Corona, ervaringen sinds de maatregelen | NS Community

Corona, ervaringen sinds de maatregelen


  • NS Hoofdconducteur
  • 7966 reacties

Dit topic om te starten, daar heb ik echt even over nagedacht. Ik merkte aan mezelf dat mijn lontje steeds korter werd en dat ik mezelf soms niet terug herken. Ik kies ervoor om jullie mee te nemen in een kort verhaal, hoe is het nu als HC (en al mijn andere collega's in de operatie, dus machinisten, Veiligheid en Service, Tickets en Service, collega's die onze diensten stellen, invullen etc. Sorry als ik wat vergeet).

In het bijzonder wil ik zowel de moderatoren en mijn actieve collega's danken voor hun bijdrages en inzet. Dit geldt ook absoluut voor de vaste forumleden en hun engelen geduld om vaak hetzelfde te antwoorden. Top.

Ik heb helaas de pech (of het geluk, ligt eraan hoe je het bekijkt) om werkzaam te zijn in Brabant. Ik weet nog dat we anderhalve week geleden maatregelen kregen opgelegd in de provincie Brabant. De maand ervoor was Corona vaak al het gespreksonderwerp. Het viel ons al op dat er veel minder Chinese reizigers waren sinds de uitbraak in China. De oproep kwam voor Brabant om zoveel mogelijk thuis te werken. Ik merkte dit direct op in de spits in Brabant. Net als de maatregel, geen handen schudden en veel handen wassen. Wat was dat wennen. Dan heb ik het nog niet over die 1,5 meter afstand. 

In de spits, na ingang maatregelen in Brabant reed ik met collega's de langste trein die we rijden tussen Eindhoven Centraal en Utrecht Centraal. De samenstelling was 3x VIRM4, in ons jargon, 12 bakken vast. Tot aan Utrecht was het zeer rustig in deze trein. In Utrecht kreeg je het surrealistische beeld, dat het perron vol reizigers stond en zich massaal de trein in liepen. Afstand? Neh, rekening houdend met de brandhaard Brabant? Neh. Collega's stonden te kijken dat collega's uit Brabant door heel het land gingen. Dit gold ook voor reizigers. Paar dagen later volgde het land.

Eenmaal landelijk kreeg je in het begin lege stations te zien, gesloten winkels. Ik ben de hele tijd bezig met mijn afstand. Hoevaak een reiziger met een vraag op korte afstand van je komt, is zowat 95% van de keren. Bij uitstappen krijg je vaak ook geen 1,5 meter aan ruimte. Ook bij vragenstellende reizigers blijf je continue alert op de afstand. Dan moet je je eens verslikken, dan hoest je netjes in je elleboog, maar om je heen zie je reizigers en collega's opveren. De angst regeert.

Gisteren viel al op dat het drukker was in de trein. Groepjes bij elkaar. Geen afstand houden. Het lijkt wel of men in de bubble zit van hun telefoon of Ipad. Geen rekening houdend met de maatregelen. Ineens zie ik ook meer overtredingen, zoals fietsen op het station. Als je perse wil fietsen op een station, Breda heeft er een fietspad doorheen lopen. Het egoisme druipt ervan af.

Ik loop zowat op mijn tenen sinds de crisis en het draait allemaal om afstand, hygiene en goede samenwerking om de treinen te rijden. Ik behoor tot de "gezonde" groep en ik hoop dat reizigers hun verantwoordelijkheid nemen. Mensen met vitale beroepen willen graag veilig naar hun werk en terug. Met overvolle treinen met dagjesmensen lukt dat niet. Op stations geef ik ook geregeld aan dat men afstand moet houden. 

