Corona, ervaringen sinds de maatregelen | NS Community

Corona, ervaringen sinds de maatregelen


  • NS Hoofdconducteur
  • 7966 reacties

Dit topic om te starten, daar heb ik echt even over nagedacht. Ik merkte aan mezelf dat mijn lontje steeds korter werd en dat ik mezelf soms niet terug herken. Ik kies ervoor om jullie mee te nemen in een kort verhaal, hoe is het nu als HC (en al mijn andere collega's in de operatie, dus machinisten, Veiligheid en Service, Tickets en Service, collega's die onze diensten stellen, invullen etc. Sorry als ik wat vergeet).

In het bijzonder wil ik zowel de moderatoren en mijn actieve collega's danken voor hun bijdrages en inzet. Dit geldt ook absoluut voor de vaste forumleden en hun engelen geduld om vaak hetzelfde te antwoorden. Top.

Ik heb helaas de pech (of het geluk, ligt eraan hoe je het bekijkt) om werkzaam te zijn in Brabant. Ik weet nog dat we anderhalve week geleden maatregelen kregen opgelegd in de provincie Brabant. De maand ervoor was Corona vaak al het gespreksonderwerp. Het viel ons al op dat er veel minder Chinese reizigers waren sinds de uitbraak in China. De oproep kwam voor Brabant om zoveel mogelijk thuis te werken. Ik merkte dit direct op in de spits in Brabant. Net als de maatregel, geen handen schudden en veel handen wassen. Wat was dat wennen. Dan heb ik het nog niet over die 1,5 meter afstand. 

In de spits, na ingang maatregelen in Brabant reed ik met collega's de langste trein die we rijden tussen Eindhoven Centraal en Utrecht Centraal. De samenstelling was 3x VIRM4, in ons jargon, 12 bakken vast. Tot aan Utrecht was het zeer rustig in deze trein. In Utrecht kreeg je het surrealistische beeld, dat het perron vol reizigers stond en zich massaal de trein in liepen. Afstand? Neh, rekening houdend met de brandhaard Brabant? Neh. Collega's stonden te kijken dat collega's uit Brabant door heel het land gingen. Dit gold ook voor reizigers. Paar dagen later volgde het land.

Eenmaal landelijk kreeg je in het begin lege stations te zien, gesloten winkels. Ik ben de hele tijd bezig met mijn afstand. Hoevaak een reiziger met een vraag op korte afstand van je komt, is zowat 95% van de keren. Bij uitstappen krijg je vaak ook geen 1,5 meter aan ruimte. Ook bij vragenstellende reizigers blijf je continue alert op de afstand. Dan moet je je eens verslikken, dan hoest je netjes in je elleboog, maar om je heen zie je reizigers en collega's opveren. De angst regeert.

Gisteren viel al op dat het drukker was in de trein. Groepjes bij elkaar. Geen afstand houden. Het lijkt wel of men in de bubble zit van hun telefoon of Ipad. Geen rekening houdend met de maatregelen. Ineens zie ik ook meer overtredingen, zoals fietsen op het station. Als je perse wil fietsen op een station, Breda heeft er een fietspad doorheen lopen. Het egoisme druipt ervan af.

Ik loop zowat op mijn tenen sinds de crisis en het draait allemaal om afstand, hygiene en goede samenwerking om de treinen te rijden. Ik behoor tot de "gezonde" groep en ik hoop dat reizigers hun verantwoordelijkheid nemen. Mensen met vitale beroepen willen graag veilig naar hun werk en terug. Met overvolle treinen met dagjesmensen lukt dat niet. Op stations geef ik ook geregeld aan dat men afstand moet houden. 

