tot zover ik kan inschatten is alles goed binnen de afstanden gegaan en dat is positief. Als het drukker gaat worden, dat gaat een interessante uitdaging worden. Eind van de week weer de late diensten in. Benieuwd naar het verschil weer.

Ik ben zeer benieuwd hoe het de komende tijd zal gaan. Vanaf 12 mei mogen er geen fietsen meer mee met de trein en vanaf 1 juni verplicht een mondmasker. Het zal heel erg wennen zijn om met een mondmasker op te moeten werken. Verdere maatregelen worden nog uitgewerkt, maar dat het een aparte situatie is, waar velen van ons, ook reizigers aan zullen moeten wennen. 

Ik ben benieuwd hoeveel illegale fietsen mee gaan vanaf 12 mei. Er zullen ongetwijfeld discussies ontstaan, die hopelijk netjes gevoerd zullen worden. Ik ga het allemaal wel zien en laat het hier weer weten. Deze tijd is voor iedereen apart en vergeten zullen we deze tijd niet meer vermoed ik. 

Voor iedereen alvast succes met alles op orde krijgen, want het zijn me toch veel veranderingen...

Reageer