Ik hoop dat ik bij de "gezonde" groep blijf behoren en dat we ons werk blijven doen voor onze Nederlanders met vitale beroepen. In al die gevormde groepjes kom ik echt niet voor mijn lol erbij. Corona heeft mijn werk tijdelijk veranderd, de omgang met mensen (een knuffel die iemand nodig heeft, durf ik niet snel meer te geven) heeft gezorgd dat ik vaker echt op mijn tenen loop. Mijn ouders zie ik weinig, net als de rest van mijn familie en vrienden. Dat vind ik persoonlijk niet fijn en ik hoop dat we deze crisis snel beheersen. Dat het een serieuze crisis is, blijkt wel, maar nu iedereen zover krijgen dat het geen computerspelletje is. Ik zie steeds meer mondkapjes dragers in de trein.

Voor de zorg, top, jullie zijn geweldig.

Zelf voelt het voor mij al als isolatie, als potentiele bron van besmetting door mijn werk, mijd ik alle fysieke contactmomenten. Ik zou het mezelf niet vergeven als ik het heb met milde klachten en anderen zou besmetten. 

Een totale verandering sinds de maatregelen.

Vandaar mijn schrijven. Werk mee, ik hoop echt dat we weer naar de situatie van voor de crisis kunnen, geen stress, uitdagingen etc.

Bedankt aan diegenen die de moeite namen dit door te lezen.

Edit: en natuurlijk blijf ik aan het werk voor de reizigers die ook echt het openbaar vervoer nodig hebben om strikt noodzakelijk te reizen.


1157 reacties

Reputatie 7
Badge +3

Ik ben zeer benieuwd hoe het de komende tijd zal gaan. Vanaf 12 mei mogen er geen fietsen meer mee met de trein en vanaf 1 juni verplicht een mondmasker. Het zal heel erg wennen zijn om met een mondmasker op te moeten werken. Verdere maatregelen worden nog uitgewerkt, maar dat het een aparte situatie is, waar velen van ons, ook reizigers aan zullen moeten wennen. 

Ik ben benieuwd hoeveel illegale fietsen mee gaan vanaf 12 mei. Er zullen ongetwijfeld discussies ontstaan, die hopelijk netjes gevoerd zullen worden. Ik ga het allemaal wel zien en laat het hier weer weten. Deze tijd is voor iedereen apart en vergeten zullen we deze tijd niet meer vermoed ik. 

Voor iedereen alvast succes met alles op orde krijgen, want het zijn me toch veel veranderingen...


Hoeveel fietsen er toch nog mee gaan hangt ook van de communicatie af. In mijn directe omgeving weet niemand hier nog iets van.

De fietskaart kan straks ook niet meer gekocht worden, dus dat is denk ik al een belangrijke aanwijzing. Morgen heb ik rijdende dienst en zal eens kijken wat voor info ik tegen ga komen over dit onderwerp. Goede communicatie is het halve werk inderdaad.

Reputatie 7
Badge +3

NS zou ook hierover en over de Samenreiskorting weer een nieuwsbrief update kunnen sturen. Vlak voor de mei vakantie en Koningsdag werd dat ook al gedaan met de oproep om alleen met de trein te reizen als dat noodzakelijk is.

En zo snel mogelijk de mogelijkheid om nog wel fietskaartjes en Samenreiskorting kaartjes online te kopen voor een datum na 12 mei er uit slopen. Want die kun je nog steeds online bestellen. 

Wat gaat NS doen met een (misschien al eerder) besteld e-ticket Fietsdalkaart of Samenreiskorting voor een datum waarop fietsen niet meer mee mogen? 

 

Oh, en ik zie iets vreemd, een Samenreis Dagretour kan ik nu t/m datum 8 juli bestellen, maar een Enkele reis maar t/m 8 juni (Fietskaart ook 8 juni). 

 

Reputatie 7
Badge +3

De fietskaart kan straks ook niet meer gekocht worden, dus dat is denk ik al een belangrijke aanwijzing. Morgen heb ik rijdende dienst en zal eens kijken wat voor info ik tegen ga komen over dit onderwerp. Goede communicatie is het halve werk inderdaad.