Ik hoop dat ik bij de "gezonde" groep blijf behoren en dat we ons werk blijven doen voor onze Nederlanders met vitale beroepen. In al die gevormde groepjes kom ik echt niet voor mijn lol erbij. Corona heeft mijn werk tijdelijk veranderd, de omgang met mensen (een knuffel die iemand nodig heeft, durf ik niet snel meer te geven) heeft gezorgd dat ik vaker echt op mijn tenen loop. Mijn ouders zie ik weinig, net als de rest van mijn familie en vrienden. Dat vind ik persoonlijk niet fijn en ik hoop dat we deze crisis snel beheersen. Dat het een serieuze crisis is, blijkt wel, maar nu iedereen zover krijgen dat het geen computerspelletje is. Ik zie steeds meer mondkapjes dragers in de trein.

Voor de zorg, top, jullie zijn geweldig.

Zelf voelt het voor mij al als isolatie, als potentiele bron van besmetting door mijn werk, mijd ik alle fysieke contactmomenten. Ik zou het mezelf niet vergeven als ik het heb met milde klachten en anderen zou besmetten. 

Een totale verandering sinds de maatregelen.

Vandaar mijn schrijven. Werk mee, ik hoop echt dat we weer naar de situatie van voor de crisis kunnen, geen stress, uitdagingen etc.

Bedankt aan diegenen die de moeite namen dit door te lezen.

Edit: en natuurlijk blijf ik aan het werk voor de reizigers die ook echt het openbaar vervoer nodig hebben om strikt noodzakelijk te reizen.


1157 reacties

Badge +3

@Draak 52 Dat is niet het geval. Keuzedagen bij Flex zijn niet mogelijk dus voor mensen met Altijd Voordeel komen deze te vervallen per 2021.

Bij klassiek Dal Voordeel en het Voordeelurenabonnement kan je ze gewoon nog bestellen, in ieder geval vóór 2021. De geldigheid wijzigt wel iets, namelijk niet meer inchecken in de middagspits, en geen korting vóór 9:00 in de zomermaanden en tussen kerst en nieuwjaar.

Reputatie 1

Beste Robert B.

Ik had het over de coupons die nu uitgegeven worden door het niet kunnen gebruiken van de keuzedagen.

Die zouden kunnen verlopen als de crisis duurt tot na 31-12-2020.

Dat had ik ergens als antwoord gelezen.

Beste Jeroen, 

Volgens mij stond dit ergens bij abonnementen en kwam het van de NS zelf.

Met als reden dat ze na eind 2020 niet door konden blijven gaan met de keuzedagen te verlengen.


Volgens mij hebben we niet zo heel veel aan, graag een verwijzing naar het topic waar u dit vandaan hebt dan kunnen we het allemaal zelf lezen en zien wie het geschreven heeft.

Reputatie 1

Sorry Jeroen, maar ik zit al een half uur te zoeken en zie door de bomen het bos niet meer.

Reputatie 7
Badge +3

Beste Jeroen, 

Volgens mij stond dit ergens bij abonnementen en kwam het van de NS zelf.

Met als reden dat ze na eind 2020 niet door konden blijven gaan met de keuzedagen te verlengen.


Iets met klok horen luiden?

Mensen die in december 2020 geen Keuzedagen abonnement (meer) hebben, kunnen die vanaf 2021 niet meer aanvragen. Voor bestaande klanten wijzigt er niets.

In 2021 worden heel wat abonnementen gewijzigd.

Reputatie 7
Badge +3

Het enige wat ik van een moderator (dus een NS medewerker) hier over gelezen heb is dat zij daar op dit moment geen uitspraak over kunnen doen en mocht het zo zijn dat de situatie eind december nog steeds is dat er wordt afgeraden te reizen dat de situatie dan opnieuw zal worden bekeken.

 

Badge +3

Denk dat het een interpretatie is van de uitleg (of de reacties) in https://community.ns.nl/abonnementen-2/abonnementen-update-61370

De couponcodes die nu uitgedeeld worden zijn inderdaad geldig tot 31-12-2020 dus dat is ruim voldoende om voor die tijd te gebruiken. Als je die laat verlopen heb je inderdaad pech, want tegen die tijd zijn de corona-maatregelen al lang opgeheven. Mocht dat niet zo zijn (senioren mogen/kunnen nog steeds niet reizen wegens risicogroep) dan zien we dan wel verder.

Reputatie 7
Badge +3

Ach, van iemand die gelooft in complottheorieën als dat de anderhalve meter van Bill Gates komt, kun je nu eenmaal verwachten dat men allerlei berichten maar half leest, verdraait of verkeerd interpreteert. 

Dan is het nu dus helder dat dat niet is gezegd door iemand van de NS, alleen zijn de coupons nu geldig tot eind van het jaar, maar dat lijkt mij logisch.

Reputatie 7
Badge +3

Het makkelijke met couponcodes is denk ik dat die eenvoudiger langer geldig te maken zijn, kijk maar naar de couponcodes van de Kruidvat kaartjes, die oorspronkelijk tot 13 april geldig waren maar die blijkbaar zonder problemen te verlengen waren tot 31 december. Laten we nu eerst maar eens zien hoe de situatie zich de komende maanden gaat ontwikkelen.

Reputatie 7
Badge +3

En kunnen we in dit topic verder met waarvoor dit topic is geopend door @Loes namelijk de ervaringen in de trein sinds de maatregelen ipv complottheorieën te spuien en te klagen over Keuzedagen? Wat betreft Keuzedagen zijn er er meer dan genoeg andere topics over, waaronder één van uzelf waar u vast nog een bijdrage aan zou kunnen leveren of desnoods opent u er zelf een nieuw topic over.

Terug naar de realiteit. Ik heb vandaag een dagdienst gedraaid en ik heb me een paar keer verbaasd. 

Ik heb voornamelijk treinen mee gehad met stickers, de groene stickers. Veel reizigers zie je nu al kiezen voor die stoelen. Toch blijven er reizigers die gezellig met 4 man bij elkaar gaan zitten en dan vraag je of men uit hetzelfde huishouden komt. Meestal niet, maar dan leg je uit dat het toch wel prettig is voor de groep als passerende reizigers in de gang en voor hunzelf. Ik krijg daar toch veel verschillende reacties op.

Op de stations kon men niet achter blijven met stickers. Je hoopt dat men ze ziet en ze volgt. Blijf zoveel mogelijk rechts, zag het vandaag ook in het centrum van Eindhoven en het gros doet het wel, maar als het rustig is, zie je dat men toch de kortste weg blijft kiezen. Sta je met je collega een trein over te dragen op 1,5 meter, knalt er een reiziger tussendoor. Spreek je de persoon aan, maar of het aankomt?

Een ander voorbeeld, maximaal 2 personen in de lift. Meestal lukt dat wel, maar toch zie je bepaalde reizigers pushen. Het is soms dweilen met de kraan open.

Helaas heb ik nog geen info over de mondkapjesplicht. Wat ik wel weet is dat die per 1 juni ingaat en we per 2 juni de normale dienstregeling gaan hervatten, ivm 2e Pinksterdag op 1 juni. Ik krijg best wat vragen over mondkapjes, helaas heb ik er nog te weinig info over en hoop het snel te kunnen delen.

Zelf ben ik nog steeds niet ziek geweest en ik hoop komende periode dit ook te kunnen voorkomen. Hoop dat dat voor de meesten geldt.

 

Reputatie 1

Momo en Mode,

Even voor de goede orde ik had een topic geopend wanneer wij ouderen weer op de trein mochten en toen kwam Loes er tussendoor met haar ervaringen en nu zit ik in het topic van Loes!

Mijn topic is gewoon gekaapt!

En mijn beginbericht is gewoon verdwenen!

Stijlloos zo gaat dat hier.

 

 

Dit is toch echt het topic van Loes zelf.

Die van jou kun je hier terugvinden.

https://community.ns.nl/search/activity/topics?userid=89445

 

Posts vind je hier:

https://community.ns.nl/search/activity/reactions?userid=89445

 

Reputatie 7

De enige die een topic kaapt lijkt me toch echt Draak 52 en niet Loes die dit topic gestart is.

 

Reputatie 1

De enige die een topic kaapt lijkt me toch echt Draak 52 en niet Loes die dit topic gestart is.

 

Weet je, bemoei jij je met je eigen zaken.