Het niet meer kunnen kopen, houdt mensen die een fiets mee willen nemen niet tegen. Laatst op Twitter was iemand verbaasd dat hij voor de daluren een fietskaartje nodig had. Hij dacht dat dat alleen voor de spits moest en nam al jaren zonder kaartje de fiets mee in de trein. Zo wist ook een collega niet dat fietsen niet altijd en niet gratis mee mochten, toen zij uitzocht waar een bepaalde werklocatie was.

 

Badge +3

8 juno voor een fiets zie ik ook!

Badge +3

Hij dacht dat dat alleen voor de spits moest en nam al jaren zonder kaartje de fiets mee in de trein

Kom je inderdaad wel vaak mee weg (toch nooit controle)..

Maar niet de bedoeling natuurlijk.

Het niet meer kunnen kopen, houdt mensen die een fiets mee willen nemen niet tegen. Laatst op Twitter was iemand verbaasd dat hij voor de daluren een fietskaartje nodig had. Hij dacht dat dat alleen voor de spits moest en nam al jaren zonder kaartje de fiets mee in de trein. Zo wist ook een collega niet dat fietsen niet altijd en niet gratis mee mochten, toen zij uitzocht waar een bepaalde werklocatie was.

Echt duidelijk zijn dat soort dingen ook niet. Natuurlijk zal de NS je vertellen dat dat gewoon bij ze op de site staat, maar dan moet je dus voor alles eerst de site gaan checken voordat je het doet. Ik kan me heel goed voorstellen dat er mensen zijn die denken “Nederland fietsland” en er vanuit gaan dat zoiets gewoon kan.

Edit: eigenlijk is het ook best gek dat het OV in Nederland zo fiets-onvriendelijk is, maar gelukkig staat daar dan wel het hele verhaal OV-Fiets tegenover wat kwalitatief gewoon goed is en in de meeste gevallen vrij makkelijk. Wat mij betreft het enige geslaagde huurfiets-concept hoewel ik ook goede dingen heb gehoord over Swapfietsen.


Het niet meer kunnen kopen, houdt mensen die een fiets mee willen nemen niet tegen. Laatst op Twitter was iemand verbaasd dat hij voor de daluren een fietskaartje nodig had. Hij dacht dat dat alleen voor de spits moest en nam al jaren zonder kaartje de fiets mee in de trein. Zo wist ook een collega niet dat fietsen niet altijd en niet gratis mee mochten, toen zij uitzocht waar een bepaalde werklocatie was.

 

Nee maar voor het OV personeel is het wel meteen duidelijk dat als iemand met een fiets aankomt dat hij/zij zo en zo niet mee mag.  En er zullen altijd mensen zijn die (zeggen) er niet van op de hoogte te zijn maar die hebben ztraks gewoon pech.

Dit weekend weer 2 late diensten gedraaid. Wat valt me op, net als Jeroen, de drukte. Het is een stuk drukker in de trein en ook veel fietsen. Soms vraag je je echt af, hoe dan? 

Het naderende fiets meeneemverbod krijg ik weinig van mee. Ik hoop dat morgen er goed over gecommuniceerd word, want het is wel handig als men dat weet. 

Zelf heb ik het omgeroepen in mijn treinen. Tja, das het enige wat ik kan doen. Ik heb na ingaan van het fietsverbod pas donderdag weer dienst.

Ik zie ook meer reizigers met "problemen". Drank en drugsgebruik vallen daar ook onder. Ik word weer meer geattendeerd op reizigers, die teveel opvallen. Dan mag ik weer een keuze maken, wat ga ik ermee doen. 

Bij sommige ritten dit weekeinde heb ik gezien dat er coupes waren, die de 1,5 meter niet haalden. De trein was lang genoeg, maar ee zijn kuddedieren en blijven hangen biij drukte. De rest van de trein zal dan ook wel druk zijn. 

Ik blijf dit een zeer aparte tijd vinden en ik hoop dat we er goed uit gaan komen qua gezondheid.