Je weet helemaal niet hoe deze kwestie begonnen is.

Ik ben wel degelijk een eigen topic gestart maar om de een of andere reden bij Loes terecht gekomen.

En dat hebben toch echt medewerkers van dit forum gedaan!

 

 

 

Reputatie 7

Ik heb alles gelezen ook alle berichten van jouw wat ik constateer is dat ieder getracht heeft u van goede antwoorden te voorzien ook Mode en Momo, dat deze niet passen in u conspiracy theorie doet daar niets aan af en van mij mag ieder geloven wat hij wil maar dat past niet hier maar meer op andere fora. Maar waar ik hier op reageerde was dat Loes ingebroken had op u discussie terwijl het andersom is.

U bent toch echt op het topic van Loes terechtgekomen om dat u er zelf op reageerde. En niet door de medewerkers van de community

Ik wil gebruikers in dit topic vragen om on topic te blijven. Vragen aan ons of andere gebruikers kunnen in een nieuw topic geplaatst worden. 

Reputatie 7
Badge +3

U bent zelf degene die hier uw reacties heeft geplaatst als reactie op Loes, bv met deze reacties waarbij u ook nog even verwijst naar uw eigen topic. Lijkt me dan zeer duidelijk dat u zelf heel goed weet dat u in een ander topic zit. Hoe u dan vind dat u door medewerkers van dit forum bij Loes terecht bent gekomen is me dan ook een raadsel.

Beste Loes , ik kan me voorstellen dat je baan geen pretje is in de huidige tijd, maar tegen ouderen zeggen :ga maar langs de fietsenhandelaar of de autodealer in plaats van met de trein vind ik geen manier.

En heus dat werd geopperd in mijn topic.

Dit is je reinste discriminatie en dat mag niet.

Volgens mij was dat een antwoord van 1 van je collega's.

Ik ben van plan om het hier niet bij te laten zitten.

Ouderen moeten gewoon op bescheiden schaal na 1 juni weer met de trein mee mogen, je kunt ze geen jaren uitsluiten van openbaar vervoer!

 

 

Beste Loes, 

We moeten hier zo gauw mogelijk mee stoppen.

Die anderhalve meter komt van Bill Gates die dit het RIVM influistert en die geven het weer door aan Rutte.

U noemt ook andere leden van deze community die op u reageren collega's van Loes, terwijl deze mensen dat helemaal niet zijn. Niemand roept u ook op om NS te sponsoren, het is alleen dat MoDe zegt dat wel te doen door haar abonnement te behouden, wat dan denk ik vooral is omdat zij een abonnement met bepaalde voordelen heeft die niet meer opnieuw af te sluiten is. Een ander lid noemt u een trol nadat gezegd is dat deze niet bij NS werkt. U heeft blijkbaar uw eigen versie van de waarheid. 

Kunnen we dan nu gewoon het topic gebruiken waar het voor geopend is?

Reputatie 7
Badge +3

Ik wil gebruikers in dit topic vragen om on topic te blijven. Vragen aan ons of andere gebruikers kunnen in een nieuw topic geplaatst worden. 


Kun je de bijdragen van en voor Draak52 verplaatsen naar een van de topics van Draak52?

Ik wil gebruikers in dit topic vragen om on topic te blijven. Vragen aan ons of andere gebruikers kunnen in een nieuw topic geplaatst worden. 


Kun je de bijdragen van en voor Draakje52 verplaatsen naar een van de topics van Draakje 52?

Daarvoor staan er nu al teveel andere reacties, maar vanaf nu zal ik wel alle afwijkingen gaan verwijderen. 

Terug naar on-topic. Iedereen bedankt tot zover voor hun bijdrages. Blijf ze on-topic graag ontvangen.