De eerste klas zit in een toenemende mate vol met mensen die daar overduidelijk niet thuishoren. Niet dat het nodig is om daar specifieke voorbeelden bij te geven, maar het zijn mensen waarvan je weet dat ze er niet voor betaald hebben. Op zich niet goed voor de sfeer, sterker nog, ik ben al meerdere keren bij het in- of uitstappen bijna omver gebeukt (o.a. door een groepje zeer onbeschofte werknemers van de luchthaven Schiphol waarvan je echt beter mag verwachten) maar we moeten het er toch even mee doen, gok ik.

De eerste klas zit in een toenemende mate vol met mensen die daar overduidelijk niet thuishoren. Niet dat het nodig is om daar specifieke voorbeelden bij te geven, maar het zijn mensen waarvan je weet dat ze er niet voor betaald hebben. Op zich niet goed voor de sfeer, sterker nog, ik ben al meerdere keren bij het in- of uitstappen bijna omver gebeukt (o.a. door een groepje zeer onbeschofte werknemers van de luchthaven Schiphol waarvan je echt beter mag verwachten) maar we moeten het er toch even mee doen, gok ik.

 

Ja maar jij bent dan ook degene die al die niet noodzakelijke uitstapjes nog steeds maakt. 

Reputatie 7
Badge +3

Wanneer je niet-noodzakelijke uitstapjes maakt moet je ook niet zeuren over onbeschofte medereizigers en drukte. Je bent dan zelf veroorzaker van het probleem dat een trein (te) druk is.

Mijn laatste treinreis is op 6 februari geweest. Daarna nog een keer met de tram in Amsterdam gereisd nadat we de auto aan de rand van de stad geparkeerd hadden. Sindsdien niet meer met het OV gereisd.

Reputatie 7
Badge +3

De fietskaart kan straks ook niet meer gekocht worden, dus dat is denk ik al een belangrijke aanwijzing. Morgen heb ik rijdende dienst en zal eens kijken wat voor info ik tegen ga komen over dit onderwerp. Goede communicatie is het halve werk inderdaad.

Een collega van je had al de eerste woordenwisseling vandaag.

Volgens één van de regievoerders zou de reisplanner aangepast zijn en het in de kop bij details nu prominent bovenaan staan, evenals de coronamaatregelen info. Ik zie voor nu echter alleen nog een rode balk met daarin “Reis alleen met de trein als het echt moet” en als je daarop klikt kun je nog eens klikken op de blauwe button “Coronamaatregelen” en dan pas zie ik staan dat een fiets tijdelijk niet meer mee mag. Dat vind ik niet prominent in beeld.

Maar misschien is men er nog mee bezig en wordt het later zichtbaar.

https://twitter.com/Henkiespoor/status/1260159729525014529

 

Edit, het is nu wel toegevoegd aan de tekst op https://www.ns.nl/reisinformatie/calamiteiten/ns-actueel.html (onder “Gevolgen voor reizigers”) waar je dus komt na klikken op die rode balk. Nog steeds niet echt prominent in beeld, het is alleen 1 keer minder doorklikken.

Mijns inziens is het niet verkopen van de Fietskaart en het niet gelden van de Samenreiskorting niet belangrijker dan wat er op dit moment in de rode balk staat. Op de Corona-maatregelen pagina staat het gelijk bovenaan. (https://www.ns.nl/uitgelicht/interessant-voor-u/corona.html)

Reputatie 7
Badge +3

Ik bedoel ook niet dat het niet verkopen van de Fietskaart (en het niet gelden van de Samenreiskorting) belangrijker dan wat er op dit moment in de rode balk staat maar er zouden in de reisplanner bv ook 2 rode balken kunnen staan om het extra te laten opvallen, in ieder geval wat betreft fietsen. Die rode balk die er nu staat, staat er al langer en degenen die de afgelopen weken al regelmatig gereisd hebben, hebben die balk vast al vaker gezien en wellicht ook op geklikt om de info te lezen. Als die nu op de site komen zien ze geen verandering dus ook geen aanleiding om de info nogmaals te lezen. Er staat al zoveel info dat dat ene regeltje misschien niet eens opvalt.