Graag wil ik even ingaan op wat reacties in andere topics om een en ander te verduidelijken. NS is als werkgever verplicht aan zijn werknemers een veilige werkplek te bieden. Ben ik het eens met alle maatregelen? Nee, maar ik ben maar een klein radartje in een groter geheel dat hoopt snel ruimte te krijgen om mijn ding weer te kunnen doen. Mijn gedeelte van mijn werk dus, waarvoor ik HC ben geworden. Sinds de crisis ben ik geen dag afwezig geweest door ziekte. Ik heb doorgewerkt en als HC ben je zowel toezichthouder als handhaver en iedereen kijkt naar je of jij wel netjes je aan je voorbeeldfunctie houdt. Als ik me niet aan de regels houd, dan heb ik weinig in te brengen als ik iemand ergens op aanspreek of in de uiterste gevallen ga bekeuren. Voor het het weet ben je aan het discrimineren. Ben ik bang om Corona te krijgen? Ik kijk wel extra uit, maar dat doe ik juist voor de mensen om me heen. Ik zou het persoonlijk verschrikkelijk vinden om mijn ouders of anderen te besmetten mocht ik geinfecteerd zijn. Als ik extra uitkijk en verwacht word om op zijn minst als toezichthouder op te treden, dan lijkt het snel dat ik bang zou zijn. Als ik angst had, was ik niet gaan werken en als ik dan toch zou werken, zou ik niemand spreken, niet die reiziger met zijn vraag, niet het handhaven of informeren van het fietsverbod of polshoogte nemen na een melding van een reiziger over een onveilige situatie en juist daar haal ik nog wat plezier uit me werk. Handhaven hoort er helaas soms bij. 

Vandaag heb ik een korte dienst gehad. In verband met de Corona maatregelen mogen niet alle collega's op standplaats zijn en hebben we zogenoemde oproepdiensten. Zo had ik een oproepdienst en ben ik ingezet voor een aantal ritten. Tijdens 1 rit toch weer twee reizigers met fiets moeten teleurstellen. Het is echt niet leuk om dat te moeten doen. Je wil namelijk die gastvrouw blijven en dat lukt nu vaak niet helaas. Ook leuke gesprekken op 1,5 meter gehad met een paar reizigers. Gelukkig weet ik daar me weg nog in te vinden. 

Vanaf 1 juni hoop ik dat ik straks geen kleuterjuf mag gaan spelen om na te gaan of men zich netjes aan de mondkapplicht houd. Een aantal reacties die ik dan weer lees, besef ik dat we Nederlanders zijn, we willen nooit perfect aan de regels houden en we vinden overal wat van. Ik hoop dat de meerderheid de tegenstribbelaars gaat overhalen om gewoon mee te doen. Ik verzin de regels niet, maar ik zal er wel wat mee moeten. Ik hoop als het straks zover is, hier positieve ervaringen te kunnen posten. 

Als jullie forumleden ook weer reizen, ik hoor hier graag ook jullie ervaringen.

 

Loes, moeten jullie als personeel ook mondkapjes gaan dragen in de trein?

Reputatie 3

Ik begreep nu, na de persconferentie, dat de HC de boetes van 95 euro wel degelijk moet geven…voor het niet dragen van een mondkapje in de trein.
Is dat bij jullie inmiddels al bekend/doorgegeven?

Of zat de premier er langs in dit geval? En bedoelde hij eigenlijk niet de service en veiligheid medewerkers?

Blijf volhouden Loes! Er komt een tijd dat er alleen maar weer zichtbaar (!) lachende mensen in de trein zitten!

@wsm

Ja, de HC is verplicht om in de trein ook een mondkapje te dragen. Wij zijn geen uitzondering.

@Croongetuige

Alle BOA's domein IV zijn bevoegd geworden voor Covid-19. Het is ook hoe de werkgever erin staat, maar we handelen als HC zoals we gewend zijn. Ook al zou NS niet willen dat we in de uiterste gevallen gaan bekeuren, dan is er nog wel een andere weg te bewandelen, maar op de 1e plaats is het aanspreken en waarschuwen, maar men zal een mondkapje op moeten zetten, anders volgend station gaan regelen.

Bedankt voor je positieve bijdrage, ik kijk er echt naar uit, een volle trein met van alles en iedereen. Gek hoe de wereld ineens is veranderd.

Reageer