En op de startpagina zou de melding dat fietsen meenemen tijdelijk niet toegestaan is ook in de tekst te zien kunnen zijn zonder dat je door hoeft te klikken.

 

 

Reputatie 7
Badge +3

Zit ik net het NOS nieuws te kijken en zie daar het item over het bezoek van Mark Rutte aan station Den Haag Centraal, stapt daar uit een sprinter iemand met een fiets (dat gedeelte zat niet in het filmpje was al eerder op de dag op de NOS website stond). Als dat vandaag is opgenomen is er toch al illegaal een fiets meegenomen en gelijk op camera vastgelegd.:laughing:

 

Dacht hetzelfde toen ik het zag. Vandaag al 1 fietser moeten weigeren ivm verbod. Kreeg veel woorden over me heen.

Reputatie 7
Badge +3

Dacht hetzelfde toen ik het zag. Vandaag al 1 fietser moeten weigeren ivm verbod. Kreeg veel woorden over me heen.


Wel een fietskaartje?

Alles staat en valt met goede communicatie. Het niet kunnen kopen van een fietskaartje zal mensen niet weerhouden om toch de fiets mee te nemen. Niet iedereen heeft zich verdiept in de regels over fietsen meenemen.

Volgende stap verbieden om geen honden meer mee te nemen muv hulphonden? Met de hond een stuk in de trein om elders te wandelen is ook een populair uitje.

Reputatie 7
Badge +3

NS zou kunnen beginnen met grote rode kruizen over de fietsstickers op de deuren te plakken.

NS zou kunnen beginnen met grote rode kruizen over de fietsstickers op de deuren te plakken.


Intern is deze vraag ook uitgezet of de fietsstickers op de deuren afgeplakt kunnen worden.

Reputatie 7
Badge +3

Dacht hetzelfde toen ik het zag. Vandaag al 1 fietser moeten weigeren ivm verbod. Kreeg veel woorden over me heen.


Wel een fietskaartje?

Alles staat en valt met goede communicatie. Het niet kunnen kopen van een fietskaartje zal mensen niet weerhouden om toch de fiets mee te nemen. Niet iedereen heeft zich verdiept in de regels over fietsen meenemen.

Dat vroeg ik me ook al af, had die persoon wel of niet een fietskaartje? Tot maandag waren die nog gewoon online te bestellen met een datum na 12 mei. En is er bij de automaat wel duidelijke informatie of is alleen de mogelijkheid om een fietskaartje te kopen verwijderd ? Er zullen vast mensen zijn die wanneer ze het fietskaartje op de automaat of online niet meer kunnen vinden denken “ok dan maar zonder kaartje”.

Reputatie 3

NS zou kunnen beginnen met grote rode kruizen over de fietsstickers op de deuren te plakken.


Intern is deze vraag ook uitgezet of de fietsstickers op de deuren afgeplakt kunnen worden.

Gewoon een rolletje rode tape meenemen! :wink:

Is dit beleid overigens landelijk? Als in, ook bij andere vervoersmaatschappijen? Ik reisde voorheen dagelijk woon-werk Ht-Gr via Gdm tussen 07:15 en 08:00. Waardoor ik moest overstappen van een NS trein naar een Qbuzz trein. Tot aan Leerdam was het rustig in de trein….

In Leerdam kwam er een stortvloed aan middelbare school scholieren binnen. Veelal met fiets. Sterker nog, de Spurt heeft een rijtuig speciaal gereserveerd voor fietsen…
Ik snap dat premier Rutte gezegd heeft, ze gaan maar fietsen (vind ik ook...), maar de afstanden zijn in de westelijke Betuwe behoorlijk ver...

Deze reiziger was niet in het bezit van een geldig fietskaartje, dat eerder gekocht kon worden. Het was op een stuk, waar geregeld voor korte afstanden ff de fiets wordt meegenomen.

Voor zover ik weet is het nu landelijk beleid, dus ook bij de regionale vervoerders.

Reputatie 7
Badge +3

Net een duidelijke mail van NS ontvangen over hoe na 2 juni.

Reageer